Plages med Vindstøy/Turbulens (har Tinnitus)
Re: Plages med Vindstøy/Turbulens (har Tinnitus)
Kanskje dette kan være til hjelp.
http://www.calsci.com/motorcycleinfo/Fairing.html
To cut away part of your shield, first cover most of the front of the shield with masking tape. You don't want to scratch your shield. Mark on the tape with a black felt tip pen where you want to cut.
Cut the shield with a band saw, jig saw, or dremel tool using a blade with 12 to 14 teeth per inch. Cut triangular pieces off the corners in preparation for rounding them. Or you can use the top piece you cut off to mark corner curves on your new top edge.
Viktig å ikke bruke for fintannet blad. Det genererer for mye varme og plasten smeltes.
http://www.calsci.com/motorcycleinfo/Fairing.html
To cut away part of your shield, first cover most of the front of the shield with masking tape. You don't want to scratch your shield. Mark on the tape with a black felt tip pen where you want to cut.
Cut the shield with a band saw, jig saw, or dremel tool using a blade with 12 to 14 teeth per inch. Cut triangular pieces off the corners in preparation for rounding them. Or you can use the top piece you cut off to mark corner curves on your new top edge.
Viktig å ikke bruke for fintannet blad. Det genererer for mye varme og plasten smeltes.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38877
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Plages med Vindstøy/Turbulens (har Tinnitus)
Jeg brukte vanlig Bahco baufilsag av det enkleste slaget. Kjøpt på EuripPris om jeg ikke trar helt feil...Kimsa skrev:Her er det mange gode svar og tips.
Det setter jeg stor pris på
Når du kappet skjermen din, hvordan verktøy brukte du? Jeg har jo selv kjøpt inn en skjerm for kapping.
Og til alle dere som skal kjøre Mjøsa rundt i dag. Riktig god tur
Ellers samme framgangsmåte som beskrevet i posten til JohnnyTh.
Setter for øvrig kursen mot Minnesund om noen få strakser .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Plages med Vindstøy/Turbulens (har Tinnitus)
Etter en kjapp i dobbel forstan prøvetur uten vindskjærm kan jeg konkludere med at det var en helt annen verden.
Re: Sv: Plages med Vindstøy/Turbulens (har Tinnitus)
Til det bedre eller?Kimsa skrev:Etter en kjapp i dobbel forstan prøvetur uten vindskjærm kan jeg konkludere med at det var en helt annen verden.
Sent fra min C6903 via Tapatalk
Re: Plages med Vindstøy/Turbulens (har Tinnitus)
Var litt uklar der..... til det bedre. Kjenner kroppen fanger mye mere vind og ble kaldere, men støyen ble mye lavere.
Re: Plages med Vindstøy/Turbulens (har Tinnitus)
Men det er jo bra det da :-D
Sent fra min C6903 via Tapatalk
Sent fra min C6903 via Tapatalk
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38877
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Plages med Vindstøy/Turbulens (har Tinnitus)
Her et tips til, til trådstarter:
http://www.helmetmuffler.com/helmetquietindex.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;
Koster svært lite å prøve, snaue 250,- kr. inkl. porto.
http://www.helmetmuffler.com/helmetquietindex.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;
Koster svært lite å prøve, snaue 250,- kr. inkl. porto.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
-
- Innlegg: 9
- Registrert: 05 mai 2014, 14:34
- Motorsykkelen din: KTM Superduke 1290R 2014
- Bosted: Kristiansand
Re: Plages med Vindstøy/Turbulens (har Tinnitus)
Jeg slet også med vindstøy i min hjelm, skiftet så til Shoei GT-air. Nå er jeg storfornøyd. Enorm forskjell.
Tror mye av årsaken er pga den "klaffen" under haka. Null turbolens inne i hjelmen, og jeg kjører nakensykkel i tillegg.
Link til hjelmen:
http://www.spaetzuender.de/bilder/produ ... elm_b2.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Tror mye av årsaken er pga den "klaffen" under haka. Null turbolens inne i hjelmen, og jeg kjører nakensykkel i tillegg.
Link til hjelmen:
http://www.spaetzuender.de/bilder/produ ... elm_b2.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Plages med Vindstøy/Turbulens (har Tinnitus)
Hvis man plages av tinnitus bør man ikke utsette seg for for mye støy da blir øresusen høyere etterhvert. Kanskje disse øreproppene er bra, de gir "motlyd" som kanselerer støyen mens vanlig lyd ikke blir borte.(Det er ihvertfall tanken)
http://www.bose.no/NO/no/home-and-perso ... eadphones/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bose.no/NO/no/home-and-perso ... eadphones/" onclick="window.open(this.href);return false;
Du skal være grei og snill,
ellers kan du gjøre som du vil.
ellers kan du gjøre som du vil.
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: Plages med Vindstøy/Turbulens (har Tinnitus)
Lykke til med å få de innenfor hjelmen uten at det gjør vondt etter 5 minutter :) Litt høy profil på de.tutte skrev:Hvis man plages av tinnitus bør man ikke utsette seg for for mye støy da blir øresusen høyere etterhvert. Kanskje disse øreproppene er bra, de gir "motlyd" som kanselerer støyen mens vanlig lyd ikke blir borte.(Det er ihvertfall tanken)
http://www.bose.no/NO/no/home-and-perso ... eadphones/" onclick="window.open(this.href);return false;
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Re: Plages med Vindstøy/Turbulens (har Tinnitus)
Hadde ikke vært noe problem i min AraiSnikendeugle skrev:Lykke til med å få de innenfor hjelmen uten at det gjør vondt etter 5 minutter :) Litt høy profil på de.tutte skrev:Hvis man plages av tinnitus bør man ikke utsette seg for for mye støy da blir øresusen høyere etterhvert. Kanskje disse øreproppene er bra, de gir "motlyd" som kanselerer støyen mens vanlig lyd ikke blir borte.(Det er ihvertfall tanken)
http://www.bose.no/NO/no/home-and-perso ... eadphones/" onclick="window.open(this.href);return false;
Du skal være grei og snill,
ellers kan du gjøre som du vil.
ellers kan du gjøre som du vil.
Re: Plages med Vindstøy/Turbulens (har Tinnitus)
Det har du helt rett i, men det store spørsmålet er hvor grensen er.tutte skrev:Hvis man plages av tinnitus bør man ikke utsette seg for for mye støy da blir øresusen høyere etterhvert. Kanskje disse øreproppene er bra, de gir "motlyd" som kanselerer støyen mens vanlig lyd ikke blir borte.(Det er ihvertfall tanken)
http://www.bose.no/NO/no/home-and-perso ... eadphones/" onclick="window.open(this.href);return false;
De lærde sier at så lenge en ikke utsetter seg for skadelig støy, som kjent er jo 85db over mer enn to timer det de regner for skadelig støy så skal ikke tinnitus bli værre. Jeg opplever det noe annerledes.
Min tinnitus blir værre selv av den minste lille ting, men over tid normaliserer den seg igjen.
Så cluet her er altså å finne ut hvor grensen går. Jeg har snakket med den behandleren jeg går til hver tredje måned på tinnitus klinikkem i Oslo, og hun sier at med ørepropper, i moderate mengder skal det gå bra, men jeg er nå noe usikker utifra det jeg har erfart.
Uansett.
Duble Boble vindskjørm blir montert i morgen. Denne er 7cm lenger enn den orginale og bobla bygger skjærmen 5cm ut, så vinden får annen vinkel. I tilegg kom min schuebert C3 i går, så da håper jeg å knne dele ett super opptimistisk inlegg med dere i morgen.
Re: Plages med Vindstøy/Turbulens (har Tinnitus)
.
Sist redigert av TheBandit den 27 feb 2015, 23:39, redigert 1 gang totalt.
Re: Plages med Vindstøy/Turbulens (har Tinnitus)
Prøvekjørte selv FJR 1300 sist helg. Hvordan fungerer den for deg ?
Det er en langt dyrere sykkel enn hva som er aktuelt for meg, men det var demo dag på Yamaha og selgeren mente den måtte jeg prøve for den ville være helt lydløs. I likhet med han som kjørte den før meg syntes vi det var veldig mye turbulens på den. Jeg er bare 183, men har veldig lang rygg og når han demo mannen tok mål av meg på sykkelen fant vi ut at jeg ble sittende med turbulensen akkurat i visir høyde.
Når det gjelder å kjøre med støpte propper kontra skum så bruker jeg skum. Jeg har støpte også, men føler skum tetter bedre. Det er mulig støpte mc propper er utformet annerledes, men de støpte jeg har, som jeg bruker på jobb, ved lengre bilturer osv slipper gjennom lyd når du for eksempel gjesper og sånt.
Mine støpte er levert av GE Resound..
Det er en langt dyrere sykkel enn hva som er aktuelt for meg, men det var demo dag på Yamaha og selgeren mente den måtte jeg prøve for den ville være helt lydløs. I likhet med han som kjørte den før meg syntes vi det var veldig mye turbulens på den. Jeg er bare 183, men har veldig lang rygg og når han demo mannen tok mål av meg på sykkelen fant vi ut at jeg ble sittende med turbulensen akkurat i visir høyde.
Når det gjelder å kjøre med støpte propper kontra skum så bruker jeg skum. Jeg har støpte også, men føler skum tetter bedre. Det er mulig støpte mc propper er utformet annerledes, men de støpte jeg har, som jeg bruker på jobb, ved lengre bilturer osv slipper gjennom lyd når du for eksempel gjesper og sånt.
Mine støpte er levert av GE Resound..
- norse900
- Innlegg: 984
- Registrert: 18 sep 2013, 15:25
- Motorsykkelen din: BMW R1100RT
- Bosted: Stavanger
Re: Plages med Vindstøy/Turbulens (har Tinnitus)
De proppene jeg bruker kan man få flere filtre +øretelefoner til. Filtrere gir 9, 15 eller 25 den demping, og øretelefonene bygger heller ikke stort. Har bygget om scala-rideren min slik at jeg har stereo-jack der hjelm-høyttalerne tidligere var koblet til...
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)