Jeg vet ikke helt hva du mener dette systemet gjør feil, eller ikke gjør riktig, eller utelater å gjøre ... men det er vel termisk optikk det er snakk om her. Er det ikke?simpson skrev:Hvilken teknologi som blir brukt avhenger om det er dag/natt bruk.jhn skrev:Har ikke peiling ... er du sikker på at det bare funker i mørket? Jeg har vært en del borti lignende systemer, til sjøs riktignok, men teknologien er stort sett den samme, og det funker utmerket i dagslys også.simpson skrev:Vel jhn....
Hvor mange reinsdyr blir påkjørt i mørket av motorsykkel i året?
Er vel mest aktuelt med sykkelkjøring der det er reinsdyr når det ofte er lyst hele døgnet?
Dette har kun en funksjon i mørket.
Og hva er rekkevidden på dette? Minimal.
At det kan hende at noen kjører i høstmørket på vidda med sykkel og møter rein, joda helt sikkert. Men det er vel ikke noe stort problem.
Hvis dette er virkelig HELT GENIALT og forbedrer trafikksikkerheten merkbart, hvor brukes det ikke i alle biler og sykler da dette er billig, kjent teknologi, og ikke bare som en skryte funksjon på dyre biler?
Det er det som er tingen ... ikke avhengig av hverken lys eller mørke
Rekkevidden vet jeg ikke, men om man oppdager et dyr 50 m tidligere, så kan jo det gjøre stor forskjell.
Jeg har ikke satt meg inn i hvordan Kawasakis system virker, men generelt har IR-kamera store muligheter.
Jeg vet f.eks. om et system som skal kunne oppdage et menneske som flyter i havet 2-3 km unna, godt isolert i en redningsdrakt. Det funker
Det er ikke bare på vidda det finnes rein, de er ganske godt fordelt over hele nord-kalotten ... fra polarsirkelen, over vidda og til den ytterste holmen på grensen til Barentshavet, 120 mil lengere nord.
Både Norge, Sverige og Finland.
I høysesongen kan du regne med å se sikkert et par hundre dyr på en tilfeldig valgt 20 mils strekning, og da har du vel knapt sett halvparten av de du burde.
Jeg har vel aldri tenkt på dette som HELT GENIALT, og heller ikke at det forbedrer trafikksikkerheten merkbart, i den store globale sammenheng, men i enkelte områder tror jeg dette hadde vært meget nyttig.
Men går ut i fra at dette gjelder i mørket siden "alle" som bruker dette reklamerer med nattbilder/filmer.
Dette er også den billigste måten å lage noe sånt.
Bruker du derimot termisk optikk kan det ha noe for seg, men da koster det mer enn hele sykkelen + litt til bare for kamerateknologien.
Redningsskøyter, helikopter osv bruker infrarød optikk, som fungerer helt utmerket på lange avstander, men det er noe helt annet enn det bil/sykkel bransjen leverer.
Slik optikk koster fort 500.000 + montering og oppover.
Ikke minst krever det grundig opplæring for å ha utbytte av dette.
Og ingen kjøper en GTR til 7-800.000 kr pga termisk optikk?
"The cameras alone can pick up heat 300 meters or more ahead of the bike, well beyond the range of even high-beam headlights.
But the system goes beyond simply revealing an extended view into the darkness, as it also works to actively alert riders to dangers. So you are not constantly checking the dash – mounted screen … "