Regjeringens satsing på veivedlikehold, en bløff?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Pollti

Legg inn av Pollti »

Bruker den mye til tider jeg og syntes det ikker så helt ille. Men når det går galt så er det som regel ille...

Brukeravatar
Dortmunder
Innlegg: 336
Registrert: 11 apr 2006, 09:15
Motorsykkelen din: Yamaha Dragstar 650A
Sted: Kristiansand

Legg inn av Dortmunder »

Heldigvis kjører MC ikke på skinner....

Dortmunder
Wenn du Gott siehst mußt du bremsen !!

Ragnhild

Re: Regjeringens satsing på veivedlikehold, en bløff?

Legg inn av Ragnhild »

Vet vel ikke helt om midtdeler er løsningen på alle utfordringene på veiene, men det er jo noen som snakker om det
http://www.nettavisen.no/motor/article2529548.ece" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Regjeringens satsing på veivedlikehold, en bløff?

Legg inn av Jalmar »

Regjeringenes satsning på for smale veier har jo blokkert for en fornuftig midtdeler-løsning de fleste steder. Og det ser ikke ut for at Navarsete og hennes rådgivere forstår dette. De mener jo i utgangspunktet at det kun er hastighet som er løsningen på alt. Og det er jo forsåvidt riktig. Hvis fartsgrensene blei satt til f.eks. 20 km/t ville det ikke skje så mange alvorlige ulykker.

Hvis myndighetene her i landet virkelig var interessert i en fornuftig midtdelerløsning, kunne de enten ta en tur til Sverige og se hvordan de har løst det, eller de kunne kjøre en tur på E6 fra Svinesund og mot Oslo.

I Sverige brukes midtdeler på veier som er breie nok til å ha en god og nyttig skulder i tillegg til kjørefilen i hver retning. Det muliggjør fornuftige forbikjøringer av saktegående trafikk selv om det er midtdeler i kjørebanen. Her i landet er veiene så smale at en lastebil med motorstopp ville stoppe all trafikk der det er midtdeler. Kjempeflott hvis det kommer en ambulanse som må fram f.eks. :doh
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Regjeringens satsing på veivedlikehold, en bløff?

Legg inn av Intruder »

Selvsagt er det mye dårlige veier , men at alle skal bli oppgradert er vel
ikke aktuelt.
Hovedveier der trailere passerer hverandre med 10 sentimeters klaring
bør prioriteres. :notlistening
Med hensyn til prioritering vil nok ei gørrblå borgerlig regjerings privat-
iseringsvilje være redninga for offentlige veier.. :thumleft
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Pollti

Re: Regjeringens satsing på veivedlikehold, en bløff?

Legg inn av Pollti »

Ja og nei Intruder. Antagelig så klarer de Rød/Grønne og ro iland neste valg også- mest fordi de dærre halte endene i H fisler og smisker for ekstremistpartiene V og KrF. Og da blir Sinna Siv grinete og furter i sitt hjørne. Det mest fornuftige er nok å sette Per Chr Foss og Sinna Siv i samme rommet et par dager så kommer de fram til noe fornuftig . Til det skjer må vi leve med Navartrollet og Sp veipolitikk.
Det viktige må være stamnettveinettet og fylkesveier og så gi de lokale myndigheter penger nok til veivedlikehold. NSB, der bør hodene rulle mha automat giljotiner for å fornye ledelsen. Røsk opp i systemene både for vei og bane og få inn folk som vil og har evne til å gjøre noe med midlene. :prf

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Regjeringens satsing på veivedlikehold, en bløff?

Legg inn av Intruder »

Kan ikke tro Per Kristian finner på noe klokt selv som
korttidssamboer med Siv. ;)
Men bare Jonas vet,allviteren....
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Pollti

Re: Regjeringens satsing på veivedlikehold, en bløff?

Legg inn av Pollti »

Pass deg nå, Navartrollet kan få mere vann på mølla.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Regjeringens satsing på veivedlikehold, en bløff?

Legg inn av Intruder »

I ei kommune var det en politiker som het Henden,og i lokaliseringssaken om
en vei var han steil og stri.
Ordføreren ble lei,og la frem følgende forslag;La veien gå hvor Henden vil! =;
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ragnhild

Re: Regjeringens satsing på veivedlikehold, en bløff?

Legg inn av Ragnhild »

Kan jo bli interessant å se om de følger opp?
http://www.nettavisen.no/motor/article2706867.ece" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38054
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Regjeringens satsing på veivedlikehold, en bløff?

Legg inn av AJ »

Må jo bare innrømme at jeg har kjørt på flere ny-asfalterte veier i år enn tidligere år i den valgperioden vi er i ferd med å avrunde...
Satsing fra de rød-grønne? Tja... :-k

Nåværende samferdselsminister har vel pepet ut et par ganger om at "folket skal kjenne lukten av ny asfalt", om jeg ikke husker helt feil...

Likevel er veiene her jeg bor verre enn noen gang og jeg ser slett ikke lyst på våren og telehiv problematikken som synes å bli verre og verre for hvert år.
Jeg tror faktisk også at bilen min lider pga. av dette. Det viste seg nemlig at to motorfester hadde røket her for litt siden. Det samme med et lager av no' slag rundt gearspaken.
Hva har dette med dårlige veier å gjøre? Kanskje det heller har noe med sjåføren å gjøre, vil sikkert mange mene...
Dem om det.

Jeg mener det har noe med veiene å gjøre siden jeg har opplevd flere ganger at jeg helt uforvarende har havnet i hull i veien som bare "plutselig" dukket opp, spesielt om våren.
Ja, i så dårlig forfatning er veiene her i distrikts-utkantene. Å havne i slike "plutselige" hull og andre sprekker og telehivskapte humper påfører bilen harde slag som lager lyder som igjen gjør at jeg får vondt i kroppen bare av lyden. Det at jeg stanger hodet i taket på bilen og merker denslags også, så er det ingenting mot lyden av at ting blir ødelagt.

Ja, jeg tror faktisk at motorfestene på min 1500 kubikks Nissan Almera er blitt ødelagt som følge av elendig vegstandard.
At jeg skal ha kjørt bilen så hardt (voldsomme aksellerasjoner osv.) at festene har røket pga. av dette holder jeg for lite sannsynlig.
Det er meget begrenset hva man kan få til av racingpreget kjøring med en 1500 kubikks Nissan med hele 98 hestekrefter fordellt på vel 1200 kg...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Ragnhild

Re: Regjeringens satsing på veivedlikehold, en bløff?

Legg inn av Ragnhild »

Har vel noe med om man må holde fartsgrensen uansett føre...
Ny asfalt er vel helst et resultat av krisepakkene som kom her seinvinteren/tidligvåren for å holde entreprenørene i arbeid. God gammeldags arbeiderpartipolitikk, og har vel lite med valget å gjøre, men er jo fint for den politiske retorikken. De samme pakkene har også gjort no med rydding langs veiene og det er flere småprosjekter med utretting av svinger og gangveier på gang rundt omkring. Men det blir bare klatting, når de ikke begynner i ene enden av veien og ordner opp hele strekninga. Og telehiv må vi regne med i et land med kuldegrader halve året. Skal de få bukt med det må de bygge ny vei mange steder. Gamle byggeteknikker ga ikke tørt nok underlag og det blir mye vann som står i veilegemet. Kombinert med tyngre kjøretøy, flere kjøretøy og ujevne vintre har du ei god oppskrift på telehiv. Fast dekke hjelper noe, men ofte må selve veilegemet bygges på nytt med mer stabile masser og dreneres bedre.

Brukeravatar
OleB
Innlegg: 641
Registrert: 15 aug 2009, 19:32
Motorsykkelen din: BMW R1200 GSA - 2011
Sted: Østfold

Re: Regjeringens satsing på veivedlikehold, en bløff?

Legg inn av OleB »

Ragnhild skrev:Har vel noe med om man må holde fartsgrensen uansett føre...
Ny asfalt er vel helst et resultat av krisepakkene som kom her seinvinteren/tidligvåren for å holde entreprenørene i arbeid. God gammeldags arbeiderpartipolitikk, og har vel lite med valget å gjøre, men er jo fint for den politiske retorikken. De samme pakkene har også gjort no med rydding langs veiene og det er flere småprosjekter med utretting av svinger og gangveier på gang rundt omkring. Men det blir bare klatting, når de ikke begynner i ene enden av veien og ordner opp hele strekninga. Og telehiv må vi regne med i et land med kuldegrader halve året. Skal de få bukt med det må de bygge ny vei mange steder. Gamle byggeteknikker ga ikke tørt nok underlag og det blir mye vann som står i veilegemet. Kombinert med tyngre kjøretøy, flere kjøretøy og ujevne vintre har du ei god oppskrift på telehiv. Fast dekke hjelper noe, men ofte må selve veilegemet bygges på nytt med mer stabile masser og dreneres bedre.
Slett ikke verst fra en ergoterapaut :lol det er jo aldeles riktig alt sammen :thumleft
-------------------------
Get the facts, or the facts will get you.
And when you get them, get them right, or they will get you wrong.

Ragnhild

Re: Regjeringens satsing på veivedlikehold, en bløff?

Legg inn av Ragnhild »

:redface Hjelper på med utsjekk på Brøyt x2b når man skal ordne med rollatorer

Brukeravatar
OleB
Innlegg: 641
Registrert: 15 aug 2009, 19:32
Motorsykkelen din: BMW R1200 GSA - 2011
Sted: Østfold

Re: Regjeringens satsing på veivedlikehold, en bløff?

Legg inn av OleB »

Ragnhild skrev::redface Hjelper på med utsjekk på Brøyt x2b når man skal ordne med rollatorer
:lol mangfoldig dame du :=D>
-------------------------
Get the facts, or the facts will get you.
And when you get them, get them right, or they will get you wrong.

Svar