Valg av sykkel nummer to?

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Valg av sykkel nummer to?

Legg inn av mortenolb »

Hah, den fikk jeg lyst på! Mulig litt liten med mine 191cm og 110kg :-)å

tommen30
Innlegg: 86
Registrert: 28 mai 2012, 01:11
Motorsykkelen din: Kawa Z800 2013 sort matt
Sted: Oslo

Re: Valg av sykkel nummer to?

Legg inn av tommen30 »

kawa z800

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23119
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Valg av sykkel nummer to?

Legg inn av Bjerknez »

tommen30 skrev:kawa z800
Enig med deg at det er et godt alternativ ja :)

Ved siden av Triumph Street Tripple, Duke 690 etc.

Men foreløpig holder det med den jeg har for en stund tror jeg :)

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Valg av sykkel nummer to?

Legg inn av RuneMC »

Offroad og vanlige grusveier er to forskjellige ting.

Grusveier går fint med adventure sykler, motarder, stort sett alt - tilogmed HD og Goldwing har jeg møtt på f.eks. grusveien fra Etnedal til Lillehammer (Dvs vi snakker da ikke dyp grus eller mye løsgrus -> isåfall mer for offroad type). (Nevnte vei har også noen flotte asfalterte svinger på siste biten mot Lillehammer)

Offroad - der trenger du skikkelige knastedekk (ellers tettes mønster med en gang av litt leire, eller sklir på vått gress - jfr at du nevnte snarvei over jorde) og en vekt på maks ca 100 kg - jo lettere jo bedre.

Jeg hadde opprinnelig tenkt meg en cruiser, men fant ut i løpet av opplæringen at svinger var morsomst og at Norge har utrolig mye dårlig vei, så det ble en svingvillig sak av motard-type som taklet alt av underlag - senere oppgraderte jeg til V-Strom pga bedre værbeskyttelse bagasjemuligheter for langtur - på sikt blir det nok GS-klassen, og noen går jo rett på GS også (ofte et spm om lommebok). Kan være lurt å fullføre opplæringen før neste kjøp - my 2 cents...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23119
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Valg av sykkel nummer to?

Legg inn av Bjerknez »

Du har helt rett i at slike "motarder" eller hybridsykler er veldig allsidig og passer perfekt til bruk på norske veier. En sykkel ala BMW GS1200R (eller hva den heter) er vel egentlig alt man trenger, men for MEG så synes jeg disse syklene har et kjedelig/rart/stygt utseende. Jeg er villig til og offre noen turer i skog og mark og på traktorstier hvis jeg heller får kjøre en buldrende cruiser med sjel.

Hvis jeg vil ha mer fart, så synes jeg Z800/Street Triple er flotte sykler som også ser bra ut.

Skal jeg ha en Motard av noe slag må det bli en Duke 690/990 etc.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Valg av sykkel nummer to?

Legg inn av Snikendeugle »

Duke syklene er langt ifra motard sykler (til tross for det litt for mange tror :p Har ofte blitt spurt "Er det en sånn offroad sykkel det eller"?).
De er så gatesykler som det får blitt med sine stive dempere og lave bakkeklaring :) (lav i motard sammenheng)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23119
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Valg av sykkel nummer to?

Legg inn av Bjerknez »

Snikendeugle skrev:Duke syklene er langt ifra motard sykler (til tross for det litt for mange tror :p Har ofte blitt spurt "Er det en sånn offroad sykkel det eller"?).
De er så gatesykler som det får blitt med sine stive dempere og lave bakkeklaring :) (lav i motard sammenheng)
Okay, da gikk jeg nok på limpinnen jeg også, hehe.

Men en Duke 690/990 etc. er så absolutt en sykkel jeg kan tenke meg som nummer to, og jeg hadde sikkert klart meg med en Duke 380(?) også som pendlesykkel.

Så hvis det blir en sykkel nummer to på meg, så er jeg rimelig sikker på at det blir enten Duke380/690/990, Kawasaki Z800, Triumph Streetfighter.

Hvis det skulle klikke for meg slik at jeg ga blaffen i utseendet men kun tenkte på hva jeg faktisk trenger samt kjørekomfort etc. så hadde jeg solgt både den jeg har i dag og en evt. sykkel nummer to og kjøpt meg BMW R1200GS. Dette er i utgangspunktet en perfekt sykkel på mage måter. Den har krefter og aksellerasjon, offroad egenskaper, alskens duppeditter og den skal vist være lett og håndtere i svinger også. Men som sagt, kjedelig utseende... desverre...

Fidel
Innlegg: 394
Registrert: 07 nov 2008, 10:35
Motorsykkelen din: Guzzier og en KTM 690 Rally Replica

Re: Valg av sykkel nummer to?

Legg inn av Fidel »

Jeg har bl.a. en schvær Guzzi California 1400. Den vet jo ikke at den ikke er en grussykkel, så det hender jeg tar den med ut på FINE grusveier. Men til sånn "off the beaten track"-kjøring er den ikke helt egnet. Derfor måtte jeg også se meg om etter en sykkel nr 2 (eller egentlig 7...). Jeg var på jakt etter noe à la det du tenker på, men endte opp med at jeg ville ha en veldig lett en (fordi jeg vanligvis kjører grusturer alene og må klare å løfte den opp om jeg velter) som samtidig hadde anstendige serviceintervaller og var noenlunde på litt lengre turer.

Jeg endte opp med en Yamaha WR250R (fordi Guzzi ikke har noe i samme klasse...). "Bare 250??" sier du? Ja - men denne er litt mer enn bare det. Den cruiser fint på motorveier i 120 km/t uten å virke stresset. Den veier ca 120 kilo, tross stålramme bak (tåler 185 kg nyttelast), og pumper ut ca 30 hester. Det er MER enn nok til å ha virkelig fine turer på - tro meg! I tillegg har den en 350W generator, så du kan koble på det du orker av el-klær, gps'er, mobilladere og hva det nå enn måtte være. Det eneste er tankstørrelsen, som originalt bare er på 7,5 liter. Jeg har spandert på meg en 18 liters tank og får en rekkevidde på mange-og-førti mil. Gode dempere, 10000 km serviceintervaller, og et OK sete (kan også kjøpe et comfortsete om man trenger det), skikkelige fothvilere som er gode å stå på, osv osv. Sjekk ut omtale på nettet.

Selv er jeg overbevist. Lykken og eventyret finner du også i en 250 :)

Bilde

(Ikke min, men helt lik)

EDIT: Her har du en til en billig penge.
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=43584078" onclick="window.open(this.href);return false;
HP

http://www.ridenorway.com" onclick="window.open(this.href);return false;

flonoen
Innlegg: 74
Registrert: 27 jun 2012, 14:19
Motorsykkelen din: Yamaha FZ8N '12, BRP '04

Re: Valg av sykkel nummer to?

Legg inn av flonoen »

Ka med ein halvgammel 640 lc4, de fås til rundt 50 000. Eg kjøpte nettopp en '04 Honda XR650R som sykkel nr2, den virker fin å kjøre grusveier med :)

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Valg av sykkel nummer to?

Legg inn av Snikendeugle »

KTM 350 Freeride! Absolutt ikke motorveisykler, men gud så lette og gode offroad egenskaper!
99kg tror jeg den veide uten bensin.

Koster ikke så altfor mye helt ny heller (registrert)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23119
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Valg av sykkel nummer to?

Legg inn av Bjerknez »

Denne diskusjonen holder seg varm ser jeg, og vi kan gjerne fortsette med diskusjonen på generell basis, men jeg har nok bestemt meg for å avvente kjøp av sykkel nummer to for en stund.

Men man kan jo som sagt diskutere litt generelt om hva som er den perfekte sykkel nummer to for en somhar en cruiser, og selv om dette blir smak og behag og en drøss av meninger, så holder det vertfall en MC reltart diskusjon i gang :)

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Valg av sykkel nummer to?

Legg inn av Bringisen »

Tror ikke jeg kan ha flere sykler en 1. Jeg blir fort veldig knyttet til sykkelen og får nesten et menneskelig forhold til den , derfor er jeg redd for at en av dem kunne blitt sjalu hvis jeg hadde flere enn en. :D
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Valg av sykkel nummer to?

Legg inn av SuperMorten »

Bringisen skrev:Tror ikke jeg kan ha flere sykler en 1. Jeg blir fort veldig knyttet til sykkelen og får nesten et menneskelig forhold til den , derfor er jeg redd for at en av dem kunne blitt sjalu hvis jeg hadde flere enn en. :D
Det er bare å ha de i hver sin garasje. Sånn at de ikke vet om hverandre. Det funka for meg i ungdommen... :-)å :lol
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2639
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Valg av sykkel nummer to?

Legg inn av Olav K »

SuperMorten skrev:
Bringisen skrev:Tror ikke jeg kan ha flere sykler en 1. Jeg blir fort veldig knyttet til sykkelen og får nesten et menneskelig forhold til den , derfor er jeg redd for at en av dem kunne blitt sjalu hvis jeg hadde flere enn en. :D
Det er bare å ha de i hver sin garasje. Sånn at de ikke vet om hverandre. Det funka for meg i ungdommen... :-)å :lol



:thumleft :thumleft :thumleft :lol :lol
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Valg av sykkel nummer to?

Legg inn av Kawagutten »

Bjerknez skrev:Denne diskusjonen holder seg varm ser jeg, og vi kan gjerne fortsette med diskusjonen på generell basis, men jeg har nok bestemt meg for å avvente kjøp av sykkel nummer to for en stund.

Men man kan jo som sagt diskutere litt generelt om hva som er den perfekte sykkel nummer to for en somhar en cruiser, og selv om dette blir smak og behag og en drøss av meninger, så holder det vertfall en MC reltart diskusjon i gang :)

Kan holde diskusjonen igang om en har offroader og ønsker seg en racer som nr 2 også :thumleft
For min del blir det å finne nr 1 der jeg sitter best mulig og nr 2 der det er størst mulig artig faktor som da blir til småturer :-)
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Svar