Telt - hva bør man velge?
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: Telt, what to choose?
Tenker litt det samme som Dansekris her. Det at det tar mye plass og veier mye er nok det største minuset.
Men kult var det da... : )
Men kult var det da... : )
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Telt, what to choose?
Haha, med en sykkel i dewn størrelsen kan man lett ta teltet i hanskerommet ja 

-
- Innlegg: 152
- Registrert: 30 mar 2010, 09:10
- Motorsykkelen din: Kawa1000/SuzDL650/HondaANF
- Bosted: Ridabu
Re: Telt, what to choose?
Bomull har en stor fordel; naturlig lufting og lite kondens. For lengre opphold i camp er bomull bra! Da er det aktuelt med svære leirtelt, ikke et 1-manns krypinn som omtalt her. Ja, det er tøft. Veldig tøft, faktisk. Men, det er tungt og stort i nedpakket utgave.
Se test;https://www.youtube.com/watch?v=a978nO0h7Gg
Jada, her har du underlag og sovepose i pakka.
Tradisjonelle opplegg med lite telt for to personer, et underlag og en sommerpose er mindre, lettere og mer fleksibelt oppdelt i tre deler når du skal pakke sykkel.
Alternativ i toppkvalitet; Exped Mira II HL, Exped Synmat 7 og Warmpeace Solitaire 250/Viking 300 Vekt totalt ca 3 kg Pris totalt ca 8000 kroner. Det vrimler av tilsvarende alternativer som bør vurderes.
Se test;https://www.youtube.com/watch?v=a978nO0h7Gg
Jada, her har du underlag og sovepose i pakka.
Tradisjonelle opplegg med lite telt for to personer, et underlag og en sommerpose er mindre, lettere og mer fleksibelt oppdelt i tre deler når du skal pakke sykkel.
Alternativ i toppkvalitet; Exped Mira II HL, Exped Synmat 7 og Warmpeace Solitaire 250/Viking 300 Vekt totalt ca 3 kg Pris totalt ca 8000 kroner. Det vrimler av tilsvarende alternativer som bør vurderes.
- Olav K
- Innlegg: 2668
- Registrert: 18 mai 2013, 14:07
- Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
- Bosted: Odda/Rosendal
Re: Telt, what to choose?
Noe av greia her er vel at liggeunderlag er innebygget i teltet, og soveposen pakkes i samme rull.Dansekris skrev: 17 jun 2019, 11:52Her kommer party pooperen, men jeg ser ikke helt greia med dette teltet. Det veier jo mer, tar mer plass og er mindre en vanlige telt.AJ skrev: 17 jun 2019, 01:07 I helga hadde Randsfjord MC besøk av skuespiller og selvfølgelig motorsyklist Håkon Smeby, som har et viktig og interessant prosjekt på gang. Det kan du lese mer om her: https://www.facebook.com/Hawkonrides/.
På Randsfjord MC kafé dagene som ble kombinert med den uhøytidelige 15-årsferingen av MCsiden.no på nett, hadde Håkon med seg et telt jeg synes det er på sin plass å vise fram her i tråden. I hans tilfelle et tomannstelt i solid canvasstoff, som også skulle være vanntett. Et interessant telt godt egnet for en på MC-tur. Eneste innvendingene er at det er lavt og veier mye, ca. 10 kg.
Men at det er solid og kjapt og enkelt å sette opp er det ingen tvil om. Prisen var heller ikke så verst, iflg. Håkon Smeby.
Mer om teltet her: https://wingmanoftheroad.com/
Og her et par bilder av det fra Randsfjord MC:
Canvastelt.JPG
Canvastelt 2.JPG
I tillegg må det jo være mindre vanntett enn tradisjonell teltduk dette canvasstoffet.
Man får knallgode telt fra 1500kr som veier under 2kg.
Og så skal det matche for de som kjører Scrambler-type sykkel.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Telt, what to choose?
Jepp, ser den. Jeg får plass til liggeunderlag, telt, stor og bulky sovepose, kokeutstyr, stol, oppblåsbar pute og alt øvrig campingutstyr i en 60l pakksekk som ser litt mindre ut enn hele riggen hans. Men like stilig er det ikke..! :)Olav K skrev: 17 jun 2019, 14:39Noe av greia her er vel at liggeunderlag er innebygget i teltet, og soveposen pakkes i samme rull.Dansekris skrev: 17 jun 2019, 11:52Her kommer party pooperen, men jeg ser ikke helt greia med dette teltet. Det veier jo mer, tar mer plass og er mindre en vanlige telt.AJ skrev: 17 jun 2019, 01:07 I helga hadde Randsfjord MC besøk av skuespiller og selvfølgelig motorsyklist Håkon Smeby, som har et viktig og interessant prosjekt på gang. Det kan du lese mer om her: https://www.facebook.com/Hawkonrides/.
På Randsfjord MC kafé dagene som ble kombinert med den uhøytidelige 15-årsferingen av MCsiden.no på nett, hadde Håkon med seg et telt jeg synes det er på sin plass å vise fram her i tråden. I hans tilfelle et tomannstelt i solid canvasstoff, som også skulle være vanntett. Et interessant telt godt egnet for en på MC-tur. Eneste innvendingene er at det er lavt og veier mye, ca. 10 kg.
Men at det er solid og kjapt og enkelt å sette opp er det ingen tvil om. Prisen var heller ikke så verst, iflg. Håkon Smeby.
Mer om teltet her: https://wingmanoftheroad.com/
Og her et par bilder av det fra Randsfjord MC:
Canvastelt.JPG
Canvastelt 2.JPG
I tillegg må det jo være mindre vanntett enn tradisjonell teltduk dette canvasstoffet.
Man får knallgode telt fra 1500kr som veier under 2kg.
Og så skal det matche for de som kjører Scrambler-type sykkel.
Re: Telt, what to choose?
Holdt på å komme med ufin hipster-kommentar på "wingman-on-the-Road" teltet men fant ut at det holder jeg meg for god til (VAR litt kult da, må innrømmes)
Fant ut etter fjorårets grustur at vekten på bagasje måtte ned. Googlet litt rundt og våre venner i Kina er flinke til å kopiere hvis man vet hva man skal kjøpe og til en rimelig penge. Så kjøpte dette teltet fra NatureHike, veier 1.3kg så sparte 1.1kg ifht det hadde (som tross alt ikke er så tungt) og denne soveposen fra AEGISMAX som veier 0.5k så sparte nesten en kilo til der, begge fått bra omtale i tester.
Så over 2 kg spart på telt og sovepose. Gjør ikke alene så mye men må snu alle steiner, mange bekker små og alt det der, så slår det mye ut på totalen. Betalte 900,- for teltet på kampanje og 700,- for soveposen så ikke noe å si på prisen.

Fant ut etter fjorårets grustur at vekten på bagasje måtte ned. Googlet litt rundt og våre venner i Kina er flinke til å kopiere hvis man vet hva man skal kjøpe og til en rimelig penge. Så kjøpte dette teltet fra NatureHike, veier 1.3kg så sparte 1.1kg ifht det hadde (som tross alt ikke er så tungt) og denne soveposen fra AEGISMAX som veier 0.5k så sparte nesten en kilo til der, begge fått bra omtale i tester.
Så over 2 kg spart på telt og sovepose. Gjør ikke alene så mye men må snu alle steiner, mange bekker små og alt det der, så slår det mye ut på totalen. Betalte 900,- for teltet på kampanje og 700,- for soveposen så ikke noe å si på prisen.
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: Telt, what to choose?
Aha! Jeg leste meg ikke opp før jeg kritiserte. Med liggeunderlag og sovepose i samme pakke så ser jeg litt mer nytten :)TrondA skrev: 17 jun 2019, 14:38 Bomull har en stor fordel; naturlig lufting og lite kondens. For lengre opphold i camp er bomull bra! Da er det aktuelt med svære leirtelt, ikke et 1-manns krypinn som omtalt her. Ja, det er tøft. Veldig tøft, faktisk. Men, det er tungt og stort i nedpakket utgave.
Se test;https://www.youtube.com/watch?v=a978nO0h7Gg
Jada, her har du underlag og sovepose i pakka.
Tradisjonelle opplegg med lite telt for to personer, et underlag og en sommerpose er mindre, lettere og mer fleksibelt oppdelt i tre deler når du skal pakke sykkel.
Alternativ i toppkvalitet; Exped Mira II HL, Exped Synmat 7 og Warmpeace Solitaire 250/Viking 300 Vekt totalt ca 3 kg Pris totalt ca 8000 kroner. Det vrimler av tilsvarende alternativer som bør vurderes.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Re: Telt, what to choose?
Jeg kikket også på teltet som Håkon hadde med seg og etter det jeg kan bedømme så klatrer det kvalitetsmessig laaaangt på utsiden av alt annet moderne ræl som ikke veier noe. At det ikke er høyt er vel heller ikke noe problem. Skal man ikke bare sove der inne ? (mulig jeg er naiv men la gå) At det veier 10 kilo ser jeg ikke som noe problem, jeg tenker at det opptar passasjerplassen og hadde man hatt en passasjer så ville det jo fort gått på iallfall 70 kilo fullt utrustet ...om ikke mer. Så sånn sett så sparer teltet deg en transportvekt på 60 kg +. Jeg er en hårsbredd fra å bestille dette ufattelig geniale teltet. (må bare betale baksmellen først) 

Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)
Re: Telt, what to choose?
Hver sin smak... Jeg foretrekker å ha mulighet for å sitte skikkelig oppreist, helst på knærne i alle fall. Greit å kunne skifte i teltet og det er også veldig kjekt å ha mulighet til å sitte skikkelig om du vil rømme inn i teltet fra regnvær osv.utc skrev: 17 jun 2019, 22:19 Jeg kikket også på teltet som Håkon hadde med seg og etter det jeg kan bedømme så klatrer det kvalitetsmessig laaaangt på utsiden av alt annet moderne ræl som ikke veier noe. At det ikke er høyt er vel heller ikke noe problem. Skal man ikke bare sove der inne ? (mulig jeg er naiv men la gå)
Ellers ser teltet forsåvidt kanskje kjekt ut og inkluderer så vidt jeg kan se sovepose og madrass. Aner ikke hvordan madrassen er å ligge på eller soveposen tåler av temperatur etc.
Tror heller jeg går for en variant som er høyere under taket og har et skikkelig fortelt. Det er utrolig kjipt å legge seg i regnvær om det bare blåser vann rett inn, som det nok vil gjøre i det teltet der.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39731
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Telt, what to choose?
Enig med utc i at kvaliteten på teltet til Håkon Smeby ser ut til å være bunnsolid. Men at det er så mye bedre enn telt med tynnere og mer nymotens duk, er jeg ikke overbevist om.
En stor fordel med det, slik jeg ser det, er at det ser ut til å være svært enkelt å sette opp. Ulempen for de av oss som kjører to på en MC er vekten, noe jeg også har påpekt for egen del tidligere.
Også har begge vi to som kjører sammen på en MC opplevd hvor behagelig det er er med fortelt som har normal ståhøyde, 170 cm. i det letteste teltet vårt på rett under 4 kg og opp mot 190 cm. i det romslige "bungalow"-teltet med en vekt under 6 kg.
Behagelig å sitte under tak, synes vi, når været blir ruskete og behagelig når man skal kle av og på seg kjøreutstyr og lettere antrekk etter kjøreturene.
En stor fordel med det, slik jeg ser det, er at det ser ut til å være svært enkelt å sette opp. Ulempen for de av oss som kjører to på en MC er vekten, noe jeg også har påpekt for egen del tidligere.
Også har begge vi to som kjører sammen på en MC opplevd hvor behagelig det er er med fortelt som har normal ståhøyde, 170 cm. i det letteste teltet vårt på rett under 4 kg og opp mot 190 cm. i det romslige "bungalow"-teltet med en vekt under 6 kg.
Behagelig å sitte under tak, synes vi, når været blir ruskete og behagelig når man skal kle av og på seg kjøreutstyr og lettere antrekk etter kjøreturene.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Telt, what to choose?
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)
Re: Telt, what to choose?
For de som vil ha superlett telt, vanskelig å matche prisen på dette fra XXL,Sarek Superlight 2+Camp, Tomannstelt.
Klinket til selv om akkurat kjøpt fra NatureHike, bedre kvalitet og mye bedre plass for 300g ektra vekt.
Klinket til selv om akkurat kjøpt fra NatureHike, bedre kvalitet og mye bedre plass for 300g ektra vekt.
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Bosted: Vestfold
Re: Telt, what to choose?
1.7kg er jo en bra vekt,ca 6 kg mindre en det 3manns teltet jeg har fra BTpingvin skrev: 23 jun 2019, 14:22 For de som vil ha superlett telt, vanskelig å matche prisen på dette fra XXL,Sarek Superlight 2+Camp, Tomannstelt.
Klinket til selv om akkurat kjøpt fra NatureHike, bedre kvalitet og mye bedre plass for 300g ektra vekt.

X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
Re: Telt, what to choose?
Sitter plutselig med 2 telt mer enn trenger, kjøpte Naturehike teltet på tilbud for 900,- (ordinærpris 1400,-) på 123Friluft selger for det ga for den, helt ubrukt, ikke en gang prøveoppsatt. Veide 1.4kg inklusive pose på baggasjevekta.pingvin skrev: 23 jun 2019, 14:22 For de som vil ha superlett telt, vanskelig å matche prisen på dette fra XXL,Sarek Superlight 2+Camp, Tomannstelt.
Klinket til selv om akkurat kjøpt fra NatureHike, bedre kvalitet og mye bedre plass for 300g ektra vekt.

Har også et MSR Elixir 2 telt, koster 3900,- ordinær pris selv om ligger ute til under 3000,- på nett. Brukt 1 natt på campingplass/gress uten regn. Tenkte 1900,- for det. Veier 2.5kg med pose så ganske lett tross alt og kraftigere enn de 2 andre (derav noe høyere vekt).

2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days