Foto ?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Foto ?

Legg inn av knutk »

Bringisen skrev: ........
Helt enig med at fotografen er det viktigste redskapet , men setningen er blitt alt for mye brukt. Som med motorsykkel så har du også en gang sagt at det ikke er særlig fornuftig.
.........
Er enig i det.
Men her var det et medlem som var ute etter nøytrale tips og ønsket å begrense budsjettet. Uttalelsen er en refleksjon av utgangspunktet, ikke mine personlige valg.

Mitt personlige valg er forøvrig en Nikon D800, 28-300 VR + div.
Utstyret overgår mine egenskaper som fotograf, men som du sier, det er morro med saker som funker..

Brukeravatar
RoJo
Innlegg: 217
Registrert: 18 okt 2009, 22:46
Motorsykkelen din: Yamha TDM 850 2000, Yamha FZS 1000 2001
Sted: Stord

Re: Foto ?

Legg inn av RoJo »

Tatt med Canon IXUS 860 IS, er ikke alltid at det skal så flott utstyr til for å få et bra minne med hjem.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av LordShaft »

Hadde selv litt interesse for foto, men speilrefleks ble for stort og tungt å ha med seg på tur (sykkel) ble bare til at jeg brukte utstyret lite. Så jeg solgte alt jeg hadde å gikk til innkjøp av Canon S100 og GoPro Hero3. Her får jeg dekket alle behovene jeg har og apparatene tar minimalt med plass i sekken :-)

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av tagesk »

TheBandit skrev: Jeg vil også tilføye at kit-objektivene som følger med Nikon (mulig andre merker også) er noe dritt.
Den påstanden tror jeg du vil ha problemer med å forsvare.
Nikons 18-55, både den gamle og den nye med VR, er utmerket.
Jeg kjenner ikke Canons, men jeg tror du vil ha problemer med å forsvare påstanden også der.
Olympus sitt 22-44 er utmerket.

At det er mulig å få enda bedre glass er ikke så relevant.
At det er mulig å få mer robuste objektiver (vanntett og så videre) er heller ikke så relevant.

Det er som å si at Kawasaki er noe dritt fordi (jeg synes at) BMW er bedre.
Henger (heller) ikke på greip.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Foto ?

Legg inn av Bringisen »

knutk skrev:
Bringisen skrev: ........
Helt enig med at fotografen er det viktigste redskapet , men setningen er blitt alt for mye brukt. Som med motorsykkel så har du også en gang sagt at det ikke er særlig fornuftig.
.........
Er enig i det.
Men her var det et medlem som var ute etter nøytrale tips og ønsket å begrense budsjettet. Uttalelsen er en refleksjon av utgangspunktet, ikke mine personlige valg.

Mitt personlige valg er forøvrig en Nikon D800, 28-300 VR + div.
Utstyret overgår mine egenskaper som fotograf, men som du sier, det er morro med saker som funker..
Jepp , men tenker du på Nikon D800 skal du sjekke nettforumene , er en god del misfornøyde eiere. Men som med alt annet så hører man ofte de som klager :P :p
Er du Nikon mann tror jeg faktisk D600 er et bedre valg.
Nikon D800 med sin skyhøye oppløsning krever svært gode objektiver og gjerne stativ , man ser bevegelsesuskarpheten bedre jo høyere oppløsningen er.
Nikon D600 har nok like god bildekvalitet men litt ferre pixler.

Når D800 kom var jeg faktisk på nippet til å skifte system men etter litt info på nettet falt interessen litt , så dukket heldigvis det nye Canon 5D MkIII opp og valget ble enkelt for meg. For et kamera!!! Men prisen var ikke like grei. Fikk mitt dog til 24000,- med studenrabatt hos Fotovideo :P :p
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av tagesk »

LordShaft skrev:Så jeg solgte alt jeg hadde å gikk til innkjøp av Canon S100 ....
Mange sier at S95 og S100 er de beste som finnes.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Foto ?

Legg inn av Bringisen »

tagesk skrev:
TheBandit skrev: Jeg vil også tilføye at kit-objektivene som følger med Nikon (mulig andre merker også) er noe dritt.
Den påstanden tror jeg du vil ha problemer med å forsvare.
Nikons 18-55, både den gamle og den nye med VR, er utmerket.
Jeg kjenner ikke Canons, men jeg tror du vil ha problemer med å forsvare påstanden også der.
Olympus sitt 22-44 er utmerket.

At det er mulig å få enda bedre glass er ikke så relevant.
At det er mulig å få mer robuste objektiver (vanntett og så videre) er heller ikke så relevant.

Det er som å si at Kawasaki er noe dritt fordi (jeg synes at) BMW er bedre.
Henger (heller) ikke på greip.

[TaSK]
Det tror jeg også hvis man tenker bildekvalitet. Canon sitt 18-55mm f4.5-5.6 IS er faktisk ikke så værst optisk , og mye bedre enn versjonen uten IS. Problemet (hvis det er et problem) er den lille blenderen f4.5-5.6 og byggekvaliteten.
Kan man leve med disse "problemene" så er kit objektivene helt greie.

Men at det er mer forskjell på optikken enn på husene her helt sikkert , og for meg er det greit at i allefall et av objektivene jeg har er utstyrt med ekstra støv og fuktsperre siden kameraet også har det.
Har ikke kameraet det , så er det bortkastet inntil du får et kamera med dette.
At objektivene tåler en støyt er heller ikke å forakte når man er på tur.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

TheBandit
Innlegg: 367
Registrert: 17 okt 2010, 10:32
Motorsykkelen din: ---

Re: Foto ?

Legg inn av TheBandit »

.
Sist redigert av TheBandit den 03 mar 2015, 17:29, redigert 1 gang totalt.

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Foto ?

Legg inn av knutk »

Bringisen skrev: ...
Jepp , men tenker du på Nikon D800 skal du sjekke nettforumene , er en god del mi mine valgisfornøyde eiere. Men som med alt annet så hører man ofte de som klager :P :p
....
Jeg tenker ikke på D800, jeg har det.
Misfornøyde eigere finnes for alle produkt. Og leter man i "riktig" forum kan det gå riktig så ille.Da hadde jeg sittet i en krok og ventet på Armagedon.

Jeg tilører den store stille gruppen som er godt fornøyd med D800. fabalaktige farger, fabelaktig oppløsning og evne til å hente ut detaljer, samt handtere ekstra lys/mørke parti i bildet.
Ser at enkelte krittiserer dens valg av farvetoner i bildet med hensyn til hvitbalanse. Men de har ikke lest bruksanvisningen. Nikon liker vanligvis litt "kalde" bilder og justerer hvitbalansen deretter. Men man kan gå inn og justere automatikkens valg akkurat som man ønsker, og fremtoningen av bildene blir så varme/kalde som en selv ønsker.

Utover det ønsker jeg ikke å dra i gang en Nikon vs Canon diskusjon. Det finnes andre forum for det.
Kameraet ble nevnt for å illustrere at udertegnede ikke nødvendgvis er så himla fornuftig i mine valg, men lar lysten ta overhånd.

Jeg leker ikke hobby :lol

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Foto ?

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg har et billig Nikon D40x og når jeg byttet ut objektivet som kom i kitet, så var det som å få nytt kamera.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Foto ?

Legg inn av Duville »

Kjøpte for 14 dager siden Nikon D5200 m AF-S Nikkor 18-105 zoom linse. Hadde litt forventninger til det og de er innfridd uten at jeg skal si jeg er fortograf eller brife med diverse fin tale.

Dreier jeg på menyrattet kommer fulltekst opp i vinduet slik a jeg ser hva de forskjellige innstillingene betyr - husker ikke fra gang til gang hva M, A, S, P betyr men når jeg setter på scene og dreier på kontrollrattet og de forskjellige scenene kommer opp i klartekst så synes jeg det er bra. Trekker jeg i hendelen for skjermvisning så åpnes gardinet og jeg kan se hva jeg tar bilde av..... joda jeg blir mer og mer fornøyd. Film tar det også....

Hadde en D80 tidligere som stoppet å fungere etter en tid men det var kanskje fordi det falt ut av Golfbilen i fart....

Har også en Canon IXUS liggende i vanstre lomme på kjørejakka. Med tynne kjørehansker kan jeg ta det på og av uten problem og ta bilder. Denne kan jeg ta opp og ut i fart og ser med ett halvt øye om det riktig innstilt - tok ca 700 bilder underveis på en helgetur i sommer. Noen ganger stopper jeg men ofte er det i fart. Enkelte blir bra og andre blir ikke fullt så bra men generellt kan det bli en fin runde med minner fra turen....

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av LordShaft »

tagesk skrev:
LordShaft skrev:Så jeg solgte alt jeg hadde å gikk til innkjøp av Canon S100 ....
Mange sier at S95 og S100 er de beste som finnes.

[TaSK]
Skal ikke si at dette er det beste som finnes, men til mitt bruk er jeg mektig imponert over kvaliteten og mulighetene i dette lille kompaktkameraet :-)

Alt er jo hva du skal bruke det til. Når det kommer til foto og utstyr føler jeg at mange har utstyr for flerfoldige tusen som de aldri bruker eller får bruk for. Litt for mye "bare må ha det".
Er du proff fotograf som bruker mye tid og gjerne livnærer deg på bilder er det lett å forstå at en må ha utstyr der etter :-)

Jeg har mange ganger tatt fantastiske bilder selv med iPhonen min, så er ikke alltid utstyret det kommer an på :-)

ZZR-Erling

Re: Foto ?

Legg inn av ZZR-Erling »

Bringisen skrev:
Bergen skrev:
Bringisen skrev:Her er noen av mine bilder med vann , vann er gøy... :-)
Bilde
]
Flott bilde av Far Saga :thumleft
Takk for det du , jeg venter bare på at selskapet vil kjøpe bildet å henge det i byssa :thumleft
Ja, det der er et flott "snitt"..og har mye energi i seg slik en slik båt har, men ville kanskje dratt ned kontrasten noe, da hadde kanskje den sorte "føyka" oppe i strålen roet seg litt?

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Foto ?

Legg inn av knutk »

LordShaft skrev:
Alt er jo hva du skal bruke det til. Når det kommer til foto og utstyr føler jeg at mange har utstyr for flerfoldige tusen som de aldri bruker eller får bruk for. Litt for mye "bare må ha det".
.....
Føler meg skyldig...

Flere pixler enn jeg trenger og flere kubikk enn jeg trenger.

Stortrives med det og angrer ikke på mine "invisteringer" :knegg

ZZR-Erling

Re: Foto ?

Legg inn av ZZR-Erling »

tagesk skrev:
TheBandit skrev: Jeg vil også tilføye at kit-objektivene som følger med Nikon (mulig andre merker også) er noe dritt.
Den påstanden tror jeg du vil ha problemer med å forsvare.
Nikons 18-55, både den gamle og den nye med VR, er utmerket.
Jeg kjenner ikke Canons, men jeg tror du vil ha problemer med å forsvare påstanden også der.
Olympus sitt 22-44 er utmerket.

At det er mulig å få enda bedre glass er ikke så relevant.
At det er mulig å få mer robuste objektiver (vanntett og så videre) er heller ikke så relevant.

Det er som å si at Kawasaki er noe dritt fordi (jeg synes at) BMW er bedre.
Henger (heller) ikke på greip.

[TaSK]
Kittet til Canon 7D er jo EFS 15-85IS, og det er meget bra, koster 6000 hos Japan Foto, og har bare gode kritikker, (fins mye på nett om slikt til alle og enhver), feks http://www.photozone.de/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg har også EFS 18-55IS som er kittet til 500D, og det tar gode bilder, men har litt liten range og en litt slurvete MF/Manuel Fokus, derfor kjøpte jeg EFS 15-85IS i tillegg.

Svar