Yamaha MT-07 som første sykkel

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Yamaha MT-07 som første sykkel

Legg inn av Cutless »

@bjerknez Ah, stemmer det. Glemte det helt når jeg sto der blant et hav av flott sykler. Skal prøve å få gjort det :)

@TOH Hmm, det lover jo godt. Jeg skal prøvesitte MT-07'n i dag. Jeg er litt småforelsket i GSX'n akkurat nå da. Høres kanskje litt rart ut, men detaljer som speedometeret og eksosen solgte meg veldig. Synes det ser litt frekkere ut når man har en mekanisk/vanlig turteller.

Generelt så er jeg veldig splittet på streetfighter vs sportstouring. Basert på det lille jeg har lest og hørt, så virker MT-07'n lettere å kjøre i tett trafikk med - lettere å manuvrere i lav hastighet. Mens GSX'n er bedre på motorveien - mer stabil i høyere hastigheter.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23138
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Yamaha MT-07 som første sykkel

Legg inn av Bjerknez »

Cutless skrev:@bjerknez Ah, stemmer det. Glemte det helt når jeg sto der blant et hav av flott sykler. Skal prøve å få gjort det :)

@TOH Hmm, det lover jo godt. Jeg skal prøvesitte MT-07'n i dag. Jeg er litt småforelsket i GSX'n akkurat nå da. Høres kanskje litt rart ut, men detaljer som speedometeret og eksosen solgte meg veldig. Synes det ser litt frekkere ut når man har en mekanisk/vanlig turteller.

Generelt så er jeg veldig splittet på streetfighter vs sportstouring. Basert på det lille jeg har lest og hørt, så virker MT-07'n lettere å kjøre i tett trafikk med - lettere å manuvrere i lav hastighet. Mens GSX'n er bedre på motorveien - mer stabil i høyere hastigheter.
Selv om jeg ikke er ekstremt allergisk mot motorveier selv så foretrekker jeg nok andre muligheter over lengre strekninger, og jeg har attpåtill en "ekte" E6-sluker. Å kjøre motorsykkel på E6 over lenger tid er uansett slitsomt/kjedelig. Det går unna og hvis hovedmålet er å komme fort fram så er det jo greit.

Skal du kjøre mye på E6 så skaff deg en sykkel med vindskjerm. Med en såkalt nakensykkel så blir du sittende i konstant vind i den hastigheten du kjører og etter en time i 100km/t så er du ganske gåen av dette.

R-sykler er i mine øyne for spesielt interreserte. Jeg tror ikke disse er bygget for at man skal kose seg over tid på veien eller på E6. På svingete bane og perfekte landeveier uten trafikk kan man sikkert kjøre seg fra sans og samling, men som sagt, det er for spesielt interreserte. En proff mc kjører rævkjærer uansett den råeste R-sykkelen hvis man er noenlunde fersk. Det er føreren oppå sykkelen som gjør jobben. Sykkelen er bare et redskap. Kjøper du verdens råeste snekkerutstyr til meg så gjør ikke dette meg til en flink snekker.

En cruiser (som jeg har) er kanskje også for spesielt interreserte. Her kommer aktiv kjørestil langt ned på listen. Det blir som å sammenligne tresnekke med cabin cruiser. Den ene er på sjøen for turen sin skyld, mens den andre er ute for å hoppe litt i bølgene.

Så har man "mellomsegmentet" og her faller såkalte streetsykler inn.

Du vil uansett ikke oppleve at fartsressursene vil kjede deg uansett sykkel som uerfaren fører.

Det viktigste er etter min mening at du kjøper deg en sykkel som du sitter godt på. Kjenner du at det er bittelitt ubehagelig ett sted når du sitter på en sykkel, så blir ikke dette noe bedre når du faktisk skal ut å kjøre med den.

Uansett, så står tilbudet mitt ved lag. Ønsker du å være med på MC tur som passasjer eller trenger hjelp til andre ting, som feks. prøvekjøring av sykkel etc. så kan jeg sikkert bistå. Ring en forhandler og bestill en prøvekjøring på en sykkel, så sitter du på med meg dit så kan jeg kjøre den mens du sitter bakpå. Blir jo ikke akkurat som å kjøre selv så klart, men det er morsomt og man får en nermere innblikk i sykkelens egenskaper. Bare jeg slipper å kjøre en såkalt "R-sykkel" så er jeg fornøyd. Disse sitter jeg ikke noe godt på i det hele tatt. :redface

TOH
Innlegg: 186
Registrert: 24 mar 2014, 23:10
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09

Re: Yamaha MT-07 som første sykkel

Legg inn av TOH »

Er jo litt spent.
Hva syntes du om MT-07?
Jeg har etter hvert tenkt meg ut og se på denne igjen.
Jeg har også tenkt å prøvesitte en 750 GSR.
Ser av testene at den har fått litt blandet kritikk.

Syntes også at gsx650 ser bra ut. Slo den litt fra meg når
jeg så vekten på 245 kg og en sittehøyde på 79 cm.
Vet ikke om vekten har så mye å si?

Mvh
TOH
"Only boring People are brilliant during breakfest"

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Yamaha MT-07 som første sykkel

Legg inn av kjellv »

Fin omtale av MT-07 i siste nr av BIKE... papirutgaven som er i salg nå. (Nr 7/14)

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Yamaha MT-07 som første sykkel

Legg inn av Cutless »

TOH skrev:Er jo litt spent.
Hva syntes du om MT-07?
Jeg har etter hvert tenkt meg ut og se på denne igjen.
Jeg har også tenkt å prøvesitte en 750 GSR.
Ser av testene at den har fått litt blandet kritikk.

Syntes også at gsx650 ser bra ut. Slo den litt fra meg når
jeg så vekten på 245 kg og en sittehøyde på 79 cm.
Vet ikke om vekten har så mye å si?

Mvh
TOH
Jeg synes MT-07'n ser kjempetøff ut, eneste jeg synes ser bittelitt rart ut er plasseringen av tenningen. Jeg har egentlig peilet meg inn på gsx650fa nå. Jeg ser på vekten som en fordel. Vil ha litt tyngde de gangene jeg må ligge på motorveien inn til Oslo - mtp vind etc. Har ihvertfall lest at det er en av fordelene med litt tung sykkel. Jeg satt perfekt på 650'n. Følte den var akkurat passe størrelse - jeg så meg selv i speilet mens jeg satt på den, jeg så liten ut.. Men begge syklene virker geniale, så får vi se hvordan dette går da. Ferdig med MC-teori kurset idag, skal prøve meg på teoriprøven i morgen. Første kjøretime 1. juli. Ting skjer !

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Yamaha MT-07 som første sykkel

Legg inn av Snikendeugle »

Fordeler med tung sykkel?
Må vel være at den ikke er så lett for sykkeltyvene å hive inn i den hvite varebilen... :)

Lettere er bedre!

For å sammenligne: Den GSX 650F'en veier nesten 100KG mer enn min 690 :-)å
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: Yamaha MT-07 som første sykkel

Legg inn av Tobben84 »

Enig! Vekt er ikke positivt. Har kjørt mye lette sykler og aldri hatt noe problem i vinden, og jeg bor i Stavanger. Klem sammen knærne og kjør på! En mc skal etter min oppfatning være så lett som mulig, og derfor(i tillegg til stil) ville jeg heller valgt mt-07, eller helst en Duke690:)

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Yamaha MT-07 som første sykkel

Legg inn av Cutless »

Neida, sier ikke at man får problem i vinden med lettere sykler. Det er sikkert bedre med lettere sykler, men jeg ser ikke på litt ekstra vekt som noen stor ulempe - trekte frem en av de tingene jeg tror er positivt med tyngre vekt. For meg er det total pakken og pris som blir avgjørende. Nå ligger det an til å bli GSX650F'n. Og med en tørrvekt på 216 kg så virker det langt fra avskrekkende - det avgjørende er vell hvor denne vekten er plassert?

Brukeravatar
sankyo
Innlegg: 566
Registrert: 12 aug 2013, 14:30
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 1400
Sted: Oslo

Re: Yamaha MT-07 som første sykkel

Legg inn av sankyo »

Det som noen synes er lettstyrt opplever jeg som nervøs. Prøvekjørte en MT-07 og den er sikkert morsom for dem som liker slikt, jeg foretrekker min dinosaur (GSX1250F). Alt etter smak og behag.
Live long and prosper :janikk

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Yamaha MT-07 som første sykkel

Legg inn av Cutless »

sankyo skrev:Det som noen synes er lettstyrt opplever jeg som nervøs. Prøvekjørte en MT-07 og den er sikkert morsom for dem som liker slikt, jeg foretrekker min dinosaur (GSX1250F). Alt etter smak og behag.
Hvordan opplever du 1250'n i bytrafikk (lane splitting etc.)?

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Yamaha MT-07 som første sykkel

Legg inn av L-NA »

Kan anbefale GSX650F på det varmeste, skal jeg prøve meg på en kortfattet beskrivelse, så måtte det bli noe sånt som en "sivilisert råtass". Ikke uten grunn Journalistene som testet denne i Spania for MC Avisa skriver følgende
"Da vi lekte oss på de svingete, spanske småveiene, ble vi først og fremst besnæret av den fine balansen og de nøytrale veiegenskapene. GSX 650F er nemlig veldig stabil, uten at den av den grunn føles tungstyrt. I svinger som varierte mellom det vi kaller høyfartskurver og hårnåler, briljerte GSX med en lettstyrt balanse som bidro til at vi fikk fin rytme i kjøringa. Mens vi bedrev intens jakt på egnede svinger for fotografering, hadde vår utskremte fotomodell etablert seg på en Hayabusa. Vi byttet sykler med jevne mellomrom. Etter fotograferingen, da vi satt og summerte opp det hele over en kald cola, var vi hjertens enig om at GSX ville vunnet en nærkamp mot Hayabusa på det snirklete veinettet"
Legg spesielt merke til dette at de sier "briljerte ...også i hårnål svingene" :-) Denne egenskapen er det ikke en hvilken som helst sykkel av denne typen som blir tilskrevet, selv ikke av skrive glade Journalister :-)

Jeg kan ikke bekrefte dette, men uansett, - Kona elsker sykkelen, og selv om jeg selv foretrekker Twin motoren, og større sykler (fysisk) så har denne imponert, og da kanskje spesielt med denne "lille" men kraftige motoren, som har mest av alt - en kanskje enda mer imponerende karakteristikk med tanke på dreiemoment, og da spesielt i lavere register hvor man tross alt forventer det minst, men tenger dette mest. Men da må jeg jo også legge til at det mangler heller ikke på krefter videre oppover :-) Og det er jo heller ikke feil med tanke på lengre turer at sykkelen har hel kåpe, fantastisk god sal, og litt oppreist sittestilling når en skal på litt langtur.

Kort sagt, en godt valg :-)

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Yamaha MT-07 som første sykkel

Legg inn av Cutless »

L-NA skrev:Kan anbefale GSX650F på det varmeste, skal jeg prøve meg på en kortfattet beskrivelse, så måtte det bli noe sånt som en "sivilisert råtass". Ikke uten grunn Journalistene som testet denne i Spania for MC Avisa skriver følgende
"Da vi lekte oss på de svingete, spanske småveiene, ble vi først og fremst besnæret av den fine balansen og de nøytrale veiegenskapene. GSX 650F er nemlig veldig stabil, uten at den av den grunn føles tungstyrt. I svinger som varierte mellom det vi kaller høyfartskurver og hårnåler, briljerte GSX med en lettstyrt balanse som bidro til at vi fikk fin rytme i kjøringa. Mens vi bedrev intens jakt på egnede svinger for fotografering, hadde vår utskremte fotomodell etablert seg på en Hayabusa. Vi byttet sykler med jevne mellomrom. Etter fotograferingen, da vi satt og summerte opp det hele over en kald cola, var vi hjertens enig om at GSX ville vunnet en nærkamp mot Hayabusa på det snirklete veinettet"
Legg spesielt merke til dette at de sier "briljerte ...også i hårnål svingene" :-) Denne egenskapen er det ikke en hvilken som helst sykkel av denne typen som blir tilskrevet, selv ikke av skrive glade Journalister :-)

Jeg kan ikke bekrefte dette, men uansett, - Kona elsker sykkelen, og selv om jeg selv foretrekker Twin motoren, og større sykler (fysisk) så har denne imponert, og da kanskje spesielt med denne "lille" men kraftige motoren, som har mest av alt - en kanskje enda mer imponerende karakteristikk med tanke på dreiemoment, og da spesielt i lavere register hvor man tross alt forventer det minst, men tenger dette mest. Men da må jeg jo også legge til at det mangler heller ikke på krefter videre oppover :-) Og det er jo heller ikke feil med tanke på lengre turer at sykkelen har hel kåpe, fantastisk god sal, og litt oppreist sittestilling når en skal på litt langtur.

Kort sagt, en godt valg :-)

Tusen takk for beroligende ord - kjekt å vite at man ikke bommer helt med første sykkel :)

Til info så har jeg lest til den teoriprøven i 2 dager nå, troppa opp på Hafslund trafikkstasjon og bestod med 1 feil ! Har sagt ifra til kjøreskolen, og de skal bestille oppkjøring så snart som mulig. Dette går mye raskere enn jeg trodde. Kanskje jeg skal våge meg ut på en liten blogg - sikkert andre som skal ta lappen som kunne fått noe ut av skribleriet mitt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23138
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Yamaha MT-07 som første sykkel

Legg inn av Bjerknez »

Litt artig å følge med på utviklingen her, da jeg jo nettopp har vert gjennom den selv. Til og med på samme trafikkstasjon :thumleft

Huk tak i en du kjenner som kan øvekjøre med deg og tren litt på den balansetesten som du blandt annet må klare på oppkjøringen. I førsten vil denne virke nermest umulig (hvis du har null kjøreerfaring) men trener du mye og bruker blikket riktig så går det bra.

De andre elementene som svingteknikk, unnamannøver og brems tror jeg blir plankekjøring. Ikke veldig mye som kan gå galt her.

Husk at jeg holder øye med deg! :knegg
Den dagen lappen er i boks så må vi ta noen flotte turer. :prop:

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Yamaha MT-07 som første sykkel

Legg inn av Cutless »

Absolutt ! Gleder meg til å kjøre. Takk for tipsene :)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38045
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Yamaha MT-07 som første sykkel

Legg inn av AJ »

Har kikket på flere MT-07 YouTube videoer i kveld og må si jeg begynner å fatte interesse for denne sykkelen :yeyeye .
En morsom og sprek liten sak, virker det som ;-) :

[video]https://www.youtube.com/watch?v=0veRDVY5KoM[/video]

[video]https://www.youtube.com/watch?v=-L5hLclO6ys[/video]
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar