Milslukeren

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Ragnhild

Legg inn av Ragnhild »

Bimma skrev:RAGNHILD! :-s
Kan du ikke flytte det som står skrevet i tråden du stengte over til denne tråden da..? Eller lar det seg ikke gjøre.....? :-k
Hadde jeg gjort for lengst, hadde jeg hatt mulighet for det Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38045
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Bimma skrev:RAGNHILD! :-s
Kan du ikke flytte det som står skrevet i tråden du stengte over til denne tråden da..? Eller lar det seg ikke gjøre.....? :-k
Hm... :-k
Er ganske usikker på disse tingene; det må jeg bare innrømme, gitt...
Skal være mulig å dele temaet og på den måten flytte innlegg, men jeg har ennå ikke helt fått med meg hvordan man gjør dette uten å 'miste' poster ut i det store intet...
Her må vi antakleig 'prøve & feile' og etterpå beklage hvis det viser seg at vi 'roter bort' poster, dvs. at de forsvinner ut i det store intet...

Skal se hva vi kan få til, men lover ikke at det går som planlagt...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38045
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Ut fra det jeg har lest meg til på phpBB forum så tyder alt på at man ikke kan legge poster fra et tema inn i et et annet under annet Emne, dvs. flytte postene i "Til saken" over til "Milslukeren".
Man må i så fall opprette nytt navn (som f.eks. "Milslukeren II"...) på de postene man skiller ut (deler fra...) og det er vel neppe noen hensikt i dette tilfellet.
Derfor tror jeg det er best å la vi ting være som det er.

Om jeg har misforstått alt galt så må man gjerne si fra fra... :whistle:

PS.:
Bare for å ha nevnt det: det finnes en måte å gjøre dette på, men det krever modifisering (en form for 'hacking'...) av Forumet, noe jeg ikke har tilgang til... Kanskje vi kan komme tilbake til slike ting senere...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Legg inn av tagesk »

Ping pong.

Mangler innspill på hva den klassen skal hete, der det skal kåres en Prins/Prinsesse? Jyplingen? Og alderesgrensen? Bør ikke den henge sammen med full-effekt?

Ellers: Hva med å identifisere deltagerne? Tanken er slik: Dette blir jo en konkurranse med reelle verdier i potten, og en virkelig pris på å delta. Er det da ikke rimelig at man vet hvem de andre deltagerne er?
Jeg mener: På samme måte som du ikke får delta i Birkerbeineren anonymt, får du ikke delta her heller. De andre har krav på å vite hvem du er (om ikke annet så for å få en viss sosial kontroll med at det ikke jukses).
Som et mulig kompromiss: Bare de som har betalt avgiften har adgang til sidene hvor deltagerne presenteres?
Kommentarer og innspill?

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Jalmar »

Hvis det er planlagt en nettside i forbindelse med dette prosjektet, er det jo ikke verre enn at hver deltager må lage en enkel profil på seg selv der. Den kan f.eks. inneholde navn/nick, bilde, bilde av sykkelen og "startbilde" av speedometer sammen med den dagens avis. Så fort deltageravgiften var betalt ville vedkommende få passord til en profiltråd, og vedkommende måtte oppdatere tråden sin med nye speedometeravlesninger/dagens aviser etter hvert som konkurransen gikk videre. På den måten ville det bli mindre jobb for de som skal administrere dette også, i og med at hver deltager var ansvarlig for sin egen rapportering.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Brukeravatar
Baron von Waffel
Innlegg: 1883
Registrert: 05 nov 2008, 11:11
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
Sted: Oslo, Dal/Brenna

Legg inn av Baron von Waffel »

vi må vel innse at det vil være mulig å jukse uansett. Et bilde av mitt speedometer vil vise et V-strom-speedometer. Om jeg hadde ønsket å jukse kunne jeg så ha lånt en annen V-strom og tatt et bilde av det speedometeret. Tror vi ender på et punkt hvor vi må akseptere at vi må stole på deltakerne.
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Legg inn av tagesk »

Jalmar skrev:Hvis det er planlagt en nettside i forbindelse med dette prosjektet, er det jo ikke verre enn at hver deltager må lage en enkel profil på seg selv der. Den kan f.eks. inneholde navn/nick, bilde, bilde av sykkelen og "startbilde" av speedometer sammen med den dagens avis. Så fort deltageravgiften var betalt ville vedkommende få passord til en profiltråd, og vedkommende måtte oppdatere tråden sin med nye speedometeravlesninger/dagens aviser etter hvert som konkurransen gikk videre. På den måten ville det bli mindre jobb for de som skal administrere dette også, i og med at hver deltager var ansvarlig for sin egen rapportering.
Ja det kommer et eget nettsted til Milslukeren.

Med andre ord: Du støtter idéen om at deltagerne må identifisere seg. I det minste med navn, et bilde, og bilde av sykkelen?

Tanken er at alle deltagere velger et "nic". De andre deltagerne (men ingen andre) kan se hvem de andre deltagerne er ved at de kan lese "Hvem er jeg"-tråden. Administrator (jeg) sørger for at ingen deltagere sluntrer unna en skikkelig "Hvem er jeg"-post.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Legg inn av tagesk »

Baron von Waffel skrev:vi må vel innse at det vil være mulig å jukse uansett. Et bilde av mitt speedometer vil vise et V-strom-speedometer. Om jeg hadde ønsket å jukse kunne jeg så ha lånt en annen V-strom og tatt et bilde av det speedometeret. Tror vi ender på et punkt hvor vi må akseptere at vi må stole på deltakerne.
Det vil alltid være noen som (forsøker) å jukse.
Her er forslagene til å i det minste gjøre det vanskelig:

- Hver måned (minst - kanske hver 14 dag, eller hver 2.000 km?) skal det sendes inn et bilde av speedo sammen med dagens avis (med dato og overskift lett synlig). I tillegg har UberKonge Tage rett til å sette spørsmålstegn, og kreve dokumentasjon, for alle plutselige go foruroligende "sprett" i kilometerstanden.
Det vil være klinkende klart at det påligger deltagerne å sørge for dokumentasjon; kører du Arendal - Kirkenes - Arendal på en helg for å klatre fire plassen på listen, da må du sørge for å ta noen bilder av deg og sykkelen (med den evige avisen) i TrHeim og i Narvik.
Dette vil bli stavet ut i stor detalj mer enn én gang i løpet av sesongen.

Også - vil du bytte sykkel, eller låne en, da må du være meget nøye med å dokumentere hva du gjør. Blant annet at mens én sykkel suger opp kilometre da endrer ikke speedo på den andre seg.

Andre forslag til tiltak som ikke krever for mye av de som IKKE jukser?

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Legg inn av tagesk »

....og, av praktiske årsaker, vil det ikke være mulig å delta dersom du kjører mer enn én sykkel til daglig. Det vil være umulig å holde styr på noen som bytter sykkel to ganger om dagen; bakgrunnen er naturligvis at du og kompis kører sammen med opptrer som én person med to sykler.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Legg inn av tagesk »

......og UberKongen vil sørge for at de som til enhver tid ligger blant de 10% beste på listen (eller noe slikt) stadig minnes på om kravene, og følges med UberKongeØyne.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Legg inn av tagesk »

Sist men ikke minst: Skal vi vedde hvor langt vinnerene kommer til å kjøre?

Jeg foreslår at alle lager en liste for hva de tror vinneren av

- Kroningen (Dronning/Konge)
- Madamen
- Jyplingen (Prinsessen/Prinsen)
- Mosjonisten (deltageren på 50% persentualen)


..kommer til å kjøre. Vi summerer feilen (det vil si hvor mye man bommer) og den som tilsammen har bommet minst, den vinner. Entusiasten unntas eftersom det ikke er mulig å ha noen formening om den saken.

Premien er en syvretters middag i hagen utenfor en tusen år gammel villa i Toscana*, servert av landsbyens desidert best utdannede motorsyklist. Med viner som er så deilige, og dyre på Polet at de ikke engang har plass på Standardutvalget.

Her er mine tall:

- Kongen: 42.000 km
- Dronningen: 37.000 km
- Jyplingen: 32.000 km
- Mosjonisten: 15.000 km

[TaSK]


* Byggingen startet i 1021 så 987 er riktigere. Men litt slakk må det være her i verden.
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Jalmar »

tagesk skrev:
Jalmar skrev:Hvis det er planlagt en nettside i forbindelse med dette prosjektet, er det jo ikke verre enn at hver deltager må lage en enkel profil på seg selv der. Den kan f.eks. inneholde navn/nick, bilde, bilde av sykkelen og "startbilde" av speedometer sammen med den dagens avis. Så fort deltageravgiften var betalt ville vedkommende få passord til en profiltråd, og vedkommende måtte oppdatere tråden sin med nye speedometeravlesninger/dagens aviser etter hvert som konkurransen gikk videre. På den måten ville det bli mindre jobb for de som skal administrere dette også, i og med at hver deltager var ansvarlig for sin egen rapportering.
Ja det kommer et eget nettsted til Milslukeren.

Med andre ord: Du støtter idéen om at deltagerne må identifisere seg. I det minste med navn, et bilde, og bilde av sykkelen?


[TaSK]

Jeg mener ideen med identifikasjon av deltagerne er god, det er vel til og med en nødvendighet for dømmingens del. Og kan man i tillegg få det til slik at deltagerne får bruke nick på det som er offentlig av info, og full identifikasjon på den delen som dommerpanelet ser, tror jeg mye er gjort. For jeg tror underholdningsverdien for oss som ikke deltar vil være mye høyere hvis vi kan følge med på konkuransens utvikling underveis. Altså få tilgang til deltagernes akkumulerte kjørelengder etter hvert som disse blir oppdatert. Dette vil selvfølgelig ikke gjelde de som stiller i klassen for ideal-lengde.

Artig tiltak som jeg ser fram til å følge med på når det blir gjennomført. :thumleft:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Ragnhild

Legg inn av Ragnhild »

Milslukeren på nett blir vel ei nettside som ligner mye på dette forumet?
Og da er det vel relativt greit å holde den offentlige delen relativt annonym, og at de offisielle resultatene med fullt navn ligger på et lukket forum.
Regner med at du Tage har kontroll med den biten

Når det gjelder krav til dokumentasjon, er jo fotografier et must. Mange har digitalkamera med en funksjon som setter inn dagens dato på bildet. Jalmer briefer jo med sånne bilder. Og et bilde av sykkelen foran stedsskilt med dagens dato prenta inn + et av km-telleren m/dagens avis burde holde. Man får sikkert låne en avis på en kafe eller kiosk til et sånt formål. Og som Tage sier, kjører man langtur, må man dokumentere turen for hver 80 - 100 mil. Trondheim - Narvik f.eks er 90 mil.
Og når man først må laste opp bilder, er jo ikke veien lang til at hver deltager har sin egen turreferattråd på nettsida med en KM-teller i sig-en.

Men vi må ikke glemme de som ikke har mulighet for bilder. De bør ha et tilbud med at de dokumenterer skriftlig på samme måte som i Iron-butt. Men de må samtidig laste opp kjørte km etterhvert, og samtidig sende den skriftlige dokumentasjonen til Tage pr snail-mail eller skanne det og legge det ut i sin tråd på nettsida.

Den lukkede delen trenger jo ikke være særlig avansert. Nok med fullt navn, nick og kjørte km. Alle bilder/dokumentasjon kan jo ligge i den åpne delen.

I sig-en til hver enkelt bør det være en km-teller som den enkelte selv oppgraderer, type sykkel oppgis, km-stand og dato for første gangs registrering og hvilken klasse man deltar i.
Oppdatering en gang pr måned. Oftere blir for mye prakk, og gjør at flere faller fra.

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Jalmar »

Digitale bilder med dato er ingenting å briefe med. Det er ikke verdt noe all den tid det er kameraets eier/bruker som konfigurerer datoen kameraet bruker. Den eneste grunnen til at noen velger å ha denne datoen med på et bilde er for å kunne huske når bildet er tatt. Og for den typen bruk er man jo normalt ikke interessert i å lure seg selv med å endre datoen i kameraet.

De som ikke har tilgang på et digitalt kamera kan jo investere i et engangskamera e.l. og få bildene fremkalt på en cd-plate.

Skal man inn på dokumentering på lik linje med den som IronButt bruker tror jeg mange vil falle fra. De oppererer med start- og stopp-vitner, datakvitteringer fra bensinstasjoner og slike ting. Og de har en organisasjon som verifiserer dette i ettertid. Der gjelder heller ikke km-teller på sykkel som god nok dokumentasjon for kjørt distanse.

For det er jo en liten feil-greie når det gjelder km-tellere også. De viser som regel feil. 10% feilvisning i positiv retning er ikke uvanlig. Spørsmålet blir jo hvor pirkete man skal være. Viser km-telleren 10000 km kjørt, er det mest sannsynlig at tilbakelagt distanse er nærmere 9000 km.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Brukeravatar
Baron von Waffel
Innlegg: 1883
Registrert: 05 nov 2008, 11:11
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
Sted: Oslo, Dal/Brenna

Legg inn av Baron von Waffel »

Ut fra at jeg nok ender på et firesifret antall km, er jeg ikke så veldig opptatt av reglene i tetklassen, egentlig. Men jeg håper at vi som bare er fyllstoff vil slippe billigere i forhold til dokumentasjon.
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

Svar