Montere 12V på mc!

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Montere 12V på mc!

Legg inn av mortenolb »

Jeg kjøpte den som er linket rett over her i dag, og jeg så også en med 2stk 12V-uttak. Er 10A sikring på denne.

xj6
Innlegg: 96
Registrert: 27 jun 2013, 19:06
Motorsykkelen din: -

Re: Montere 12V på mc!

Legg inn av xj6 »

Slettet
Sist redigert av xj6 den 16 mar 2022, 17:29, redigert 1 gang totalt.
BMW R1250GS bestilt
x Yamaha FJR1300 AE 2016
x Yamaha XJ6 Diversion 2013
x Suzuki GSX750ES 1982
x Suzuki GSX750 1977
x Kawasaki KH100

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Montere 12V på mc!

Legg inn av ejs »

Biltema mener vel at det er et 1 amp uttak for USB, 12v uttaket står det vel ikke noe om ? :prop:
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Montere 12V på mc!

Legg inn av mortenolb »

Det er sikring på ledningen som følger med. 10A.

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Montere 12V på mc!

Legg inn av PCP »

ejs skrev:Biltema mener vel at det er et 1 amp uttak for USB, 12v uttaket står det vel ikke noe om ? :prop:
Ja, jeg tror du har helt rett i dette. :thumleft
De interne tynne små kontaktpunktene i USB-pluggen tåler neppe 10A. USB-standarden sier vel såvidt jeg husker maks 1,5A men det kommer stadig nye standarder, og Apple og mange andre følger heller ikke standarder. Som også er noe av grunnen til at enkelte dingser er "kresne på lader".

Man må huske at USB er 5 volt, så det er nok elektronikken inni adapteren og som gjør om 12-14 volt til 5 volt, som er ratet til maks 1 Ampere på den Biltema saken. Og at man i teorien enten kan trekke 10A bare av sigarett-tenner, eller 9A der i tillegg til 1A på USB. På USB-enheter som følger standarden vil det isåfall bare bety litt lenger ladetid.

Sikringen på 10A er i mine øyne bare å betrakte som et rent kortslutningsvern. Den er for stor til å beskytte selve utstyret som er tilkoblet, og selv for sigarett-tenner vil 10A i praksis gjerne ende med mye varme og i verste fall smeltet senterpole over tid. Men sikringen vil uansett hindre at man setter fyr på, eller smelter ledningene (+ ledingene ledingen eventuelt er buntet sammen med) dersom de feks kommer i kontakt med ramma, gnisser hull på isolasjon, etc.

Det er i alle fall min mening om saken. ;-)

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Montere 12V på mc!

Legg inn av Snikkeren »

10 A kan være greit å ha dersom man skal kjøre en minikompressor for luftfylling. Er jo en del av de som trekker såppass.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Montere 12V på mc!

Legg inn av Elruts84 »

Litt utav topic her men spør likevel.

Her er det flere som har 1-2 og kanskje mer 12V utak, USBer og flere løsninger. Hvor mye klarer et MC batteri uten å begynne å tappe merkbart mye strøm?

Jeg ser her at folk har utrolig mye, kanskje ikke alt på likt men.

- Ipad
- Mobiltelefon
- Go Pro Kamera (Batteri)
- GPS
- Intercom
- Radio
- Barbermaskin
- ++++

Det er vel kanskje noen begrensninger? Eller?

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Montere 12V på mc!

Legg inn av SuperMorten »

Elruts84 skrev:Litt utav topic her men spør likevel.

Her er det flere som har 1-2 og kanskje mer 12V utak, USBer og flere løsninger. Hvor mye klarer et MC batteri uten å begynne å tappe merkbart mye strøm?

Jeg ser her at folk har utrolig mye, kanskje ikke alt på likt men.

- Ipad
- Mobiltelefon
- Go Pro Kamera (Batteri)
- GPS
- Intercom
- Radio
- Barbermaskin
- ++++

Det er vel kanskje noen begrensninger? Eller?

Elruts
Min RT er levert med radio/CD og to 12V "sigraettenneruttak". Da satser jeg på at strømforsyning er tilpasset dette. Selv om jeg ikke bruker uttakene, men har koblet meg på bakom, for å slippe alle løse ledninger og plugger..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Montere 12V på mc!

Legg inn av Elruts84 »

SuperMorten skrev:
Elruts84 skrev:Litt utav topic her men spør likevel.

Her er det flere som har 1-2 og kanskje mer 12V utak, USBer og flere løsninger. Hvor mye klarer et MC batteri uten å begynne å tappe merkbart mye strøm?

Jeg ser her at folk har utrolig mye, kanskje ikke alt på likt men.

- Ipad
- Mobiltelefon
- Go Pro Kamera (Batteri)
- GPS
- Intercom
- Radio
- Barbermaskin
- ++++

Det er vel kanskje noen begrensninger? Eller?

Elruts
Min RT er levert med radio/CD og to 12V "sigraettenneruttak". Da satser jeg på at strømforsyning er tilpasset dette. Selv om jeg ikke bruker uttakene, men har koblet meg på bakom, for å slippe alle løse ledninger og plugger..
Ja den er nok det. Men tror du en sykkel som f.eks min. FZS som ikke er levert med noe som helst har samme strømforsyning som din? Er et 12V batteri et 12V batteri uansett?
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Montere 12V på mc!

Legg inn av SuperMorten »

Elruts84 skrev:
SuperMorten skrev:
Elruts84 skrev:Litt utav topic her men spør likevel.

Her er det flere som har 1-2 og kanskje mer 12V utak, USBer og flere løsninger. Hvor mye klarer et MC batteri uten å begynne å tappe merkbart mye strøm?

Jeg ser her at folk har utrolig mye, kanskje ikke alt på likt men.

- Ipad
- Mobiltelefon
- Go Pro Kamera (Batteri)
- GPS
- Intercom
- Radio
- Barbermaskin
- ++++

Det er vel kanskje noen begrensninger? Eller?

Elruts
Min RT er levert med radio/CD og to 12V "sigraettenneruttak". Da satser jeg på at strømforsyning er tilpasset dette. Selv om jeg ikke bruker uttakene, men har koblet meg på bakom, for å slippe alle løse ledninger og plugger..
Ja den er nok det. Men tror du en sykkel som f.eks min. FZS som ikke er levert med noe som helst har samme strømforsyning som din? Er et 12V batteri et 12V batteri uansett?
For å svare helt ærlig, aner ikke. Men det er ikke bare batteriet som bestemmer dette, ladekapasitet er like viktig. Jeg tipper at de fleste moderne sykler leverer en god del mere strøm enn den har bruk for, men som sagt alt dette er bare synsing..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Montere 12V på mc!

Legg inn av spidair »

Koblet et dobbelt sigarett uttak på sykkelen min av akkurat samme grunn. Trengte å lade mobilen samtidig som jeg hører på musikk... Samt kommunikasjons utstyret i hjelmen. Lot ledningen følge de orginale ledningene gjennom krona og opp på styret der den dobble kontakten er satt fast på den lille vindskjermen som er montert der. Funket flotters det.

Det var ingen sikring på denne, så jeg monterte en selv, så nære batteriet som mulig. Vanlig 10 amp sikring.

Har også koblet ledninger for GPS'en min og gjorde det samme der, lot ledningen følge de orginale ledningene og bare stripset ledningen fast i de. Funker også toppers...

Det er ikke mye plass til å montere ledninger på selve batteriet, så det kan kanskje være en fordel å kjøpe en sånn fordeler boks, som kun har to ledninger til batteriet og en sikring og man fritt kan henge på andre ting til den boksen, om man vil ha flere elektriske "gadgets" (GPS, mobil..)... Lettere å utmontere/montere batteri når man bare har et ekstra ledningsett å forholde seg til... og man trenger da kun en sikring... Sikring er veldig viktig, for kortslutter ledningen kan det faktisk ende med brann (har en kompis som i våre hårde ungdomsår monterte ekstralys uten sikring og opplevde motorbrann når dette kortsluttet...) om man ikke har sikring til å bryte kretsen. Av den grunn også viktig å montere sikringen så nære batteriet som mulig...

Er vel ellers usikker på hvor mye saft et sånt lite batteri gir, eller hvor mye under/over spenning generatoren gir. Min lader ihvertfall riktig, opp til 14,4 volt med lysene på som max... Lader generatoren mer enn det er det noe feil med spennings regulatoren og batteriet vil koke og min ladespenning er 12,5 volt.. Går spenningen stadig vekk under 12,5 så vil batteriet "knekkes" ganske fort... Et normalt godt blybatteri skal klare 1 til 2 fullstendige utladninger, men det er ikke å anbefale...

Tommelfinger reglen for blybatterier er at de aldri skal lades med mer enn 10% av amperen den kan levere, står det 35Amp på batteriet skal ikke lade spenningen overstige 3,5 ampere... Så IKKE sett det til lading med en biggal billader i den tro at the bigger is better, kjøp en lader som er tilpasset motorsykkel batteri....

Og et godt råd, styr klar av biltema batteriene, de er ikke til å stole på hverken til bil eller motorsykkel... De er billigere ja, men det må du betale for når du står der uten batteri... :) Fikk prøve det i ferien, da biltema dritten polvendte rett før Evje og der sto jeg da, på en søndag, med 3 volt på polene... .... (Kjøpte batteriet i hui og hast klokka halv seks en lørdag på vårparten, for å få vidunderet på veien, og meningen var faktisk at jeg skulle kjøpe et ordentlig batteri etterpå, men det gikk i glemmeboka... Det gjør jeg ikke en gang til... Fikk NAF til å kjøpe et ordentlig batteri til meg i Kristiansand, kostet flesk med det er også en helt annen kvalitet på det en biltema sine... )

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Montere 12V på mc!

Legg inn av Elruts84 »

spidair skrev:Koblet et dobbelt sigarett uttak på sykkelen min av akkurat samme grunn. Trengte å lade mobilen samtidig som jeg hører på musikk... Samt kommunikasjons utstyret i hjelmen. Lot ledningen følge de orginale ledningene gjennom krona og opp på styret der den dobble kontakten er satt fast på den lille vindskjermen som er montert der. Funket flotters det.

Det var ingen sikring på denne, så jeg monterte en selv, så nære batteriet som mulig. Vanlig 10 amp sikring.

Har også koblet ledninger for GPS'en min og gjorde det samme der, lot ledningen følge de orginale ledningene og bare stripset ledningen fast i de. Funker også toppers...

Det er ikke mye plass til å montere ledninger på selve batteriet, så det kan kanskje være en fordel å kjøpe en sånn fordeler boks, som kun har to ledninger til batteriet og en sikring og man fritt kan henge på andre ting til den boksen, om man vil ha flere elektriske "gadgets" (GPS, mobil..)... Lettere å utmontere/montere batteri når man bare har et ekstra ledningsett å forholde seg til... og man trenger da kun en sikring... Sikring er veldig viktig, for kortslutter ledningen kan det faktisk ende med brann (har en kompis som i våre hårde ungdomsår monterte ekstralys uten sikring og opplevde motorbrann når dette kortsluttet...) om man ikke har sikring til å bryte kretsen. Av den grunn også viktig å montere sikringen så nære batteriet som mulig...

Er vel ellers usikker på hvor mye saft et sånt lite batteri gir, eller hvor mye under/over spenning generatoren gir. Min lader ihvertfall riktig, opp til 14,4 volt med lysene på som max... Lader generatoren mer enn det er det noe feil med spennings regulatoren og batteriet vil koke og min ladespenning er 12,5 volt.. Går spenningen stadig vekk under 12,5 så vil batteriet "knekkes" ganske fort... Et normalt godt blybatteri skal klare 1 til 2 fullstendige utladninger, men det er ikke å anbefale...

Tommelfinger reglen for blybatterier er at de aldri skal lades med mer enn 10% av amperen den kan levere, står det 35Amp på batteriet skal ikke lade spenningen overstige 3,5 ampere... Så IKKE sett det til lading med en biggal billader i den tro at the bigger is better, kjøp en lader som er tilpasset motorsykkel batteri....

Og et godt råd, styr klar av biltema batteriene, de er ikke til å stole på hverken til bil eller motorsykkel... De er billigere ja, men det må du betale for når du står der uten batteri... :) Fikk prøve det i ferien, da biltema dritten polvendte rett før Evje og der sto jeg da, på en søndag, med 3 volt på polene... .... (Kjøpte batteriet i hui og hast klokka halv seks en lørdag på vårparten, for å få vidunderet på veien, og meningen var faktisk at jeg skulle kjøpe et ordentlig batteri etterpå, men det gikk i glemmeboka... Det gjør jeg ikke en gang til... Fikk NAF til å kjøpe et ordentlig batteri til meg i Kristiansand, kostet flesk med det er også en helt annen kvalitet på det en biltema sine... )
Har du 12V uttak direkte via sikring til batteriet nå, uten rele? Har du hatt ting koblet til uten at sykkelen har vært i gang? Evt. hvordan fungerte det? Ble du f.eks tom for strøm? hehe

Ja det er nok viktig med et godt batteri. Har ingen erfaringer med biltema, men det høres jo ikke så bra ut.

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Montere 12V på mc!

Legg inn av spidair »

Elruts84 skrev: Har du 12V uttak direkte via sikring til batteriet nå, uten rele? Har du hatt ting koblet til uten at sykkelen har vært i gang? Evt. hvordan fungerte det? Ble du f.eks tom for strøm? hehe

Ja det er nok viktig med et godt batteri. Har ingen erfaringer med biltema, men det høres jo ikke så bra ut.

Elruts
Ja, jeg har koblet ledningene direkte i dag ja, for å få lading til mobil på natta (har en lang USB ladning jeg kan montere, som rekker inn i teltet... Men tenkte å sette på et rele på B+ utgangen på generatoren (eller tennings ledningen) først ja, slik at ingen spenning gikk dit når motoren er av, men så var det denne nattladingen da... :) GPS'en er også koblet inn direkte og batteriet klarte ihvertfall en natt med GPS'en på (glemte å ta den av...) men slikt utstyr bruker jo ikke mye strøm heller da.. Men den kunne jeg ha montert på tenningen...

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Montere 12V på mc!

Legg inn av Elruts84 »

spidair skrev:
Elruts84 skrev: Har du 12V uttak direkte via sikring til batteriet nå, uten rele? Har du hatt ting koblet til uten at sykkelen har vært i gang? Evt. hvordan fungerte det? Ble du f.eks tom for strøm? hehe

Ja det er nok viktig med et godt batteri. Har ingen erfaringer med biltema, men det høres jo ikke så bra ut.

Elruts
Ja, jeg har koblet ledningene direkte i dag ja, for å få lading til mobil på natta (har en lang USB ladning jeg kan montere, som rekker inn i teltet... Men tenkte å sette på et rele på B+ utgangen på generatoren (eller tennings ledningen) først ja, slik at ingen spenning gikk dit når motoren er av, men så var det denne nattladingen da... :) GPS'en er også koblet inn direkte og batteriet klarte ihvertfall en natt med GPS'en på (glemte å ta den av...) men slikt utstyr bruker jo ikke mye strøm heller da.. Men den kunne jeg ha montert på tenningen...
Akkurat. Ja men det er jo greit å kunne ha muligheten til litt nødstrøm. Det er jo muligheter til å koble inn flere løsninger. 12 V utak under salen (For de som har plass) slik at ting kan lade mens en kjører. Samt 12 V lett tilgjengelig fremme ved styre (I kåpen) ect.

Ser det er mye 12V løsninger på Ebay også. Hvordan kvaliteten vet en vel ikke før det dukker opp i posten. :scratch

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Montere 12V på mc!

Legg inn av Flanker »

Jeg synes denne er ypperlig: http://www.easternbeaver.com/Main/Wirin ... rcuit.html
Svært kompakt, og lar seg dermed kile inn under salen på de fleste sykler. Har brukt den både på V-Strom og nåværende R1200GS :thumleft

Svar