Ny BMW 1200 GS 2013 mod.

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Ny BMW 1200 GS 2013 mod.

Legg inn av ZZR-Tom »

Lest opp og ned om BMW K1200S når eg var på leit etter ny sykkel. Den vart lansert så vidt i 2004 trekt tilbake og kom utat i 2005. Ruskete gange, noke kardang problemer og klonkete girkasse som avogtil førte til havari pluss litt til ymse, 2007mod så vart det ordnet men i 2009 så kom K1300S og der var det utrulig mykje barnesjukdomer igjen.
Alt er greit så lenge en har garantien eller kjøpslova på sin side, men når den er oppbrukt så er ikkje det så fristandes.
Skal vel seiast at når BMW har fått eleminert feila så er det somoftast knall kvalitet, det er vel derfor en seier at det beste kjøpet er den siste årsmodelen av en utgave for då har dei hatt tid å ryddet opp i alt.

Meiner det var ZZR-Erling som sa at han aldri kom til å kjøpe første utgave av en ny model fra BMW igjen.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Ny BMW 1200 GS 2013 mod.

Legg inn av tagesk »

JanK skrev:Bilde

Bilde

:-k
Begge disse bildene er gjengangere.
De er diskutert mange ganger borte på =http://advrider.com/forums/forumdisplay.php?f=3GSpot.

Det første er en støpefeil.

Det andre er resultatet av å kjøre med bakbremsen "på".

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Ny BMW 1200 GS 2013 mod.

Legg inn av knutk »

Mulig jeg blander kortene nå, men har fått det for meg at sykkelen med knekt kardang fikk skaden etter et heftig hopp.
Det burde jo den tåle, og kan kanskje forklares med støpefeil.

Ang BMW og deres mange recalls så kan det ikke stikke under en stol at problemene har vært der. Men man må også se det i sammenheng med BMWs måte å ivareta sine produkt på.
Alle fabrikker har feil på sine varer. Men enkelte går stillere i dørene enn andre, og overlater til kundene å ta problemet og regningen. Feks. Yamaha FJR1300 og kabelmatter på tidligere modeller, eller Honda CBX1100 og registerkjede.

Det er vel også slik at Internett har gitt muliheter til å hause opp problem. så man sitter igjen med inntrykkk av at et problem som oppleves av et par % rammer 'alle'.

Det nevnes K1300S og dens 'mange barnesykdommer'. Et typisk eksempel på opphausing. Når man snakker med folk som har disse syklene så rapporterer de aller fleste at de har hatt en problemfri sykkel.

For å kjøre tilbake til GS sporet så tror jeg nok at den nye GS ikke slipper helt unna problem. Men jeg er overbevist om at de som kjøper den blir kjempe fornøyd, og i den grad problem skulle dukke opp vil de bli godt ivaretatt.
De to forrige modellene, S1000 RR og K1600 har ikke skuffet sine eigere, og jeg regner med at nye GS følger i samme spor.

ZZR-Erling

Re: Ny BMW 1200 GS 2013 mod.

Legg inn av ZZR-Erling »

Liker ikke "kjerret" rundt lykta, eller det faktum at den er blitt vannavkjølt, hvilket gjør den noe mindre "adventure", men, bra er den sikkert, om den holder sammen da :-k

ZZR-Erling

Re: Ny BMW 1200 GS 2013 mod.

Legg inn av ZZR-Erling »

AJ skrev:
jhn skrev:
AJ skrev:Her et lite og ikke helt tilfeldig ;-) utvalg MC-merker og recal-lista deres... :

Av disse ser det ut til at BMW har den lengste, faktisk... :-k
Så kan man spørre seg om GS 2013 modellen vil bidra til at den øker ytterligere...
Man kan jo tro/håpe at det e som poulet_cavalier sier, at BMW er flinkere enn mange andre til å følge opp feil.
Det er jo åpenbart at BMW gjør det. Ellers hadde ikke feilene kommet på lista over recalls, vil jeg tro. Uansett synes i hvert fall jeg at det er urovekkende mange av dem...
Enig, man kan undres over om dem tjener på å være hurtig ute med nyheter på bekostning av driftsstabilitet..

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Ny BMW 1200 GS 2013 mod.

Legg inn av joo »

ZZR-Erling skrev:
Enig, man kan undres over om dem tjener på å være hurtig ute med nyheter på bekostning av driftsstabilitet..
Dette slår vel seg selv i hjel som argument? Ser ikke så mange "nyheter" med nye GSen, må være lysa kanskje? Resten er ikke å "være hurtig ute med nyheter" på denne lanseringa? Hovedpoenget er innføringen av noe vannkjøling som er framtvunget av utslippskrav. Overraskelsen er, for meg i alle fall, at det er våt clutch. Ingen nyhet det heller. Og ikke noe som jeg strengt tatt bryr meg om så lenge selve konseptet GS består, med lav vekt, herlig ergonomi og nydelig boxermotor i en totalpakke som i mine øyne er en sykkel for all slags kjøring unntatt lange tyske Autobahn-turer i svært høy hastighet.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

ZZR-Erling

Re: Ny BMW 1200 GS 2013 mod.

Legg inn av ZZR-Erling »

K1200S var i hvertfall sterkt befengt med nyheter, som ikke var spesielt "tuned": software, kardang og girkasse :-)å

GS'n har vel ikke så mye nytt nei, men kardang, ringantenne og bensinpumpe burde de klart å fått til fra dag 1. Ringantenne saken tok det flere år før de hadde en bra fiks...og folk kjørte jo rundt med ekstra bensinpumpe i "lomma". Har BMW ått orden på de nye blinklysbryterne mon tro..Im not impressed..

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Ny BMW 1200 GS 2013 mod.

Legg inn av knutk »

ZZR-Erling skrev:K1200S var i hvertfall sterkt befengt med nyheter, som ikke var spesielt "tuned": software, kardang og girkasse :-)å

GS'n har vel ikke så mye nytt nei, men kardang, ringantenne og bensinpumpe burde de klart å fått til fra dag 1. Ringantenne saken tok det flere år før de hadde en bra fiks...og folk kjørte jo rundt med ekstra bensinpumpe i "lomma". Har BMW ått orden på de nye blinklysbryterne mon tro..Im not impressed..
Eksempel på opphauset problem.
K modellens programvare var på plass i 2006. Utfordringen låg i å møte neste generasjons EU krav til utslipp. Fordel for bruker er lavere bensinforbruk = lenger rekkevidde. Men en del brukere har nok gitt bang i rekkevidde og satt på powercommander.
Girkassa klonker fortsatt, som den har til felles med mange andre sykler. Kardang klokke skulle være vedlikeholdsfri og aldri trenge olje skift.
Man skifter nå olje hver 20K km, og i tellegg fyller man på litt mindre olje enn før. Problemet løst for flere år siden, og kommer også eldre modeller til gode.

Problemet med blinklys bryterne er ikke bare blinklys brytere, problemet kan treffe hvilken som helst bryter på begge sider. Problemet kom med de nye bryterne som ble lansert i 2009, og vedvarer. Bryterne er forseglet, men det kan virke som om de er for dårlig tettet. BMW bytter uten diskusjon mens de jobber med en løsning.
Ser forøvrig ut til å være de samme bryterne på nye GS.

GS og ringantenne: Ringantenne problemet dukket opp sent 2006, og det tok vel et år før man hadde lokalisert problemet, en serie feilprodusert fra underleverandør. Alle berørte modeller ble modifisert på BMWs regning.

GS og bensinpumpe: Dette problemet dukket opp ett år etter lansering. Recall og forbedring ble gjort i 2005.
Så nevnte problemer har vært der (og der er flere også, ikke nevnt her, men de har blitt ryddet opp i etter hvert, på BMWs bekostning)
, men når man snakker med folk som har syklene viser det seg at de fleste har hatt problemfrie sykler, og omfanget har vært overdrevet.
Bensinpumpe i lomma var forøvrig totalt bortkastet siden det var pumperegulator som var problemet.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Ny BMW 1200 GS 2013 mod.

Legg inn av SuperMorten »

knutk skrev:
ZZR-Erling skrev:K1200S var i hvertfall sterkt befengt med nyheter, som ikke var spesielt "tuned": software, kardang og girkasse :-)å

GS'n har vel ikke så mye nytt nei, men kardang, ringantenne og bensinpumpe burde de klart å fått til fra dag 1. Ringantenne saken tok det flere år før de hadde en bra fiks...og folk kjørte jo rundt med ekstra bensinpumpe i "lomma". Har BMW ått orden på de nye blinklysbryterne mon tro..Im not impressed..
Eksempel på opphauset problem.
K modellens programvare var på plass i 2006. Utfordringen låg i å møte neste generasjons EU krav til utslipp. Fordel for bruker er lavere bensinforbruk = lenger rekkevidde. Men en del brukere har nok gitt bang i rekkevidde og satt på powercommander.
Girkassa klonker fortsatt, som den har til felles med mange andre sykler. Kardang klokke skulle være vedlikeholdsfri og aldri trenge olje skift.
Man skifter nå olje hver 20K km, og i tellegg fyller man på litt mindre olje enn før. Problemet løst for flere år siden, og kommer også eldre modeller til gode.

Problemet med blinklys bryterne er ikke bare blinklys brytere, problemet kan treffe hvilken som helst bryter på begge sider. Problemet kom med de nye bryterne som ble lansert i 2009, og vedvarer. Bryterne er forseglet, men det kan virke som om de er for dårlig tettet. BMW bytter uten diskusjon mens de jobber med en løsning.
Ser forøvrig ut til å være de samme bryterne på nye GS.

GS og ringantenne: Ringantenne problemet dukket opp sent 2006, og det tok vel et år før man hadde lokalisert problemet, en serie feilprodusert fra underleverandør. Alle berørte modeller ble modifisert på BMWs regning.

GS og bensinpumpe: Dette problemet dukket opp ett år etter lansering. Recall og forbedring ble gjort i 2005.
Så nevnte problemer har vært der (og der er flere også, ikke nevnt her, men de har blitt ryddet opp i etter hvert, på BMWs bekostning)
, men når man snakker med folk som har syklene viser det seg at de fleste har hatt problemfrie sykler, og omfanget har vært overdrevet.
Bensinpumpe i lomma var forøvrig totalt bortkastet siden det var pumperegulator som var problemet.
Tror sånt opphauses litt a la f.eks når det kommer en ny iPhone på markedet.. Både ditt og datt er dårlig, og Aplle legger seg selvsagt flat osv.. Har aldri opplevd ett eneste problem jeg..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Ny BMW 1200 GS 2013 mod.

Legg inn av joo »

Jeg tror nok at noe av "opphausingen" ligger i at spesielt GS har vært sykkelen så mange andre produsenter har prøvd å kopiere for å få en bit av markedet for SUV-sykler, som brått ble veldig stort? GS har i en del miljøer blitt noe bortimot et kultfenomen, og kanskje ikke uten grunn heller...? Så da er det naturlig for noen å rakke ned på sakene, som tross alt de aller fleste kjøperne er storfornøyd med. Og kjøpergruppen er ikke så mange 24-åringer som skal til gatekjøkkenet, men mer den voksne delen av kjørerne som drar på tur. Og selv om mange GSer ikke brukes fullt ut til det de er kapable til er det mange brukere som tar dem ut på steder der f.eks Hayabusa etc aldri ville brukes. Nettopp fordi de oppfordrer til det :prf Det gjør selvsagt ikke Hayabusaen til en dårlig sykkel, men en annerledes sykkel. Og Hayabusaen hadde jo sitt å stri med, slik som at øvre delen av ramma (den som strengt tatt kun er der for at setet og koffertene skal henges på) knakk i hopetall de første årene.
Sammenligning; Ducati disses for at det skal være så vanvittig tette serviceintervaller, noe som var for en del år siden og ikke i dag. Satt forresten og myste/siklet litt på 1999 Panigale`n deres da den hadde vært på markedet noen måneder. Da var det minst 3 recalls på den allerede... Hadde ikke legemet mitt blitt så gammelt at jeg ikke lenger kan suse rundt i pulestilling og ha klippekort hos kiropraktor er det ikke umulig at jeg hadde handla en 1999, tross recalls.

Ja, min forrige boxer-maskin måtte få ny simmering mellom girkasse og clutch. Dette var en serie simmeringer på spesielt 2006-modellene. Betalt av BMW. Min nåværende boxer måtte få ny ringantenne, dette rammet spesielt rundt 2007-modellene. Dette var IKKE en enkel feil siden de som opplevde dette kunne bli stående bom fast uten mulighet for å komme videre med sykkelen uten ny del. Heldigvis fikk mange en early warning i form av at sykkelen ikke ville starte hver gang, og takket være åpenhet rundt recalls var kultklanen klar over dette og fikk skifta før fullt sammenbrudd.
Fordelen med stor åpenhet rundt recalls er at noe/mye/nesten alt kan man holde øye med. Nest siste alvorlige recall går på pumperegulatoren (ikke pumpa), og det er ikke elektronikk men noe så banalt som pakninga rundt uniten som kan lekke. Sjekker dette nøye under vinteropplaget, og så langt er det potte tett og tørt. Pakninger smører jeg forresten alltid opp under vinterlagringa, på BMWene som jeg har gjort på tidligere japser og engelske sykler jeg har hatt.

Siste alvorlige tema er kardangene. Mente BMW offisielt har sagt at 3% av GSene måtte oppgradere/reshimse/overhale kardangene sine... Ikke bra, og min eneste reelle bekymring som GS-eier. Røsker stadig i bakhjulet når jeg setter den i garasjen etter turer, er der slakk...? :-k Men så langt virker det bare, tross drøyt 40k km... Merkelig.

Nei, ingen trær vokser inn i himmelen. Men jeg regner sjansen for at det blir ny GS igjen ved neste bytte er bortimot 90%. Men hvem vet, der er for mye å velge i og for lite tid til å prøve alt. Og selvsagt ikke inntekter nok for en vanlig lønnsslave til å prøve alt heller. Det eneste jeg vet er at det ikke blir Honda, aldri Honda og slett ikke Honda :[-(

Men nye GSen med sine små endringer som er forbedringer og ikke endring av konseptet beroliger meg i alle fall. Resten er luksusproblemer. Det viktigste er å rulle på to hjul mens der enda er lov å gjøre det og helsa tillater det :thumleft
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38167
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ny BMW 1200 GS 2013 mod.

Legg inn av AJ »

joo skrev:Men nye GSen med sine små endringer som er forbedringer og ikke endring av konseptet beroliger meg i alle fall. Resten er luksusproblemer. Det viktigste er å rulle på to hjul mens der enda er lov å gjøre det og helsa tillater det :thumleft
Amen to that :thumleft (uthevet med rødt i sitatet), som man sier i utlandet :-)

:prop:
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

ZZR-Erling

Re: Ny BMW 1200 GS 2013 mod.

Legg inn av ZZR-Erling »

knutk skrev:
ZZR-Erling skrev:K1200S var i hvertfall sterkt befengt med nyheter, som ikke var spesielt "tuned": software, kardang og girkasse :-)å

GS'n har vel ikke så mye nytt nei, men kardang, ringantenne og bensinpumpe burde de klart å fått til fra dag 1. Ringantenne saken tok det flere år før de hadde en bra fiks...og folk kjørte jo rundt med ekstra bensinpumpe i "lomma". Har BMW ått orden på de nye blinklysbryterne mon tro..Im not impressed..
Eksempel på opphauset problem.
K modellens programvare var på plass i 2006. Utfordringen låg i å møte neste generasjons EU krav til utslipp. Fordel for bruker er lavere bensinforbruk = lenger rekkevidde. Men en del brukere har nok gitt bang i rekkevidde og satt på powercommander.
Girkassa klonker fortsatt, som den har til felles med mange andre sykler. Kardang klokke skulle være vedlikeholdsfri og aldri trenge olje skift.
Man skifter nå olje hver 20K km, og i tellegg fyller man på litt mindre olje enn før. Problemet løst for flere år siden, og kommer også eldre modeller til gode.

Problemet med blinklys bryterne er ikke bare blinklys brytere, problemet kan treffe hvilken som helst bryter på begge sider. Problemet kom med de nye bryterne som ble lansert i 2009, og vedvarer. Bryterne er forseglet, men det kan virke som om de er for dårlig tettet. BMW bytter uten diskusjon mens de jobber med en løsning.
Ser forøvrig ut til å være de samme bryterne på nye GS.

GS og ringantenne: Ringantenne problemet dukket opp sent 2006, og det tok vel et år før man hadde lokalisert problemet, en serie feilprodusert fra underleverandør. Alle berørte modeller ble modifisert på BMWs regning.

GS og bensinpumpe: Dette problemet dukket opp ett år etter lansering. Recall og forbedring ble gjort i 2005.
Så nevnte problemer har vært der (og der er flere også, ikke nevnt her, men de har blitt ryddet opp i etter hvert, på BMWs bekostning)
, men når man snakker med folk som har syklene viser det seg at de fleste har hatt problemfrie sykler, og omfanget har vært overdrevet.
Bensinpumpe i lomma var forøvrig totalt bortkastet siden det var pumperegulator som var problemet.
Har hatt to K1200S, en 06 og en 08. 08 hadde bra inj-map, nye typen kamkjedestrammer som ikke bråkte ved start, samt ei "japansk" klonkefr girkasse. 08'en min fikk ny ringantenne i 09 på service.

Edit: vet om en i Asker MC som havarete kardangen på sin 05, samt en som havarerte kardangen mm på sin K1300GT, i tillegg til en i Bodø som har byttet 3stk bremseskiver bak på sin GSA i løpet av 10k km og simeringen mellom motor og clutch på lav km...men bilen min, en BMW 520 97, går og går!

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Ny BMW 1200 GS 2013 mod.

Legg inn av tagesk »

Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Ny BMW 1200 GS 2013 mod.

Legg inn av tagesk »

Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Ny BMW 1200 GS 2013 mod.

Legg inn av tagesk »

[video]http://www.youtube.com/watch?v=TwPC0Jqv ... r_embedded[/video]

Del 2 av 3

(fantastisk kvalitet på regien!)

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Svar