Observasjoner fra trafikken...

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Observasjoner fra trafikken...

Legg inn av Kawagutten »

Rottenikken skrev:..helt sant....vi gjør aaaaldri feil ;-)

Har kun gjort en feil i hele mitt liv.Det er å bli påkjørt på Stensholt. Den erfaringen tar jeg ikke en gang til :-)å
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Observasjoner fra trafikken...

Legg inn av jhn »

Fjeldern skrev:
jhn skrev:
AJ skrev:
Elolz skrev:[snip]Hvorfor? Bilkjøring er noe de er stolte av, de vier hele sin oppmerksomhet til det. De sitter ikke å tukler med mobilen eller fokuserer på alt annet enn kjøringen. Skal de spise så stopper de, de sitter ikke i bilen og gafler i seg mat med gaffel/skjei i ene hånden mens de kjører. Akkurat der har vi nordmenn mye å lære.
Interessant refleksjon, som har mye for seg.
Liker tanken om at bilkjøring er en ferdighet man kan knytte stolthet til . Nettopp ved å vise hva god kjøreferdighet kan gjøre for å bidra til å trygge rammer og god smidighet for at alle skal kunne komme effektivt og trygt fram til bestemmelsestedene.
Men til tross for tyskernes eminente adferd i trafikken, har de langt flere dødsfall i trafikken enn vi har. Hvorfor?
På motorveiene øker dødstallene.
Hvorfor?
Bortsett fra bedre matvaner, har ikke tyskerne såå mye å lære oss.
Det er vel bare et par land i Europa som har bedre statistikk enn oss.
Det er faktisk ikke helt korrekt. Tyskland har flere år hatt mindre ulykker per kjørte km enn det Norge har hatt. Men når det først er ulykker på motorveiene i Tyskland, har dem ofte større omfang, grunnet mye mer trafikk på veiene, og høyere hastigheter. De siste åra har det jo vært noen ganske store ulykker på motorveiene i Tyskland, som da noen ungdommer tente på noen dekk under ei bro, som endte med en enorm kjedekollisjon.

Og alle i Europa har ihvertfall noe å lære de aller fleste i Norge om kjøring på motorvei. Dra til f.eks. Sverige, og se om det er noen som ligger å lunker i venstre kjørefelt der uten grunn. Hvis det er noen som gjør det, så er det så og si alltid en norske på ferie i Sverige. Og svenskene får jo klager på kjøringen sin av både dansker og tyskere på dette dem også..

Men generelt har Norge veldig få ulykker, da spesielt tatt i betrakning i forhold til antall innbyggere. Sverige, Danmark og Storbritania er vel de landa som ligger nærmest oss, om jeg ikke husker helt feil. Per kjørte kilometer ligger vi derimot en del lengre ned, eller har ihvertfall gjort det før.
Hva er ikke korrekt? Jeg fortalte bare hva som står i artikkelen.
Malta hadde færrest drepte i 2012, GB lå som nr 2, Norge nr 3 og Tyskland litt lengere bak.
Sverige, Danmark og Finland melom Norge og Tyskland
http://www.klikk.no/motor/bil/article849356.ece

Når det gjelder motorvei-kjøring kan sikkert nordmenn lære litt av de fleste ... det er vel naturlig. Akkurat som de fleste kan lære litt vinter-kjøring av norske landeveisryttere.
Men motorvei er vel stort sett de tryggeste veiene .... i alle land.

Jeg ser det er flere som sier ting som "Men generelt har Norge veldig få ulykker, da spesielt tatt i betrakning i forhold til antall innbyggere." og lignende.
Det er vel ingen andre måter å se på dette på enn i forhold til innbyggertall?

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: Observasjoner fra trafikken...

Legg inn av Fjeldern »

jhn skrev:
Fjeldern skrev:
jhn skrev:
AJ skrev:
Elolz skrev:[snip]Hvorfor? Bilkjøring er noe de er stolte av, de vier hele sin oppmerksomhet til det. De sitter ikke å tukler med mobilen eller fokuserer på alt annet enn kjøringen. Skal de spise så stopper de, de sitter ikke i bilen og gafler i seg mat med gaffel/skjei i ene hånden mens de kjører. Akkurat der har vi nordmenn mye å lære.
Interessant refleksjon, som har mye for seg.
Liker tanken om at bilkjøring er en ferdighet man kan knytte stolthet til . Nettopp ved å vise hva god kjøreferdighet kan gjøre for å bidra til å trygge rammer og god smidighet for at alle skal kunne komme effektivt og trygt fram til bestemmelsestedene.
Men til tross for tyskernes eminente adferd i trafikken, har de langt flere dødsfall i trafikken enn vi har. Hvorfor?
På motorveiene øker dødstallene.
Hvorfor?
Bortsett fra bedre matvaner, har ikke tyskerne såå mye å lære oss.
Det er vel bare et par land i Europa som har bedre statistikk enn oss.
Det er faktisk ikke helt korrekt. Tyskland har flere år hatt mindre ulykker per kjørte km enn det Norge har hatt. Men når det først er ulykker på motorveiene i Tyskland, har dem ofte større omfang, grunnet mye mer trafikk på veiene, og høyere hastigheter. De siste åra har det jo vært noen ganske store ulykker på motorveiene i Tyskland, som da noen ungdommer tente på noen dekk under ei bro, som endte med en enorm kjedekollisjon.

Og alle i Europa har ihvertfall noe å lære de aller fleste i Norge om kjøring på motorvei. Dra til f.eks. Sverige, og se om det er noen som ligger å lunker i venstre kjørefelt der uten grunn. Hvis det er noen som gjør det, så er det så og si alltid en norske på ferie i Sverige. Og svenskene får jo klager på kjøringen sin av både dansker og tyskere på dette dem også..

Men generelt har Norge veldig få ulykker, da spesielt tatt i betrakning i forhold til antall innbyggere. Sverige, Danmark og Storbritania er vel de landa som ligger nærmest oss, om jeg ikke husker helt feil. Per kjørte kilometer ligger vi derimot en del lengre ned, eller har ihvertfall gjort det før.
Hva er ikke korrekt? Jeg fortalte bare hva som står i artikkelen.
Malta hadde færrest drepte i 2012, GB lå som nr 2, Norge nr 3 og Tyskland litt lengere bak.
Sverige, Danmark og Finland melom Norge og Tyskland
http://www.klikk.no/motor/bil/article849356.ece

Når det gjelder motorvei-kjøring kan sikkert nordmenn lære litt av de fleste ... det er vel naturlig. Akkurat som de fleste kan lære litt vinter-kjøring av norske landeveisryttere.
Men motorvei er vel stort sett de tryggeste veiene .... i alle land.

Jeg ser det er flere som sier ting som "Men generelt har Norge veldig få ulykker, da spesielt tatt i betrakning i forhold til antall innbyggere." og lignende.
Det er vel ingen andre måter å se på dette på enn i forhold til innbyggertall?
Det finnes forskjellige ulykkesstatistikker, utifra antall personer i landet, antall biler på veien, og antall kilometer kjørt i året. Så Norge kommer ikke så bra ut av f.eks. ulykker per kjørte kilometer, i tillegg til at det er stor variasjon år for år. Per kjørte kilomter var ihvertfall Tyskland tryggere enn oss sist jeg sjekket statistikken, så da kan det hende vi har en del å lære fra Tyskland alikevel. På motorveien, som noen andre nevnte her, er det heller ikke mange ulykker fremfor landevei, så det også sier jo litt. I tillegg til at dem har MYE bedre motorveivaner enn oss, og mye bedre veier generelt.

Norge er et land hvor hastigheter ikke står i forhold til forholdene mange steder. Samme med en del stoppskilt her... Nå er det faktisk satt ned til 30 i ei 50 sone her, som burde ha vært 30 hele tiden.
80 sona mellom Charlottenberg og Kongsvinger kan jeg skrive nesten ei bok om, da spesielt at dem ville ha gjennomsnittsmåling. Samme hvordan dem snur og vender på det, vil den gjennomsnittsmålingen øke antall dødsulykker på strekka, bare pågrunn av hvordan Vegvesenet, og andre etater i andre land, måler antall ulykker, 2 år før fartskameraet kom opp, mot alle etter på. Alt over 0 vil være en økning. Og det er en strekke som har hatt en del selvmord mot lastebiler, som er utgangspunktet til at deler av strekka til å begynne med ble 80 istedet for 90.

Og enda, med alle disse, som oftest, for lave hastighetene, så har vi mange ulykker per kjørte kilometer, i forhold til land som Tyskland, som har mye høyere hastigheter. Så da må dem jo ha mye å lære os norske.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Observasjoner fra trafikken...

Legg inn av jhn »

Fjeldern skrev:
jhn skrev:
Fjeldern skrev:
jhn skrev:
AJ skrev:
Elolz skrev:[snip]Hvorfor? Bilkjøring er noe de er stolte av, de vier hele sin oppmerksomhet til det. De sitter ikke å tukler med mobilen eller fokuserer på alt annet enn kjøringen. Skal de spise så stopper de, de sitter ikke i bilen og gafler i seg mat med gaffel/skjei i ene hånden mens de kjører. Akkurat der har vi nordmenn mye å lære.
Interessant refleksjon, som har mye for seg.
Liker tanken om at bilkjøring er en ferdighet man kan knytte stolthet til . Nettopp ved å vise hva god kjøreferdighet kan gjøre for å bidra til å trygge rammer og god smidighet for at alle skal kunne komme effektivt og trygt fram til bestemmelsestedene.
Men til tross for tyskernes eminente adferd i trafikken, har de langt flere dødsfall i trafikken enn vi har. Hvorfor?
På motorveiene øker dødstallene.
Hvorfor?
Bortsett fra bedre matvaner, har ikke tyskerne såå mye å lære oss.
Det er vel bare et par land i Europa som har bedre statistikk enn oss.
Det er faktisk ikke helt korrekt. Tyskland har flere år hatt mindre ulykker per kjørte km enn det Norge har hatt. Men når det først er ulykker på motorveiene i Tyskland, har dem ofte større omfang, grunnet mye mer trafikk på veiene, og høyere hastigheter. De siste åra har det jo vært noen ganske store ulykker på motorveiene i Tyskland, som da noen ungdommer tente på noen dekk under ei bro, som endte med en enorm kjedekollisjon.

Og alle i Europa har ihvertfall noe å lære de aller fleste i Norge om kjøring på motorvei. Dra til f.eks. Sverige, og se om det er noen som ligger å lunker i venstre kjørefelt der uten grunn. Hvis det er noen som gjør det, så er det så og si alltid en norske på ferie i Sverige. Og svenskene får jo klager på kjøringen sin av både dansker og tyskere på dette dem også..

Men generelt har Norge veldig få ulykker, da spesielt tatt i betrakning i forhold til antall innbyggere. Sverige, Danmark og Storbritania er vel de landa som ligger nærmest oss, om jeg ikke husker helt feil. Per kjørte kilometer ligger vi derimot en del lengre ned, eller har ihvertfall gjort det før.
Hva er ikke korrekt? Jeg fortalte bare hva som står i artikkelen.
Malta hadde færrest drepte i 2012, GB lå som nr 2, Norge nr 3 og Tyskland litt lengere bak.
Sverige, Danmark og Finland melom Norge og Tyskland
http://www.klikk.no/motor/bil/article849356.ece

Når det gjelder motorvei-kjøring kan sikkert nordmenn lære litt av de fleste ... det er vel naturlig. Akkurat som de fleste kan lære litt vinter-kjøring av norske landeveisryttere.
Men motorvei er vel stort sett de tryggeste veiene .... i alle land.

Jeg ser det er flere som sier ting som "Men generelt har Norge veldig få ulykker, da spesielt tatt i betrakning i forhold til antall innbyggere." og lignende.
Det er vel ingen andre måter å se på dette på enn i forhold til innbyggertall?
Det finnes forskjellige ulykkesstatistikker, utifra antall personer i landet, antall biler på veien, og antall kilometer kjørt i året. Så Norge kommer ikke så bra ut av f.eks. ulykker per kjørte kilometer, i tillegg til at det er stor variasjon år for år. Per kjørte kilomter var ihvertfall Tyskland tryggere enn oss sist jeg sjekket statistikken, så da kan det hende vi har en del å lære fra Tyskland alikevel. På motorveien, som noen andre nevnte her, er det heller ikke mange ulykker fremfor landevei, så det også sier jo litt. I tillegg til at dem har MYE bedre motorveivaner enn oss, og mye bedre veier generelt.

Norge er et land hvor hastigheter ikke står i forhold til forholdene mange steder. Samme med en del stoppskilt her... Nå er det faktisk satt ned til 30 i ei 50 sone her, som burde ha vært 30 hele tiden.
80 sona mellom Charlottenberg og Kongsvinger kan jeg skrive nesten ei bok om, da spesielt at dem ville ha gjennomsnittsmåling. Samme hvordan dem snur og vender på det, vil den gjennomsnittsmålingen øke antall dødsulykker på strekka, bare pågrunn av hvordan Vegvesenet, og andre etater i andre land, måler antall ulykker, 2 år før fartskameraet kom opp, mot alle etter på. Alt over 0 vil være en økning. Og det er en strekke som har hatt en del selvmord mot lastebiler, som er utgangspunktet til at deler av strekka til å begynne med ble 80 istedet for 90.

Og enda, med alle disse, som oftest, for lave hastighetene, så har vi mange ulykker per kjørte kilometer, i forhold til land som Tyskland, som har mye høyere hastigheter. Så da må dem jo ha mye å lære os norske.
Jeg har ikke sett de statistikkene du prater om, har du noen å vise til? Men uansett ... vi ligger vel relativt godt plassert på alle statistikker.
Jeg har ligget bak så mange tyskere på norske landeveier, at jeg tviler på at de kan lære oss så veldig mye om kjøring på norske landeveier. De kan sikkert lære oss om motorveikjøring, og Indere og andre asiater kan lære oss om rushtids-kjøring og lanesplitting o.l

Men du sier at Norge er et land hvor hastigheter ikke står i forhold til forholdene mange steder ... er ikke det et lite paradoks at vi klager over lave fartsgrenser, og henviser til f.eks. Sverige hvor de har litt høyere fartsgrenser ... og veier tilpasset fartsgrensene, samtidig som vi klager over dårlige veier ... og henviser til Sverige med bedre veier
Kanskje fartsgrensene og forholdene er like godt tilpasset hverandre i Norge som i Sverige?


Fant forresten en artikkel fra 2013 som sier at vi er det landet som kjører mest i Europa.
Hvordan blir det da i forhold til dødsfall pr kjørte km?
http://www.dagsavisen.no/innenriks/vi-e ... g-1.293964

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: Observasjoner fra trafikken...

Legg inn av Fjeldern »

jhn skrev: Jeg har ikke sett de statistikkene du prater om, har du noen å vise til? Men uansett ... vi ligger vel relativt godt plassert på alle statistikker.
Jeg har ligget bak så mange tyskere på norske landeveier, at jeg tviler på at de kan lære oss så veldig mye om kjøring på norske landeveier. De kan sikkert lære oss om motorveikjøring, og Indere og andre asiater kan lære oss om rushtids-kjøring og lanesplitting o.l

Men du sier at Norge er et land hvor hastigheter ikke står i forhold til forholdene mange steder ... er ikke det et lite paradoks at vi klager over lave fartsgrenser, og henviser til f.eks. Sverige hvor de har litt høyere fartsgrenser ... og veier tilpasset fartsgrensene, samtidig som vi klager over dårlige veier ... og henviser til Sverige med bedre veier
Kanskje fartsgrensene og forholdene er like godt tilpasset hverandre i Norge som i Sverige?


Fant forresten en artikkel fra 2013 som sier at vi er det landet som kjører mest i Europa.
Hvordan blir det da i forhold til dødsfall pr kjørte km?
http://www.dagsavisen.no/innenriks/vi-e ... g-1.293964

Var denne her som viste den statistikken tidligere: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_c ... death_rate" onclick="window.open(this.href);return false;

Men den er endret siden jeg sist så på den, og der kommer jo nå Norge bedre ut enn Tyskland. Tallene er nok en del nyere, og det er også derfor jeg først sa at det ihvertfall var sånn. Sist jeg søkte opp noen som helst sånn statistikk var vel fort rundt 2012/2013, og ting som dette forandrer seg jo år fra år. Og sist jeg hadde noen interesse av å søke opp den statistikken så hadde Tyskland færre drepte per km.

Ja, vi klager både på veier og hastigheter, men så har dem jo en tendens her i landet til å senke hastigheten etter dem pusser opp veiene også. Altså, de veiene som faktisk er bra.

Voksen
Innlegg: 325
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: Observasjoner fra trafikken...

Legg inn av Voksen »

Men da Fjeldern må en vel kunne konkludere med at Tyskland har vesentlig flere drepte i trafikken hvert pr million innbyggere og at nordmannen i tillegg tilbakelegger flere kilometer i trafikken hvert år enn tyskeren?
Ja statistikker forandrer seg fra år til år, men ikke veldig mye.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Observasjoner fra trafikken...

Legg inn av RuneMC »

Er det ikke mer relevant å se på Sverige? (Og husk også at 2014 var et år med historisk lav rekord i Norge. Snitt over noen år hadde gitt et bedre bilde.)
http://www.ssb.no/vtu/
Et vanlig mål for ulykkesrisiko er å se på antall trafikkdrepte per 100 000 innbyggere. I 2014 var det 2,9 omkomne per 100 000 innbyggere i Norge. Dette er noe høyere enn i Sverige, men lavere enn i Danmark og Finland, som hadde henholdsvis 3,3 og 4,1 omkomne per 100 000 innbyggere.
Ikke har de oljepenger - men bedre veier og bedre vedlikeholdte veier. Høyere fartsgrenser og mer logisk bruk av fartssoner for lav fart. I Norge er det gått inflasjon i fartsdumper og jojo-fartsgrenser med 60-40-60-40-osv pga merkelige regler om at fotgjengeroverganger må være opphøyet og ha 40 km/t fartsgrense fordi kjørekompetansen antas være så lav at ingen sjåfører respekterer en fotgjengerovergang i 60-sone (!) :doh
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Observasjoner fra trafikken...

Legg inn av jhn »

RuneMC skrev:Er det ikke mer relevant å se på Sverige? (Og husk også at 2014 var et år med historisk lav rekord i Norge. Snitt over noen år hadde gitt et bedre bilde.)
http://www.ssb.no/vtu/
Et vanlig mål for ulykkesrisiko er å se på antall trafikkdrepte per 100 000 innbyggere. I 2014 var det 2,9 omkomne per 100 000 innbyggere i Norge. Dette er noe høyere enn i Sverige, men lavere enn i Danmark og Finland, som hadde henholdsvis 3,3 og 4,1 omkomne per 100 000 innbyggere.
Ikke har de oljepenger - men bedre veier og bedre vedlikeholdte veier. Høyere fartsgrenser og mer logisk bruk av fartssoner for lav fart. I Norge er det gått inflasjon i fartsdumper og jojo-fartsgrenser med 60-40-60-40-osv pga merkelige regler om at fotgjengeroverganger må være opphøyet og ha 40 km/t fartsgrense fordi kjørekompetansen antas være så lav at ingen sjåfører respekterer en fotgjengerovergang i 60-sone (!) :doh
De tallene som har vært nevnt er eldre enn 2014. Vi har vel ligget foran Sverige en del år ... om jeg ikke husker feil. Uavhengig av om vi teller dødsfall pr innbygger eller pr kjørte km.
"Oljepenger" ... det er vel ikke noe argument for noen ting?
Problemet med norske veier er at de ble bygd før oljepengene.
Jeg tror ikke norske veimyndigheter er så mye verre enn sine europeiske kollegaer. Jeg har kjørt på veier som har gale fartsgrenser i våre naboland også. Og dårlig dekke
Jeg tror du må bevege deg i et område som myndighetene har bestemt seg for plage litt ekstra, for denne inflasjonen merker ikke jeg noe til.
Mange av disse fartsdumpene kommer jo etter ønske fra beboere, etter å ha sett at folk ikke respekterer fartsgrenser og trafikkregler forøvrig. Så om det er ekstra ille der du ferdes daglig, er kanskje du en av årsakene til disse dumpene og jo-jo fartsgrensene?
Har du kanskje kjørt deg litt fast? Jeg synes du har vært litt i overkant kritisk til norske veier, veimyndigheter og trafikanter ... men ikke til deg selv og de andre medlemmene her inne ... der er adferden selvfølgelig upåklagelig
Fartsdumper og gangfelt og andre fotgjenger-vennlige greier plager meg overhodet ikke ... tvert i mot.
Jeg har både foreldre og barnebarn som har stor nytte av disse plagsomme anordningene.

Jeg har ikke kjørt så mye i utlandet, bortsett fra Danmark, Sverige og Finland ... den største forskjellen ser jeg ikke på veistandarden eller på farta, men på adferden til trafikantene.
Nordmenn virker mere aggressive og mindre lovlydige enn våre naboer, jeg har også hørt utlendinger som mener dette ... kanskje vi rett og slett har de veiene og den fartsgrensene vi fortjener og behersker?

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: Observasjoner fra trafikken...

Legg inn av Fjeldern »

Voksen skrev:Men da Fjeldern må en vel kunne konkludere med at Tyskland har vesentlig flere drepte i trafikken hvert pr million innbyggere og at nordmannen i tillegg tilbakelegger flere kilometer i trafikken hvert år enn tyskeren?
Ja statistikker forandrer seg fra år til år, men ikke veldig mye.
Sier ikke at det ikke er sånn statistikken er i dag, men den må jo ha forandret seg ganske mye, med tanke på at den siden jeg linket, bare for noen år siden viste at Tyskland var bedre enn oss pr kjørte kilometer. Artikkelen som ble linket som sier at nordmenn kjører mest, nevner jo også at i omtrent samtlige andre land har kilometeren gått ned, mens i Norge har den økt.
Og ikke vet jeg hva som er gjennomsnittet for dødsulykker i Tyskland eller Norge over f.eks. en 10 års periode, for det har jeg ikke søkt opp. Så det kan hende Tyskland hadde et vesentlig bra år det året, eller at Norge hadde et dårlig, og at tallene i dag da gir et bedre inntrykk. Og i tillegg kan man vel også si at dødsulykker per innbygger er mer solide tall, siden det er større sjanse for at de er korrekte.
jhn skrev: De tallene som har vært nevnt er eldre enn 2014. Vi har vel ligget foran Sverige en del år ... om jeg ikke husker feil. Uavhengig av om vi teller dødsfall pr innbygger eller pr kjørte km.
"Oljepenger" ... det er vel ikke noe argument for noen ting?
Problemet med norske veier er at de ble bygd før oljepengene.
Jeg tror ikke norske veimyndigheter er så mye verre enn sine europeiske kollegaer. Jeg har kjørt på veier som har gale fartsgrenser i våre naboland også. Og dårlig dekke
Jeg tror du må bevege deg i et område som myndighetene har bestemt seg for plage litt ekstra, for denne inflasjonen merker ikke jeg noe til.
Mange av disse fartsdumpene kommer jo etter ønske fra beboere, etter å ha sett at folk ikke respekterer fartsgrenser og trafikkregler forøvrig. Så om det er ekstra ille der du ferdes daglig, er kanskje du en av årsakene til disse dumpene og jo-jo fartsgrensene?
Har du kanskje kjørt deg litt fast? Jeg synes du har vært litt i overkant kritisk til norske veier, veimyndigheter og trafikanter ... men ikke til deg selv og de andre medlemmene her inne ... der er adferden selvfølgelig upåklagelig
Fartsdumper og gangfelt og andre fotgjenger-vennlige greier plager meg overhodet ikke ... tvert i mot.
Jeg har både foreldre og barnebarn som har stor nytte av disse plagsomme anordningene.

Jeg har ikke kjørt så mye i utlandet, bortsett fra Danmark, Sverige og Finland ... den største forskjellen ser jeg ikke på veistandarden eller på farta, men på adferden til trafikantene.
Nordmenn virker mere aggressive og mindre lovlydige enn våre naboer, jeg har også hørt utlendinger som mener dette ... kanskje vi rett og slett har de veiene og den fartsgrensene vi fortjener og behersker?
Vi nord i Europa er vel de minst aggresive sjåførerene i verden. Snakket med blant annet øst-europere og spanjoler, som ikke skjønner hvordan vi kommer oss frem noen sted. Hadde man kjørt så "pinglete" i andre land, så hadde ingen kommet inn i ei rundkjøring eller igjennom et eneste kryss. Men dette er vel kanskje et mer landlig problem det der med å ikke kunne bestemme seg.
Mens svensker kjører vesentlig mindre aggresivt i Sverige enn i Norge. Kjør noen av pendle veiene fra sverige og innover mot Oslo, så er det veldig aggresiv kjøring på dem. Og svenskene kjører ofte fort, men så har dem jo veier til det også som oftest, så blir jo ikke helt det samme.

Eneste jeg ikke liker med fartsdumper, er at det er flere yrkessjåfører som har fått ryggproblemer pågrunn av det i byene. Så har medlidenhet for dem!

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Observasjoner fra trafikken...

Legg inn av RuneMC »

@jhn - tallene jeg linket til og siterte var fra 2014. Vanskelig å få noe mer oppdatert.

En annen ting - har dere tenkt over at grunnent til at det er flere ulykker i nabolandene kan være fordi flere nordmenn ferierer der ? :-k

Og tallene for Tyskland hvis de inkluderer tidligere DDR, så tipper jeg tallene er lavere i vest og høyere i øst.

Ellers "dagens" var
- ny farlig mengde grus slumset ut av en eller annen transportør i en skarp sving ved Midtbygda. Den ble feiet senest fredag etter at jeg hadde klaget en uke til det interkommunale selskapet. Muligens en som transporterer usikret grus og ikke avpasser farten.
- på vei nedover E18 fra Asker, rett strekning i god tid før svingen til Holmen, var det en lastebil som begynte å sige over i kollektivfeltet uten forvarsel og idet jeg var på tur til å passere. Var vel 1m over i mitt felt. Horn og illustrerende håndbevegelser i retur :evil

To faremomenter på dagens tur var altså grunnet såkalte "yrkessjåfører" - ikke imponert.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Voksen
Innlegg: 325
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: Observasjoner fra trafikken...

Legg inn av Voksen »

RuneMC skrev:
En annen ting - har dere tenkt over at grunnent til at det er flere ulykker i nabolandene kan være fordi flere nordmenn ferierer der ? :-k
Der har du knekt koden :thumleft
Det er jo ingen utlendiger som fører hverken vogntog eller bil som forulykker noe som helst her i landet, så da gjør de det sikkert ikke hjemme heller. :-k

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Observasjoner fra trafikken...

Legg inn av RuneMC »

Jojo, men de er jo gjerne fra øst-EU land hvor statistikken virkelig er dårlig (PL, LT, LV, EST, H, BG, RO og noen D (men mistenker at disse er ex-DDR)) Så du skal ikke se bort ifra at jeg har et lite poeng. :mk Billig arbeidskraft medfører øket risiko på norske veier, vil jeg hevde.

En annen ting på MC er at man kjenner det som lukter - og da er det jo utvilsomt mye "livsviktig" transport av søppel som fyller f.eks. E18 og Rv23. Et godt eksempel på at fellesskapet tar noen ganske dårlige beslutninger for både miljø og trafikksikkerhet begrunnet i "billigste anbud" - der tenker man ikke helhetlig.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Voksen
Innlegg: 325
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: Observasjoner fra trafikken...

Legg inn av Voksen »

Det med søppel er jeg helt enig i RuneMC.
Slakteavfall blir fraktet fra Rogaland helt Hamar, og det stanker ILLE! Vet om en motorsyklist som måtte stoppe å spy midt inne i en av tunnellene i Kvinesdal pga stanken fra et vogntog lastet med tarmer. Han kjører ikke den nye veien noe mer, men tar gamle E39. Tunnellene stanker lenge etter at de illeluktene vogntogene har vært der, og på sommeren når vi er på veiene er det ekstra ille.
Rart at ingen tar til orde for å gjøre noe med dette.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Observasjoner fra trafikken...

Legg inn av jhn »

Voksen skrev:
RuneMC skrev:
En annen ting - har dere tenkt over at grunnent til at det er flere ulykker i nabolandene kan være fordi flere nordmenn ferierer der ? :-k
Der har du knekt koden :thumleft
Det er jo ingen utlendiger som fører hverken vogntog eller bil som forulykker noe som helst her i landet, så da gjør de det sikkert ikke hjemme heller. :-k
Nå er du ikke alvorlig Rune, er du vel? Det er alvorlig mange tyske, franske, italienske, spanske og div øst-europeiske turister som farter langs norske veier, og alle disse ligger bak oss på statistikken ... kan vi da regne med at statistikken vår egentlig kunne vært mye bedre uten alle disse turistene? At vi skulle vært plassert enda høyere opp på lista?
Om nordmenn påvirker statistikken i Sverige, må vi vel anta at utlendinger påvirker vår statistikk?
... spesielt med mtp vårt beskjedne folketall.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Observasjoner fra trafikken...

Legg inn av LordShaft »

Hahaha fy faen så jeg begynte å flire av det innlegget ditt voksen :lol

Det er helt alvorlig noe flere burde tatt orde for, men ser bare for meg han stakkars motorsyklisten som måtte av med hjelmen å spy i den tunnelen :knegg

Note4

Svar