Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3460
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.

Legg inn av JohnnyTh »

TBI81 skrev:Mulig jeg er i mindretall men rundt 150 km/t er helt innenfor komfortgrensa på transport. Det føles igrunn svært så rolig og avslappet og er der sykkelen legger seg dersom jeg ikke 'følger med'. Over dette må det konsentreres mer og vinden begynner som smått å merkes (dette kommer selvsagt an på type sykkel). Ser dog ingen problemer med å ligge å cruise i overnevnte hastigheter på norske motorveier, annet enn potensielle økonomiske (noe som er hovedgrunnen til at det skjelden praktiseres)..
Enig i det, jeg legger meg ofte i 150-160 km/t jeg og da det føles behaglig både i bil og på sykkel. Men kun hvis det er lite annen trafikk. Er det mye trafikk eller mørkt så blir farten som regel 120-130. Men jeg mener fremdeles at behovet for å kjøre over fartsgrensen er mye mindre når det er 130 en hvis det er 100.
Gjennom tyskland i sommer lå jeg oftes i 150 men i de landene med 130 begrensning så var det helt greit, for det føles fort nok.

Kanskje bortsett fra en gang i Ungaren. Jeg kjedet meg på kjedelig hovedvei. Litt usikke på om det var 120 eller 130, men jeg dro på litt bare for å få litt avvekslig. Langt unna lå det to biler men det var fremdeles lenge til jeg tok igjen dem selv om nåla pekte ned mot 200. Når det var 4-500 meter bak den bakerste kom det plutselig på blå blinkende lys på taket. Jeg slo av ganske fort på farten og så at denne talbolt politibilen stoppet bilen forran meg...

Var ganske glad da...

Disclaimer: selvsagt må det ha vært feil på speedometeret for så fort kjører jeg jo aldri.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.

Legg inn av mortenolb »

For min del høres det flott ut, gjerne også om jeg da kan kjøre i 170 uten å miste lappen :D

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.

Legg inn av mortenolb »

AJ skrev:Har også trua på at folk flest kjører innafor sin komfortgrense. Og den er antakelig ikke noe vesentlig høyere enn 130 km/t - trolig heller noe under, selv på norske motorveier.

Det er jo ikke slik nede i Europa heller, at folk setter egne og andres liv i fare bare fordi det er "fri fart". '

Mulig jeg er naiv, men jeg tror altså at de fleste av oss har en innebygd norm for hva som er trygt, fornuftig, økonomisk og hensiktsmessig.
Derfor har jeg ingen tro på at vi kommer til å kjøre i 150-160 km/t hvis det blir innført 130 grense.
Jeg må bare meddele at min komfortgrense ligger på et sted mellom 190 og 220, derfor er det både dumt og bra for meg om grensa blir 130, for da kan jeg kjøre kanskje opp mot 180(?) før jeg er over "miste lappen-grensa", og jeg skjønner jo selv at det er forbanna dumt, men jeg kommer til å gjøre det like mye fordet.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38121
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.

Legg inn av AJ »

Bringisen skrev:
AJ skrev:Har også trua på at folk flest kjører innafor sin komfortgrense. Og den er antakelig ikke noe vesentlig høyere enn 130 km/t - trolig heller noe under, selv på norske motorveier.

Det er jo ikke slik nede i Europa heller, at folk setter egne og andres liv i fare bare fordi det er "fri fart". '

Mulig jeg er naiv, men jeg tror altså at de fleste av oss har en innebygd norm for hva som er trygt, fornuftig, økonomisk og hensiktsmessig.
Derfor har jeg ingen tro på at vi kommer til å kjøre i 150-160 km/t hvis det blir innført 130 grense.
Da er du nok naiv AJ :P :p
Mulig det.
Men ble litt overrasket i Tyskland og Italia over at farten der nede var forholdsvis moderat i forhold til 'skremmehistoriene' om ekstremfartesnivået jeg hadde hørt på forhånd. Farten jevnt over var slett ikke avskrekkende, for å si det slik.
Ser det ikke som utenkelig at det samme kan komme til skje her hjemme også. Dvs. at fartsnivået senker seg ned på et nivå under det mange tror det vil bli. Og som mange 'skremmer' folk til kategorisk å fastlå at det kommer til å bli om man innfører høyere fartsgrenser på veier som bygges for å tåle det.

Så, vel... jeg tror altså fortsatt på at folk flest vil justere seg ned til komforthastigheter som jeg tror mest sannsynlig vil liggge nærmere 130 eller f.eks. 160.

Men som alle skjønner er dette dog synsing og ingen kvalifisert dokumentert påstand...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

superduper
Innlegg: 96
Registrert: 03 jan 2013, 19:55
Motorsykkelen din: Old School CHOPPER!

Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.

Legg inn av superduper »

Joda.. 130km/t høres kanskje fint ut det! Men umulig å oppnå uten flere ulykker med flere trafikkskadde og omkomne..

Det handler heller ikke bare om DEG SELV! Det handler også om din sønn, datter, bror, søster, far, mor eller venn som er ute i trafikken og som da er utsatt. Alle er ikke kanskje like "våkne" som oss motorinteresserte i trafikken. Jeg vet nå hvertfall at søsteren min hadde vært en stor risiko i en slik hastighet da jeg synes at hun er nok ustabil under dagens fartsgrenser.. Og ikke har jeg lyst til å utsette noen mine nærmeste for en fartskåt 18-åring eller en "skynde seg til jobben" person som fint kommer til å ligge i 150km/t..

Nei... Jeg stemmer heller for å holde fartsgrensene akkurat som de er... I verstefall til 110km/t!

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.

Legg inn av Relax »

Det var ikke noe i veien med skrytelista til den nye regjeringen...
Det blir mer spennende å se NÅR noe skjer....og underholdene å høre når de skal forklare hvorfor det IKKE ble noe av....

De skal bygge veier BEDRE, RASKERE og BILLIGERE!!
Jeg ser fram til dette!!



:))
"Do the right thing"

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.

Legg inn av mortenolb »

Relax skrev:Det var ikke noe i veien med skrytelista til den nye regjeringen...
Det blir mer spennende å se NÅR noe skjer....og underholdene å høre når de skal forklare hvorfor det IKKE ble noe av....

De skal bygge veier BEDRE, RASKERE og BILLIGERE!!
Jeg ser fram til dette!!



:))
Det kan jo i og for seg løses ved å hyre inn entrepenører fra utlandet. Ta inn 1000 kinesere, så har de bygd firefelts motorvei fra Arendal til Porsgrunn på 3mnd.

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.

Legg inn av ega16 »

mortenolb skrev:
Relax skrev:Det var ikke noe i veien med skrytelista til den nye regjeringen...
Det blir mer spennende å se NÅR noe skjer....og underholdene å høre når de skal forklare hvorfor det IKKE ble noe av....

De skal bygge veier BEDRE, RASKERE og BILLIGERE!!
Jeg ser fram til dette!!



:))
Det kan jo i og for seg løses ved å hyre inn entrepenører fra utlandet. Ta inn 1000 kinesere, så har de bygd firefelts motorvei fra Arendal til Porsgrunn på 3mnd.
Ja det skjer nok i neste uke :)

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.

Legg inn av mortenolb »

ega16 skrev:
mortenolb skrev:
Relax skrev:Det var ikke noe i veien med skrytelista til den nye regjeringen...
Det blir mer spennende å se NÅR noe skjer....og underholdene å høre når de skal forklare hvorfor det IKKE ble noe av....

De skal bygge veier BEDRE, RASKERE og BILLIGERE!!
Jeg ser fram til dette!!



:))
Det kan jo i og for seg løses ved å hyre inn entrepenører fra utlandet. Ta inn 1000 kinesere, så har de bygd firefelts motorvei fra Arendal til Porsgrunn på 3mnd.
Ja det skjer nok i neste uke :)
Det skjer nok aldri, men det var bare et svar på hvordan det KAN gjøres. :P :p

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.

Legg inn av Crinos »

Problemet med mange av fartsgrensne i norge er at de ikke er forståelig, derfor opprettholder man dem ikke.
Hadde dem vert mer forståelig i forhold til veistandard, hadde det vert lettere å akseptere dem.
FKS, jeg tror ikke at fks E18 mot Oslo blir "autobahn" om enn øker fra 100 til 130 på noen steder. Jeg tror faktisk at trafikken fremdeles kommer til å flyte i 120-140 og ikke en automatisk "jeg skal ligge 20-30 over fartsgrense" mentalitet.

Selv kjører jeg i hva jeg mener er forsvarlig hastighet. Dvs, 60-sone og laverer respekterer jeg fult ut. Men i 70-100 soner, kjører jeg "valgfritt" i hva jeg mener er en fornuftig hastighet. Kunne ikke brydd meg mindre om jeg ble stoppet. Må jeg betale bot, hadde jeg gjort det også, men det betyr over hodet ingen ting. hadde vert rett oppe i samme hastighet igjen.

Tror heller ikke det er en automatikk i at 100 blir 130... Tror de ønsker å heve det øvre tak, slik at de kan oppjustere til 130 på enkelte steder.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.

Legg inn av Bringisen »

AJ skrev:
Bringisen skrev:
AJ skrev:Har også trua på at folk flest kjører innafor sin komfortgrense. Og den er antakelig ikke noe vesentlig høyere enn 130 km/t - trolig heller noe under, selv på norske motorveier.

Det er jo ikke slik nede i Europa heller, at folk setter egne og andres liv i fare bare fordi det er "fri fart". '

Mulig jeg er naiv, men jeg tror altså at de fleste av oss har en innebygd norm for hva som er trygt, fornuftig, økonomisk og hensiktsmessig.
Derfor har jeg ingen tro på at vi kommer til å kjøre i 150-160 km/t hvis det blir innført 130 grense.
Da er du nok naiv AJ :P :p
Mulig det.
Men ble litt overrasket i Tyskland og Italia over at farten der nede var forholdsvis moderat i forhold til 'skremmehistoriene' om ekstremfartesnivået jeg hadde hørt på forhånd. Farten jevnt over var slett ikke avskrekkende, for å si det slik.
Ser det ikke som utenkelig at det samme kan komme til skje her hjemme også. Dvs. at fartsnivået senker seg ned på et nivå under det mange tror det vil bli. Og som mange 'skremmer' folk til kategorisk å fastlå at det kommer til å bli om man innfører høyere fartsgrenser på veier som bygges for å tåle det.

Så, vel... jeg tror altså fortsatt på at folk flest vil justere seg ned til komforthastigheter som jeg tror mest sannsynlig vil liggge nærmere 130 eller f.eks. 160.

Men som alle skjønner er dette dog synsing og ingen kvalifisert dokumentert påstand...
Ja, men det jeg la merke til sist jeg var i Frankrike og Tyskland m.f , var at de nå setter opp fler og fler 130 km/t skilt. Det er også en kjensgjerning at Tyskerne ønsker bort den frie farten som man kunne finne nesten hvor som helst på 80 og 90 tallet.
Jeg la også merke til ekstremt mange fartskameraer på Franske motorveier.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.

Legg inn av Geiroe »

Kjørte i nord Tyskland, og der er det 130 på dagtid, og fri fart på kveld og natt.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.

Legg inn av JK95 »

Platec skrev:
Geiroe skrev:Vogntog har jo fremdeles fartssperre på 90, så det blir vel ikke noe flyt i trafikken med noe særlig større økning enn til 110.
For ikke å glemme oss på Lett motorsykkel, som kan klare de hastighetene på rette flate strekker, men så fort det kommer en liten motbakke kan det bli tøft å holde følge :-k
Og et så lite kjøretøy som ikke klarer å holde følge med resten av trafikken kan være farlig både for dem og for resten.

MEN, om et halvt år jeg er personlig ferdig med det tullet, så for min del, KJØR PÅ! :D :[-o<
Sier meg enig med deg,Platec :prf Neste vår venter søskenbarnets Gixxer :prop:

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3460
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.

Legg inn av JohnnyTh »

mortenolb skrev:
AJ skrev:Har også trua på at folk flest kjører innafor sin komfortgrense. Og den er antakelig ikke noe vesentlig høyere enn 130 km/t - trolig heller noe under, selv på norske motorveier.

Det er jo ikke slik nede i Europa heller, at folk setter egne og andres liv i fare bare fordi det er "fri fart". '

Mulig jeg er naiv, men jeg tror altså at de fleste av oss har en innebygd norm for hva som er trygt, fornuftig, økonomisk og hensiktsmessig.
Derfor har jeg ingen tro på at vi kommer til å kjøre i 150-160 km/t hvis det blir innført 130 grense.
Jeg må bare meddele at min komfortgrense ligger på et sted mellom 190 og 220, derfor er det både dumt og bra for meg om grensa blir 130, for da kan jeg kjøre kanskje opp mot 180(?) før jeg er over "miste lappen-grensa", og jeg skjønner jo selv at det er forbanna dumt, men jeg kommer til å gjøre det like mye fordet.
Jeg tror du er en av få som symes det er komfortabelt å ligge jevnt i 220 km/t i hvor mange timer har du prøvd det på en traffikert motorvei? Jeg prøvde det en gang fra Le Havre til Dieppe i Frankrike å ligge i 240 km/t (forholdet er foreldet:) og det var langt fra avslappende.

Nedover Europa virker det som farten stort sett ligger opp mot 140. Og selv i fri fart er det ikke mange som kjører over 160.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Larsern
Innlegg: 64
Registrert: 09 feb 2010, 13:08
Motorsykkelen din: HD FLSTCI
Sted: Røyken

Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.

Legg inn av Larsern »

Crinos skrev:Problemet med mange av fartsgrensne i norge er at de ikke er forståelig, derfor opprettholder man dem ikke.
Hadde dem vert mer forståelig i forhold til veistandard, hadde det vert lettere å akseptere dem.
FKS, jeg tror ikke at fks E18 mot Oslo blir "autobahn" om enn øker fra 100 til 130 på noen steder. Jeg tror faktisk at trafikken fremdeles kommer til å flyte i 120-140 og ikke en automatisk "jeg skal ligge 20-30 over fartsgrense" mentalitet.

Selv kjører jeg i hva jeg mener er forsvarlig hastighet. Dvs, 60-sone og laverer respekterer jeg fult ut. Men i 70-100 soner, kjører jeg "valgfritt" i hva jeg mener er en fornuftig hastighet. Kunne ikke brydd meg mindre om jeg ble stoppet. Må jeg betale bot, hadde jeg gjort det også, men det betyr over hodet ingen ting. hadde vert rett oppe i samme hastighet igjen.

Tror heller ikke det er en automatikk i at 100 blir 130... Tror de ønsker å heve det øvre tak, slik at de kan oppjustere til 130 på enkelte steder.
Enig.

Jeg har også kjørt en del i Tyskland og Europa for øvrig riktig nok med bil, men har inntrykk av at det er et klart mindretall som ligger og presser i venstre fila.

Svar