Åpningshjelm med lite støy. Hvilken skal jeg velge?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
JavaUpdate
Innlegg: 96
Registrert: 22 des 2013, 02:07
Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja 250R Svart
Sted: Bergen

Re: Åpningshjelm med lite støy. Hvilken skal jeg velge?

Legg inn av JavaUpdate »

JohnnyTh skrev:Hvis økonomi er viktig, er det ikke bedre å kjøpe en helhjelm? Får man ikke bedre hjelm for samme beløpet da?

Vil ha åpningshjelm..

Men hvordan er de 2 eg skrev over ? Hvilken er best og er støyet til og leve med ?

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Åpningshjelm med lite støy. Hvilken skal jeg velge?

Legg inn av hakhap »

LS2 har en rimeligt pris åpningshjelm, selges på bullfighter men husker ikke pris akkurat nå
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6983
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Åpningshjelm med lite støy. Hvilken skal jeg velge?

Legg inn av kjellv »

JavaUpdate skrev:
JohnnyTh skrev:Hvis økonomi er viktig, er det ikke bedre å kjøpe en helhjelm? Får man ikke bedre hjelm for samme beløpet da?

Vil ha åpningshjelm..

Men hvordan er de 2 eg skrev over ? Hvilken er best og er støyet til og leve med ?
Jeg vil heller ikke ha annet enn åpningshjelm. Både fordi jeg bruker briller, og fordi jeg setter pris på å kunne åpne hjelmen i lave hastigheter i tettbygd strøk. Særlig på varme sommerdager.

Jeg har en iXS HX333, og er noenlunde fornøyd med den. Litt bedre støydemping kunne jeg tenkt meg, men den er i hvert fall bedre enn BT sin Koster under 2000 hos Yamahaforhandlerne.

JavaUpdate
Innlegg: 96
Registrert: 22 des 2013, 02:07
Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja 250R Svart
Sted: Bergen

Re: Åpningshjelm med lite støy. Hvilken skal jeg velge?

Legg inn av JavaUpdate »

hakhap skrev:LS2 har en rimeligt pris åpningshjelm, selges på bullfighter men husker ikke pris akkurat nå
Sett den. http://bullfighter.no/hjelmer-ls2-ff386 ... ath=37_109" onclick="window.open(this.href);return false;

Den du mener sant ?

Den er på tilbud nå. Men den eller den her? : http://www.team-bergen.no/display.aspx? ... rodid=8243" onclick="window.open(this.href);return false;


Er det stor forskjell på de ? Såfall hva er forskjellene..

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Åpningshjelm med lite støy. Hvilken skal jeg velge?

Legg inn av JohnnyTh »

kjellv skrev:
JavaUpdate skrev:
JohnnyTh skrev:Hvis økonomi er viktig, er det ikke bedre å kjøpe en helhjelm? Får man ikke bedre hjelm for samme beløpet da?

Vil ha åpningshjelm..

Men hvordan er de 2 eg skrev over ? Hvilken er best og er støyet til og leve med ?
Jeg vil heller ikke ha annet enn åpningshjelm. Både fordi jeg bruker briller, og fordi jeg setter pris på å kunne åpne hjelmen i lave hastigheter i tettbygd strøk. Særlig på varme sommerdager.

Jeg har en iXS HX333, og er noenlunde fornøyd med den. Litt bedre støydemping kunne jeg tenkt meg, men den er i hvert fall bedre enn BT sin Koster under 2000 hos Yamahaforhandlerne.
Jeg kommer heller aldri til å kjøpe noe annet enn åpningshjelm. Veldig greit når det er varmt. Kjørte mye med hjelmen åpen i Tyrkia, ikke det lureste men alternativet var å svime av. Kjekt når en skal gjennom passkontroller og bompenger og sånt. Men hadde budskjettet vært begrenset så kanskje.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

JavaUpdate
Innlegg: 96
Registrert: 22 des 2013, 02:07
Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja 250R Svart
Sted: Bergen

Re: Åpningshjelm med lite støy. Hvilken skal jeg velge?

Legg inn av JavaUpdate »

JohnnyTh skrev:
kjellv skrev:
JavaUpdate skrev:
JohnnyTh skrev:Hvis økonomi er viktig, er det ikke bedre å kjøpe en helhjelm? Får man ikke bedre hjelm for samme beløpet da?

Vil ha åpningshjelm..

Men hvordan er de 2 eg skrev over ? Hvilken er best og er støyet til og leve med ?
Jeg vil heller ikke ha annet enn åpningshjelm. Både fordi jeg bruker briller, og fordi jeg setter pris på å kunne åpne hjelmen i lave hastigheter i tettbygd strøk. Særlig på varme sommerdager.

Jeg har en iXS HX333, og er noenlunde fornøyd med den. Litt bedre støydemping kunne jeg tenkt meg, men den er i hvert fall bedre enn BT sin Koster under 2000 hos Yamahaforhandlerne.
Jeg kommer heller aldri til å kjøpe noe annet enn åpningshjelm. Veldig greit når det er varmt. Kjørte mye med hjelmen åpen i Tyrkia, ikke det lureste men alternativet var å svime av. Kjekt når en skal gjennom passkontroller og bompenger og sånt. Men hadde budskjettet vært begrenset så kanskje.
Men av de 2 eg sendte. Hvilken av de er da best alternativ? Er støeyen ikke til og overleve ?

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Åpningshjelm med lite støy. Hvilken skal jeg velge?

Legg inn av hakhap »

JavaUpdate skrev:
hakhap skrev:LS2 har en rimeligt pris åpningshjelm, selges på bullfighter men husker ikke pris akkurat nå
Sett den. http://bullfighter.no/hjelmer-ls2-ff386 ... ath=37_109" onclick="window.open(this.href);return false;

Den du mener sant ?
Korrekt.
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

JavaUpdate
Innlegg: 96
Registrert: 22 des 2013, 02:07
Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja 250R Svart
Sted: Bergen

Re: Åpningshjelm med lite støy. Hvilken skal jeg velge?

Legg inn av JavaUpdate »

Elolz skrev:
JavaUpdate skrev: Skal ta lappen oss TeamTrafikkskole. De har omså butik og eg så denne hjelmen til 1598,- (får også rabat siden elev der)
Tok lappen der også, veldig fornøyd med både Rune og Ronny! :thumleft Hvis jeg husker rett er det hele 30% elevrabatt, så blir ganske rimelig den hjelmen der! Du kan jo prøve den i butikken og se om den virker grei.
Tok bil lappen der. Hadde da Ørjan. Mercedes som bil. Virka som en grei gjeng alle der, så de har meg forsatt som elev! Alltid trofast mot de :D

30% ? serr. da må eg utnytte den rabatten sånn sykt også da. Da blir jo dyrere hjelmer også rimeligere der nede..

BikerSamen
Innlegg: 21
Registrert: 19 mai 2013, 15:56
Motorsykkelen din: ingen

Re: Åpningshjelm med lite støy. Hvilken skal jeg velge?

Legg inn av BikerSamen »

JavaUpdate skrev:
JohnnyTh skrev:
kjellv skrev:
JavaUpdate skrev:
JohnnyTh skrev:Hvis økonomi er viktig, er det ikke bedre å kjøpe en helhjelm? Får man ikke bedre hjelm for samme beløpet da?

Vil ha åpningshjelm..

Men hvordan er de 2 eg skrev over ? Hvilken er best og er støyet til og leve med ?
Jeg vil heller ikke ha annet enn åpningshjelm. Både fordi jeg bruker briller, og fordi jeg setter pris på å kunne åpne hjelmen i lave hastigheter i tettbygd strøk. Særlig på varme sommerdager.

Jeg har en iXS HX333, og er noenlunde fornøyd med den. Litt bedre støydemping kunne jeg tenkt meg, men den er i hvert fall bedre enn BT sin Koster under 2000 hos Yamahaforhandlerne.
Jeg kommer heller aldri til å kjøpe noe annet enn åpningshjelm. Veldig greit når det er varmt. Kjørte mye med hjelmen åpen i Tyrkia, ikke det lureste men alternativet var å svime av. Kjekt når en skal gjennom passkontroller og bompenger og sånt. Men hadde budskjettet vært begrenset så kanskje.
Men av de 2 eg sendte. Hvilken av de er da best alternativ? Er støeyen ikke til og overleve ?
Det kommer helt an på hvilken sykkel du kjører og hvor fort du kjører, men for å være en hjelm i den prisklassen så er den helt grei.
Fordelen med Cabergen er at den har j-lock(Godkjent for å kjøre med fronten oppe)
Les denne testen så får du svar på det meste om denne hjelmen
http://www.webbikeworld.com/r2/motorcyc ... review.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

JavaUpdate
Innlegg: 96
Registrert: 22 des 2013, 02:07
Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja 250R Svart
Sted: Bergen

Re: Åpningshjelm med lite støy. Hvilken skal jeg velge?

Legg inn av JavaUpdate »

BikerSamen skrev:
JavaUpdate skrev:
JohnnyTh skrev:
kjellv skrev:
JavaUpdate skrev:
JohnnyTh skrev:Hvis økonomi er viktig, er det ikke bedre å kjøpe en helhjelm? Får man ikke bedre hjelm for samme beløpet da?

Vil ha åpningshjelm..

Men hvordan er de 2 eg skrev over ? Hvilken er best og er støyet til og leve med ?
Jeg vil heller ikke ha annet enn åpningshjelm. Både fordi jeg bruker briller, og fordi jeg setter pris på å kunne åpne hjelmen i lave hastigheter i tettbygd strøk. Særlig på varme sommerdager.

Jeg har en iXS HX333, og er noenlunde fornøyd med den. Litt bedre støydemping kunne jeg tenkt meg, men den er i hvert fall bedre enn BT sin Koster under 2000 hos Yamahaforhandlerne.
Jeg kommer heller aldri til å kjøpe noe annet enn åpningshjelm. Veldig greit når det er varmt. Kjørte mye med hjelmen åpen i Tyrkia, ikke det lureste men alternativet var å svime av. Kjekt når en skal gjennom passkontroller og bompenger og sånt. Men hadde budskjettet vært begrenset så kanskje.
Men av de 2 eg sendte. Hvilken av de er da best alternativ? Er støeyen ikke til og overleve ?
Det kommer helt an på hvilken sykkel du kjører og hvor fort du kjører, men for å være en hjelm i den prisklassen så er den helt grei.
Fordelen med Cabergen er at den har j-lock(Godkjent for å kjøre med fronten oppe)
Les denne testen så får du svar på det meste om denne hjelmen
http://www.webbikeworld.com/r2/motorcyc ... review.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Skal kjøre Kawasaki Ninja 250R :-)

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Åpningshjelm med lite støy. Hvilken skal jeg velge?

Legg inn av SuperMorten »

Jeg har sikkert ikke så mye nytt og fornuftig å komme med. Men jeg tenker at det er en forskjell på om du skal kjøre 10-12 timer pr dag eller bare kjøre lokalt frem og tilbake til jobb/skole og dermed ikke er avhengig av den samme komforten. Jeg er helt overbevist om at man får hva man betaler for.
Jeg har en Schuberth C3, og har ikke angret et øyeblikk. Den passer meg perfekt. Jeg kjøpte min hos Hof MC, og her var den 1000 kr billigere enn hos andre forhandlere.


Sent from my iPhone using Tapatalk
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Icetwins
Innlegg: 90
Registrert: 29 aug 2013, 22:12
Motorsykkelen din: Dragstar 650

Re: Åpningshjelm med lite støy. Hvilken skal jeg velge?

Legg inn av Icetwins »

Jeg ville ikke spart på penger når det gjelder hjelm.

http://shop.bikerstreet.no/bandit-alien ... -3049.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Dette er iallefall en hjelm jeg har lyst på. :prop:

ZZR-Erling

Re: Åpningshjelm med lite støy. Hvilken skal jeg velge?

Legg inn av ZZR-Erling »

Ærlig talt...
Æ fatte ikke hvorfor noen velger åpningsjhjelmer all den tid en nokså liten forskjell i styrke, kan være det som skal til fra å gjøre en hodeskade betydelig verre...........
Hva er det som er så "fantastisk" med åpningshjelmer at det er "verdt" det??

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38201
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Åpningshjelm med lite støy. Hvilken skal jeg velge?

Legg inn av AJ »

Kjøpte ny helhjelm i vinter og valgte også denne gangen en i karbon, nemlig denne:

Bilde

Bilde

Bilde

Samme hjelm fås også som åpninghjelm, sjekk her: http://www.mckl" onclick="window.open(this.href);return false;ærbergen.no/hjelm/held/ct-1200-held-flipp-up-hjelm . Prisen er heller ikke så gæern.
Selv foretrekker jeg fortsastt helhjelm foran åpningshjelm.
Tror de har vært litt optimistiske med vekten på denne... Helhjelmen jeg har er oppgitt med en vekt på 1250 gr. +- 50. Åpningshjelmene pleier å være noe tyngre...

Legg merke til at linningen/hjelmfóret er laget av Outlast materiale. Skal funke bra på varme dager. Fastheten i kinnputene, som for øvrig har pumpesystem for best mulig tilpasning, virker godt tilpasset, faste og slitesterke.

Ser fram til å ta i bruk denne hjelmen som virker solid bygd.
Håper også at den er støysvak, noe jeg tror den er bl.a. fordi den har et rent ytre design uten detaljer hvor fartsvinden kan lage ekstra ulyder...
Legg også merke til at åpne- og lukkemekanismen for solvisiret sitter på hjelmens nedkant og ikke på siden slik et er vanlig på de fleste andre hjelmer.
Ikke helt ulikt løsning på NZI hjelmen, den mest støysvake jeg har hatt, hvor åpne- og lukkeknappen satt midt under foran der hakevindstopperen er montert.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Åpningshjelm med lite støy. Hvilken skal jeg velge?

Legg inn av JohnnyTh »

ZZR-Erling skrev:Ærlig talt...
Æ fatte ikke hvorfor noen velger åpningsjhjelmer all den tid en nokså liten forskjell i styrke, kan være det som skal til fra å gjøre en hodeskade betydelig verre...........
Hva er det som er så "fantastisk" med åpningshjelmer at det er "verdt" det??
Lett å åpne åpne man skal prate med noen, fordelaktig med brillebruk, lett å drikke mens man kjører, nyse er og greiere og selv om det ikke er godkjent så er det veldig greit når det er veldig varmt.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Svar