Lasse`s logg: Kawasaki Z H2 2020

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Lasse`s logg

Legg inn av Intruder »

:redface :redface Jeg har bare ett kart med,det er over Stor-Oslo...kjører jeg meg bort må det være der.. :terge
Kan være nok med et kompass også,da vet du hvor de ulike himmelretningene er.. :lol
Og NÅ tror jeg det er best denne villfarne eventyrforteller går tilsengs....natta :nattinatti :-({|= :sleepy
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Lasse`s logg

Legg inn av lasse_hansen »

Nå har jeg prøvd å få lyden på opptak, ikke så lett som jeg først trudde. Endte opp med å bruke mobil kamera med mic... Så micèn på mobilen min er ganske bra, så lyden høres mye høyere ut enn den egentlig er. Men man hører ihvertfall knirke lyden når jeg står der å gynger på sykkelen.. Forresten, knirker endel ide sykkelen løftes opp på midtstøtte også..

Kom gjerne med tips om dere vet hva lyden kan være for noe, la oss leke "Lyden av TDM" hehe, hørt litt mye på P4 nå ja, lyden av norge. hehe :lol

Om ikke videoen kommer opp, så kommer den nok straks, har nettopp lastet de opp.

Her høres lyden kanskje best:
http://www.youtube.com/watch?v=NSnBorxVb6g" onclick="window.open(this.href);return false;

Enda en, litt dårligere der kanskje:
http://www.youtube.com/watch?v=C4SAiCLXfTo" onclick="window.open(this.href);return false;

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Lasse`s logg

Legg inn av ArcticTiger »

Jeg tipper at det er "noe" med lenkearm-lagerene til støtdempern bak.

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Lasse`s logg

Legg inn av lasse_hansen »

ArcticTiger skrev:Jeg tipper at det er "noe" med lenkearm-lagerene til støtdempern bak.
Takk for tips :thumleft

Jeg kan jo sjekke dette nærmere, å se om det er noe der, hvordan kan jeg evt sjekke nærmere om det kan være dette??? ta tak i demperen bak og røske litt? evt se om det kommer noen lyd da, eller finnes det andre måter??
Er det evt noe jeg bør få byttet ganske kjapt, om det skulle vise seg å være det??

Andre som har noen andre teorier, bare spytt ut, kommer til å sjekke dere sier fortløpende.. Lenkearm-lagerne i støtdemperen, skal se nærmere på det i morra hvis jeg bare finner ut hvordan..

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38171
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Lasse`s logg

Legg inn av AJ »

Nå har jeg hørt og sett begge videoene og synes lyden høres veldig godt, ja... :-k
Men aner ikke hva det kan være. Har aldri hørt noe som er i nærheten av å ligne på min TDM de 60K jeg kjørte med den.
Men verkstedet må jo være i stand til å finne årsaken :eh
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Lasse`s logg

Legg inn av ArcticTiger »

Er det smørenippel på lenkearmlagerene, noen sykkler har det, kanskje det bare trengs litt fett?
For å sjekke om det er slakk, sett sykkern på hovedstøtta og prøv å bevege hjulet opp/ned samtidig som du ser på lagerpunktene. Er det slakk vil du se og kjenne det. Best å få en medhjelper til denne testen.
Men det virker litt rart at lagera skal være gåene alt, så lite som sykkern din er gått :-k .
En annen mulighet: Det staget som holder bremsekalipern bak i lengderetningen, det er ikke det som knirker litt i en av endene?

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Lasse`s logg

Legg inn av Onsløv »

lasse_hansen skrev:det kan også være en mulighet.. Skal legge ut en film med lyden på seinere idag, så kan du/dere høre om det er noe dere har vært borti før =)

Forresten folkens, noen som vet hvor man får kjøpt mc kart?? Sånn som passer i de fleste tankvesker, og som dekker norge, sverige og danmark eller noe sånt??? Noen tips til nettsider hvor jeg kan titte
Cappelens MC-kart.
Laminerte kartark som passer i tankvesker.
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Lasse`s logg

Legg inn av ejs »

Onsløv skrev:
lasse_hansen skrev:det kan også være en mulighet.. Skal legge ut en film med lyden på seinere idag, så kan du/dere høre om det er noe dere har vært borti før =)

Forresten folkens, noen som vet hvor man får kjøpt mc kart?? Sånn som passer i de fleste tankvesker, og som dekker norge, sverige og danmark eller noe sånt??? Noen tips til nettsider hvor jeg kan titte
Cappelens MC-kart.
Laminerte kartark som passer i tankvesker.
Cappelens bilkart med spiralrygg, er mye mer detaljerte enn mc-kartet.
Jeg bruker bilkartet mye mere enn mc-kartet.
Passer i min Givi tankveske
:mc2 :vin :mc_p:
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Lasse`s logg

Legg inn av lasse_hansen »

takk for alle gode svar. Jeg skal sjekke litt nærmere på det du/dere har nevnt her i morra etter jobb.. Så skal jeg se om jeg kan finne noe slark eller noe sånt baki der :D Takker for tips, tilbakemeld kommer i løpet av i morra :yeyeye
Håper på å finne ut av det.. Forresten, bare så det er sagt så høres lyden mye høyere ut på filmen enn i virkeligheten..
Hovedstøtte, mener du da midtstøtte? eller sidestøtte? :eh
lenkearmlagerene, hvor ser jeg evt disse?

God kveld og natt alle sammen

Ps. de på verkstedet sa det var bare en irritasjons lyd, og de kunne finne ut hva det var, men måtte da av med bakhjul osv, kunne bli dyrt, så han sa at jeg kunne ignorere lyden og bare kjøre å kose meg i sommer, ikke noe farlig sa han.. Så han har kanskje sjekket det meste av lager, men jeg skal sjekke det dere har nevnt her selv også, har litt lyst til å finne ut hvor lyden kommer ifra se :prf

Takk til alle som er behjelplige med tips og slikt :thumleft

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Lasse`s logg

Legg inn av ArcticTiger »

Hovedstøtte = midtstøtte (så bakhjulet henger ubelastet)
Lenkearmene er det som støtdempern er festet til nede.

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Lasse`s logg

Legg inn av lasse_hansen »

skal gå ut i garasjen å sjekke om litt, og se om jeg får sett opp det er noe slakk der.. Endelig ferie folkens.. weee :punch

Brukeravatar
SheDevil
Innlegg: 1910
Registrert: 19 des 2008, 06:37
Motorsykkelen din: Honda VFR 750F
Sted: Sør-Trøndelag

Re: Lasse`s logg

Legg inn av SheDevil »

Håper du får en flott ferie :janikk
2013: Ca 400 mil
2012: ca 2600 mil
2011: ca 45 mil m CBR'n, VFR'n ca 1700 mil
2010: ca 2300 mil
2009: ca 1700 mil
2008: ca 3 300 mil

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Lasse`s logg

Legg inn av lasse_hansen »

Takk takk shedevil :thumleft

Men folkens, jeg fant ut hvor lyden kommer ifra.. Skal lage en liten filmsnutt, og peke og ordne litt. så kommer det en film om litt, så håper jeg dere kan hjelpe meg, å evt si hva som bør gjøres, evt hva det heter, osv...

Løper ned å filmer nu \:D/

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Lasse`s logg

Legg inn av lasse_hansen »

ArcticTiger, har nok muligens vært inne på noe..

Var nede i garasjen og sjekket litt, og fant muligens 99% hvor lyden er.. Situasjonen er nå slik, sykkelen står på midtstøtte, la et brekkjern under siden på bakdekket og løftet pent opp, hører da den lyden som nevn tidligere.. La brekkjern i forkant på bakdekk, altså så løftet jeg dekket rett opp og bakover, da er det en liten slark i ett eller annet.. Og det skal det vel ikke være???
Legger ved en film av der jeg ser det er slark, så kan dere se om det er normalt at det skal være slark der, eller ikke..
Videoen er nettopp lastet opp, og er tilgjengelig om noen få strakser, beklager dårlig kvalitet, men dere ser det nok.. Jeg peker på delen som slarker.. Det er den nederste av de som jeg peker på som slarker altså.

[video]http://www.youtube.com/watch?v=0E2VW1DwV2E[/video]

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Lasse`s logg

Legg inn av ArcticTiger »

Det er lenkearmen til støtdempern. Det skal ikke være slark eller ulyd her. Hvis du ikke er en god mekker og føler at dette behersker jeg å reparere selv, så burde du få et værste til å årne dette snarest.

Svar