Side 3 av 4
Re: Valg av helhjelm
Lagt inn: 26 feb 2015, 17:33
av Tonys
Kjørte med musikkpropper en stund, vant til at biler legger seg ut for å gjøre plass til mc.
Men når jeg hadde ambulansen helt oppi ræva sluttet jeg å kjøre med musikk.
Re: Valg av helhjelm
Lagt inn: 26 feb 2015, 18:48
av RuneMC
Er det tett bytrafikk hjelper signalfarge på bilisters oppmerksomhet. Meeen, er blitt for lei den signalgulgrønne selv, så har havnet på hvit med sort stripe. Kontraster hjelper også.
Har Shoei XR-1100 og blir nok til at jeg bytter den i år, den er relativt god/komfortabel men kan bli bedre både mhp støy og lufting. Spesielt bak vindskjerm kan man nesten ikke få en luftig nok hjelm. Visir med pinlock er et must for meg med tanke på dugg når det er kjølig og i regnvær.
Tror visst jeg bør prøve GT Air utifra hva som skrives her...
Re: Valg av helhjelm
Lagt inn: 17 mar 2015, 13:42
av DelRey83
Er på utkikk etter hjelm, ser Shoei sine blir godt likt av mange..har alle de sol-innervisir? Er det et must..? Ser for meg at det er en fin ting å ha.
Så er jeg usikker på om jeg skal velge åpne-hjelm eller helhjelm.. any thoughts? :-)
Re: Valg av helhjelm
Lagt inn: 17 mar 2015, 14:01
av LordShaft
Så vidt meg bekjent, er det bare Gt-Air til shoei som har solvisir.... De fleste modellene har ikke dette.
Veldig mange synes dette er en fantastisk greie, og de kan kjøre med klart visir hele tiden (en fordel på kveld, eller tidlig morgen) for ikke å snakke om mørke tunneler som finnes en del av her på vestlandet blandt annet.
Selv kjører jeg med Shoei x-spirit 2 hjelmen (racing) har dark smoke visir, og syns dette er best å kjøre med hele dagen. Det blir litt mørkt om kvelden, og i helt svarte tunneler, men da vipper jeg bare opp visiret og slakker litt på farten. Belyste tunneler er ikke noe problem. Noen vil sikkert hevde noe helt annet, men shoei gt-air er en kjempe hjelm.
Pass bare på at den passer til ditt hode. At den kjennes behagelig når du trør den på nepa, er ikke nok...du må gjerne sitte eller gå rundt med den i 1 time for å kjenne om den presser mot pannen, eller "kulen" på bakhodet. Noen hjelmer er mer ovale, mens andre er mere rund. Du må finne det som stemmer mot hodet ditt

Re: Valg av helhjelm
Lagt inn: 17 mar 2015, 14:06
av Tonys
shoei neotec har også solvisir.
ble gt air på meg og er kjempefornøyd.
Re: Valg av helhjelm
Lagt inn: 17 mar 2015, 16:36
av RuneMC
Kjøpte meg jo GT-Air på messa som var.
Pluss for solvisir (det funker veldig bra) og en anelse mindre støy enn XR-1100
Minus for mindre lufting, som gjør at tøystykket under haken evt fjernes for å få mer lufting, noe som igjen gir mer støy enn XR-1100

(Endel større luftinntak foran munnen hadde fikset dette, så rart de ikke har tatt hensyn til at touring-segmentet ofte har høye vindskjermer.)
Kjører man MC uten høy vindskjerm kan opplevelsen bli annerledes - dvs passe lufting.
Konklusjon - vil ikke kjøpe GT-Air igjen.
Re: Valg av helhjelm
Lagt inn: 17 mar 2015, 17:12
av LoneRider
Jeg kjøpte Shark Vision R pga det vide synsfeltet og er fornøyd med denne, men kan styre min begeistring for det innebygde solvisiret, pga av forstyrrende gjenskinn. Vet ikke om dette er et problem på andre hjelmer? I stedet har jeg satt på light tinted pinlock som jeg synes fungerer veldig bra.
Re: Valg av helhjelm
Lagt inn: 17 mar 2015, 19:10
av Tonys
RuneMC skrev:Kjøpte meg jo GT-Air på messa som var.
Pluss for solvisir (det funker veldig bra) og en anelse mindre støy enn XR-1100
Minus for mindre lufting, som gjør at tøystykket under haken evt fjernes for å få mer lufting, noe som igjen gir mer støy enn XR-1100

(Endel større luftinntak foran munnen hadde fikset dette, så rart de ikke har tatt hensyn til at touring-segmentet ofte har høye vindskjermer.)
Kjører man MC uten høy vindskjerm kan opplevelsen bli annerledes - dvs passe lufting.
Konklusjon - vil ikke kjøpe GT-Air igjen.
Jeg kjører sykkel uten kåpe og det blåser i hjelmen min når ventilene er åpne, minimalt med støy synes jeg det også er.
Re: Valg av helhjelm
Lagt inn: 17 mar 2015, 20:48
av detvarvondtdet
Kan anbefale LS2-cr1. Plenty med lufting. Meget lett, og fåes også med solvisir.
[video]
https://www.youtube.com/watch?v=Wcd0aNVHeMY[/video]
http://www.fc-moto.de/LS2-FF396-CR1-Dia ... cgodpGAAew
Re: Valg av helhjelm
Lagt inn: 21 mar 2015, 20:37
av ATWindsor
LoneRider skrev:Jeg kjøpte Shark Vision R pga det vide synsfeltet og er fornøyd med denne, men kan styre min begeistring for det innebygde solvisiret, pga av forstyrrende gjenskinn. Vet ikke om dette er et problem på andre hjelmer? I stedet har jeg satt på light tinted pinlock som jeg synes fungerer veldig bra.
Synes det virker som de fleste solvisir har relativt laber kvalitet på "Optikken".
Re: Valg av helhjelm
Lagt inn: 21 mar 2015, 21:06
av 45316
Er greit fornøyd med solvisiret på min C3, dog blir det "melkehvitt" av og til. Blir borte med en liten vask. Bruker kun vann.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Valg av helhjelm
Lagt inn: 21 mar 2015, 21:22
av gorbys
Lite lufting på GT air? Beklager, uenig. Med ventil under visiret, over visiret og en i bakkant blir det nå jaggu luftig nok for min del. Med og uten skjermsykkel. :-)
Solvisir er topp, har det no og hadde det på min forrige, kjem sannsynligvis ikkje til å kjøpe hjelm uten sålenge eg kjører sykkel...
Re: Valg av helhjelm
Lagt inn: 23 mar 2015, 20:02
av RuneMC
gorbys skrev:Lite lufting på GT air? Beklager, uenig. Med ventil under visiret, over visiret og en i bakkant blir det nå jaggu luftig nok for min del. Med og uten skjermsykkel. :-)
Solvisir er topp, har det no og hadde det på min forrige, kjem sannsynligvis ikkje til å kjøpe hjelm uten sålenge eg kjører sykkel...
Bak V-Strom skjermen så blir det greit med lufting på toppen (luftstrømmen treffer toppen av hjelmen) - men ikke i luftinntaktet nede. (Både luftinntak og luft-exit er maks åpne på toppen, samt den foran munnen). Jeg sammenligner f.eks. med XR-1100 som har både noe større luftåpning og muligheten til å ha en liten glippe på visiret. Glippen på GT-Air er i praksis omtrent tett (mikro heter den visst) fordi det er lagt opp til mye mindre glippe.
Og når jeg stopper helt opp i trafikken når det er type +3C som jeg har kjørt et par ggr nå så dugger det faktisk -
på innsiden av inner-visiret. (Ikke mellom inner-visir og visir) Det har jeg ikke opplevd på XR-1100 (bare litt dugg imellom inner-visir og visiret hvis det ikke har vært satt helt riktig så det holder tett.) Så noe rart er det...
Dvs det er noe a la dette
https://netrider.net.au/threads/gt-air- ... es.160222/" onclick="window.open(this.href);return false; men langtfra så ekstremt da...
Har prøvd å klaske på litt Fogtech-væske nå, så får jeg teste når det blir kjøreforhold igjen.
Re: Valg av helhjelm
Lagt inn: 24 mar 2015, 09:36
av gorbys
Hmm, hadde ikkje det problemet når eg kjørte vstrom, men den hadde original skjermen på, det kan kanskje ha noko å seie?
Re: Valg av helhjelm
Lagt inn: 26 mar 2015, 12:38
av DelRey83
Etter en tur på SV`n i går så har jeg bemerket en ting..blir så sliten i nakken! Har en gammel type hjelm(bare lånt) mistenker at det er en billigtype. Håper ny hjelm med lettere vekt og bedre passform vil gjøre det mer komfortabelt.
Hva anbefaler dere i forhold til vekt? Hva er de letteste hjelmene på markedet..? :)