Forsvaret..

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Icetwins
Innlegg: 90
Registrert: 29 aug 2013, 22:12
Motorsykkelen din: Dragstar 650

Re: Forsvaret..

Legg inn av Icetwins »

Slik jeg har forstått det nå så er HV ikke noe bra? Må man ikke i HV etter fullført førstegangstjeneste? Eller tar jeg feil... :-k

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Forsvaret..

Legg inn av Svolp »

Få deg jobb i brannvesenet så slippe du :thumleft

En anna ting også, ikke gå inn i forsvaret og gjør det samme som du gjorde sivilt, f.eks elektrikker..
Jeg er utdanna kokk og jeg skal love deg de ville ha meg på kjøkkenet og fristet med god turnus, litt bedre dagslønn osv. UANSETT, gjør og prøv noe nytt denne tjenesten, en fin mulighet til og gjøre andre ting og ta litt kurser :thumleft
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Forsvaret..

Legg inn av JohnnyTh »

flonoen skrev:Fikk litt lyst til å dele en litt tragikomisk historie om hvor grenseløst idiotisk og bak mål hv kan være. Dette var i 2012, sommer og landskytterstevne på Voss. Eg er med i indre hordaland hv-distrikt eller noe sånt, og me har øvelsane stort sett på Ulven leir i Os. Men i forbindelse med den svært militære øvelsen landskytterstevnet 2012 så var det naturligvis Voss som var arena for øvelsen. Eg kjem frå Voss, og har foreldre på Voss. Dei fleste andre i troppen/bataljonen eller ka det enn heiter kjem frå Voss, Dale, Vik osv, områder rundt Voss altså. Så får me altså beskjed om at denne veka me skal gjere vår plikt for fedrelandet ved å stå vakt/gjøre administrative oppgaver vederlagsfritt for en sivil konkurranse, skal me sove i noen gamle røtne kaserner i den nedlagte leiren i Bømoen like ved området for stevnet. "Hallo, har da svikta fullstendig mentalt for noen i ledelsen her eller?" var reaksjonen frå folk flest, sidan mange hadde 10-15 minutt heim, og dei fleste kunne være heime på 30-45 minutt. Jooo, dei skulle no sjekke opp i nødvendigheten for dette, sa befalet vårt (som tross alt egentlig er ok folk, dei i de lavere divisjoner iallefall), men kom tilbake og sa at jo, slik måtte da væra. Var jo tross alt ein militær øvelse detta! Så kunne majoren, eller han med mest ting på skuldrene fortelle litt seinare på dagen at grunnen var at opplegget begynte tidlig, og det var viktig at alle var tilstede på oppstillingen for dagens moralpreken (det var sikkert fleire enn meg som var på selvmordens rand, og trengte den boosten om morgenen). Og pga mykje folk i bygda denne veka, så kunne dei ikkje risikere at folk blei sittande i rush og ikkje rakk tjenesten..

Men.. HALLLLLLLOOOOOOO? To ting den idioten/dei idiotane (skal ikkje utelukka at da trengtes meir enn berre éin einstein for å fatte den glupe beslutningen) tydeligvis ikkje klarte å ta med i vurderingen: ca ALLE i heimavernet er i jobb resten av året. Trur dei alle oss kjem 20 minutt for sein te jobb kvar dag fordi me ikkje klare å tenke oss noenlunde fram til kor lang tid det tar å kjøre te jobb? Eller trur dei me sitt og tvinne tommeltotta heile året og glede oss te neste års øvelse, og derfor har ingen begrep om tid? Og nr 2: RUSH? Til BØMOEN? Må nesten ha vert på voss for å forstå kor bak mål da va. Skal alle dei besøkande då stå opp halv sju for å valfarte inn til bømoen for å se det magnifikante synet ein heimevernoppstilling er? Var det bekymringen kanskje?

Iallefall, det endte opp med at ca godt over halvparten reiste heim til si varme seng, og samtlige møtte opp til avtalt tid. Dette gjaldt også befal. Det gjekk altså bra gjennom rushtrafikken. Eg kjørte mc, så det redda nok meg. Men sidan det ikkje var nok sengeplasser, og mange måtte sove i telt, så var det altså noen stakkere som måtte sove i telt ute når det var ledige sengeplasser i kaserna fordi folk som var innkvartert der reiste heim for å kvile ut, sjølvsagt uten å gi beskjed da det ikkje var lov. Alle visste det foregikk, og garantert også Mensamedlemmene i toppen av idiotiet kalt HV.

Så korfor i helvette ikkje berre sei at det er greit, ta ein vurdering på om du klare å møte opp te avtalt tid, så får du reise heim. Så er det nok plasser på kaserne til alle, og folk slepp sove i telt. Akkurat dette er hovedproblemet mitt med HV. Me er voksne folk heile gjengen. Me klarer oss fint i det sivile liv. Så gje no ein jævlig god faen i å behandle oss som 18årige drittsekker som aldri har sove ei natt utafor mor og fars hus før, og aldri har hatt ein sjølvstendig tanke i hodet før!

Blei litt gira på slutten der, men summa summarum: hv suger :)
Haha dette var god lesing tidlig på morgenen. Er nok ikke alle avgjørelse i forsvaret som er like smarte alle tider :lol

Men er det så farlig å ligge i telt?
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Re: Forsvaret..

Legg inn av norse900 »

Er ikke alle forsvarsgrener hvor en camper i telt heller...

Jeg gjorde unna mitt "kall" i kystvakta og i "fragleberget" utenfor Stavanger, og syntes det var storveis :-) Ble ikke så alltfor glad i mørketiden nordpå vinterstid, men det var så absolutt verd det likevel! Jeg har en sønn som svært gjerne ville ha tjenestegjort, men han hørte for dårlig så det ble det ingenting av. Nr. 2 hadde slett ikke lyst til å dra, men slapp ikke unna.
(Han var ute etter 2-3 uker pga. søvnmangel. Og det kan jeg faktisk se var en fornuftig avgjørelse, for han så virkelig ut som et vrak...!). :-#

Forsvaret er vel heller ikke helt det samme som før... Kortere tjenestetid og ikke det samme kjøret på rekruttskolen heller virker det som :sk?
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Forsvaret..

Legg inn av RuneMC »

Icetwins skrev:Slik jeg har forstått det nå så er HV ikke noe bra? Må man ikke i HV etter fullført førstegangstjeneste? Eller tar jeg feil... :-k
Det er litt tilfeldig om du blir overført HV etter endt førstegangtjeneste. Før (veldig langt tilbake... før HV ble "reformert") var det slik at de som hadde lang førstegangstjeneste (Luftforsvaret og Marinen) generelt fikk få rep-øvelser og ihvertfall ikke ble overført HV. De som hadde 12 mnd eller ble dimmet før tiden hadde større sjanse. Men det endret de altså på slutten av 80-tallet ved å droppe det prinsippet. Senere har vel førstegangstjenesten fått kortere varighet for alle, samtidig som loven om maks antall måneder verneplikt er uforandret. Dermed kan HV i praksis disponere deg som de vil.

Den første reform-bølgen i HV var vel akkurat mens jeg ble overført, og bestod i at "gamlekara" som likte å dramme i teltene (og som visstnok hadde det gøy) fikk "førtidspensjon" fra HV, mens de samtidig hanket inn de som hadde skikket seg vel under førstegangstjenesten. Nå skulle HV bli seriøst og sterkt. Vakre ord om at nå skulle mannskapets sivile ferdigheter vektlegges og utnyttes, ble også sagt. (Det reneste b*llsh*t selvfølgelig, men man håpet jo...)

God hensikter m.a.o. (som veien til et visst sted er brolagt med), men det stoppet vel stort sett der. De vanlige skyteøvelsene og vaktøvelsene hvor det var fint lite rom for kreativitet/nytenkning/selvstendighet.
Jeg foreslo f.eks. at øvelsene (inne i Oslo) kunne gjøres mer realistiske ved å spane på og pågripe taggere. I vanskelighetsgrad ganske lik den jeg antar det er å pågripe sabotører - og det sivile samfunnet kunne fått en reell nytte av øvelsene samtidig som en fikk øvd militære ferdigheter. Forslaget falt på stengrunn...

Øvelsene var stort sett en øvelse i å koble ut hjernen og bekjempe kjedsomheten. I distriktene blir HV i stor grad benyttet som gratis arbeidskraft til diverse stevner.

HV kunne vært utrolig mye mer, men da er det snakk om å utnytte en tillit til mannskapene (dvs forskyve makt og fullmakter helt ut til individuelle HV-soldater) og å organisere HV på en helt annen måte enn idag. Ser få tegn på at det vil skje, selv om motivasjonen ift en organisasjon som reelt sett kunne ha stoppet ABB på Utøya, burde være tilstede...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

flonoen
Innlegg: 74
Registrert: 27 jun 2012, 14:19
Motorsykkelen din: Yamaha FZ8N '12, BRP '04

Re: Forsvaret..

Legg inn av flonoen »

Bra innlegg RuneMC.

Eg vil tippe at godt under 50% av de som har utført førstegangstjeneste blir kalla inn til HV. Men ganske mange i min kompisgjeng har blitt kalt inn, blant anna to til sjøheimevernet. Eine slapp unna, andre fikk utsettelse.

Det er nok en god grunn til at HV henter så mange som allerede har hatt førstegangstjeneste. Da går man rett inn i HV-tjeneste siden man har all grunntrening (lære å stå stille under oppstilling, lære å knappe jakka slik at knappene ikke er forskjøvet, lære å gå framover i samme tempo som de rundt deg osv), og forsvaret sparer mye kroner. Alternativet er vel 6mnd rekrutt/tjeneste i HV, før man går over til årlige øvelser.

JohnnyTh: ikke farlig nei, men utrulig unødvendig. Eg tar meg gjerne en frivillig telttur iblant, men da skal eg ha med fiskestang, øl og whisky/jäger. Får ikke lov å ha med øl og fiskestang i HV desverre..

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Forsvaret..

Legg inn av JohnnyTh »

flonoen skrev: man har all grunntrening (lære å stå stille under oppstilling, lære å knappe jakka slik at knappene ikke er forskjøvet, lære å gå framover i samme tempo som de rundt deg osv),
Du lærte vel litt mer enn det på 12 måneder, håper jeg? :D
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

flonoen
Innlegg: 74
Registrert: 27 jun 2012, 14:19
Motorsykkelen din: Yamaha FZ8N '12, BRP '04

Re: Forsvaret..

Legg inn av flonoen »

Joda, lærte mye kjekt, førstegangstjenesten var som jeg skrev tidligere en kjekk tid jeg ikke ville vært foruten.

Men det er disse kvalitetene som er viktig å ha i heimevernet. Mestrer man det er man i mål. Bare viktig å friske opp igjen hvert år!

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Forsvaret..

Legg inn av JohnnyTh »

flonoen skrev:Joda, lærte mye kjekt, førstegangstjenesten var som jeg skrev tidligere en kjekk tid jeg ikke ville vært foruten.

Men det er disse kvalitetene som er viktig å ha i heimevernet. Mestrer man det er man i mål. Bare viktig å friske opp igjen hvert år!
Nå er du litt slem mot HV. Finnes nok avdelinger som trener på litt mer givende ting en det du lister opp der.
For meg som synes det er moro med skyting så er HV helt perfekt. Flere treninger i året på skytebanen. Gratisamunisjon og til og med betalt for det. Og så får jeg våpen og ammo til å trene privat med. Er rett og slett en vinn vinn situasjon
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

flonoen
Innlegg: 74
Registrert: 27 jun 2012, 14:19
Motorsykkelen din: Yamaha FZ8N '12, BRP '04

Re: Forsvaret..

Legg inn av flonoen »

JohnnyTh skrev:
flonoen skrev:Joda, lærte mye kjekt, førstegangstjenesten var som jeg skrev tidligere en kjekk tid jeg ikke ville vært foruten.

Men det er disse kvalitetene som er viktig å ha i heimevernet. Mestrer man det er man i mål. Bare viktig å friske opp igjen hvert år!
Nå er du litt slem mot HV. Finnes nok avdelinger som trener på litt mer givende ting en det du lister opp der.
For meg som synes det er moro med skyting så er HV helt perfekt. Flere treninger i året på skytebanen. Gratisamunisjon og til og med betalt for det. Og så får jeg våpen og ammo til å trene privat med. Er rett og slett en vinn vinn situasjon
Innsatsstyrke er sikkert kjekt, og vurderte det litt tidligere (før eg endte opp med det intense brennende hatet mot djevelorganisasjonen som er HV).

Når vi går til skytebanen får vi utdelt kanskje nok til 1 fullt magasin, så er morroa slutt. Budsjett. Får heldigvis med meg våpenet hjem, det kan brukes til mye nyttig, f.eks: mose nepestappe med stokken, røre i lørdagsgrøten med pipa, hamre inn stifter for å henge opp bilder med låskassa, skremme dør til dør-selgere (ta en ocular patdown av vedkommende først, om han har kniv, pistol eller rett og slett er flink til å sloss er du fucked) og posere på tøffingbilder til å poste på facebook. Men skyte, det går ikke. De stoler på meg til å beskytte landet, men ikke til å ha et våpen hjemme som faktisk er brukandes. Hagle går greit dog, men om forsvaret finner ut at eg har hagle krever de sikkert at eg leverer inn tennstiften på den og.

Og det kan sikkert brukes som et argument at eg er selvforskylt i situasjonen min, siden eg ikkje har søkt meg videre til innsatsstyrken, men alle kan ikke være der heller. Vel så viktig med oss som har spisskompetanse i primusfyring og teltsoving.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2749
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Forsvaret..

Legg inn av simpson »

flonoen skrev:
JohnnyTh skrev:
flonoen skrev:Joda, lærte mye kjekt, førstegangstjenesten var som jeg skrev tidligere en kjekk tid jeg ikke ville vært foruten.

Men det er disse kvalitetene som er viktig å ha i heimevernet. Mestrer man det er man i mål. Bare viktig å friske opp igjen hvert år!
Nå er du litt slem mot HV. Finnes nok avdelinger som trener på litt mer givende ting en det du lister opp der.
For meg som synes det er moro med skyting så er HV helt perfekt. Flere treninger i året på skytebanen. Gratisamunisjon og til og med betalt for det. Og så får jeg våpen og ammo til å trene privat med. Er rett og slett en vinn vinn situasjon
Innsatsstyrke er sikkert kjekt, og vurderte det litt tidligere (før eg endte opp med det intense brennende hatet mot djevelorganisasjonen som er HV).

Når vi går til skytebanen får vi utdelt kanskje nok til 1 fullt magasin, så er morroa slutt. Budsjett. Får heldigvis med meg våpenet hjem, det kan brukes til mye nyttig, f.eks: mose nepestappe med stokken, røre i lørdagsgrøten med pipa, hamre inn stifter for å henge opp bilder med låskassa, skremme dør til dør-selgere (ta en ocular patdown av vedkommende først, om han har kniv, pistol eller rett og slett er flink til å sloss er du fucked) og posere på tøffingbilder til å poste på facebook. Men skyte, det går ikke. De stoler på meg til å beskytte landet, men ikke til å ha et våpen hjemme som faktisk er brukandes. Hagle går greit dog, men om forsvaret finner ut at eg har hagle krever de sikkert at eg leverer inn tennstiften på den og.

Og det kan sikkert brukes som et argument at eg er selvforskylt i situasjonen min, siden eg ikkje har søkt meg videre til innsatsstyrken, men alle kan ikke være der heller. Vel så viktig med oss som har spisskompetanse i primusfyring og teltsoving.
Beste forklaring på HV jeg har lest på MCsiden :thumleft
Akkurat det med våpen hjemme sparer HV for ett kjempeproblem med tanke på sikker lagring. Men argumentet for å ha våpen hjemme er borte uten tennstempel.
Akkurat samme skjedde før krigen. 9 april fløy nordmenn rundt i skauen med Krag uten tennstempel da disse var inndratt tidligere.
Men så har du den gruppen som lever og ånder for HV.
Som i voksen alder løper rundt med rødfis, kamo i trynet og gleder seg til uka i telt med primus og RSP. De har nesten ett romantisk forhold til dette og liker å tro bedre om HV enn folk flest og oppriktig tror de er topp trente kampklare soldater med både politikunnskaper, terrorbekjempelse og våpen/bombe eksperter.
Mange tror oppriktig at HV kan utgjøre en forskjell i en krigssituasjon.
Det er disse personene som et farlige og ikke burde ha våpen hjemme.
Den gamle uinteresserte HV soldaten rørte ikke Mauseren/AG mellom øvelsen. Den lå under senga eller gjemt innerst i klesskapet.

flonoen
Innlegg: 74
Registrert: 27 jun 2012, 14:19
Motorsykkelen din: Yamaha FZ8N '12, BRP '04

Re: Forsvaret..

Legg inn av flonoen »

Ja, det er vel nettopp som du sier, økonomisk er det mye å spare på å la soldatene ha ag'en hjemme, da slipper HV å bruke lagringsplass og sikkert vakttjeneste på den biten. Og mener å ha hørt at det var en/flere situasjoner på 80/90-tallet der ag'en ble brukt av folk som klikka mentalt, og derfor ble det slutt på å ha sluttstykke hjemme. Men akkurat det meiner eg er så feil som ein kan få det. Enten er me mentalt friske og kan være med i HV, ha ag hjemme med sluttstykke og ammo, eller så er me i mild ubalanse og bør holdes LANGT unna forsvaret og våpen generelt! Om de (HV) er usikre på akkurat dette, så får de ta seg råd til noen konsultasjoner hos psykiater på hele gjengen, så kan oss som er i faresona dimmiteres for godt, og dei mentalt oppegående få være med videre med ammunisjon og sluttstykke hjemme.

Eg liker ikkje å stå på skytebanen med 30 andre karer som forsvaret anser for såpass sjuke i hodet at de ikkje stoler på de til å ha våpen hjemme. For det er jo nettopp det signalet de sender ut.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Forsvaret..

Legg inn av JohnnyTh »

flonoen skrev:Ja, det er vel nettopp som du sier, økonomisk er det mye å spare på å la soldatene ha ag'en hjemme, da slipper HV å bruke lagringsplass og sikkert vakttjeneste på den biten. Og mener å ha hørt at det var en/flere situasjoner på 80/90-tallet der ag'en ble brukt av folk som klikka mentalt, og derfor ble det slutt på å ha sluttstykke hjemme. Men akkurat det meiner eg er så feil som ein kan få det. Enten er me mentalt friske og kan være med i HV, ha ag hjemme med sluttstykke og ammo, eller så er me i mild ubalanse og bør holdes LANGT unna forsvaret og våpen generelt! Om de (HV) er usikre på akkurat dette, så får de ta seg råd til noen konsultasjoner hos psykiater på hele gjengen, så kan oss som er i faresona dimmiteres for godt, og dei mentalt oppegående få være med videre med ammunisjon og sluttstykke hjemme.

Eg liker ikkje å stå på skytebanen med 30 andre karer som forsvaret anser for såpass sjuke i hodet at de ikkje stoler på de til å ha våpen hjemme. For det er jo nettopp det signalet de sender ut.
Det er nok de fleste enige med deg. Men det er vel ikke forsvaret som har bestemt at tennstempel ikke skal oppbevares hjemme. Det er nok på politisk nivå tror jeg. Kanskje noen vet mer om dette en meg.

Det at HV soldater har våpenet hjemme er nok ikke kun for å spare penger det har og vært et problem med innbrudd der våpen lagres sentralt. Slike sentrale våpenlager var på 80 tallet et yndet mål for en del kriminelle og det ble raidet noen slike lager.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2749
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Forsvaret..

Legg inn av simpson »

JohnnyTh skrev:
flonoen skrev:Ja, det er vel nettopp som du sier, økonomisk er det mye å spare på å la soldatene ha ag'en hjemme, da slipper HV å bruke lagringsplass og sikkert vakttjeneste på den biten. Og mener å ha hørt at det var en/flere situasjoner på 80/90-tallet der ag'en ble brukt av folk som klikka mentalt, og derfor ble det slutt på å ha sluttstykke hjemme. Men akkurat det meiner eg er så feil som ein kan få det. Enten er me mentalt friske og kan være med i HV, ha ag hjemme med sluttstykke og ammo, eller så er me i mild ubalanse og bør holdes LANGT unna forsvaret og våpen generelt! Om de (HV) er usikre på akkurat dette, så får de ta seg råd til noen konsultasjoner hos psykiater på hele gjengen, så kan oss som er i faresona dimmiteres for godt, og dei mentalt oppegående få være med videre med ammunisjon og sluttstykke hjemme.

Eg liker ikkje å stå på skytebanen med 30 andre karer som forsvaret anser for såpass sjuke i hodet at de ikkje stoler på de til å ha våpen hjemme. For det er jo nettopp det signalet de sender ut.
Det er nok de fleste enige med deg. Men det er vel ikke forsvaret som har bestemt at tennstempel ikke skal oppbevares hjemme. Det er nok på politisk nivå tror jeg. Kanskje noen vet mer om dette en meg.

Det at HV soldater har våpenet hjemme er nok ikke kun for å spare penger det har og vært et problem med innbrudd der våpen lagres sentralt. Slike sentrale våpenlager var på 80 tallet et yndet mål for en del kriminelle og det ble raidet noen slike lager.
Da er du inne på kun økonomi.
Det er mye billigere å ha våpen hjemme hos den enkelte enn å ha sikre lagre.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Forsvaret..

Legg inn av JohnnyTh »

simpson skrev:
JohnnyTh skrev:
flonoen skrev:Ja, det er vel nettopp som du sier, økonomisk er det mye å spare på å la soldatene ha ag'en hjemme, da slipper HV å bruke lagringsplass og sikkert vakttjeneste på den biten. Og mener å ha hørt at det var en/flere situasjoner på 80/90-tallet der ag'en ble brukt av folk som klikka mentalt, og derfor ble det slutt på å ha sluttstykke hjemme. Men akkurat det meiner eg er så feil som ein kan få det. Enten er me mentalt friske og kan være med i HV, ha ag hjemme med sluttstykke og ammo, eller så er me i mild ubalanse og bør holdes LANGT unna forsvaret og våpen generelt! Om de (HV) er usikre på akkurat dette, så får de ta seg råd til noen konsultasjoner hos psykiater på hele gjengen, så kan oss som er i faresona dimmiteres for godt, og dei mentalt oppegående få være med videre med ammunisjon og sluttstykke hjemme.

Eg liker ikkje å stå på skytebanen med 30 andre karer som forsvaret anser for såpass sjuke i hodet at de ikkje stoler på de til å ha våpen hjemme. For det er jo nettopp det signalet de sender ut.
Det er nok de fleste enige med deg. Men det er vel ikke forsvaret som har bestemt at tennstempel ikke skal oppbevares hjemme. Det er nok på politisk nivå tror jeg. Kanskje noen vet mer om dette en meg.

Det at HV soldater har våpenet hjemme er nok ikke kun for å spare penger det har og vært et problem med innbrudd der våpen lagres sentralt. Slike sentrale våpenlager var på 80 tallet et yndet mål for en del kriminelle og det ble raidet noen slike lager.
Da er du inne på kun økonomi.
Det er mye billigere å ha våpen hjemme hos den enkelte enn å ha sikre lagre.
Alt blir vel økonomi til slutt. Det har du rett i.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Svar