Batterilader til BMW - original eller Biltema??

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
mekkern
Innlegg: 7667
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Batterilader til BMW - original eller Biltema??

Legg inn av mekkern »

etterlader en gang på vinteren..med en "dum" lader på 0.5 A-til 79 kr.....(har kraftigere saker til store bilbatterier)
ellers greier faktisk mc mine å lade seg selv under bruk.. :scratch

er de "moderne" mc avhengig av hjelpestrøm i tide og utide?snikinnføring av EL mc? :lol

(måtte bare kødde litt med disse "2hjuls-computerne) :P :p
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Batterilader til BMW - original eller Biltema??

Legg inn av knutk »

mekkern skrev: er de "moderne" mc avhengig av hjelpestrøm i tide og utide?snikinnføring av EL mc? :lol
Nei, på ingen måte. På min BMW feks. kan generator levere inn til 70A.

Men på samme måte som moderne biler har også moderne MC, Ducati og BMW i særdeleshet, blitt utstyrt med stadig flere computere.
I tillegg til at man får mange nye og 'greie' fungsjoner, så bidrar computerne til å spare vekt og plass i forhold til om man skal gi sykkel identiske fungsjoner bygget på konvensjonelt vis.
I tillegg forenkler computerne feilsøking, (forutsatt at man har riktig utstyr, som er enkelt å skaffe og til overkomelig pris).

Men computerne drar litt hvilestrøm for å lagre akkumulerte data, og dette er en utfordring når sykkel ikke brukes i løpet av 5-6 mnd.

Etter å ha vært innehaver av sykler både med og uten computere sitter jeg igjen med erfaringen at de behandles nokså likt.
Batteri har uansett en del selvutlading, så vedlikeholdslading må til i allefall.

Med de beste ønsker om en kort, mild og snøfattig vinter.

KnutK

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Batterilader til BMW - original eller Biltema??

Legg inn av pelsen »

mekkern skrev:etterlader en gang på vinteren..med en "dum" lader på 0.5 A-til 79 kr.....(har kraftigere saker til store bilbatterier)
ellers greier faktisk mc mine å lade seg selv under bruk.. :scratch

er de "moderne" mc avhengig av hjelpestrøm i tide og utide?snikinnføring av EL mc? :lol

(måtte bare kødde litt med disse "2hjuls-computerne) :P :p
:knegg :knegg RC8Ren skal få en liten lading fra Cteken i januar og en til før jeg tar den ut på våren, så er det sikkert bra :knegg
De to triumphene mine har magnettenning og de har begge pelsen spesial el-system uten batteri, så de funker nok igjen på våren uten noen ladeproblemer :D

mekkern
Innlegg: 7667
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Batterilader til BMW - original eller Biltema??

Legg inn av mekkern »

knutk skrev:I tillegg forenkler computerne feilsøking, (forutsatt at man har riktig utstyr, som er enkelt å skaffe og til overkomelig pris).
ja det kan nok "ROGG" underskrive på... :lol
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Batterilader til BMW - original eller Biltema??

Legg inn av Bringisen »

Nanne skrev:Har pakket bort doningen for vinteren og skal sørge for lading av batteriet. Er det noen som vet om jeg kan bruke en lader fra Biltema(koster 200kr...) eller om jeg må kjøpe en fra BMW (koster 1200kr)?
Vet ikke om du blir nødt til å ha en orginal BMW lader men jeg synes det er greit å legge ut på ennorginal lader når jeg ellers har brukt så mye penger på sykkelen. Min originale BMW lader kobler jeg bare rett i DIN pluggen på sykkelen og laderen utlander og lader batteriet skånsomt gjennom hele vinteren. Med denne løsningen er det enkelt og trygt uten å trenge noen form for demontering. Laderen min har gjort jobben siden 2008 på forrige sykkel og funker ennå på min nye.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Solo-rider
Innlegg: 786
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: BMW 1250
Sted: Vestfold

Re: Batterilader til BMW - original eller Biltema??

Legg inn av Solo-rider »

Hallo !!

Kanskje ikke helt riktig tråd dette... Men vil bare advare eventuelle kjøpere av batteriladere.
Skulle lade litt på bilbatteriet mitt i romjula... Satt på min lille Biltemalader (12v /500ma Biltema# 37-707)
Etter kort tid så smeltet ladekablene.(har brukt den før over natten på mcen + bilen uten problemer) Godt at jeg var der der og da .
Var det samme type lader som AJ hadde samme problem med så er det all grunn til og ikke bruke denne !!!
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.

ZZR-Erling

Re: Batterilader til BMW - original eller Biltema??

Legg inn av ZZR-Erling »

Solo-rider skrev:Hallo !!

Kanskje ikke helt riktig tråd dette... Men vil bare advare eventuelle kjøpere av batteriladere.
Skulle lade litt på bilbatteriet mitt i romjula... Satt på min lille Biltemalader (12v /500ma Biltema# 37-707)
Etter kort tid så smeltet ladekablene.(har brukt den før over natten på mcen + bilen uten problemer) Godt at jeg var der der og da .
Var det samme type lader som AJ hadde samme problem med så er det all grunn til og ikke bruke denne !!!
Jo, men...0.5A lader er veldig lite for å lade et bilbatteri. Det er faktisk bare halvparten av hva en normal mc-lader leverer, og et mc-batteri er vel ca 5ggr mindre i A-styrke...Dog burde laderen vært lur nok til å skru seg selv av.

Svar