"Old-school" barbering.

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: "Old-school" barbering.

Legg inn av Snikkeren »

Det høres jo helt supert ut. :thumleft

Jeg har kjøpt både Astra og Feather blader, men har ikke prøvd noen av de enda. Jeg har uansett tenkt å gjøre det motsatt av deg. Prøve Astra bladene før Feather.
Jeg har jo gått over til å bruke shavette, og med den fulgte det med Derby Professional blader. Om det er noe forskjell på de og Derby Extra er jeg ikke sikker på. Synes ihvertfall at Derby bladene i shavetten er bedre enn Derby Extra bladene jeg har brukt i DE høvelen, men det kan jo også ha med at det er shavette jeg bruker med de.

For de av dere som vil kjede dere litt :knegg , så filmet jeg barberingen i dag. Jeg gjorde det hovedsaklig for å få litt tips inne på B&B forumet, men jeg kan jo liksågodt legge den ut her også.

Ca 12:07 ut i filmen holdt jeg på å kutte meg, men klarte heldigvis å redde den.

[video]http://www.youtube.com/watch?v=-4Q1XfjG7_A[/video]
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: "Old-school" barbering.

Legg inn av gorbys »

Jeg for på barbershop i Tyrkia i sommer, tett barbering det skal han ha, men ikke bare satte han fyr på ørehåra, takket være litt dårlig engelskforståelse fra han så endte jeg opp med en voksmaske og to q-tips fulle av voks oppi nesa.... Ja det gjorde vondt, men nasen min har vel aldri vert så rein før :$
Har lyst å prøve shavette selv men foreløpig funker høvelen såpass bra at det er ikke noe prioritering enda. Liker at jeg kan justere vinkelen på bladet så jeg kan kjøre litt aggressivt på kinna, kjakene og halsen og litt mildere vinkel på haka der huden er mer ømfintlig :-)

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: "Old-school" barbering.

Legg inn av Snikkeren »

Siden jeg fikk Parker shavetten min har jeg ikke brukt DE høvelen.

I dag hadde jeg med meg guttungen. Klart han må barbere seg han også.

Skummer opp:
ImageUploadedByTapatalk1379176066.879230.jpg
Barbering:
ImageUploadedByTapatalk1379176157.101171.jpg
Litt hjelp av pappa:
ImageUploadedByTapatalk1379176186.173555.jpg
Både jeg og guttungen storkoste oss. :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: "Old-school" barbering.

Legg inn av Snikkeren »

Jeg har jo skrevet litt om at det blir rimeligere med "old school" barbering enn med standard Gilette produkter. Jeg er ikke så sikker på det lenger. :-k

Etter å ha lest side opp, og side ned, på B&B forumet, bestilte jeg meg akkurat denne :redface :

Bilde

Nå er det bare å bestemme seg for hvilken blader jeg skal gå for. Til denne er det bare 4 alternativer såvidt jeg har skjønt. Og det er Feather Light blader, Feather Pro Guard blader, Feather Professional blader og Feather Professional Super blader.

Foreløpig heller jeg mest mot Feather Professional bladene. Disse er også de rimeligste av de. Må lese litt mer før jeg bestemmer meg. :mk
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Maroder
Innlegg: 53
Registrert: 11 feb 2012, 10:15
Motorsykkelen din: .

Re: "Old-school" barbering.

Legg inn av Maroder »

Du kjem snart til å barbere deg frå du står opp til du legg deg om det fortsett slik. Plasterpauser blir dei einaste pauser du får :-# :lol

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: "Old-school" barbering.

Legg inn av Snikkeren »

He he. Plaster har jeg heldigvis ikke hatt bruk for enda. :knegg
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Maroder
Innlegg: 53
Registrert: 11 feb 2012, 10:15
Motorsykkelen din: .

Re: "Old-school" barbering.

Legg inn av Maroder »

Snikkeren skrev:He he. Plaster har jeg heldigvis ikke hatt bruk for enda. :knegg
Kun eit spørsmål om tid :-) Bra du har fagfolk i hus :thumleft

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

"Old-school" barbering.

Legg inn av Flanker »

Da har jeg prøvd både Derby, Feather og Astra bladene. Slaget står mellom de to siste. Feather er skarpere og mer aggressivt, som gir det en digg følelse under barbering. Men det er svært lett å irritere huden, særlig på halsen der jeg er litt sensitiv.

Astra Superior Platinum (tror jeg det var) er ikke fullt så aggressivt, men samtidig langt skarpere enn Derby. Sluttresultatet er like bra som Feather, samtidig som det er svært snilt mot huden. Så mitt førstevalg blant disse tre er foreløpig Astra! Mulig det endrer seg i retning Fether etterhvert som min teknikk blir enda bedre, den som lever får se. Derby bladene kommer ihvertfall ikke til å bli brukt mere...

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: "Old-school" barbering.

Legg inn av Intruder »

Det er forskjell på å barbere seg og å skjære av seg hodet... :lol
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re:

Legg inn av Snikkeren »

Flanker skrev:Da har jeg prøvd både Derby, Feather og Astra bladene. Slaget står mellom de to siste. Feather er skarpere og mer aggressivt, som gir det en digg følelse under barbering. Men det er svært lett å irritere huden, særlig på halsen der jeg er litt sensitiv.

Astra Superior Platinum (tror jeg det var) er ikke fullt så aggressivt, men samtidig langt skarpere enn Derby. Sluttresultatet er like bra som Feather, samtidig som det er svært snilt mot huden. Så mitt førstevalg blant disse tre er foreløpig Astra! Mulig det endrer seg i retning Fether etterhvert som min teknikk blir enda bedre, den som lever får se. Derby bladene kommer ihvertfall ikke til å bli brukt mere...
Jeg har ikke fått testet Feather bladene enda, men Astra SP bladene funker som bare det. Jeg har nå brukt samme bladet 3 ganger. Til sammenligning så brukte jeg Gilette Fusion bladene kun 1 gang før jeg måtte bytte. Vi får se hvor lenge jeg kan bruke Astra SP bladet.

Ellers har jeg bestemt meg for blader til Feather Artist Club SS shavetten jeg har bestilt meg. Valget falt på Feather Professional, og bladene er allerede ankommet. Nå gleder jeg meg til jeg får kniven. Den ble sendt fra Japan i går. Vet ikke hvor lang tid det tar å få sendt noe fra Japan, men håper ikke det tar flere uker.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: "Old-school" barbering.

Legg inn av gorbys »

Om du har lett for å bli irritert på halsen kan du prøve en justerbar høvel. Jeg har feather blader i min og kjører litt aggressiv vinkel på kjaker å kinn og en snillere vinkel på hake og hals. Kan og anbefale å bruke en pre-shave oil eller creme som f.eks proraso pre/post cream og en alumn blokk etter barbering(før aftershave) for å motvirke rød og irritert hud. Dette gjør iallfall underverker for meg:-)

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: "Old-school" barbering.

Legg inn av Snikkeren »

Pre/Post krem eller pre-shave oil har jeg ikke prøvd. Men jeg har en alum blokk. Veldig greit at den gir deg tilbakemelding på om/hvor du har vært for aggressiv.

Jeg har også sluttet å bruke vanlig deodorant. Da jeg brukte vanlig antiperspirant deodorant holdt den svettelukten vekke noen timer, men når arbeidsdagen nærmet seg slutten var det ikke mye beskyttelse igjen.
Jeg har nå begynt å bruke alum blokken istedenfor. Den gir ikke noe parfymelukt under armene, men den holder bakteriefloraen som skaper svettelukten vekke. Funker hele arbeidsdagen og vel så det. :thumleft
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Legg inn av Flanker »

Har bestilt meg en alum blokk i dag, takk for tips og velsignet være eBay. Billig! Hvis den kan erstatte dyr deodorant er jo det også gull :-)

Ellers bunkrer jeg opp med flere Astra Superior Platinum blader. Og sist men ikke minst: Barberstiften fra Fitjar Såpekokeri kom i posten. Herlig "myk" duft og fantastisk resultat med denne. Smoothere enn Proraso-kremen, lukter godt og føles silkemykt etterpå. Jeg kommer uten tvil til å handle mer fra dem...
Sist redigert av Flanker den 19 sep 2013, 23:34, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: "Old-school" barbering.

Legg inn av Snikkeren »

Har lyst å prøve Fitjars såpekokeris barbersåpe. Tror jeg skal kjøpe den neste gang. Men nå har jeg akkurat fått den hvite Proraso barbersåpen i skål.

Det du skal vurdere når du kjøper alum blokk er hva den er laget av. Det finnes to forskjellige, nemlig potassium alum og ammonium alum. Jeg har bare prøvd potassium alum, og det er visst den som er å foretrekke ut i fra hva jeg har lest. De rimeligste alum blokkene består gjerne av ammonium alum.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: "Old-school" barbering.

Legg inn av Snikkeren »

Elolz skrev: Aftershave er det bare en som gjelder: Geo F. Trumper Skin Food. Utrolig god og drøy i bruk, ble anbefalt denne av en kompis som også er hekta på den. Digger lukten av "Extract of Limes".
Begynner å bli litt lite igjen av Proraso Liquid Creme aftershaven som fulgte med startsettet nå. Jeg er veldig fornøyd med den, så jeg bestilte meg ny av samme i dag.

Jeg bestilte også Geo F. Trumper Skin Food som Elolz anbefaler, men da i lukten Sandalwood. Det står at den kan brukes både før og etter barbering. Noen som har erfaring med denne som pre-shave?
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Svar