[Jongsanims blogg] Service is Sverige - LocaToWeb ;)

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: [Jongsanims forsøksblogg] Et par monteringer

Legg inn av jongsanim »

Ja, det blir nok en interessant erfaring, får bare håpe den blir god og lærerik.

Har for øvrig kjørt et par dager med vindskjermen, og kan si at den fjerner en del fra overkroppen, men det er fremdeles en del på hjelmen. Dette var dog å forvente da den ikke er helt den store skjermen og ikke heller skikkelig vinkling (tror jeg).

Håndbeskytteren på høyre hånd har jeg justert litt og den tar av betydelig mer vind nå, men den trenger nok litt finjusteringer til. Den på venstrehånden må jeg se litt mer på, den sitter altfor lavt akkurat nå, men den kommer ikke høyere med mindre jeg justerer clutch-hendelen opp også. Alternativt kan jeg nok montere beslaget ovenfra istedenfor nedenfra som det er nå.

Har vært et par frostnetter her nå, men har ikke vært ute og kjørt (hjemme med barn og helg), men skal ut i morgen. Har funnet at motorsykkeldekk.com har fordekket jeg er ute etter (Heidemann Snowtex), så skal snakke litt med Høiden i morgen om avbestilling av dekket der og heller ta det inn fra motorsykkeldekk.com. Regner da med at jeg får skodd den for vinteren tidligst mot slutten av denne uka, som ser ut til å være tidsnok ettersom at det kommer en varm vind fra sør nå som gir oss 5-10ºC i Oslo de neste dagene (frem til lørdag tror jeg).

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: [Jongsanims forsøksblogg] Et par monteringer

Legg inn av Kawagutten »

Så bra ut de håndbeskytterne dine :-) har selv kjøpt de billige fra bt for å prøve ut litt men måtte file litt på feste for å tilpasse på den ene sykkelen som har speilfeste på bremseveske beholderen.Kjørte mesteparten av vinteren 2011(på dagtid :-) ) da det var så bart og varmt her men parkerte hele januar2012 for da ble det for kaldt og mye snø for min del.
Blir jo mindre pms av litt vinterkjøring innimellom :-) men jeg hadde nok stått over å kjøre på de værste dagene så får håpe det blir en mild og tørr vinter med mest mulig bar vei :-)
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: [Jongsanims forsøksblogg] Vinterdekk er på!

Legg inn av jongsanim »

Da er vinterdekkene på, av type Heidenauv K58 Snowtex (bakdekket er hvertfall denne typen, så faktisk ikke på fremdekket).

Kjørte fra Moss til Oslo med de nye dekkene på, og det var veldig annerledes fra sommerdekkene som satt på fra før av. Det virket faktisk som om de satt bedre på fuktig og tørt underlag enn sommerdekkene, litt snodig syntes jeg.. Det var vel 8-10 grader ute når jeg kjørte. Det virket plutselig mer naturlig å ikke kontra-styre i svingene også, ble til at styret satt rett eller ørlite inn i svingen (noen som har erfaring med styreteknikk for vinterkjøring?).

Fikk også justert venstre håndskjerm for noen dager siden og, og det viste seg at jeg ikke kunne snu beslaget til å gå over styret på grunn av vinkelen/knekken som satt på det (ble vinket feil vei). Så nå virker det som om begge skjermer hendene for betydelige mengder vind.. Har lyst til å sette opp en vifte og ha bare hender for å se om de kan justeres enda bedre.

Ellers er det blitt bestilt vinterhansker (Course Journey Vanntett) og regndress (Oxford Fluoriserende) hos XLMOTO som kom på 1100 ink. frakt.

Når jeg satt hos forhandleren overhørte jeg forøvrig at de snakket med en kunde om vask av sykkelen på vinterlagring og hørte ordet "steamet".. Jeg har fundert på hvordan jeg skal holde sykkelen ren på en enklest mulig måte, og har sett for meg at det blir veldig tidkrevende å sitte med bøtte og klut og gå over alle små kriker og kroker på sykkelen. Nå har det seg slik at jeg har en Kärcher steamvasker hjemme som brukes på baderom og flislagt gang, og jeg lurer på om denne kan være veldig fin til å vaske sykkelen med? Varm damp kommer seg jo frem "overalt" og med en løvblåser får man eventuelt sykkelen tørr igjen på kort tid. Noen som har erfaringer med steamvask av sykkel? Noe man skal være forsiktig med?

Mulig jeg er litt rar, men nå sitter jeg og gleder meg til snøen kommer :P

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: [Jongsanims forsøksblogg] Vinterdekk er på!

Legg inn av Kawagutten »

Å steame sykkelen er vel nesten det samme som å bruke høytrykk spyler bare at vannet er varmt så utsiden tørker fortere og innsiden av kontakter blir det samme.Ei bøtte med varmt såpevann går nok like raskt.
Jeg pleier å ta bakhjulet for kjedespray først med noe løsemiddel og vaske etterpå.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: [Jongsanims forsøksblogg] Plastidip er på

Legg inn av jongsanim »

Da har jeg fått lagt på Plastidip på de delen jeg ville utheve litt (vel, mangler en del, men det ser vi bort ifra). Fargen heter "Yellow Blaze" og virker nesten fluoriserende. Det er ikke samme farge som på håndbeskytterne, men det gidder jeg ikke henge meg opp i denne sesongen.

Jeg har ingen erfaring med spraylakkering eller maling i det hele tatt, og er ikke 100% fornøyd med resultatet. Hvis du går nærme innpå ser du "porer" i malingen/plastikken. Noen som vet hvordan man kan unngå dette? Dette er 6-7 lag med Plastidip, de 3 første tynne, de tre neste "våtere".

Dere kan for øvrig se vinterdekkene også, samt deler av den fine plattingen jeg lagde tidligere i år :)

Ser ut til at jeg må gi motoren en skikkelig vask også ser jeg :redface

Bilde

Brukeravatar
Georgsen
Innlegg: 14
Registrert: 17 sep 2013, 19:15
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX9R

Re: [Jongsanims forsøksblogg] Plastidip er på

Legg inn av Georgsen »

Plastidip vil alltid ha en noe ru overflate, og blir ikke glatt på lik linje med vanlig lakk.

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: [Jongsanims forsøksblogg] Plastidip er på

Legg inn av jongsanim »

Georgsen skrev:Plastidip vil alltid ha en noe ru overflate, og blir ikke glatt på lik linje med vanlig lakk.
Ok, godt å vite. Tror likevel man kan få det bedre enn mitt resultat ;) kan se om jeg får frem et nærbilde etter hvert.

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: [Jongsanims forsøksblogg] Første ild(is)prøve utført!

Legg inn av jongsanim »

Ja, da hadde det lagt seg et tynt lag med rim/frost/is på veiene iløpet av natten, og jeg fikk lov til å kjenne på hvordan det er å kjøre på glatt vei med MC!

Fra Holmlia og ned til Mosseveien var det litt ubehagelig for en som ikke har vært med på dette før, men jeg skjønte raskt at forbrems er teit i svinger og at foten er veldig fin til å kompensere med :P

Når jeg kom ned på Mosseveien var det fint og bart, men jeg holdt meg mest i venstre felt, ikke buss/taxi siden jeg regnet med at det var mer is der færrest hadde kjørt.

Fra Vækerø opp til Røa var det ikke særlig glatt, selv om det var betydelig kaldere..

Overlevde i dag, får se hva som skjer videre :)

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: [Jongsanims blogg] litt glatt i dag visst :D

Legg inn av jongsanim »

I dag var det gøy å kjøre til jobb!

Var ikke spesielt glatt på Holmlia siden, og heller ikke Mosseveien, men når jeg skulle opp fra Vækerø til Røa var det fint og glatt! I slak sving dro bakenden litt ut ved vanlig gass mens forhjulet holdt seg stabilt og fint, men jeg fikk litt følelsen av å "drifte" litt :P

Tok det selvsagt rolig resten av veien og hadde det lite elegante benet ute i svingene.

Akkurat nå, når det er rundt -5ºC sliter jeg litt med å holde føtter og fingre varme. Jeg har varmeholker, og bruker disse hanskene:
http://www.xlmoto.no/mc-hanske-course-journey-vanntett" onclick="window.open(this.href);return false;
mens på føttene har jeg noen gamle Gaerne mc-støvler og ullsokker.

Prøvde å ha tynne vanter inni hanskene i dag, men det virket som at det ikke hjalp noe. Tomlene virket kaldere med vanter inni enn uten.

Noen som har tips eller kjærringråd om å holde disse delen varme? Kunne tenke meg å unngå å kjøpe nye støvler eller hansker hvis mulig

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: [Jongsanims blogg] litt glatt i dag visst :D

Legg inn av Snikendeugle »

Misunner deg litt på vinterbaiken din :) Flere dager det har vært brukbart å kjøre til jobb på, selvom det er litt kaldt. Jeg har ganske kort etappe til jobb, så det er ikke så stort problem.

Det du kan investere i er sånne store påmonterte "hansker" rundt hver sin side på styret, så alt av hendler og holker er innenfor de.
Husker ikke hva det heter, så det ble litt dårlig forklaring... Skal se om jeg finner det.

EDIT: Handlebar muffs var den engelske definisjonen ihvertfall.
Sist redigert av Snikendeugle den 26 nov 2013, 09:54, redigert 1 gang totalt.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: [Jongsanims blogg] litt glatt i dag visst :D

Legg inn av MLeikarnes »

jongsanim skrev:I dag var det gøy å kjøre til jobb!

Var ikke spesielt glatt på Holmlia siden, og heller ikke Mosseveien, men når jeg skulle opp fra Vækerø til Røa var det fint og glatt! I slak sving dro bakenden litt ut ved vanlig gass mens forhjulet holdt seg stabilt og fint, men jeg fikk litt følelsen av å "drifte" litt :P

Tok det selvsagt rolig resten av veien og hadde det lite elegante benet ute i svingene.

Akkurat nå, når det er rundt -5ºC sliter jeg litt med å holde føtter og fingre varme. Jeg har varmeholker, og bruker disse hanskene:
http://www.xlmoto.no/mc-hanske-course-journey-vanntett" onclick="window.open(this.href);return false;
mens på føttene har jeg noen gamle Gaerne mc-støvler og ullsokker.

Prøvde å ha tynne vanter inni hanskene i dag, men det virket som at det ikke hjalp noe. Tomlene virket kaldere med vanter inni enn uten.

Noen som har tips eller kjærringråd om å holde disse delen varme? Kunne tenke meg å unngå å kjøpe nye støvler eller hansker hvis mulig
Muffer! Veldig veldig viktig ved vinterkjøring, kan kjøpes på Biltema.
Tar bort vinden fra hendene og er vanntette.

Sent from my HTC One X+ using Tapatalk
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: [Jongsanims blogg] litt glatt i dag visst :D

Legg inn av jongsanim »

Takker for tips, skal ta en titt på nettsiden til Biltema ;)

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: [Jongsanims blogg] litt glatt i dag visst :D

Legg inn av jongsanim »

Snikendeugle skrev:Misunner deg litt på vinterbaiken din :)
Var ikke dyr, originalprisen var 39.000. Ser at MCOslo har "vinterkupp" på den til 34.900 ;)

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: [Jongsanims blogg] litt glatt i dag visst :D

Legg inn av MLeikarnes »

BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: [Jongsanims blogg] 5-10cm snø er for mye :P

Legg inn av jongsanim »

Det ble visst litt mye med 5-10 cm snø i Oslo i dag :P

[video]http://www.youtube.com/watch?v=cVr0Y3_e ... e=youtu.be[/video]

Svar