Gode argument for kjøring mellom feltene (lane-splitting)
-
- Innlegg: 924
- Registrert: 25 feb 2010, 16:16
- Motorsykkelen din: Yamaha
- Sted: I svingen, ellers i Drammen
Re: Gode argument for kjøring mellom feltene (lane-splitting
"Lane splitting" er fremdeles lov og uten den retten hadde jeg sikkert brukt over to timer fra Alnabru til Drammen i dag med bil, fytti rakkern så mye trafikk.
Det ble "lane splitting" så å si hele veien i sånn ca. 6 mil.
Fenomenet "lane splitting" har vært kjent i mange år, slik at om noen misunnelige ønsker å stoppe oss så bude vi jo ha hørt noe for 20 år siden.
NMCU ivaretar forresten våre interesser, så meld dere inn der dere som ikke er medlemmer allerede.
Vi har gratis parkering mange steder, får lov til å kjøre i kollektivfelt, har halv årsavgift, slipper EU-kontroll...etc.
Det er altså noen som taler vår sak.
I dag hørte jeg forresten H.P. Strifeldt (Fidel her på forumet) på nyhetene uttale seg om den tragiske norske veistandarden, han sa det som det var, ILLE!
Og kom selvfølgelig inn på dette med trafikksikkerhet for oss på MC.
Det ble "lane splitting" så å si hele veien i sånn ca. 6 mil.
Fenomenet "lane splitting" har vært kjent i mange år, slik at om noen misunnelige ønsker å stoppe oss så bude vi jo ha hørt noe for 20 år siden.
NMCU ivaretar forresten våre interesser, så meld dere inn der dere som ikke er medlemmer allerede.
Vi har gratis parkering mange steder, får lov til å kjøre i kollektivfelt, har halv årsavgift, slipper EU-kontroll...etc.
Det er altså noen som taler vår sak.
I dag hørte jeg forresten H.P. Strifeldt (Fidel her på forumet) på nyhetene uttale seg om den tragiske norske veistandarden, han sa det som det var, ILLE!
Og kom selvfølgelig inn på dette med trafikksikkerhet for oss på MC.
Veien er viktigere enn målet.
-
- Innlegg: 442
- Registrert: 27 okt 2010, 11:43
- Motorsykkelen din: ?? Uten mc, men plutselig
- Sted: Vestsida
Re: Gode argument for kjøring mellom feltene (lane-splitting
Ja idag var det uten tvil lane-splitting som gjaldt hjem fra tigerstaden og til Lier. Himmel og hav, det stod jo fra Lysaker og til Lierskogen. Jeg brukte kun 5 minutter lengre enn vanlig. Dette er i grunn det beste argumentet for å kjøre i mellom.....
Har min grense på 40kmt... over det da er det ingen lanesplitting på meg.
Rakk forøvrig å parkere mcen i garasjen rett før regnet begynte.... det var i grunn også greit.
Har min grense på 40kmt... over det da er det ingen lanesplitting på meg.
Rakk forøvrig å parkere mcen i garasjen rett før regnet begynte.... det var i grunn også greit.
I don`t care about little things.....
Tidligere tohjulte:
Tempo Trygg modell 080 82 modell
Suzuki GSF 650SA ABS 06 modell
BMW F650GS 11 modell
Tidligere tohjulte:
Tempo Trygg modell 080 82 modell
Suzuki GSF 650SA ABS 06 modell
BMW F650GS 11 modell
- Moby
- Innlegg: 330
- Registrert: 27 jul 2012, 00:18
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 1000 L3
- Sted: Akershus
Re: Gode argument for kjøring mellom feltene (lane-splitting
Når vi først er inne på passering, er det "politivennelig" og kjøre pent forbi biler i lyskryss ved rødt lys og stoppe ved sperrelinjen?
Jeg gjør også det samme ved kø inn til rundkjøringer i rushtiden og kjører forbi bilene til jeg er framme ved rundkjøringa. Er det innafor regelverket?
Jeg gjør også det samme ved kø inn til rundkjøringer i rushtiden og kjører forbi bilene til jeg er framme ved rundkjøringa. Er det innafor regelverket?
There are old bikers and there are bold bikers - but there are no old, bold bikers
-
- Innlegg: 924
- Registrert: 25 feb 2010, 16:16
- Motorsykkelen din: Yamaha
- Sted: I svingen, ellers i Drammen
Re: Gode argument for kjøring mellom feltene (lane-splitting
Jeg gjør også det, og har aldri hørt om noen som har blitt bøtelagt for det.
Veien er viktigere enn målet.
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Sted: Åsgårdstrand
Re: Gode argument for kjøring mellom feltene (lane-splitting
Gjorde det i dag. Kom fra Bryn over Helsfyr, og skulle for å kjøre inn på E6/E18 ned i Vålerengatunnelen. Kjører som om jeg skal rett frem Grenseveien, men svinger ut til venstre, foran den veldig lange køen som også ventet på å svinge til venstre, og legger meg bare litt ut i krysset, foran fremste bil, men uten å være til hinder for trafikk (foran sperrelinjen). Oppdager en politibil som bil nr 2 som står og venter på rødt lys i motgående. Disse ofret meg ikke et bittelite blikk engang, så det er sikkert ok..Moby skrev:Når vi først er inne på passering, er det "politivennelig" og kjøre pent forbi biler i lyskryss ved rødt lys og stoppe ved sperrelinjen?
Jeg gjør også det samme ved kø inn til rundkjøringer i rushtiden og kjører forbi bilene til jeg er framme ved rundkjøringa. Er det innafor regelverket?
Og forøvrig, merker jeg at selvtilliten når nye høyder når det gjelder lanesplitting. I fjor følte jeg meg som en amatør, og en sinke. Jeg måtte hele tiden vike plassen for andre på MC som kom bak meg og ville forbi. Nå har det blitt omvendt. Nå går det unna som bare det, og til dagens trafikk, brukte jeg ikke mer enn 5-10 minutter ekstra på min 10 mil hjem fra Oslo.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
-
- Innlegg: 924
- Registrert: 25 feb 2010, 16:16
- Motorsykkelen din: Yamaha
- Sted: I svingen, ellers i Drammen
Re: Gode argument for kjøring mellom feltene (lane-splitting
Skummelt det også, plutselig er det er dust der som ikke gidder å bruke blinklys..SuperMorten skrev:Og forøvrig, merker jeg at selvtilliten når nye høyder når det gjelder lanesplitting.
En fra de baltiske stater antagelig...?
Veien er viktigere enn målet.
Re: Gode argument for kjøring mellom feltene (lane-splitting
Jada jada, kjørte i dag på Semslinja (Tønsberg) mellom køene. Tok det pent og pyntelig, men når jeg nærmet meg den første bilen i køen. En gammel grå Volvo V 70 , så ga jeg på for å rekke å komme meg forbi den også. Rakk det ikke før sperre linja kom og farten var........, vel det utelater jeg å skrive. Kom til rundkjøringen sånn omtrent 100 meter i fra der jeg tok igjen den gamle grå. Og tror du f..n meg ikke at jeg hørte en hissig sirene, ikke sånn vanlig sirene, men mere sånn pumpene uling. Titta meg rundt, men så ingen ting. Ulingen ble bare sterkere, så jeg måtte snu meg helt. Og der sto dengamle Volvo saken med fullt av blålys under støtfangeren, umulig å se i speilet når den sto rett bak meg. Da var det bare å rulle inn på bensinstasjonen og ta på seg smisketrynet.
Fikk en hyggelig prat med denne sivilmannen om litt hundehold og båtliv.
Fikk tilslutt valget med en bot for å krysse av hel trukken linje, kr 3200+ 3 prikker eller en bot på kr 3600+ 2 prikker for fart på gjennomsnitt 87,5 km/t i 70. Jeg valgte den siste og overlykkelig at jeg beholdte lappen. Da den egentlige farten skulle tilsi pallesnekring og lappeløs i lang tid fremover.
Tror det hjalp med litt smisketryne i dag.
Men 1 ting stusser jeg over og det er at han sa at prikkene skulle være i 5 år, mens jeg leser at det er i kun 3 år det gjelder.
Noen som vet noe mere om det?
Fikk en hyggelig prat med denne sivilmannen om litt hundehold og båtliv.
Fikk tilslutt valget med en bot for å krysse av hel trukken linje, kr 3200+ 3 prikker eller en bot på kr 3600+ 2 prikker for fart på gjennomsnitt 87,5 km/t i 70. Jeg valgte den siste og overlykkelig at jeg beholdte lappen. Da den egentlige farten skulle tilsi pallesnekring og lappeløs i lang tid fremover.
Tror det hjalp med litt smisketryne i dag.
Men 1 ting stusser jeg over og det er at han sa at prikkene skulle være i 5 år, mens jeg leser at det er i kun 3 år det gjelder.
Noen som vet noe mere om det?
-
- Innlegg: 924
- Registrert: 25 feb 2010, 16:16
- Motorsykkelen din: Yamaha
- Sted: I svingen, ellers i Drammen
Re: Gode argument for kjøring mellom feltene (lane-splitting
Storm skrev: Tok det pent og pyntelig,
Butal "Lanesplitting" det derStorm skrev: gjennomsnitt 87,5 km/t i 70.
Veien er viktigere enn målet.
Re: Gode argument for kjøring mellom feltene (lane-splitting
Neida, ikke brutal før den siste bilen skulle tas igjen. Der jeg tok Volvoen igjen er det ikke motgående fil.
Fikk forresten skryt av lyden i Arrow anlegget uten db.killeren
Fikk forresten skryt av lyden i Arrow anlegget uten db.killeren
-
- Innlegg: 924
- Registrert: 25 feb 2010, 16:16
- Motorsykkelen din: Yamaha
- Sted: I svingen, ellers i Drammen
Re: Gode argument for kjøring mellom feltene (lane-splitting
Sikker på at det ikke var en privatkonto dette gikk til gammel Volvo??Storm skrev:Neida, ikke brutal før den siste bilen skulle tas igjen. Der jeg tok Volvoen igjen er det ikke motgående fil.
Fikk forresten skryt av lyden i Arrow anlegget uten db.killeren
Re: Gode argument for kjøring mellom feltene (lane-splitting
O`shit, har jeg blitt lurt
Nei, han var nok en ekte polis dessverre
Nei, han var nok en ekte polis dessverre
-
- Innlegg: 924
- Registrert: 25 feb 2010, 16:16
- Motorsykkelen din: Yamaha
- Sted: I svingen, ellers i Drammen
Re: Gode argument for kjøring mellom feltene (lane-splitting
DET er lov med "Lane- splitting", men andre trafikkregler må selvfølgelig holdes.
Veien er viktigere enn målet.
- ojda
- Innlegg: 5632
- Registrert: 19 sep 2010, 02:06
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
- Sted: Oslo
Re: Gode argument for kjøring mellom feltene (lane-splitting
Prikkebelastning, les nederst på siden
Kort fortalt 3 år
http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+for ... belastning" onclick="window.open(this.href);return false;
Kort fortalt 3 år
http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+for ... belastning" onclick="window.open(this.href);return false;
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel )
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel )
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Sted: Åsgårdstrand
Re: Gode argument for kjøring mellom feltene (lane-splitting
Og så er det viktig å huske at det er den som kjører forbi som har ALT ansvar. I dobbelt forstand egentlig. Dvs dersom noe skulle skje, vi det forsikringsmessig/juridisk med stor sannsynlighet være min skyld. Men det vil også svært sannsynlig gå utover meg rent helsemessig i forhold til den jeg evt måtte være så uheldig å treffe..Rottenikken skrev:DET er lov med "Lane- splitting", men andre trafikkregler må selvfølgelig holdes.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km