Russland til sommeren???

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Rune R
Innlegg: 54
Registrert: 05 jul 2012, 14:10
Motorsykkelen din: Honda Transalp 650 -2000
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Russland til sommeren???

Legg inn av Rune R »

Ja det var det med fri fra jobb ja :redface
Jeg "tror" jeg har ordnet meg 3 uker, men føler jeg skulle hatt mer, tar litt tid og kjøre opp/ned :[-o<

Problemet er at allerede før jeg fikk høre om denne turen hadde lovet kona 3 ukers campingferie nedover i Europa...
Hun skal få tur, det var en forutsetning for at jeg skulle få lov til å dra :D

Jepp det er nok et par ting en må tenke gjennom.
Jeg har tenkt siden slutten av Januar, lest litt om andre sine erfaringer om hva som virker/ikke virker og fått litt tips av EtronX.
Heldigvis så hadde jeg planlagt en lengre tur til neste sommer (40års krise) så en del av finansene var klare.
Så etter å ha bestemt meg så gikk det noen uker med planlegging før bestilling av nødvendige deler fra det store utland.
Har så brukt litt tid i garasjen til klargjøring/montering, skal ta siste klargjøringen litt før avreise.
Nå om dagene så skrives det pakkeliste som er blitt redigert flere ganger etter å ha lest igjennom nå og da: trenger jeg virkelig den? Nei, strykes fra listen :lol

Skal som tidligere nevnt øve litt på kjøring i ulent terreng/sand.
Har også planer om å prøve og ta en helg hvor jeg skal kjøre så langt jeg orker en dag, slå opp telt, overnatte og kjøre hjem.
Bare for å få en ide hvordan jeg, motorsykkel, pakking og utstyr fungerer.

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Russland til sommeren???

Legg inn av jonnykr »

EtronX skrev:
Kawasaki skrev:Hehe,hardcore adventure gutta på dette aktive forumet for aktive mc-folk glimrer med sitt fravær :knegg Og de få som stikker innom begynner å snakke om et program som går på tv,som de må få med seg.Kanskje rettet de seg opp i stolen også :knegg :knegg

@EtronX, er det bare deg så langt,eller er dere flere?

Hva må man ha av utstyr på en sånn tur,ja hva må man i det hele tatt tenke på?

Har du en planlagt rute,eller blir veien til ettersom man kjører? Er det i det hele tatt karter over det området du tenker på?
Vi er to som sikkert skal på tur. Jeg har kjørt litt før og den andre halvparten drar på sin første langtur :thumleft Muligens blir det flere. Noen av de jeg møtte i Sibir i fjor stiller kanskje.

Man tar med minst mulig på en sånn tur. Telt, sovepose og liggeunderlag. Gjerne så lett som mulig. Minst mulig klær. Lett er mantra. Lett er moro :D

Har planlagt ruten sånn tålig. Ta en titt her: https://www.facebook.com/pages/zen-mc/1 ... 422?ref=hl

Etter Murmansk blir det litt åpent hvor ruten går. Jeg har som sagt lyst til å kjøre innom Kirovsk for å si hei til noen kjekke folk som hjalp oss i 2011.
Har du noen formening om hvor mye sånn ca en sånn tur vil koste? :D
Tut & Kjør!

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Russland til sommeren???

Legg inn av jhn »

Rune R skrev:Ja det var det med fri fra jobb ja :redface
Jeg "tror" jeg har ordnet meg 3 uker, men føler jeg skulle hatt mer, tar litt tid og kjøre opp/ned :[-o<

Problemet er at allerede før jeg fikk høre om denne turen hadde lovet kona 3 ukers campingferie nedover i Europa...
Hun skal få tur, det var en forutsetning for at jeg skulle få lov til å dra :D .
Jeg har en ny jobb på gang nå ,med 4 ukers turnus, så hvordan det blir vet jeg ikke ennå.
Men jeg fortalte/spurte/ba min kone nå i kveld om dette ... det gikk forholdsvis bra :prf
Rune R skrev: Jepp det er nok et par ting en må tenke gjennom.
Jeg har tenkt siden slutten av Januar, lest litt om andre sine erfaringer om hva som virker/ikke virker og fått litt tips av EtronX.
Heldigvis så hadde jeg planlagt en lengre tur til neste sommer (40års krise) så en del av finansene var klare.
Så etter å ha bestemt meg så gikk det noen uker med planlegging før bestilling av nødvendige deler fra det store utland.
Har så brukt litt tid i garasjen til klargjøring/montering, skal ta siste klargjøringen litt før avreise..
Det er nok noen ting med sykkelen jeg bør gjøre ... dette må jeg tenke nøye over.
Pedaler og hendler, dekkvalg, felger ... jeg har inntrykk av at støpte felger ikke er det fortrukne, stemmer dette?
De er kanskje lette å knuse ... bør man satse på eikefelger? Hva må man ut med for ett sett tro?
Jeg ga vekk sideveskene i fjor, og har bare noen Kappa-kofferter igjen ... det var ikke så smart kanskje :sk?
Rune R skrev: Nå om dagene så skrives det pakkeliste som er blitt redigert flere ganger etter å ha lest igjennom nå og da: trenger jeg virkelig den? Nei, strykes fra listen :lol

Skal som tidligere nevnt øve litt på kjøring i ulent terreng/sand.
Har også planer om å prøve og ta en helg hvor jeg skal kjøre så langt jeg orker en dag, slå opp telt, overnatte og kjøre hjem.
Bare for å få en ide hvordan jeg, motorsykkel, pakking og utstyr fungerer.
Må vel kanskje ta noen runder i terrenget jeg også ... sikkert ikke dumt.
Men ellers har jeg vært på en del 2-3 ukers turer med telt, så jeg har vel nogenlunde kontroll på den biten.
Men, jeg har jo stort sett holdt meg på landjorda ... her er det jo muligheter for en del vading ... da bør vel kanskje også ha ett skift med kjøreklær/støvler?
Ja, det er definitivt noen detaljer å tenke på :scratch

Rune R
Innlegg: 54
Registrert: 05 jul 2012, 14:10
Motorsykkelen din: Honda Transalp 650 -2000
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Russland til sommeren???

Legg inn av Rune R »

Hehe, min kones første reaksjon var at jeg kunne dra, men hun hadde ikke gitt meg tillatelse...
Hun myknet litt etterhvert, heldigvis. Jeg har derfor kjøpt spot tracker så hun kan følge med på hvor jeg er :D

Han her http://advrider.com/forums/showthread.php?t=862577 kjøre alene i Sibir, over BAM road og Mongolia, men er forholdsvis standard Transalp med alu kasser, han har vel en god motor beskyttelse plate resten vet jeg ikke.
En annen grunn til at plastboksene mine måtte vike er at de virket noe raklete, tror nok de ville løsnet/gått i biter ved lengre tids kjøring på humpete vei. Kappa koffertene er kansje noe bedre?
Jeg ga ca 3500,- for mine Adventure-Spec Magadan panniers, de burde tåle det meste til en ok pris. http://www.adventure-spec.com/default/a ... niers.html

Angående støpte felger kontra eikefelger så aner jeg ikke, kansje EtronX kan skyte inn litt info?
Som EtronX skriver:"Turen på Kola blir ingen ekstremtur. Det blir å ta det med ro. Satse på mye kos. Noen plasser vil det dog bli litt krevende. Sannsynligvis på grunn av litt gjørme."

Hvis du har vært på en del 2-3 ukers telt turer vil jeg tro du har nogenlunde kontroll ja. Det har ikke jeg :D

EtronX skrev: "Man tar med minst mulig på en sånn tur. Telt, sovepose og liggeunderlag. Gjerne så lett som mulig. Minst mulig klær"

Jeg regner med jeg blir bløt på beina... Tar med ullsokker og skift til kvelden, kommer ikke til å dra på ekstra sett med kjøreklær/støvler.

Rune R
Innlegg: 54
Registrert: 05 jul 2012, 14:10
Motorsykkelen din: Honda Transalp 650 -2000
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Russland til sommeren???

Legg inn av Rune R »

Som du ser av første bilde i posten, det går tydeligvis med harde vesker også :)
EtronX skrev:Bilde
Sist redigert av Rune R den 09 apr 2013, 12:40, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Russland til sommeren???

Legg inn av jhn »

Rune R skrev: Hehe, min kones første reaksjon var at jeg kunne dra, men hun hadde ikke gitt meg tillatelse...
Hun myknet litt etterhvert, heldigvis. Jeg har derfor kjøpt spot tracker så hun kan følge med på hvor jeg er :D

Han her http://advrider.com/forums/showthread.php?t=862577 kjøre alene i Sibir, over BAM road og Mongolia, men er forholdsvis standard Transalp med alu kasser, han har vel en god motor beskyttelse plate resten vet jeg ikke.
En annen grunn til at plastboksene mine måtte vike er at de virket noe raklete, tror nok de ville løsnet/gått i biter ved lengre tids kjøring på humpete vei. Kappa koffertene er kansje noe bedre?
Jeg ga ca 3500,- for mine Adventure-Spec Magadan panniers, de burde tåle det meste til en ok pris. http://www.adventure-spec.com/default/a ... niers.html.
Spot tracker :sk? næ, trukke det ... hva skjer hvis hun lurer den ned i jakkelomma en fredagskveld :lol
Kappa-koffertene virker forsåvidt grei nok, men det er store muligheter for noen småvelt ... da er jeg redd de vil knuse.
De veskene jeg hadde var Givi ... meget solide og gode, og kostet bare 1200-1300 kr for 4-5 år siden
Rune R skrev:
Angående støpte felger kontra eikefelger så aner jeg ikke, kansje EtronX kan skyte inn litt info?
Som EtronX skriver:"Turen på Kola blir ingen ekstremtur. Det blir å ta det med ro. Satse på mye kos. Noen plasser vil det dog bli litt krevende. Sannsynligvis på grunn av litt gjørme.".
Jeg blir nok sikkert å satse på de felgene jeg har ... om det ikke kommer sterke innsigelser.
Skal forhøre meg litt rundt omkring
Rune R skrev:
Hvis du har vært på en del 2-3 ukers telt turer vil jeg tro du har nogenlunde kontroll ja. Det har ikke jeg :D

EtronX skrev: "Man tar med minst mulig på en sånn tur. Telt, sovepose og liggeunderlag. Gjerne så lett som mulig. Minst mulig klær"

Jeg regner med jeg blir bløt på beina... Tar med ullsokker og skift til kvelden, kommer ikke til å dra på ekstra sett med kjøreklær/støvler.
Jeg tenker kanskje bukse og støvler ... vi får se :-k

Brukeravatar
EtronX
Innlegg: 283
Registrert: 13 sep 2009, 15:31
Motorsykkelen din: BMW R1200 GSA 2010

Re: Russland til sommeren???

Legg inn av EtronX »

jonnykr skrev: Har du noen formening om hvor mye sånn ca en sånn tur vil koste? :D
Turen blir på 5-6.000 km. Du trenger bensin. Kan du bo i telt? Du legger lista selv når det kommer til utgifter.

La oss si en halvliter på mila. Det blir 300 liter à kr. 14 i snitt. Mellom 4 og 5.000 i bensin. Litt mat. Burde vel klare å komme under kr. 10.000 på hele turen.


Don't look back, you are not going in that direction :-)

Brukeravatar
EtronX
Innlegg: 283
Registrert: 13 sep 2009, 15:31
Motorsykkelen din: BMW R1200 GSA 2010

Re: Russland til sommeren???

Legg inn av EtronX »

jhn skrev: Men, jeg har jo stort sett holdt meg på landjorda ... her er det jo muligheter for en del vading ... da bør vel kanskje også ha ett skift med kjøreklær/støvler?
Ja, det er definitivt noen detaljer å tenke på :scratch
Ta bare med ett sett med kjøreklær og støvler. Du vil bli våt og du vil være våt i flere dager. Er det fint vær tørker klærene fort. Støvlene er det værre med. Jeg skal kjøre med M77 militærsko. Disse tørker fort. Ulempen er at de ikke gir samme beskyttelsen som cross støvler, men det kan jeg leve med :-)

I baggen har du ett sett med fritidsklær og lette sko. Disse brukes i camp og f.eks. Murmansk. Du trenger to underbukser og to tynne gensere à la sportsundertøy. Gjerne ull. Overnatter vi på hotell vasker du klærne i dusjen sammen med deg selv. I bushen er det ikke så nøye. Ta med våtservietter. De er gull verdt.

Det er egentlig utrolig lite man trenger.

Don't look back, you are not going in that direction :-)

Brukeravatar
EtronX
Innlegg: 283
Registrert: 13 sep 2009, 15:31
Motorsykkelen din: BMW R1200 GSA 2010

Re: Russland til sommeren???

Legg inn av EtronX »

Sommerens tur kan gjøre på de fleste sykler som er beregnet for off road. Transalp, Varadero, Vstrom, U name it :-) Gjerne også en GS 1200.

Det som er viktig er at man kjenner begrensningene til utstyret sitt. En tung sykkel er, vel tung. Den er tung å reise opp når man har veltet, og velte vil man. Harde sidevesker tåler mye, men de har en tendens til å riste i stykker på dårlig vei. Velter man bøyer man fort både kofferter og fester. Får man beinet mellom en hard koffert og en stein ryker ofte beinet. Med myke bagger skjer ikke dette så lett. Støpte felger er fine, men de kan knekke om man treffer en stein i litt hastighet. En stålfelg med spiler kan lett rettes opp igjen.

Det er fort å gå seg vill i utstyr og sykler. Finne mange begrensninger og/eller kjøpe masse nytt og bruke en bråte penger. Alt dette før man i det hele tatt har kommet på tur ;-)

Ta det du har og bli med. Kjør Norge på langs. Opplev Nordkapp. Kjør inn i Russland. Blir det for vilt setter du tempoet ned eller snur. Men utfordre deg selv. Kryss komfortgrensen. Det er der eventyret starter :-)

Men en sak må du gjøre før du setter av gårde på tur. Gjør deg kjent med sykkelen. Gjør en grundig overhaling før turen. Sjekk lager og plugger. Sjekk clutch wire. Ta med en ekstra. Bytt bremseklosser. Ta med minst ett ekstra sett bak. I Sibir holdt bakklossene maks to dager på det verste. Da lærte jeg å ikke røre bakbremsen ;-) Er det vått og sand slites bakbremsene fortere enn det du vil tro er mulig. Bytt kjede om det har passert 10.000 km. Sjekk drev. Ikke la tekniske problemer, som du kunne ha oppdaget og reparert før turen, ødelegge årets eventyr.




Don't look back, you are not going in that direction :-)

Rune R
Innlegg: 54
Registrert: 05 jul 2012, 14:10
Motorsykkelen din: Honda Transalp 650 -2000
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Russland til sommeren???

Legg inn av Rune R »

EtronX skrev: Støvlene er det værre med. Jeg skal kjøre med M77 militærsko. Disse tørker fort. Ulempen er at de ikke gir samme beskyttelsen som cross støvler, men det kan jeg leve med :-)
Hva med "vanlige" mc støvler, ikke cross?
Jeg har det, men har også noen "militærsko" kjøpt på auksjon på Evje, men de er lavere en det jeg husker M77 skoene var.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Russland til sommeren???

Legg inn av jhn »

EtronX skrev: Sommerens tur kan gjøre på de fleste sykler som er beregnet for off road. Transalp, Varadero, Vstrom, U name it :-) Gjerne også en GS 1200.

Det som er viktig er at man kjenner begrensningene til utstyret sitt. En tung sykkel er, vel tung. Den er tung å reise opp når man har veltet, og velte vil man. Harde sidevesker tåler mye, men de har en tendens til å riste i stykker på dårlig vei. Velter man bøyer man fort både kofferter og fester. Får man beinet mellom en hard koffert og en stein ryker ofte beinet. Med myke bagger skjer ikke dette så lett. Støpte felger er fine, men de kan knekke om man treffer en stein i litt hastighet. En stålfelg med spiler kan lett rettes opp igjen.
Jeg tviler ikke på at V-stromen kan brukes, det er vel mere meg selv som er problemet ... jeg har litt nedsatt styrke og førlighet i høyre arm og fot etter tidligere mc-bravader ... men det gjør jo det hele bare ekstra utfordrene og kanskje gevinsten ekstra stor
Jeg tror nok jeg satser på nye softbags ... å bli plaget med knuste kofferter og bøyde fester er ikke fristende, og jeg anser det som noe som ganske sannsylig vil skje.
Felgene vil jeg mest sannsynlig ta sjansen på vil holde ... jeg er nok ikke den som vil presse farten opp

EtronX skrev: Det er fort å gå seg vill i utstyr og sykler. Finne mange begrensninger og/eller kjøpe masse nytt og bruke en bråte penger. Alt dette før man i det hele tatt har kommet på tur ;-)

Ta det du har og bli med. Kjør Norge på langs. Opplev Nordkapp. Kjør inn i Russland. Blir det for vilt setter du tempoet ned eller snur. Men utfordre deg selv. Kryss komfortgrensen. Det er der eventyret starter :-)
Jeg bor jo praktisk talt på Nordkapp og har kjørt mye rundt omkring i nord-Skandinavia, nord for Trondheim, så mitt eventyr starter vel ved russegrensa ... som kanskje er samsvarende med komfortgrensa
EtronX skrev: Men en sak må du gjøre før du setter av gårde på tur. Gjør deg kjent med sykkelen. Gjør en grundig overhaling før turen. Sjekk lager og plugger. Sjekk clutch wire. Ta med en ekstra. Bytt bremseklosser. Ta med minst ett ekstra sett bak. I Sibir holdt bakklossene maks to dager på det verste. Da lærte jeg å ikke røre bakbremsen ;-) Er det vått og sand slites bakbremsene fortere enn det du vil tro er mulig. Bytt kjede om det har passert 10.000 km. Sjekk drev. Ikke la tekniske problemer, som du kunne ha oppdaget og reparert før turen, ødelegge årets eventyr.

Don't look back, you are not going in that direction :-)
Dette er nok det viktigste avsnittet i innlegget ditt ... lager, klosser, wire, kjede og drev ... dette må huskes :thumleft
Det største usikkerhetsmomentet er jo jobbsituasjonen min ... jeg får bare krysse fingrene for at alt klaffer, men det vet jeg forhåpentligvis om 4-5 uker

Brukeravatar
EtronX
Innlegg: 283
Registrert: 13 sep 2009, 15:31
Motorsykkelen din: BMW R1200 GSA 2010

Re: Russland til sommeren???

Legg inn av EtronX »

Rune R skrev:
EtronX skrev: Støvlene er det værre med. Jeg skal kjøre med M77 militærsko. Disse tørker fort. Ulempen er at de ikke gir samme beskyttelsen som cross støvler, men det kan jeg leve med :-)
Hva med "vanlige" mc støvler, ikke cross?
Jeg har det, men har også noen "militærsko" kjøpt på auksjon på Evje, men de er lavere en det jeg husker M77 skoene var.

Vanlige MC-støvler går fint. Ulempen med disse er at de tørker vedlig seint. Det vil si nesten aldri når du kjører med dem hver dag. Det gir god grobunn for ett lite mikrounivers :-)å

Det finnes støvler der du kan ta ut innerskoen. Disse er å foretrekke da du lett tørker denne over natta i soveposen. Alpinestar Tec10 og BMW's nye GS støvler har løse innersko.

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Russland til sommeren???

Legg inn av jonnykr »

EtronX skrev:
jonnykr skrev: Har du noen formening om hvor mye sånn ca en sånn tur vil koste? :D
Turen blir på 5-6.000 km. Du trenger bensin. Kan du bo i telt? Du legger lista selv når det kommer til utgifter.

La oss si en halvliter på mila. Det blir 300 liter à kr. 14 i snitt. Mellom 4 og 5.000 i bensin. Litt mat. Burde vel klare å komme under kr. 10.000 på hele turen.


Don't look back, you are not going in that direction :-)
Ok og takk for tilbakemeldingen. :thumleft
Tut & Kjør!

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Russland til sommeren???

Legg inn av jhn »

Vurdere du å slenge deg med Jonny?

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Russland til sommeren???

Legg inn av jhn »

Bare en liten korreksjon til EtronX's første innlegg i tråden.
Han sa:
"Vi skal kjøre Nemetsky halvøya og Rybachiy halvøya. Dette er områder der ingen vestlige har vært grunnet militær aktivitet og nærhet til Norges grense. Det er mye historie fra disse områdene"
Rybatsjij også kjent som Fiskerhalvøya er også en del av norsk historie.
http://snl.no/Kolanordmennene

Svar