Synd ikke dette ble noe.

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Synd ikke dette ble noe.

Legg inn av jhn »

simpson skrev:
jhn skrev:
simpson skrev:Vel jhn....
Hvor mange reinsdyr blir påkjørt i mørket av motorsykkel i året?
Er vel mest aktuelt med sykkelkjøring der det er reinsdyr når det ofte er lyst hele døgnet?
Dette har kun en funksjon i mørket.
Og hva er rekkevidden på dette? Minimal.
At det kan hende at noen kjører i høstmørket på vidda med sykkel og møter rein, joda helt sikkert. Men det er vel ikke noe stort problem.
Hvis dette er virkelig HELT GENIALT og forbedrer trafikksikkerheten merkbart, hvor brukes det ikke i alle biler og sykler da dette er billig, kjent teknologi, og ikke bare som en skryte funksjon på dyre biler?
Har ikke peiling ... er du sikker på at det bare funker i mørket? Jeg har vært en del borti lignende systemer, til sjøs riktignok, men teknologien er stort sett den samme, og det funker utmerket i dagslys også.
Det er det som er tingen ... ikke avhengig av hverken lys eller mørke
Rekkevidden vet jeg ikke, men om man oppdager et dyr 50 m tidligere, så kan jo det gjøre stor forskjell.
Jeg har ikke satt meg inn i hvordan Kawasakis system virker, men generelt har IR-kamera store muligheter.
Jeg vet f.eks. om et system som skal kunne oppdage et menneske som flyter i havet 2-3 km unna, godt isolert i en redningsdrakt. Det funker
Det er ikke bare på vidda det finnes rein, de er ganske godt fordelt over hele nord-kalotten ... fra polarsirkelen, over vidda og til den ytterste holmen på grensen til Barentshavet, 120 mil lengere nord.
Både Norge, Sverige og Finland.
I høysesongen kan du regne med å se sikkert et par hundre dyr på en tilfeldig valgt 20 mils strekning, og da har du vel knapt sett halvparten av de du burde.
Jeg har vel aldri tenkt på dette som HELT GENIALT, og heller ikke at det forbedrer trafikksikkerheten merkbart, i den store globale sammenheng, men i enkelte områder tror jeg dette hadde vært meget nyttig.
Hvilken teknologi som blir brukt avhenger om det er dag/natt bruk.
Men går ut i fra at dette gjelder i mørket siden "alle" som bruker dette reklamerer med nattbilder/filmer.
Dette er også den billigste måten å lage noe sånt.
Bruker du derimot termisk optikk kan det ha noe for seg, men da koster det mer enn hele sykkelen + litt til bare for kamerateknologien.
Redningsskøyter, helikopter osv bruker infrarød optikk, som fungerer helt utmerket på lange avstander, men det er noe helt annet enn det bil/sykkel bransjen leverer.
Slik optikk koster fort 500.000 + montering og oppover.
Ikke minst krever det grundig opplæring for å ha utbytte av dette.

Og ingen kjøper en GTR til 7-800.000 kr pga termisk optikk?
Jeg vet ikke helt hva du mener dette systemet gjør feil, eller ikke gjør riktig, eller utelater å gjøre ... men det er vel termisk optikk det er snakk om her. Er det ikke?

"The cameras alone can pick up heat 300 meters or more ahead of the bike, well beyond the range of even high-beam headlights.
But the system goes beyond simply revealing an extended view into the darkness, as it also works to actively alert riders to dangers. So you are not constantly checking the dash – mounted screen … "

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2750
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Synd ikke dette ble noe.

Legg inn av simpson »

JohnnyTh skrev:
KawaJens skrev:No er her eg bur mye hjort og dei står ofte i vegkanten og piler tversover veien når det komer kjøretøy. Men om det er en fordel å ha nattkamere nede på displayet så ser eg både det posetive og det negative. Men at dyra ikkje står i ro i grøfter rundt om er tull.
Ofte står de bare og kikker på deg når man kjører forbi. Ofte bare en meter eller to fra veien. Her jeg og bor er det enormt mye hjort.
Enormt er vel relativt?
Det er nok hjort på Lista, men ikke i store mengder.
Farsund tilhører nest laveste kategori i antall hjort med 13 felte i 2013.
Til sammenligning hadde Kvinnherad kommune over 1000 felte dyr.
På Vestlandet er det ikke unormalt med flokker på 30 + dyr.
Er vel mer hjort på tre-fire vestlandsfylker enn hele landet til sammen.

Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: Synd ikke dette ble noe.

Legg inn av KawaJens »

Og eg bur på Vestlandet

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2750
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Synd ikke dette ble noe.

Legg inn av simpson »

jhn skrev:
simpson skrev:
jhn skrev:
simpson skrev:Vel jhn....
Hvor mange reinsdyr blir påkjørt i mørket av motorsykkel i året?
Er vel mest aktuelt med sykkelkjøring der det er reinsdyr når det ofte er lyst hele døgnet?
Dette har kun en funksjon i mørket.
Og hva er rekkevidden på dette? Minimal.
At det kan hende at noen kjører i høstmørket på vidda med sykkel og møter rein, joda helt sikkert. Men det er vel ikke noe stort problem.
Hvis dette er virkelig HELT GENIALT og forbedrer trafikksikkerheten merkbart, hvor brukes det ikke i alle biler og sykler da dette er billig, kjent teknologi, og ikke bare som en skryte funksjon på dyre biler?
Har ikke peiling ... er du sikker på at det bare funker i mørket? Jeg har vært en del borti lignende systemer, til sjøs riktignok, men teknologien er stort sett den samme, og det funker utmerket i dagslys også.
Det er det som er tingen ... ikke avhengig av hverken lys eller mørke
Rekkevidden vet jeg ikke, men om man oppdager et dyr 50 m tidligere, så kan jo det gjøre stor forskjell.
Jeg har ikke satt meg inn i hvordan Kawasakis system virker, men generelt har IR-kamera store muligheter.
Jeg vet f.eks. om et system som skal kunne oppdage et menneske som flyter i havet 2-3 km unna, godt isolert i en redningsdrakt. Det funker
Det er ikke bare på vidda det finnes rein, de er ganske godt fordelt over hele nord-kalotten ... fra polarsirkelen, over vidda og til den ytterste holmen på grensen til Barentshavet, 120 mil lengere nord.
Både Norge, Sverige og Finland.
I høysesongen kan du regne med å se sikkert et par hundre dyr på en tilfeldig valgt 20 mils strekning, og da har du vel knapt sett halvparten av de du burde.
Jeg har vel aldri tenkt på dette som HELT GENIALT, og heller ikke at det forbedrer trafikksikkerheten merkbart, i den store globale sammenheng, men i enkelte områder tror jeg dette hadde vært meget nyttig.
Hvilken teknologi som blir brukt avhenger om det er dag/natt bruk.
Men går ut i fra at dette gjelder i mørket siden "alle" som bruker dette reklamerer med nattbilder/filmer.
Dette er også den billigste måten å lage noe sånt.
Bruker du derimot termisk optikk kan det ha noe for seg, men da koster det mer enn hele sykkelen + litt til bare for kamerateknologien.
Redningsskøyter, helikopter osv bruker infrarød optikk, som fungerer helt utmerket på lange avstander, men det er noe helt annet enn det bil/sykkel bransjen leverer.
Slik optikk koster fort 500.000 + montering og oppover.
Ikke minst krever det grundig opplæring for å ha utbytte av dette.

Og ingen kjøper en GTR til 7-800.000 kr pga termisk optikk?
Jeg vet ikke helt hva du mener dette systemet gjør feil, eller ikke gjør riktig, eller utelater å gjøre ... men det er vel termisk optikk det er snakk om her. Er det ikke?

"The cameras alone can pick up heat 300 meters or more ahead of the bike, well beyond the range of even high-beam headlights.
But the system goes beyond simply revealing an extended view into the darkness, as it also works to actively alert riders to dangers. So you are not constantly checking the dash – mounted screen … "
Se hva Mercedes gjør.

Forbedret nattkamera

Ved forrige generasjon S-klasse innførte Mercedes nattkamera som gjør det betydelig enklere å se dyr og fotgjengere på mørkne veier.

Problemet er at teknologien er noe av det mest forstyrrende du kan kjøre med, og oppleves nesten mer som en sikkerhetsrisiko enn en fordel. På den nye generasjonen har teknologien forbedret slik at skjermen ikke trenger å vise videobildet hele tiden, men først slår seg på og advarer deg om den oppdager potensielle trusler.

Dette minner om noe som kan være ett hjelpemiddel. :thumleft

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Synd ikke dette ble noe.

Legg inn av JohnnyTh »

simpson skrev:
JohnnyTh skrev:
KawaJens skrev:No er her eg bur mye hjort og dei står ofte i vegkanten og piler tversover veien når det komer kjøretøy. Men om det er en fordel å ha nattkamere nede på displayet så ser eg både det posetive og det negative. Men at dyra ikkje står i ro i grøfter rundt om er tull.
Ofte står de bare og kikker på deg når man kjører forbi. Ofte bare en meter eller to fra veien. Her jeg og bor er det enormt mye hjort.
Enormt er vel relativt?
Det er nok hjort på Lista, men ikke i store mengder.
Farsund tilhører nest laveste kategori i antall hjort med 13 felte i 2013.
Til sammenligning hadde Kvinnherad kommune over 1000 felte dyr.
På Vestlandet er det ikke unormalt med flokker på 30 + dyr.
Er vel mer hjort på tre-fire vestlandsfylker enn hele landet til sammen.
Jeg bor ikke i hele Farsund. Og her jeg bor er det enormt med hjort.
Kanskje ikke så mange i nummer. Men tettheten er stor. Kan ha noe med at Kvinnherad er over 1100km² og Farsund er 262km² stort. Der kanskje halvparten er skog :) Når jeg kjører gjennom eiendommen min i skumringen, så er det ikke uvanlig å se 10 hjort på noen få minutter.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Synd ikke dette ble noe.

Legg inn av JohnnyTh »

simpson skrev:Er vel mer hjort på tre-fire vestlandsfylker enn hele landet til sammen.
Det er vel ikke så rart siden hjorten er utbredt på Vestlandet fra Rogaland til Nordland med spredning til Sørlandet og Østlandet.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Synd ikke dette ble noe.

Legg inn av jhn »

simpson skrev:
jhn skrev:
simpson skrev:
jhn skrev:
simpson skrev:Vel jhn....
Hvor mange reinsdyr blir påkjørt i mørket av motorsykkel i året?
Er vel mest aktuelt med sykkelkjøring der det er reinsdyr når det ofte er lyst hele døgnet?
Dette har kun en funksjon i mørket.
Og hva er rekkevidden på dette? Minimal.
At det kan hende at noen kjører i høstmørket på vidda med sykkel og møter rein, joda helt sikkert. Men det er vel ikke noe stort problem.
Hvis dette er virkelig HELT GENIALT og forbedrer trafikksikkerheten merkbart, hvor brukes det ikke i alle biler og sykler da dette er billig, kjent teknologi, og ikke bare som en skryte funksjon på dyre biler?
Har ikke peiling ... er du sikker på at det bare funker i mørket? Jeg har vært en del borti lignende systemer, til sjøs riktignok, men teknologien er stort sett den samme, og det funker utmerket i dagslys også.
Det er det som er tingen ... ikke avhengig av hverken lys eller mørke
Rekkevidden vet jeg ikke, men om man oppdager et dyr 50 m tidligere, så kan jo det gjøre stor forskjell.
Jeg har ikke satt meg inn i hvordan Kawasakis system virker, men generelt har IR-kamera store muligheter.
Jeg vet f.eks. om et system som skal kunne oppdage et menneske som flyter i havet 2-3 km unna, godt isolert i en redningsdrakt. Det funker
Det er ikke bare på vidda det finnes rein, de er ganske godt fordelt over hele nord-kalotten ... fra polarsirkelen, over vidda og til den ytterste holmen på grensen til Barentshavet, 120 mil lengere nord.
Både Norge, Sverige og Finland.
I høysesongen kan du regne med å se sikkert et par hundre dyr på en tilfeldig valgt 20 mils strekning, og da har du vel knapt sett halvparten av de du burde.
Jeg har vel aldri tenkt på dette som HELT GENIALT, og heller ikke at det forbedrer trafikksikkerheten merkbart, i den store globale sammenheng, men i enkelte områder tror jeg dette hadde vært meget nyttig.
Hvilken teknologi som blir brukt avhenger om det er dag/natt bruk.
Men går ut i fra at dette gjelder i mørket siden "alle" som bruker dette reklamerer med nattbilder/filmer.
Dette er også den billigste måten å lage noe sånt.
Bruker du derimot termisk optikk kan det ha noe for seg, men da koster det mer enn hele sykkelen + litt til bare for kamerateknologien.
Redningsskøyter, helikopter osv bruker infrarød optikk, som fungerer helt utmerket på lange avstander, men det er noe helt annet enn det bil/sykkel bransjen leverer.
Slik optikk koster fort 500.000 + montering og oppover.
Ikke minst krever det grundig opplæring for å ha utbytte av dette.

Og ingen kjøper en GTR til 7-800.000 kr pga termisk optikk?
Jeg vet ikke helt hva du mener dette systemet gjør feil, eller ikke gjør riktig, eller utelater å gjøre ... men det er vel termisk optikk det er snakk om her. Er det ikke?

"The cameras alone can pick up heat 300 meters or more ahead of the bike, well beyond the range of even high-beam headlights.
But the system goes beyond simply revealing an extended view into the darkness, as it also works to actively alert riders to dangers. So you are not constantly checking the dash – mounted screen … "
Se hva Mercedes gjør.

Forbedret nattkamera

Ved forrige generasjon S-klasse innførte Mercedes nattkamera som gjør det betydelig enklere å se dyr og fotgjengere på mørkne veier.

Problemet er at teknologien er noe av det mest forstyrrende du kan kjøre med, og oppleves nesten mer som en sikkerhetsrisiko enn en fordel. På den nye generasjonen har teknologien forbedret slik at skjermen ikke trenger å vise videobildet hele tiden, men først slår seg på og advarer deg om den oppdager potensielle trusler.

Dette minner om noe som kan være ett hjelpemiddel. :thumleft
Det var jo ikke så veldig mye info fra Kawasaki, kanskje du kan skru av skjermen der også ... men uansett, man får varsel på øret og behøver ikke å glo på skjermen.
Man får jo tro at både Kawa og BMW og MB lærer litt underveis, også av hverandre, og holder seg unna utdaterte og trafikkfarlige systemer.
Men at det er et forbedringspotensiale, tviler jeg ikke på. Jeg har så langt ikke hørt om et perfekt produkt ... selv bindersen har jo utviklet seg etter forbrukernes erfaringer.

:-k På noen av de maritime systemene har man jo også "Lock on target" f.eks. ... kunne det vært noe? ... da er man jo nærmest sikret en elg/hjort/reinsteik eller to :prf )

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Synd ikke dette ble noe.

Legg inn av RuneMC »

[video]https://www.youtube.com/watch?v=oUiN2g4DIo8[/video]

Nytten bør være åpenbar når det kobles sammen med gjenkjenning av fotgjengere som vist her (eller dyr for den saks skyld).

Poenget med termiske bilder er at det ikke trengs lys i det hele tatt og en får med seg det som lysstrålen ikke lyser opp. Personer i mørke klær (eller sauer med mørk ull) er jo vanskelige å se uansett om de får lys på seg av en lykt.

Men billig ekstrautstyr er det ikke akkurat...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1606
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Synd ikke dette ble noe.

Legg inn av Kjellrf »

simpson skrev:
AJ skrev:Tja...

Kanskje ikke spesielt synd at det ikke ble noe av...?

Bilde

No. 8 of Top 25 Biggest Product Flops of All Time:
http://www.dailyfinance.com/photos/top- ... ide=982937" onclick="window.open(this.href);return false;
Merkelig.
Gammel motorolje, eksos og svidd gummilukt på boks, trodde alle damer drømte om menn som luktet som det? :knegg
Du glemte å skrive at den også luktet gammal svette, kanskje den blei for autentisk?

(kona jobber med parfyme, så jeg måtte jo prøve en tester på jobben hennes da den kom. Det luktet faktisk et snev svette).
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38173
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Synd ikke dette ble noe.

Legg inn av AJ »

Kjellrf skrev: Bilde

Du glemte å skrive at den også luktet gammal svette, kanskje den blei for autentisk?

(kona jobber med parfyme, så jeg måtte jo prøve en tester på jobben hennes da den kom. Det luktet faktisk et snev svette).
:knegg
Da burde jo disse blitt like store suksesser som H-D kjøreklærne har blitt...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar