Gode argument for kjøring mellom feltene (lane-splitting)

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Rottenikken
Innlegg: 924
Registrert: 25 feb 2010, 16:16
Motorsykkelen din: Yamaha
Sted: I svingen, ellers i Drammen

Re: Gode argument for kjøring mellom feltene (lane-splitting

Legg inn av Rottenikken »

"Lane splitting" er fremdeles lov og uten den retten hadde jeg sikkert brukt over to timer fra Alnabru til Drammen i dag med bil, fytti rakkern så mye trafikk.
Det ble "lane splitting" så å si hele veien i sånn ca. 6 mil.
Fenomenet "lane splitting" har vært kjent i mange år, slik at om noen misunnelige ønsker å stoppe oss så bude vi jo ha hørt noe for 20 år siden.
NMCU ivaretar forresten våre interesser, så meld dere inn der dere som ikke er medlemmer allerede.
Vi har gratis parkering mange steder, får lov til å kjøre i kollektivfelt, har halv årsavgift, slipper EU-kontroll...etc.
Det er altså noen som taler vår sak.
I dag hørte jeg forresten H.P. Strifeldt (Fidel her på forumet) på nyhetene uttale seg om den tragiske norske veistandarden, han sa det som det var, ILLE!
Og kom selvfølgelig inn på dette med trafikksikkerhet for oss på MC.
Veien er viktigere enn målet.

Welshen
Innlegg: 442
Registrert: 27 okt 2010, 11:43
Motorsykkelen din: ?? Uten mc, men plutselig
Sted: Vestsida

Re: Gode argument for kjøring mellom feltene (lane-splitting

Legg inn av Welshen »

Ja idag var det uten tvil lane-splitting som gjaldt hjem fra tigerstaden og til Lier. Himmel og hav, det stod jo fra Lysaker og til Lierskogen. Jeg brukte kun 5 minutter lengre enn vanlig. Dette er i grunn det beste argumentet for å kjøre i mellom.....
Har min grense på 40kmt... over det da er det ingen lanesplitting på meg.

Rakk forøvrig å parkere mcen i garasjen rett før regnet begynte.... det var i grunn også greit.
I don`t care about little things.....

Tidligere tohjulte:

Tempo Trygg modell 080 82 modell
Suzuki GSF 650SA ABS 06 modell

BMW F650GS 11 modell

Brukeravatar
Moby
Innlegg: 330
Registrert: 27 jul 2012, 00:18
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 1000 L3
Sted: Akershus

Re: Gode argument for kjøring mellom feltene (lane-splitting

Legg inn av Moby »

Når vi først er inne på passering, er det "politivennelig" og kjøre pent forbi biler i lyskryss ved rødt lys og stoppe ved sperrelinjen?
Jeg gjør også det samme ved kø inn til rundkjøringer i rushtiden og kjører forbi bilene til jeg er framme ved rundkjøringa. Er det innafor regelverket?
There are old bikers and there are bold bikers - but there are no old, bold bikers

Rottenikken
Innlegg: 924
Registrert: 25 feb 2010, 16:16
Motorsykkelen din: Yamaha
Sted: I svingen, ellers i Drammen

Re: Gode argument for kjøring mellom feltene (lane-splitting

Legg inn av Rottenikken »

Jeg gjør også det, og har aldri hørt om noen som har blitt bøtelagt for det.
Veien er viktigere enn målet.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Gode argument for kjøring mellom feltene (lane-splitting

Legg inn av SuperMorten »

Moby skrev:Når vi først er inne på passering, er det "politivennelig" og kjøre pent forbi biler i lyskryss ved rødt lys og stoppe ved sperrelinjen?
Jeg gjør også det samme ved kø inn til rundkjøringer i rushtiden og kjører forbi bilene til jeg er framme ved rundkjøringa. Er det innafor regelverket?
Gjorde det i dag. Kom fra Bryn over Helsfyr, og skulle for å kjøre inn på E6/E18 ned i Vålerengatunnelen. Kjører som om jeg skal rett frem Grenseveien, men svinger ut til venstre, foran den veldig lange køen som også ventet på å svinge til venstre, og legger meg bare litt ut i krysset, foran fremste bil, men uten å være til hinder for trafikk (foran sperrelinjen). Oppdager en politibil som bil nr 2 som står og venter på rødt lys i motgående. Disse ofret meg ikke et bittelite blikk engang, så det er sikkert ok.. :prop:

Og forøvrig, merker jeg at selvtilliten når nye høyder når det gjelder lanesplitting. I fjor følte jeg meg som en amatør, og en sinke. Jeg måtte hele tiden vike plassen for andre på MC som kom bak meg og ville forbi. Nå har det blitt omvendt. Nå går det unna som bare det, og til dagens trafikk, brukte jeg ikke mer enn 5-10 minutter ekstra på min 10 mil hjem fra Oslo.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Rottenikken
Innlegg: 924
Registrert: 25 feb 2010, 16:16
Motorsykkelen din: Yamaha
Sted: I svingen, ellers i Drammen

Re: Gode argument for kjøring mellom feltene (lane-splitting

Legg inn av Rottenikken »

SuperMorten skrev:Og forøvrig, merker jeg at selvtilliten når nye høyder når det gjelder lanesplitting.
Skummelt det også, plutselig er det er dust der som ikke gidder å bruke blinklys..
En fra de baltiske stater antagelig...?
Veien er viktigere enn målet.

Storm
Innlegg: 205
Registrert: 15 mar 2012, 19:21
Motorsykkelen din: 2 hjul
Sted: Vestfold

Re: Gode argument for kjøring mellom feltene (lane-splitting

Legg inn av Storm »

Jada jada, kjørte i dag på Semslinja (Tønsberg) mellom køene. Tok det pent og pyntelig, men når jeg nærmet meg den første bilen i køen. En gammel grå Volvo V 70 , så ga jeg på for å rekke å komme meg forbi den også. Rakk det ikke før sperre linja kom og farten var........, vel det utelater jeg å skrive. Kom til rundkjøringen sånn omtrent 100 meter i fra der jeg tok igjen den gamle grå. Og tror du f..n meg ikke at jeg hørte en hissig sirene, ikke sånn vanlig sirene, men mere sånn pumpene uling. Titta meg rundt, men så ingen ting. Ulingen ble bare sterkere, så jeg måtte snu meg helt. Og der sto dengamle Volvo saken med fullt av blålys under støtfangeren, umulig å se i speilet når den sto rett bak meg. Da var det bare å rulle inn på bensinstasjonen og ta på seg smisketrynet.
Fikk en hyggelig prat med denne sivilmannen om litt hundehold og båtliv.
Fikk tilslutt valget med en bot for å krysse av hel trukken linje, kr 3200+ 3 prikker eller en bot på kr 3600+ 2 prikker for fart på gjennomsnitt 87,5 km/t i 70. Jeg valgte den siste og overlykkelig at jeg beholdte lappen. Da den egentlige farten skulle tilsi pallesnekring og lappeløs i lang tid fremover.
Tror det hjalp med litt smisketryne i dag.
Men 1 ting stusser jeg over og det er at han sa at prikkene skulle være i 5 år, mens jeg leser at det er i kun 3 år det gjelder.
Noen som vet noe mere om det?

Rottenikken
Innlegg: 924
Registrert: 25 feb 2010, 16:16
Motorsykkelen din: Yamaha
Sted: I svingen, ellers i Drammen

Re: Gode argument for kjøring mellom feltene (lane-splitting

Legg inn av Rottenikken »

Storm skrev: Tok det pent og pyntelig,
Storm skrev: gjennomsnitt 87,5 km/t i 70.
Butal "Lanesplitting" det der :knegg
Veien er viktigere enn målet.

Storm
Innlegg: 205
Registrert: 15 mar 2012, 19:21
Motorsykkelen din: 2 hjul
Sted: Vestfold

Re: Gode argument for kjøring mellom feltene (lane-splitting

Legg inn av Storm »

Neida, ikke brutal før den siste bilen skulle tas igjen. Der jeg tok Volvoen igjen er det ikke motgående fil.
Fikk forresten skryt av lyden i Arrow anlegget uten db.killeren :thumleft

Rottenikken
Innlegg: 924
Registrert: 25 feb 2010, 16:16
Motorsykkelen din: Yamaha
Sted: I svingen, ellers i Drammen

Re: Gode argument for kjøring mellom feltene (lane-splitting

Legg inn av Rottenikken »

:-)
Veien er viktigere enn målet.

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Gode argument for kjøring mellom feltene (lane-splitting

Legg inn av Duville »

Storm skrev:Neida, ikke brutal før den siste bilen skulle tas igjen. Der jeg tok Volvoen igjen er det ikke motgående fil.
Fikk forresten skryt av lyden i Arrow anlegget uten db.killeren :thumleft
Sikker på at det ikke var en privatkonto dette gikk til :lol gammel Volvo??

Storm
Innlegg: 205
Registrert: 15 mar 2012, 19:21
Motorsykkelen din: 2 hjul
Sted: Vestfold

Re: Gode argument for kjøring mellom feltene (lane-splitting

Legg inn av Storm »

O`shit, har jeg blitt lurt :lol
Nei, han var nok en ekte polis dessverre :[-X

Rottenikken
Innlegg: 924
Registrert: 25 feb 2010, 16:16
Motorsykkelen din: Yamaha
Sted: I svingen, ellers i Drammen

Re: Gode argument for kjøring mellom feltene (lane-splitting

Legg inn av Rottenikken »

DET er lov med "Lane- splitting", men andre trafikkregler må selvfølgelig holdes.
Veien er viktigere enn målet.

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Gode argument for kjøring mellom feltene (lane-splitting

Legg inn av ojda »

Prikkebelastning, les nederst på siden :thumleft
Kort fortalt 3 år :prf

http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+for ... belastning" onclick="window.open(this.href);return false;
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Gode argument for kjøring mellom feltene (lane-splitting

Legg inn av SuperMorten »

Rottenikken skrev:DET er lov med "Lane- splitting", men andre trafikkregler må selvfølgelig holdes.
Og så er det viktig å huske at det er den som kjører forbi som har ALT ansvar. I dobbelt forstand egentlig. Dvs dersom noe skulle skje, vi det forsikringsmessig/juridisk med stor sannsynlighet være min skyld. Men det vil også svært sannsynlig gå utover meg rent helsemessig i forhold til den jeg evt måtte være så uheldig å treffe..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Svar