Tilbakemelding på rute?

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Solo-rider
Innlegg: 786
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: BMW 1250
Sted: Vestfold

Re: Tilbakemelding på rute?

Legg inn av Solo-rider »

Jeg kjørte denne ruta i 2013. https://maps.google.no/maps?saddr=Sande ... ls&t=m&z=7" onclick="window.open(this.href);return false;

Det er jo et alternativ å kjøre motsatt vei av det jeg kjørte. Da kommer du lenger vestover på vei opp og raskt hjem.
Jeg kjørte E -veier pga at turen ble gjennomført på 2 dager.
Ps. Jeg var tidlig morgen i Trollstigen og i Geiranger . Slapp da køkjøring som det kan være der på den årstiden.
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6985
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Tilbakemelding på rute?

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev:Takk for flott forslag :)

Men her ser det ut til at Trollstigen har blitt glemt da :roll

Ellers er jeg enig med deg angående det du skriver om at jeg bør fokusere på vestlandet kontra og finne flotte veier her nede hvor jeg bor. Høres veldig logisk ut og komme seg oppover mot Otta eller den veien noenlunde kjapt slik at jeg kan bruke mer tid på vestlandet. Har i ugangspunktet lagt inn en overnatiing i planene, men gidder jo ikke å overnatte bare for å overnatte, så kommer jeg meg til Molde innen rimelig tid og uten stress så blåser jeg i overnattingen.

På den annen side har jeg ikke kjørt så langt på sykkel før så jeg tror kanskje det kan være lurt å planlegge en overnatting for sikkerhets skyld...? litt usikker...

Jeg har som sagt famile der oppe og jeg bor gratis når jeg først kommer til Molde og derfra igjen kan jeg jo dra på daglige turer med Molde som base hver dag. Så hvis det er noe sted jeg bør prioritere og bruke mest tid så må jo det være lenger sør på vestlandet FØR jeg kommer meg oppover til Molde.

Jeg har vert i Selje en gang og Stadtlandet og der mener jeg å huske det var veldig fint...?

men det bør vel legges inn en overnatting da kanskje...
Beklager, ble litt travelt i dag tidlig før jeg dro på jobb, la ikke merke til at Trollstigen uteble i kartforslaget mitt. Men turen fra Geiranger mot nord via Ørneveien og til Valldal og videre over Trollstigen er en selvfølge. Når du kommer ned til E39 rett sør for Åndalsnes er det også bare noen kilometer sørover til du ser Trollveggen, men den har du kanskje sett før.
Poenget mitt var å kutte ut småveier og fine steder nært hjemme på denne turen. Slike turer har du rikelige anledninger til å forske ut på dagsturer med utgangspunkt hjemmefra. Bruk heller raskeste vei på turen oppover.
Tror absolutt det kan være smart å planlegge overnatting i området Stryn-Hellesylt om du velger mitt forslag. Du trenger tid på resten av veien, men tiden du bruker her er vel verdt det. Ingen problem å bruke en hel dag på turen fra Stryn til Molde når du kjører denne veien:
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: Tilbakemelding på rute?

Legg inn av MLeikarnes »

kjellv skrev:
Bjerknez skrev:Takk for flott forslag :)

Men her ser det ut til at Trollstigen har blitt glemt da :roll

Ellers er jeg enig med deg angående det du skriver om at jeg bør fokusere på vestlandet kontra og finne flotte veier her nede hvor jeg bor. Høres veldig logisk ut og komme seg oppover mot Otta eller den veien noenlunde kjapt slik at jeg kan bruke mer tid på vestlandet. Har i ugangspunktet lagt inn en overnatiing i planene, men gidder jo ikke å overnatte bare for å overnatte, så kommer jeg meg til Molde innen rimelig tid og uten stress så blåser jeg i overnattingen.

På den annen side har jeg ikke kjørt så langt på sykkel før så jeg tror kanskje det kan være lurt å planlegge en overnatting for sikkerhets skyld...? litt usikker...

Jeg har som sagt famile der oppe og jeg bor gratis når jeg først kommer til Molde og derfra igjen kan jeg jo dra på daglige turer med Molde som base hver dag. Så hvis det er noe sted jeg bør prioritere og bruke mest tid så må jo det være lenger sør på vestlandet FØR jeg kommer meg oppover til Molde.

Jeg har vert i Selje en gang og Stadtlandet og der mener jeg å huske det var veldig fint...?

men det bør vel legges inn en overnatting da kanskje...
Beklager, ble litt travelt i dag tidlig før jeg dro på jobb, la ikke merke til at Trollstigen uteble i kartforslaget mitt. Men turen fra Geiranger mot nord via Ørneveien og til Valldal og videre over Trollstigen er en selvfølge. Når du kommer ned til E39 rett sør for Åndalsnes er det også bare noen kilometer sørover til du ser Trollveggen, men den har du kanskje sett før.
Poenget mitt var å kutte ut småveier og fine steder nært hjemme på denne turen. Slike turer har du rikelige anledninger til å forske ut på dagsturer med utgangspunkt hjemmefra. Bruk heller raskeste vei på turen oppover.
Tror absolutt det kan være smart å planlegge overnatting i området Stryn-Hellesylt om du velger mitt forslag. Du trenger tid på resten av veien, men tiden du bruker her er vel verdt det. Ingen problem å bruke en hel dag på turen fra Stryn til Molde når du kjører denne veien:

Enig med kjellv her :thumleft
Når man først er i Geiranger er det ikke lange avstikkeren opp til Knuten på veg opp mot Grotli igjen, verdt ett besøk syns jeg. Valldal til Molde via Trollstigen tar ca 2 timer pluss litt fotostopp regner jeg med. Åfarnes-Sølsnes ferga går hver halvtime så den rekker man uansett.
Syns det er ett ork å kjøre motorsykkel eller noe annet i Molde i jazzuken, så jeg holder meg vanligvis langt unna jazzen, kanskje en tur dit om jeg blir med noen andre. Molde er ikke akkurat så parkeringsvennlig med MC... mange fine turer med Molde som utgangspunkt! Atlanterhavsveien, rundt Averøya, til Bud, Rundt Ranvik til Tjellekleiva, rundt Angvika, Eikesdalen, Sunndal, Tingvoll og maaange flere!
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23391
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tilbakemelding på rute?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg takker for amnge flotte forslag her folkens! :)

Kartet er no litt oppdatert med litt bilder og stedslokasjoner også. Gjør dette mest for å leke meg litt med denne Wordpress Plugin'en jeg har som jeg kan lage flotte interaktive kart med forskjellige ikoner etc.

Mulig jeg har oversett noen forlag her eller noe, men bare å kjøre på med flere forlag, så endrer jeg ruten på kartet etter hvert, hvis jeg er enig :)

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Tilbakemelding på rute?

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg vil støtte dette med at ta heller en transport etappe i starten. Lokalområdet har man jo resten av livet til å utforske.
Det er grunnen til at jeg kjørte Ålborg Budapest non stop i sommer. Ville ha mer tid der jeg aldri jadde vært før.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23391
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tilbakemelding på rute?

Legg inn av Bjerknez »

JohnnyTh skrev:Jeg vil støtte dette med at ta heller en transport etappe i starten. Lokalområdet har man jo resten av livet til å utforske.
Det er grunnen til at jeg kjørte Ålborg Budapest non stop i sommer. Ville ha mer tid der jeg aldri jadde vært før.
jeg er så absolutt helt enig med deg der! ;-)

Rundt her hvor jeg bor kan jeg jo kjøre når som helst, så jeg velger nok mer eller mindre en "Transport etappe" ett stykke oppover. Å kjøre E6 kan jeg dog spare meg for så noen få krumspring blir det på vei opp, men det blir ikke mange stopp før jeg nermer meg Fagernes vil jeg tro.

Jeg har jo vert de fleste steder i Norge flere ganger i jobbsammenheng, men da har jeg kjørt bil. Det jeg er ute etter nå er steder/veier som er "skreddersydd" oss motorsyklister, og da aller helst på vestlandet.

Det er nok Dalsnibba/Geiranger/Trollstigen som blir tilegnet mest tid. Har vert der før også, flere ti talls ganger, men som sagt, ikke med motorsykkel :)

En pils (alkoholfri) på brygga i Geiranger er heller ikke feil tror jeg når solen skinner :)

Halleluja... detta blir ren terapi. også HELT alene... HELE veien. De jeg kjenner vet jeg kjører motorsykkel og at jeg ikke har anledning til å svare på samtaler etc. og da slipepr jeg å tenke på den biten også. Håper jeg treffer mange hyggelige MC folk langs veien :)

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Tilbakemelding på rute?

Legg inn av SuperMorten »

Bjerknez skrev: Halleluja... detta blir ren terapi. også HELT alene... HELE veien. De jeg kjenner vet jeg kjører motorsykkel og at jeg ikke har anledning til å svare på samtaler etc. og da slipepr jeg å tenke på den biten også. Håper jeg treffer mange hyggelige MC folk langs veien :)
Ikke helt alene. Du treffer nok en del europeere med bobil. De tenker også at de har veien helt alene.. :knegg
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23391
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tilbakemelding på rute?

Legg inn av Bjerknez »

SuperMorten skrev:
Bjerknez skrev: Halleluja... detta blir ren terapi. også HELT alene... HELE veien. De jeg kjenner vet jeg kjører motorsykkel og at jeg ikke har anledning til å svare på samtaler etc. og da slipepr jeg å tenke på den biten også. Håper jeg treffer mange hyggelige MC folk langs veien :)
Ikke helt alene. Du treffer nok en del europeere med bobil. De tenker også at de har veien helt alene.. :knegg
Siden jeg tross alt snart (forhåpentligvis) har klart oppkjøringen, så er jeg jo ferdig utlært og det vil si at jeg kan være helt trygg på at jeg feks. mestrer ting som å dra på hjulet forbi disse bobilene. Gjerne også i sving. Spesielt med cruiseren jeg har :prop: :lol

Neida... jeg skjønner jo at jeg ikke er alene på veien, og vertfall ikke midt i juli, men jeg er alene i forhold til "kjas og mas" hjemme samt mobilsamtaler etc. Jeg tar en telefon når jeg ankommer destinasjonen for dagen, og det for holde :)

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Tilbakemelding på rute?

Legg inn av SuperMorten »

Bjerknez skrev:
SuperMorten skrev:
Bjerknez skrev: Halleluja... detta blir ren terapi. også HELT alene... HELE veien. De jeg kjenner vet jeg kjører motorsykkel og at jeg ikke har anledning til å svare på samtaler etc. og da slipepr jeg å tenke på den biten også. Håper jeg treffer mange hyggelige MC folk langs veien :)
Ikke helt alene. Du treffer nok en del europeere med bobil. De tenker også at de har veien helt alene.. :knegg
Siden jeg tross alt snart (forhåpentligvis) har klart oppkjøringen, så er jeg jo ferdig utlært og det vil si at jeg kan være helt trygg på at jeg feks. mestrer ting som å dra på hjulet forbi disse bobilene. Gjerne også i sving. Spesielt med cruiseren jeg har :prop: :lol

Neida... jeg skjønner jo at jeg ikke er alene på veien, og vertfall ikke midt i juli, men jeg er alene i forhold til "kjas og mas" hjemme samt mobilsamtaler etc. Jeg tar en telefon når jeg ankommer destinasjonen for dagen, og det for holde :)
Skjønner hva du mener, men måtte bare :lol
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23391
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tilbakemelding på rute?

Legg inn av Bjerknez »

Regnet med det ja :-)

Limer inn linken til kartet igjen, i tillfelle det er noen fler som har noen innspill:
http://bjerknez.no/?page_id=1225" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Tilbakemelding på rute?

Legg inn av SuperMorten »

Men for å være seriøs, er det ikke mye å se på første halvdel av turen din. Men jeg tenker at MC-kjøring sånn som dette har to viktige aspekter. Det ene er naturopplevelsene som det allerede er snakket om. Men dette er veier som man tar det rolig på, fordi det er mye å se, mye trafikk, og til dels dårlige veier. Den andre tingen jeg tenker på, er "kjøreveier". Disse finner du jo over hele landet. Selv om naturopplevelsene er dårlige, kan jo veien være bra. Hvilke veier du bør velge sør for fjellet, er jeg ikke sikker på, men jeg tror jeg ville styrt unna E6..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23391
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tilbakemelding på rute?

Legg inn av Bjerknez »

SuperMorten skrev:Men for å være seriøs, er det ikke mye å se på første halvdel av turen din. Men jeg tenker at MC-kjøring sånn som dette har to viktige aspekter. Det ene er naturopplevelsene som det allerede er snakket om. Men dette er veier som man tar det rolig på, fordi det er mye å se, mye trafikk, og til dels dårlige veier. Den andre tingen jeg tenker på, er "kjøreveier". Disse finner du jo over hele landet. Selv om naturopplevelsene er dårlige, kan jo veien være bra. Hvilke veier du bør velge sør for fjellet, er jeg ikke sikker på, men jeg tror jeg ville styrt unna E6..
Jeg vet...

Første halvdelen er jo ganske så kjedelig. heldigvis så er jeg fersk MC kjører så for meg er nok alt spennende de første gangene, hehe.
Jeg tror jeg kommer til å starte grytidilig om morgenen fra Fredrikstad slik at jeg faktisk er gjennom Oslo FØR morgenrushet. Jada, jeg er et A-menneske når det gjelder å stå opp om morgenen :lol

Da leker jeg litt med tanken om at E6 hele veien opp til Otta bør være et alternativ. Kjører jeg kl. 05:00 om morgenen så er jeg på Otta i 10:00 tiden og da har jeg resten av dagen til å kosekjøre gjennom Lom, Strynefjellet, Geiranger, Trollstigen og til Molde.

Det føles feil å bruke mye tid på og feks. velge Randsfjorden (selv om det sikkert er flotte veier etc.) når jeg når som helst kan ta en svipptur dit en hvilke nsom helst dag ellers. Det er vestlandet som på en måte er hovedmålet og da føler jeg nok at jeg bør komme meg opp dit så fort som mulig.

Å kjøre på E6 så langt aner jeg ikke hvordan føles og den eneste erfaringa jeg har med E6 kjøring er ca. 30min. fra Moss til fredrikstad på klasse A (fire felts motorvei). Jeg synes det gikk helt fint og når solen steker, så er det jo deilig å få luftet klokkespillet litt :lol

men det blir mye synsing fra min side her nå. noe blir nok tatt på sparket, men liker nå uansett og ha en liten plan, samt samle inn noen erfaringer fra andre.

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Tilbakemelding på rute?

Legg inn av Voodoodoo »

Om du starter fra Fredrikstad hvorfor starter&stopper ruta di i Sandefjord?

Æniweis så jeg ikke dette før jeg hadde plotta hele ruta di omigjen, det var jo allt for masse E-veier der og alle veit jo at E-stoffer(veier) er farlige om en inntar for mye av de :lol Sjøl får jeg kraftige ticks i høyrehånda som lett kan føre til store økonomiske utlegg av for mye E-veier.



Her er mitt alternativ:

Del 1: http://goo.gl/maps/G1YO1" onclick="window.open(this.href);return false;
Del 2: http://goo.gl/maps/po6rQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23391
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tilbakemelding på rute?

Legg inn av Bjerknez »

Voodoodoo skrev:Om du starter fra Fredrikstad hvorfor starter&stopper ruta di i Sandefjord?

Æniweis så jeg ikke dette før jeg hadde plotta hele ruta di omigjen, det var jo allt for masse E-veier der og alle veit jo at E-stoffer(veier) er farlige om en inntar for mye av de :lol Sjøl får jeg kraftige ticks i høyrehånda som lett kan føre til store økonomiske utlegg av for mye E-veier.



Her er mitt alternativ:

Del 1: http://goo.gl/maps/G1YO1" onclick="window.open(this.href);return false;
Del 2: http://goo.gl/maps/po6rQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Starter/stopper ruta mi i Sandefjord???
Kan ikke helt si at jeg ser det samme som deg.... :[-(

Plotta ruta mi om igjen..??

Nå er jeg virkelig ikke helt med her altså... :-)å

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Tilbakemelding på rute?

Legg inn av JohnnyTh »

Bjerknez skrev:
SuperMorten skrev:
Bjerknez skrev: Halleluja... detta blir ren terapi. også HELT alene... HELE veien. De jeg kjenner vet jeg kjører motorsykkel og at jeg ikke har anledning til å svare på samtaler etc. og da slipepr jeg å tenke på den biten også. Håper jeg treffer mange hyggelige MC folk langs veien :)
Ikke helt alene. Du treffer nok en del europeere med bobil. De tenker også at de har veien helt alene.. :knegg
Siden jeg tross alt snart (forhåpentligvis) har klart oppkjøringen, så er jeg jo ferdig utlært og det vil si at jeg kan være helt trygg på at jeg feks. mestrer ting som å dra på hjulet forbi disse bobilene. Gjerne også i sving. Spesielt med cruiseren jeg har :prop: :lol

Neida... jeg skjønner jo at jeg ikke er alene på veien, og vertfall ikke midt i juli, men jeg er alene i forhold til "kjas og mas" hjemme samt mobilsamtaler etc. Jeg tar en telefon når jeg ankommer destinasjonen for dagen, og det for holde :)
Ferdig utlært? :lol det er jo nå du skal begynne å lære! Jeg har kjørt i 15 år og lærer noe hele tiden tror jeg :-k
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Svar