Bruke refleksvest,varsle om kontroll,hilse ?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Bruke refleksvest,varsle om kontroll,hilse ?

Legg inn av LordShaft »

Jo det finnes et mc-miljø!! Min mening, er at du tar feil...
Det er nettopp dette "mc-miljøet som gjør at helt fremmede folk kommer bort til meg å prater sykkel, som de skulle kjent meg hele livet, for de enten har drømt om å eie en sykkel, har sykkel, eller en gang hatt en sykkel.

Det er samme miljøet som har et genuint ønske om å hjelpe andre i samme situasjon som seg selv, om det er reperasjoner, om det er øvelseskjøring... ja listen er lang!

Nå har jeg ikke for vane å kjøre slik at jeg mister lappen, men holder ofte både 10 og 20 over fartsgrensen! Kjører en da forbi meg på sykkel og hilser, og det står en kontroll rundt neste sving, ja da har du rett.... da hadde jeg blitt bitter.... litt forbanna for at han kukskallen (unskyld fransken) ikke kunne advart meg, selv om at jeg har tatt det valget å kjøre over fartsgrensen som jeg vet resulterer i en bot som er astronomisk høy.
Jeg skal heller være naiv....

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Bruke refleksvest,varsle om kontroll,hilse ?

Legg inn av SuperMorten »

Men det mange gjør her, er jo å slå hånda av de som ikke kjenner til fellesskapet. For det er et fellesskap mer enn et miljø, mener jeg. Jeg kjente ikke til noe av dette de første 3 sesongene mine. Jeg sitter nå og undres over om noen er forbanna på meg fordi jeg ikke varslet om kontroll den gangen i 2010...
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Bruke refleksvest,varsle om kontroll,hilse ?

Legg inn av cevillan »

jhn skrev:
LordShaft skrev: Er det noen som har pisset i corn flakes deres en gang?? :scratch

Sony Z2
:-k Håper ikke det
Ødelegge miljøet ...det finnes vel ikke ett mc-miljø. Vi to hører ikke til det samme mc-miljøet. Det er like store forskjeller på motorsyklister som det er innenfor dopapir-forbruker-miljøet. Der har de en hel haug med uskrevne regler.
Jeg tilhører ikke noe mc-miljø, og jeg tilhører ikke noe brille-miljø, klokke-miljø eller joggesko-miljø.
Det er mange mc-ister jeg for alt i verden ikke vil ha noe fellesskap med, eller være i miljø med. At vi bruker lignende fremkomstmidler er ikke nok.
Den romantiske forestilling om en stor lykkelig mc-familie er vel en smule utdatert?

For ordens skyld .... jeg hilser på folk, og jeg varsler folk om jeg skulle ha grunn til det ... jeg skiller ikke på om de tilfeldigvis sitter på en mc.
Ja, det er litt naivt å forvente at man skal bli varslet. Om du ikke skulle bli varslet en gang, og lappen ryker ... skal du da gå rundt å være bitter på de som ikke varslet? Som om de har pisset i Corn Flakse'n din.
Merkelig å sitte på et MC-forum og gjøre et poeng ut av at du ikke er med i et MC-miljø.
:-J
Ja til hilsing, både trivelig og trygt i forhold til kontroller. Trodde jeg hvertfall. Kommer uansett til å fortsette med det selv, så får de som melder seg ut av "miljøet" bare gjøre det. Majoriteten skjønner nok verdien av et felleskap.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Bruke refleksvest,varsle om kontroll,hilse ?

Legg inn av jhn »

cevillan skrev:
jhn skrev:
LordShaft skrev: Er det noen som har pisset i corn flakes deres en gang?? :scratch

Sony Z2
:-k Håper ikke det
Ødelegge miljøet ...det finnes vel ikke ett mc-miljø. Vi to hører ikke til det samme mc-miljøet. Det er like store forskjeller på motorsyklister som det er innenfor dopapir-forbruker-miljøet. Der har de en hel haug med uskrevne regler.
Jeg tilhører ikke noe mc-miljø, og jeg tilhører ikke noe brille-miljø, klokke-miljø eller joggesko-miljø.
Det er mange mc-ister jeg for alt i verden ikke vil ha noe fellesskap med, eller være i miljø med. At vi bruker lignende fremkomstmidler er ikke nok.
Den romantiske forestilling om en stor lykkelig mc-familie er vel en smule utdatert?

For ordens skyld .... jeg hilser på folk, og jeg varsler folk om jeg skulle ha grunn til det ... jeg skiller ikke på om de tilfeldigvis sitter på en mc.
Ja, det er litt naivt å forvente at man skal bli varslet. Om du ikke skulle bli varslet en gang, og lappen ryker ... skal du da gå rundt å være bitter på de som ikke varslet? Som om de har pisset i Corn Flakse'n din.
Merkelig å sitte på et MC-forum og gjøre et poeng ut av at du ikke er med i et MC-miljø.
:-J
Ja til hilsing, både trivelig og trygt i forhold til kontroller. Trodde jeg hvertfall. Kommer uansett til å fortsette med det selv, så får de som melder seg ut av "miljøet" bare gjøre det. Majoriteten skjønner nok verdien av et felleskap.
Nuvel ..vi kan jo si at jeg er i det samme "miljøet" som de fleste av dere er, men jeg anser ikke det som et miljø.
Selv om jeg både hilser og varsler og sparker dekk og ser at fremmede mennesker sparker i mine dekk og smiler.
Det har skjedd flere ganger at man står å drikker kaffe mellom et par sykler, sammen med et par mennesker som ikke snakker noen forståelige språk. Vi står der og smiler litt dumt til hverandre, og skjønner ikke bæret ... noen av oss, Det er trivelig det, men vi er ikke i det jeg vil kalle et miljø.
Jeg skal ikke melde meg ut av noe miljø, jeg har heller ikke noen gang meldt meg inn i noe miljø, og til tross for det har jeg huset en havarert australier i en uke, jeg har kledd opp et par frosne spanjoler, og så var det no greier med en punktert italiener ... ja, og litt forskjellige greier, men vi tilhører ikke det samme miljøet.
Det finnes jo mennesker i lokalmiljøet man av forskjellige årsaker ikke liker, og ikke vil hilse på når du treffer de på gata ... jeg begynner ikke å føle noe fellesskap med de selv om vi tar på oss kjøredressen og suser avgårde. han er en fremdeles en drittsekk.

LordShaft sa:
"Nå har jeg ikke for vane å kjøre slik at jeg mister lappen, men holder ofte både 10 og 20 over fartsgrensen! Kjører en da forbi meg på sykkel og hilser, og det står en kontroll rundt neste sving, ja da har du rett.... da hadde jeg blitt bitter.... litt forbanna for at han kukskallen (unskyld fransken) ikke kunne advart meg, selv om at jeg har tatt det valget å kjøre over fartsgrensen som jeg vet resulterer i en bot som er astronomisk høy.
Jeg skal heller være naiv...."

Dette er grunnen til at jeg mener vi ikke skal ta disse tegnene så alvorlig .... kanskje ikke denne kukskallen (fransk er et kjent språk for min del) så kontrollen. Kanskje han var midt i clutchingen. Kanskje han helt oppriktig mener at å bryte fartsgrensa er moralsk forkastelig, og at du fortjener å bli straffet. Kanskje .... mye rart.
Vi vet ikke, det er poenget ... jeg skal ikke gå rundt å skylde på et menneske jeg har sett i to-tre sekunder
Jeg tar det hele og fulle ansvar for kjøringen min, om jeg blir tatt, er jeg bare irritert på meg selv.
Det er sunnere på den måten ... det er ikke helsemessig bra å gå rundt å være bitter.
Også denne stakkar kukskallen som helt uvitende har fått seg en uvenn for livet ... helt uforskyldt.
Ingen skal føle seg forpliktet til gi meg noe som helst vink eller tegn, men det er hyggelig å hilse på folk, og gir noen et tegn som hindrer meg i å bli tatt, så er det bare en kjekk ekstra bonus, ikke et krav.
Man kan ikke sitte der å forlange å bli varslet
Dette bør man forstå og godta hvis man vil være i "miljøet" ... tegnene er på giverens premisser, ikke mottagerens.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23136
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bruke refleksvest,varsle om kontroll,hilse ?

Legg inn av Bjerknez »

Ut fra det jeg ser du skriver så blir det litt smør på flesk virker det som. Du skriver at du gjerne hilser og varsler andre, men samtidig at du ikke er medlem av noe "mc miljø". Du hilser ikke på naboen som er en drittsekk selv om begge møtes med motorsykkel etc. Sistnevnte er jo en selvfølge. man hilser ikke på folk man ikke liker eller ikke vil bli kjent med etc.

Uansett hva som skjer så sitter man selv med ansvaret hvis det skulle dukke opp en kontroll en konvoi av mc'ister har varslet deg om i forveien.

Det hele koker ned til hva dette skal kalles og det enkelste er vel å kalle det et "mc miljø"?
Altså et mc miljø i den grad at man med stor sannsynlighet vil bli varslet hvis det er kontroll og får en hyggelig hånd når man vil si "hei".

Hender titt og ofte at noen ikke hilser på meg. Det kan komme av mye rart og jeg velger å tro at 90% av de som ikke hilser har en god grunn som feks. at dem var midt i et girskift, opptatt med nedbremsing, uoppmerksom etc.

Jeg unngår dog å hilse på andre på den andre siden av midtrabatten når jeg kjører på firefelts motorvei i høye hastigheter. En ting er luftmotstanden som kan gjøre slikt litt kinkig til tider. Man har mer enn nok med å følge med på veien i slike hastigheter enn å konsentrere seg om å hilse på andre.

Jeg kommer alltid til å hilse på samt varsle andre MC'ister langs veien.

Jeg vil vel si at jeg er med i et slags "MC miljø". Det blir litt som å bli født inn i kristendommen. Man er med helt til man melder seg ut, men selv de som melder seg ut bruker jo kirken flittig den dagen man skal ende sine dager... :mk

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Bruke refleksvest,varsle om kontroll,hilse ?

Legg inn av jhn »

Ja, det kommer vel an på hvordan man definerer et miljø, for at jeg skal si at jeg tilhører et miljø må det være litt tettere forbindelser enn at man ser fyren i 3 sek og løfter handa, for så å aldri se han igjen. Det er ikke et miljø i mine øyne
Ang. kirka ... ja, jeg er født kristen. Jeg har vært i kirken 4 ganger, i min egen dåp, et par konfirmasjoner og et par bryllup, og jeg hilser på kristne, og jeg varsler de om jeg ser at de er i ferd med å gjøre noe dumt eller farlig ... men jeg vil ikke påstå at tilhører et kristent miljø av den grunn.
"Problemet" (å kalle det et problem er litt for sterkt, men ..) mitt i denne diskusjonen er måten noen ser på dette ... man er altså forpliktet til å varsle alle møtende motorsyklister om kontroller o.l eller så må man sitte der med dårlig samvittighet fordi noen synes det er mere bekvemt å legge litt av skylda på noen tilfeldige fremmede mennesker for egne blundere.
Man risikerer å treffe en illsint hevngjerrig 2 m høy og 110 kg tung lappeløs vestlending på neste bensinstopp ... det er jo ikke noe trivelig miljø å tilhøre

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Bruke refleksvest,varsle om kontroll,hilse ?

Legg inn av LordShaft »

Tosk!

Fordi om jeg blir bitter for at folk ikke velger å varsle om kontroller gjør meg ikke til en hevnlysten klovn som er ute å ta folk. Slik vil jeg gjerne ha meg frabedt!


Sony Z2

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Bruke refleksvest,varsle om kontroll,hilse ?

Legg inn av jhn »

LordShaft skrev: Tosk!
Jøss
LordShaft skrev: Fordi om jeg blir bitter for at folk ikke velger å varsle om kontroller gjør meg ikke til en hevnlysten klovn som er ute å ta folk. Slik vil jeg gjerne ha meg frabedt!
Sony Z2
Du virker jo ellers som en oppvakt fyr, så jeg antok at du ville forstå at dette var litt spissformulert, bare et litt overdrevent eksempel ... jeg forventer ærlig talt ikke å møte deg i fyr og flamme på en bensinstasjon.
Men dette er jo nok et eksempel på at folk tar små ubetydelige hendelser og uttalelser, også egen person, altfor høytidelig. Slike spøker vil du gjerne ha deg frabedt, men har ingen betenkeligheter med å karakterisere folk som tosk? Men det er egentlig greit nok, det er ikke så veldig plagsomt
Som politikere osv bruker å si "jeg beklager ikke uttalelsene, men det er beklagelig at du tok deg nær av de"

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Bruke refleksvest,varsle om kontroll,hilse ?

Legg inn av LordShaft »

Jeg ser spissformuleringen, men jeg ser ikke helt spøken...

Min mening er at du er en tosk i denne debatten, beklager om du tar deg nær av det, men jeg beklager ikke uttalelsen :thumleft

Sony Z2

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23136
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bruke refleksvest,varsle om kontroll,hilse ?

Legg inn av Bjerknez »

Såså... la oss nå ikke ta heeelt av her da dere :lol :-)å

Brukeravatar
Kmann
Innlegg: 504
Registrert: 27 jul 2011, 13:00
Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
Sted: Grue i Hedmark

Re: Bruke refleksvest,varsle om kontroll,hilse ?

Legg inn av Kmann »

Det er vel bare å konstantere som aldeles 100% og litt til skråsikkert at om det er i et miljø eller på et forum (som og kan kalles et miljø) vil det ALLTID finnes koselige folk som ALLTID vil ha rett og som alltid vil pirke (les:kverulere) på hva andre sier og gjør. Var nabo med en prest en gang, han sa en gang: INGEN skal lære meg NOE om ydmykhet....! For å ikke bli helt off topic, jeg hilser, varsler, blir ikke sur om andre ikke gjør det. Hilste på et par mopeder i går, ga meg en litt god følelse faktisk...tenk rekruttering til miljøet :)
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Bruke refleksvest,varsle om kontroll,hilse ?

Legg inn av Intruder »

En kar her i bygda var ute og gikk,og møtte en av kaksene i bygda.Stien var smal,så en av dem måtte gå ut for å slippe den andre forbi... :-)
--Jeg går ikke ut av stien for en tosk,sa kaksen.. :vs
...neivel,men jeg gjør det,sa mannen.. :lol
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Bruke refleksvest,varsle om kontroll,hilse ?

Legg inn av cevillan »

Intruder skrev:En kar her i bygda var ute og gikk,og møtte en av kaksene i bygda.Stien var smal,så en av dem måtte gå ut for å slippe den andre forbi... :-)
--Jeg går ikke ut av stien for en tosk,sa kaksen.. :vs
...neivel,men jeg gjør det,sa mannen.. :lol
Nja, dette er vel mer fritt etter hukommelsen stjålet fra et av Ludvig Holberg sine sitat fra sin tid i København på 1700-tallet.
Vi går ikke av veien for en narr. -Nei, men jeg går avveien for to
Men anyways, det var altså fra januar påbudt å ha med refleksvest på MC, men leste på nettsiden til Vegvesenet at man ikke får gebyr for å ikke ha en med hvis man blir stoppet i vanlig kontroll. Da tror jeg at jeg utsetter det prosjektet til det blir et must. Krysser fingrene for at et generelt påbud mot flagrende refleksvester aldri kommer. Det foreligger forskning (STOR klype salt, finner ingen referanser) på at det visstnok skal være en stor faktor av falsk trygghet ved å bruke vest, da mc-føreren tror han er synlig og dermed tilpasser sin kjøring i henhold til dette.

Eller for å sitere en kar fra bygda, aka Ludvig Holberg;
Jeg disputerer ikke om det er mote eller ei, men er det en fornuftig mote?

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Bruke refleksvest,varsle om kontroll,hilse ?

Legg inn av Intruder »

Om en er utsatt for ei ulykke kan det nok hende både den ene og den andre ville være glad om en hadde en gulvest på lur.
Men å ha den på hele tida er jo greiest... :[-X
Verre bør det ikke være... =; ???
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Bruke refleksvest,varsle om kontroll,hilse ?

Legg inn av jhn »

Kmann skrev:Det er vel bare å konstantere som aldeles 100% og litt til skråsikkert at om det er i et miljø eller på et forum (som og kan kalles et miljø) vil det ALLTID finnes koselige folk som ALLTID vil ha rett og som alltid vil pirke (les:kverulere) på hva andre sier og gjør. Var nabo med en prest en gang, han sa en gang: INGEN skal lære meg NOE om ydmykhet....! For å ikke bli helt off topic, jeg hilser, varsler, blir ikke sur om andre ikke gjør det. Hilste på et par mopeder i går, ga meg en litt god følelse faktisk...tenk rekruttering til miljøet :)
I denne saken er det vel ingen som påstår å ha rett fasit, det er bare meninger vi ytrer

Svar