Restaurering av Suzuki gsx750 (-80)
Re: Info og råd omkring Suzuki gsx750 -83 (eller muligens -8
I dag har jeg jaggu funnet flere verkstedsmanualer, så nå føler jeg endelig at jeg har fått tak på nok "visdom" til å begynne skruinga!
"T"-Modellene er 1980, og E'en har fått doble bremser foran. EX-modellen kom i 1981, og der er det gjort endel endringer, blant annet mener jeg å huske at det var emdring av smøringa i ventilhuset. Har ikke fordypet meg FOR mye i manualene helt ennå, for NOE må jeg tross alt gjøre for å fortjene lønna
Likevel, bøyer meg langt ned i støvet for kunnskap og tips her på forumet!! Tusen takk så langt
"T"-Modellene er 1980, og E'en har fått doble bremser foran. EX-modellen kom i 1981, og der er det gjort endel endringer, blant annet mener jeg å huske at det var emdring av smøringa i ventilhuset. Har ikke fordypet meg FOR mye i manualene helt ennå, for NOE må jeg tross alt gjøre for å fortjene lønna
Likevel, bøyer meg langt ned i støvet for kunnskap og tips her på forumet!! Tusen takk så langt
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 6996
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Sted: Alta
Re: Info og råd omkring Suzuki gsx750 -83 (eller muligens -8
Obs. Obs.
Den manualen du har lagt ut bilde av, er ikke for din sykkel.
Du har en GSX, manualen på bildet er en GS. ( og GSX heter GS i USA )
To helt forskjellige motorer, GSX har 4 ventiler pr cylinder, GS har 2.
Du ser forskjell på endedekslene på kamakslingene, GSen har runde deksel, GSX har firkantige.
Forgasserne er også forskjellige.
De største endringene på GS og GSX var at GSX kom med 4 ventiler og glidelagret veivaksling.
Og vakumforgassere, men det er mulig at de siste GS-modellene også hadde det.
Den manualen du har lagt ut bilde av, er ikke for din sykkel.
Du har en GSX, manualen på bildet er en GS. ( og GSX heter GS i USA )
To helt forskjellige motorer, GSX har 4 ventiler pr cylinder, GS har 2.
Du ser forskjell på endedekslene på kamakslingene, GSen har runde deksel, GSX har firkantige.
Forgasserne er også forskjellige.
De største endringene på GS og GSX var at GSX kom med 4 ventiler og glidelagret veivaksling.
Og vakumforgassere, men det er mulig at de siste GS-modellene også hadde det.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: Info og råd omkring Suzuki gsx750 -83 (eller muligens -8
Takk, Jompa!
-Utsnittet med sykkelen er fra en manual (ca 180 s) som viser GS'ene.
-Utsnittet nedenfor er hentet fra en manual som dekker 4-ventilers motorene (ca 300+ sider). I den "tykke" manualen er bildene heller dårlige, mens i den andre så er det ganske mye bedre kvalitet på disse. I de tilfellene hvor det er mulig, så "smug-kikker" jeg i den gamle for å se om det ser likt ut. Det beste hadde nok vært å få tak i en "skikkelig" manual, men satser på at de jeg har funnet til nå duger.
Lite kreativt av meg å bare slenge ut utklippene sånn uten å gi beskjed, men så viser det med all tydelighet at dette forumet har plass for både erfarne hjelpere og "dummies".
-Utsnittet med sykkelen er fra en manual (ca 180 s) som viser GS'ene.
-Utsnittet nedenfor er hentet fra en manual som dekker 4-ventilers motorene (ca 300+ sider). I den "tykke" manualen er bildene heller dårlige, mens i den andre så er det ganske mye bedre kvalitet på disse. I de tilfellene hvor det er mulig, så "smug-kikker" jeg i den gamle for å se om det ser likt ut. Det beste hadde nok vært å få tak i en "skikkelig" manual, men satser på at de jeg har funnet til nå duger.
Lite kreativt av meg å bare slenge ut utklippene sånn uten å gi beskjed, men så viser det med all tydelighet at dette forumet har plass for både erfarne hjelpere og "dummies".
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Sted: Helgeland
Re: Info og råd omkring Suzuki gsx750 -83 (eller muligens -8
En kompis av meg kjøpte en fantastisk bra manual til hans GSX750 1982 fra en kar i New Zealand. Mener han fant den på ebay, men er ikke helt sikker.norse900 skrev:Takk, Jompa!
-Utsnittet med sykkelen er fra en manual (ca 180 s) som viser GS'ene.
-Utsnittet nedenfor er hentet fra en manual som dekker 4-ventilers motorene (ca 300+ sider). I den "tykke" manualen er bildene heller dårlige, mens i den andre så er det ganske mye bedre kvalitet på disse. I de tilfellene hvor det er mulig, så "smug-kikker" jeg i den gamle for å se om det ser likt ut. Det beste hadde nok vært å få tak i en "skikkelig" manual, men satser på at de jeg har funnet til nå duger.
Lite kreativt av meg å bare slenge ut utklippene sånn uten å gi beskjed, men så viser det med all tydelighet at dette forumet har plass for både erfarne hjelpere og "dummies".
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Info og råd omkring Suzuki gsx750 -83 (eller muligens -8
Skal følge med der. Det er også endel manualer å få tak i som pdf, men så har jo litt av utfordringen vært å finne ut hva slags sykkel dette egentlig er (modell mv.). Tror jeg begynner å nærme meg nå.(?)
Går og tenker på om det lureste er å ta ut motoren fra ramma, først. Tenker det kan være lurt å sjekke kompresjon og ventilklaringer og slikt siden jeg fant en pose med deler til ventil-huset hvor en av dem var knekt. Kan tyde på at noe har skjedd en eller annen gang for en tid tilbake. Tenker i alle fall det er bedre å skru opp og kikke/måle der før jeg tørner motoren og kveiker igang starteren.
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Sted: Helgeland
Re: Info og råd omkring Suzuki gsx750 -83 (eller muligens -8
He, he, det var jo jeg som handlet manualen fordi kompisen min ikke hadde paypal-konto. Da var det jo ikke noe problem å finne selgeren. Hukommelse er noe dritt :)
http://www.ebay.com/usr/e-classicbike.c ... 1439.l2754" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ebay.com/usr/e-classicbike.c ... 1439.l2754" onclick="window.open(this.href);return false;
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Info og råd omkring Suzuki gsx750 -83 (eller muligens -8
Takk for tipset, men jeg fant ingen som kunne passe til "Gamle" der...
Madammen skryter ofte av meg her hjemme. Hun sier at jeg er FANTASTISK GOD til å lete, -og ufattelig dårlig til å finne...
Får ta meg en kikk innom senere og se om den dukker opp :[-o<
Min hukommelse er ingenting å skryte av, men har tro på at det er en mening med det. Det er nok ganske sikkert slik fordi jeg ikke har godt av å huske alle tabbene jeg har gjort opp gjennom årene. "Survival of the fittest" -på en måte....
Madammen skryter ofte av meg her hjemme. Hun sier at jeg er FANTASTISK GOD til å lete, -og ufattelig dårlig til å finne...
Får ta meg en kikk innom senere og se om den dukker opp :[-o<
Min hukommelse er ingenting å skryte av, men har tro på at det er en mening med det. Det er nok ganske sikkert slik fordi jeg ikke har godt av å huske alle tabbene jeg har gjort opp gjennom årene. "Survival of the fittest" -på en måte....
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)
Re: Info og råd omkring Suzuki gsx750 -83 (eller muligens -8
Har funnet et eksemplar i Canada, så da er det bare å krysse fingrene og venteDrGreve skrev:He, he, det var jo jeg som handlet manualen fordi kompisen min ikke hadde paypal-konto. Da var det jo ikke noe problem å finne selgeren. Hukommelse er noe dritt :)
http://www.ebay.com/usr/e-classicbike.c ... 1439.l2754" onclick="window.open(this.href);return false;
Edit: Har ikke hørt et pip fra Canada, så det var nok ikke noen success. Jakten fortsetter
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)
Re: Info og råd omkring Suzuki GSX750E (-80?)
I dag har jeg ENDELIG fått napp på verksted-manualen!
(Manualer finnes jo på nett, men illustrasjonene er så hekkans dårlige)
(Manualer finnes jo på nett, men illustrasjonene er så hekkans dårlige)
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)
Re: Info og råd omkring Suzuki GSX750E (-80?)
Har sjekket tenningsmerket, og fant da ut at kammene stod 1 tann feil... Fikk flyttet både eksos- og innsugskammen en tann på kjedet med litt "plunder". Har også så vidt begynt på justering av ventilene. Virker ikke helt ille, så jeg krysser fingrene.
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Sted: Vestfold
Re: Info og råd omkring Suzuki GSX750E (-80?)
Bare å sende en pm hvis du vil ha cd på XJ`n,tror jeg har noen speil og brukermanual liggende til Suzukien også:-)
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
Re: Info og råd omkring Suzuki GSX750E (-80?)
PM sendt
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 6996
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Sted: Alta
Re: Info og råd omkring Suzuki GSX750E (-80?)
Tørn motoren rundt for hand flere ganger når du er ferdig med ventiler og kamaksler, så
du vet at kamakslingene har rett posisjon før du setter på toppdekslet og kjører startmotoren.
Bare i tilfelle.....
Koppnøkkel på høyre ende av veivakslingen, men de visste du vel allerede.
du vet at kamakslingene har rett posisjon før du setter på toppdekslet og kjører startmotoren.
Bare i tilfelle.....
Koppnøkkel på høyre ende av veivakslingen, men de visste du vel allerede.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: Info og råd omkring Suzuki GSX750E (-80?)
Har tørnet motoren, ja, - og målt ventilene flere ganger. Er ikke så dreven på dette, så alle råd og påminnelser mottas med takk!
Er litt i tvil i forhold til toleransegrensene på ventilene. Får stukket føleren gjennom, men på enkelte ventiler er det litt trangere enn på andre. "neste føler-størrelse" inn imellom, så da tenker jeg det må være gode greier??
Er litt i tvil i forhold til toleransegrensene på ventilene. Får stukket føleren gjennom, men på enkelte ventiler er det litt trangere enn på andre. "neste føler-størrelse" inn imellom, så da tenker jeg det må være gode greier??
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)
Re: Info og råd omkring Suzuki GSX750E (-80?)
Det er iallefall greiere å kjøre klaringer i den løse enden av skalaen da mc ventiler har en tendens til å stramme seg etterhvert. Er det 0,07 til 0,12 som er spec på 750'en og eller?
Sent from my C6903 using Tapatalk
Sent from my C6903 using Tapatalk