Siste mann slukker lyset...!!??

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
KawaKjetil

Re: Siste mann slukker lyset...!!??

Legg inn av KawaKjetil »

hakhap skrev:For min del er MCkultur mer en å dra på treff, det er å kjøre MC med og uten venner og nyte av det.
Ja, i grunnen er det så enkelt

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38032
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Siste mann slukker lyset...!!??

Legg inn av AJ »

Selv er jeg godt og vel over halvveis til 100 og opplever stadig ungdommelig glede med å kjøre MC. Syns faktisk det kan være stas bruke telt på noen av turene våre også. Har kanskje noe med å leve i pakt med naturen på enklest mulig måte noen få av årets døgn?
Om det gir noen mening...

Ellers er jeg naiv nok til å håpe og tro at dedikerte websider som nettopp MCsiden.no kan være med på å la lyset stå på lenger slik at yngre folk oppdager det og kommer innom. Og ikke bare av ren nysgjerrighet, men at de blir værende en stund.
Og at vi møtes, om ikke på treff så gjerne langs veien :thumleft

AJ
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Siste mann slukker lyset...!!??

Legg inn av tagesk »

Metzeler-et dekknavn skrev:tagesk..
..du tilbringer mye tid her på forumet ser jeg. Kan det være noe kulturelt i det?
Jeg har ingen tro på at den kulturen som utvilsomt finnes her uten videre har noen bæringer over på en treff-kultur (hvor man drikker øl os spiser grillede norske pølser i telt mens et danseband spiller "Ebony and Ivory").

Du og jeg kunne sikkert hatt en hyggelig aften sammen, spist middag hjemme hos meg (så langt fra norske pølser og øl det er mulig å komme, tror jeg).
Vi kunne snakket om min drøm om en BMW R1200GS Adventure, og hva det forteller om meg at jeg ikke kjøper en selv om jeg (for tiden) har råd.
Du har sikkert en tilsvarende innfallsvinkel vi kunne bruke for at jeg kunne bli kjent med deg.
Om dét er kultur, det avhenger vel litt av hvordan man definerer kultur.
Den italienske maten jeg ville servere, og vinene, alt det inngår åpenbart i en kultur.
En bunnsolid en, faktisk.

Da vi reiste rundt i Norge i fjor traff jeg flere "venner" herfra. Det var veldig hyggelig. Men man må ha mer felles enn å kjøre motorsykkel. MC-kulturen er ikke sterk nok til å holde en samtale i gang særlig mange meningsfylte setninger.
Jeg har (uforvarende) vært til stede på et par HD-treff. Der har jeg truffet mange interessante mennesker. Men jeg har også truffet en del som ser verden og menneskene rundt seg gjennom "kulturelle " (les. HD) briller. Kanskje særlig når de selv har på seg skinnvesten med de tullete påsydde merkene. Da ser de ikke [TaSK] men en mann med en sliten BMW. Folk som sier "Du der som kjører BMW" heller enn "Hva heter du?" de kan bare være i sin kultur for min del.

Hvorom alltid nå engang er: Alle motorsykler er velkommne hjem til meg på lunch eller middag. Noen holder kontakten efterpå. Andre gjør det ikke. Limet at vi begge kjører sykkel er altså ikke tilstrekkelig. En kultur som er så svak, den finnes for alle praktiske formål ikke.
Forresten så kjenner jeg til et ikke ubetydelig antall steder å spise overdådige luncher. De fleste av dem ligger akkurat en formiddag på motorsykkel unna. If you get my drift.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: Siste mann slukker lyset...!!??

Legg inn av KydeX »

Hehe, morsomt innlegg :) Jeg er forøvrig enig i mange av poengene dine.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Siste mann slukker lyset...!!??

Legg inn av Jompa »

tagesk skrev:
Metzeler-et dekknavn skrev:tagesk..
..du tilbringer mye tid her på forumet ser jeg. Kan det være noe kulturelt i det?
Jeg har ingen tro på at den kulturen som utvilsomt finnes her uten videre har noen bæringer over på en treff-kultur (hvor man drikker øl os spiser grillede norske pølser i telt mens et danseband spiller "Ebony and Ivory").

Du og jeg kunne sikkert hatt en hyggelig aften sammen, spist middag hjemme hos meg (så langt fra norske pølser og øl det er mulig å komme, tror jeg).
Vi kunne snakket om min drøm om en BMW R1200GS Adventure, og hva det forteller om meg at jeg ikke kjøper en selv om jeg (for tiden) har råd.
Du har sikkert en tilsvarende innfallsvinkel vi kunne bruke for at jeg kunne bli kjent med deg.
Om dét er kultur, det avhenger vel litt av hvordan man definerer kultur.
Den italienske maten jeg ville servere, og vinene, alt det inngår åpenbart i en kultur.
En bunnsolid en, faktisk.

Da vi reiste rundt i Norge i fjor traff jeg flere "venner" herfra. Det var veldig hyggelig. Men man må ha mer felles enn å kjøre motorsykkel. MC-kulturen er ikke sterk nok til å holde en samtale i gang særlig mange .......................m til meg på lunch eller middag. Noen holder kontakten efterpå. Andre gjør det ikke. Limet at vi begge kjører sykkel er altså ikke tilstrekkelig. En kultur som er så svak, den finnes for alle praktiske formål ikke.
Forresten så kjenner jeg til et ikke ubetydelig antall steder å spise overdådige luncher. De fleste av dem ligger akkurat en formiddag på motorsykkel unna. If you get my drift.

[TaSK]

Hele innlegget er sitert, bare så det er sagt.

Nei, Tagesk, jeg påstår at du tar helt feil her.
De aller fleste mennesker har behov for å høre til et eller annet sted, i en gruppe av noenlunde likesinnede mennesker.
Denne gruppen kan være mc-miljøet, idrettslaget, jaktlaget, arbeidsplassen, familien osv. De aller fleste av oss har også tilhørighet i flere ulike miljøer.

At ungdom ikke tiltrekkes av treff-kulturen er i grunnen ikke rart.
Jeg og familien hadde campingvogn i omtrent 15 år, og var i "caravan-miljøet" like lenge. Dette miljøet har sine ritualer og uniformer akkurat som mc-miljøet
og idretten og mange andre miljøer.
Ta f eks grilldress vs treff-vest. Et caravantreff er til forveksling likt et mc-treff. Øl, pølser og et lokalt band på en scene.
Den vesentligste forskjellen er at man bor i ei vogn istedetfor telt og at de aller fleste har med seg ungene.'
Er ikke overbevist om at et caravantreff er det ideelle stedet for små barn....

Så det kan hende at ungdom rett og slett syns at gamlinger på motorsykkel er mer enn middels Harry.

Å kjøre sykkel er "lim" nok til at jeg ihvertfall har en følelse av å tilhøre et felleskap.
Det er dette som får meg til å kjøre på treff, sitte å ruge på benken utfor Statoil og komme i snakk med vilt fremmede på en bensinstasjon eller rasteplass.
Selvsagt blir det ikke varige vennskap hver gang man treffer andre motorsyklister, men jeg har truffet på en god del forumfolk de tre siste årene,
og det har vært som å treffe gamle kjente, uten unntak.
Har også vært heldig og truffet neon få av dem to ganger, og for min del har gjensynsgleden vært både stor og ekte.

Jeg, og flere med meg kan godt holde samtalen igang i timevis om motorsykkel og motorsykkelkjøring.

Ikke noe galt i Italiensk mat, vin og øvrig kultur, men der hadde nok jeg måtte melde pass etter ei kort stund.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Siste mann slukker lyset...!!??

Legg inn av tagesk »

Jompa skrev: Selvsagt blir det ikke varige vennskap hver gang man treffer andre motorsyklister, men jeg har truffet på en god del forumfolk de tre siste årene,
og det har vært som å treffe gamle kjente, uten unntak.
Har også vært heldig og truffet neon få av dem to ganger, og for min del har gjensynsgleden vært både stor og ekte.
Jeg har opplevd å bli invitert hjem for å få overnatte hos en jeg "bare" hadde truffet her på forumet.
Så jeg er enig i alt du skriver.
Særlig, kanskje, at middelaldrende menn i telt på treff er litt harry; godt det var dine ord og ikke mine :-)

Jeg kan også snakke i timesvis om motorsykler, steder man kan spise lunch, mekanikk, utstyr, lys og lamper, hansker og sko, Et Cetera, Et Alibi.
Mitt poeng er dog et annet: Det virker ikke på meg som om tilhørigheten til en MC-kultur er sterk nok i seg selv.
Det må mer til.

Utfordringen er å treffe folk. Dersom man ikke stadig treffer nye mennesker, hvordan skal man da treffe de man holder kontakten med de neste tyve årene. Og "MC-kulturen" er et fint sted å treffe andre. Av og til er man heldig og treffer noen som holder kontakten (og som man selv holder kontakt med). At det er hyggelig å prate tull og tøv på benken utenfor Statoil, det gjør saken bare enda bedre.

Her nede er det riktignok utenkelig å treffes på en benk. Man treffes på (kaffe)bar.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Metzeler-et dekknavn
Innlegg: 21
Registrert: 17 jun 2013, 10:35
Motorsykkelen din: Yamaha FJR

Re: Siste mann slukker lyset...!!??

Legg inn av Metzeler-et dekknavn »

tagesk skrev:
Metzeler-et dekknavn skrev:tagesk..
..du tilbringer mye tid her på forumet ser jeg. Kan det være noe kulturelt i det?
Jeg har ingen tro på at den kulturen som utvilsomt finnes her uten videre har noen bæringer over på en treff-kultur (hvor man drikker øl os spiser grillede norske pølser i telt mens et danseband spiller "Ebony and Ivory").

Du og jeg kunne sikkert hatt en hyggelig aften sammen, spist middag hjemme hos meg (så langt fra norske pølser og øl det er mulig å komme, tror jeg).
Vi kunne snakket om min drøm om en BMW R1200GS Adventure, og hva det forteller om meg at jeg ikke kjøper en selv om jeg (for tiden) har råd.
Du har sikkert en tilsvarende innfallsvinkel vi kunne bruke for at jeg kunne bli kjent med deg.
Om dét er kultur, det avhenger vel litt av hvordan man definerer kultur.
Den italienske maten jeg ville servere, og vinene, alt det inngår åpenbart i en kultur.
En bunnsolid en, faktisk.

Da vi reiste rundt i Norge i fjor traff jeg flere "venner" herfra. Det var veldig hyggelig. Men man må ha mer felles enn å kjøre motorsykkel. MC-kulturen er ikke sterk nok til å holde en samtale i gang særlig mange meningsfylte setninger.
Jeg har (uforvarende) vært til stede på et par HD-treff. Der har jeg truffet mange interessante mennesker. Men jeg har også truffet en del som ser verden og menneskene rundt seg gjennom "kulturelle " (les. HD) briller. Kanskje særlig når de selv har på seg skinnvesten med de tullete påsydde merkene. Da ser de ikke [TaSK] men en mann med en sliten BMW. Folk som sier "Du der som kjører BMW" heller enn "Hva heter du?" de kan bare være i sin kultur for min del.

Hvorom alltid nå engang er: Alle motorsykler er velkommne hjem til meg på lunch eller middag. Noen holder kontakten efterpå. Andre gjør det ikke. Limet at vi begge kjører sykkel er altså ikke tilstrekkelig. En kultur som er så svak, den finnes for alle praktiske formål ikke.
Forresten så kjenner jeg til et ikke ubetydelig antall steder å spise overdådige luncher. De fleste av dem ligger akkurat en formiddag på motorsykkel unna. If you get my drift.

[TaSK]
He, he, har pugga dine kontinentale vaner.
Ja, det skulle vært interessant å få truffet deg i ditt selvforherligende landskapsmaleri nede i det dypt intellektuelle Italia. En «BMW» relatert perfeksjonisme i mcmoral har jeg også sikkert kunne ha godt av. HD skal ikke nevnes med navn, vi sier heller burgersjark i tilfelle behov. Ikke bekymre deg, jeg har ikke skinnvest.
Hvis motorsykkel blir et for trangt tema så håper jeg du penser dialogen hastig og lett over på liv og lære. Maten smaker jeg gjerne på, jeg drikker ikke alkohol så vinen lar jeg stå. Skal ta med en liten Imsdal for anledningen. En liten pølsesnabb fra Gilde gjemmer jeg på innerlomma. Det i tilfelle vi blir litt sulten må vite.

Kjører for tiden en eske ny Yamaha FJR 1300,vet ikke hvordan du takler det? Jeg har hatt BMW og da er det forhåpentligvis i orden?

Vi sees ved olivenlunden…

Ps. Håper virkelig du tåler en spøk. Jeg mener ikke å være deg uærbødig. Jeg mener bare du tar feil når det gjelder motorsyklistens mangfold. Ds.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Siste mann slukker lyset...!!??

Legg inn av Jompa »

Jo, du kan nok ha rett i at tilhørighet til en mc-kultur ikke er nok til at ungdom begynner å interressere seg for mc-kjøring.
Og ungdommer i dag har også en haug med andre "kulturer" å velge mellom.
De fleste av dem foregår under tak, og er tilrettelagt ved at voksne enten orgsniserer aktiviteten eller betaler for den. Altså en "gratis" aktivitet og interresse.

I forrige årtusen, da jeg var ung, hadde vi ikke pc,er og smartphoner. Så skulle man treffe andre, var det å komme seg ut. Gjerne på moped eller sykkel.
Vi spurte ikke "gamlingan" om å bli kjørt. For min del ble mc-interressen vekt i mopedtida, og jeg har et ganske bestemt inntrykk av at de fleste guttene var interressert i mekanik på den tida.
Mulig jeg husker feil.

Mens de fleste aktivitetene ungdom driver med er "gratis" i dag, måtte vi tjene litt sjøl og spare da jeg var ung. Herregud, jeg høres ut som faren min.
Sommerjobb var en selvfølge, skal ikke påstå at ikke mange fler hadde hatt sommerjobb idag hvis det fantes.

Det er sagt i ett tidligere inlegg at kjøp av sykkel og forsikring er alt for dyrt .
Det var ikke billigere før.
Da jeg kjøpte min første sykkel som 22-åring betalte jeg 64 000 for sykkelen og årspremien med full kasko var 9 000.
Godt og vel ei halv månedslønn. Som kom i tillegg til husleie, bilutgifter osv.

Det er nok med mc-interressen som med andre interesser, det går i bølger.
Jeg tror også at ungdom i dag har mindre "opprørstrang" enn vi hadde på 70 og 80-tallet.
At foreldrene ikke liker motorsykler er ikke lenger en av grunnene til å kjøpe en.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Siste mann slukker lyset...!!??

Legg inn av SuperMorten »

Jompa skrev:
I forrige årtusen, da jeg var ung, hadde vi ikke pc,er og smartphoner. Så skulle man treffe andre, var det å komme seg ut. Gjerne på moped eller sykkel.
Vi spurte ikke "gamlingan" om å bli kjørt. For min del ble mc-interressen vekt i mopedtida, og jeg har et ganske bestemt inntrykk av at de fleste guttene var interressert i mekanik på den tida.
Mulig jeg husker feil.
Du husker ikke feil. Skulle det bli noe på oss, nytta det ikke sitte hjemme å se på NRK.. :knegg Det er mange barn som er unnfanget på grunn av en tohjuling :lol

Selv så traff jeg kjerringa på et forum ikke ulikt dette....
Sent from my GT-I9300
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Jacobsen
Innlegg: 218
Registrert: 31 jan 2012, 19:10
Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja ZX9R

Re: Siste mann slukker lyset...!!??

Legg inn av Jacobsen »

Jeg tror nok grunnen til at det bare blir færre og færre yngre MC-ister går på det økonomiske aspektet. De som skal etablere seg i dag, må spare hver eneste krone som er mulig for å få kjøpt seg en bolig. Sikkert mange som har lyst, men som ikke kan ta seg rå, og tenker at de får ta det senere... (noe som for mange blir -aldri- ?).

Selv tok jeg lappen på tung motorsykkel våren 2012, rett og slett fordi jeg visste det ville bli enda dyrere om noen år. Hadde da veldig lyst på motorsykkel, men valgte å vente fordi jeg trengte oppsparte midler til bolig. Det var tilfeldighetene som gjorde at jeg fikk høre om en Honda CBR 600 (gammel, men i god stand) som måtte fjernes innerst fra en garasje og som gikk for en billig penge. Tok dette som et tegn fra oven at denne skulle jeg ha og fikk sykkelen for en symbolsk sum. Det har resultert i mange fine turer og i dag så kunne jeg ikke tenke meg å ikke kjøre MC :)

De av mine venner som jeg har spurt om ikke kunne tenke seg å ta lappen på MC sier alle at de så gjerne skulle gått for det, hadde det ikke vært for blodpriser på boligmarkedet og de ikke kan unne seg dette på nåværende tidspunkt.

Når jeg er ute å kjører så passerer jeg mange gamlinger (les: 50-åringer med fru på slep) gjerne sammen med noen andre venne-par på diverse steder og det kunne ikke falle meg inn å mase meg inn på disse mens de gomler i seg burger'n fra den lokale bensinstasjonen der ute på benken... Når jeg så møter samme ekvipasjen en halvtime seinere og hilser (som jeg gjør med alle MC-er jeg møter) er det aldri noe hils tilbake. Det er disse og HD-folket som aldri viser noe tegn til å ville hilse på en "yppling" som er ute å koser seg. Det er synd, for jeg er sikker på at de sitter inne med mange tips om både kjøring og andre praktiske ting som jeg kunne dra nytte av...

Kjenner jo flere gamlinger (les: 50-åringer) som er fult klart over at lappen er i boks og at jeg er mye ute å kjører, men til dags dato har jeg enda ikke fått en eneste forespørsel om å være med på tur. Har vært på noen turer nå den siste tiden, men dette pga. jeg oppsøkte de og lurte på om de ikke ville være med å ta en tur en dag... Jeg tror nok gamlinga (les: 50-åringene) bør være flinkere til å ta initiativ for å få med seg den yngre garde både de med og uten førerkort for MC. Noe i alle fall jeg synes de viser lite interesse for.

Jeg vil kjøre MC, enten med andre eller alene og kose meg uansett, men at den eldre garde er noen slappfisker når det gjelder å "oppfordre" til MC-kjøring, ja det mener jeg virkelig! :[-(

For de av dere som følte dere truffet av "gamlingene", så var dette en liten test. Kanskje det kan få nettopp deg/dere til å ta med seg noen på tur. Jeg tror det er mange som ville kunne tenke seg å være med. Det er tross alt veldig morro å kjøre flere sammen :)

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Siste mann slukker lyset...!!??

Legg inn av Carpa »

Mange gode poenger ja.
Min første kjæreste kjørte tung mc, og det var selvfølgelig stas å sitte på med han til den lokale kinoen (men det ble ingen unger av det :knegg )

Jeg tror mye også ligger i at vi blir mer og mer pinglete,,,, jeg får til stadighet høre hvor farlig det er å kjøre motorsykkel
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Bikeridr
Innlegg: 185
Registrert: 20 jun 2012, 16:43
Motorsykkelen din: Yamaha FJR1300A 2011
Sted: På to hjul / Babīte

Re: Siste mann slukker lyset...!!??

Legg inn av Bikeridr »

Hmm, ja..
Kultur eller "lim" for å holde MC-miljøet gående er vel bare en del av den store sammenhengen i hva MC-kjøring er eller kan være.
Personlig, om enn ikke "gamling på 50" som beskrevet av Jakobsen (dog farlig nær snart), så synes jeg det er hyggelig å treffe på hvem-som-helst som kjører MC, bortsett fra tullinger fra enkelte "MC-klubber" vi somregel ikke vil sammenlikne oss med.
Joda, jeg er medlem av både NMCU og MotorCykelEntusiastene/Tromsø selv om jeg bor i Riga (og har dongerivest).

Jeg synes det er trivelig å dra på treff, men det er bare en brøkdel av "MC-kulturen" min. Ferieturer, det å se, oppleve andre steder, kulturer og personer er også veldig trivelig.

Av de som er inne i denne tråden, har jeg truffet AJ, Jompa og MaxTron (på Norgestreffet i Lofoten 2012). Jeg treffer stadig folk og kunne godt tenkt meg å diskutere alt-og-ingenting over en lett italiensk lunsj med Tagesk. Varig vennskap..? Tja, det vet man ikke, men regner med at man gjerne kan treffes igjen og at jeg også kan invitere på lunsj (dog med øl og vodka som er kulturen her i Latvia).

Jeg snakker ikke latvisk, og russisken min er ikke noe mer å skryte av enn at jeg ikke sulter ihjel om det kniper om og med litt velvilje fra betjeningen. Dette har allikevel aldri hindret meg å komme i snakk "med fakter og fingerspråk" med lokale MC-folk her i lokalområdet og ellers rundt på tur.

Men ja, jeg tror ungdommen (og av og til de av ungdommen som bør plasseres i kategorien "jyplinger") synes det er flaut/harry/bonat å bare begynne å snakke med en "vilt fremmed". Mens vi "gamlinger på førti-og-over" ikke anser en MC-pilot som "vilt fremmed".

Vi får se hva tiden bringer. I år blir det nok ikke særlig med langtur på meg, men en tur til Jõgeva-treffet i Estland første helgen i august. Men til neste år er planen retning sørover.

Sånn ellers, er jeg hjemme (er sjømann) om noen skulle droppe innom Riga, så blir jeg glad om jeg kan få spandere en lunsj eller en kaffekopp eller en liten samkjøringsrunde. Det være seg om du/dere er "gamling", "middelaldrende", "ungdom", eller "jypling" :-)
Bikeridr
*Honning og RigaBalsam*

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Siste mann slukker lyset...!!??

Legg inn av Duville »

MC interessen er jo ikke annet enn "isbryteren" som setter i gang samtalen. Når samtalen så er i gang vil de fleste normale mennesker klare å videreforedle dette temaet for så å la det gli over fra det ene til det andre temaet for så å pense talen tilbake til det opprinnelige temaet før leggetid.

Dette er jo normalt for de som har hund og treffes i hundegården, ski på skitur, fiske på fisketur. De felles Temaene brukes som felles interessepunkt og som innledning til en samtale, så også MC interessen - i hvert fall hos undertegnede.

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Siste mann slukker lyset...!!??

Legg inn av pelsen »

Jacobsen skrev:Når jeg er ute å kjører så passerer jeg mange gamlinger (les: 50-åringer med fru på slep) gjerne sammen med noen andre venne-par på diverse steder og det kunne ikke falle meg inn å mase meg inn på disse mens de gomler i seg burger'n fra den lokale bensinstasjonen der ute på benken... Når jeg så møter samme ekvipasjen en halvtime seinere og hilser (som jeg gjør med alle MC-er jeg møter) er det aldri noe hils tilbake. Det er disse og HD-folket som aldri viser noe tegn til å ville hilse på en "yppling" som er ute å koser seg. Det er synd, for jeg er sikker på at de sitter inne med mange tips om både kjøring og andre praktiske ting som jeg kunne dra nytte av...
nå er det vel ca i denne aldersgruppen at rekrutteringen til MC er størst, det er meget sannsynlig at de har mindre MC-erfaring enn deg og ikke engang tør å løfte handa fra styret og hilse langs veien. :knegg

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Siste mann slukker lyset...!!??

Legg inn av ejs »

pelsen skrev:
Jacobsen skrev:Når jeg er ute å kjører så passerer jeg mange gamlinger (les: 50-åringer med fru på slep) gjerne sammen med noen andre venne-par på diverse steder og det kunne ikke falle meg inn å mase meg inn på disse mens de gomler i seg burger'n fra den lokale bensinstasjonen der ute på benken... Når jeg så møter samme ekvipasjen en halvtime seinere og hilser (som jeg gjør med alle MC-er jeg møter) er det aldri noe hils tilbake. Det er disse og HD-folket som aldri viser noe tegn til å ville hilse på en "yppling" som er ute å koser seg. Det er synd, for jeg er sikker på at de sitter inne med mange tips om både kjøring og andre praktiske ting som jeg kunne dra nytte av...
nå er det vel ca i denne aldersgruppen at rekrutteringen til MC er størst, det er meget sannsynlig at de har mindre MC-erfaring enn deg og ikke engang tør å løfte handa fra styret og hilse langs veien. :knegg
=;

Dersom jeg skulle hilse,hvem skulle styre sykkelen min da?? :redface
If it ain't broke, I'll break it.

Svar