MCsidens store samletråd om intercom til MC

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
jonas.johnstad
Innlegg: 18
Registrert: 28 feb 2013, 20:47
Motorsykkelen din: Honda-CBR-125-2005

INTERCOM? Hva? Hvor? Hvilken?

Legg inn av jonas.johnstad »

Hei!
Er nå i full gang med Lett-MC lappen, og vil nå gå til innskaffelse av en slik "Intercom". Som dere ser i overskriften har jeg ikke PEILING på dette... :-k
Håper da at det er noen her som kan hjelpe med? :)
Hva er bra, hva er dårlig? Forskjeller? Priser? Og hvor kan jeg få kjøpt dette.
Det eneste jeg er sikker på er at jeg ønsker trådløs, helst med en såppass rekkevidde at man kan kjøre på hver sin sykkel! (Hørt at det finnes slikt...)

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: INTERCOM? Hva? Hvor? Hvilken?

Legg inn av LordShaft »

Du kan jo begynne med å gløtte litt i denne tråden :-)

http://mcsiden.no/viewtopic.php?f=14&t= ... t=intercom" onclick="window.open(this.href);return false;

Har ikke så god greie på dette selv. Men er mange som kan hjelpe deg i tråden jeg refererer til

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: INTERCOM? Hva? Hvor? Hvilken?

Legg inn av evike »

Hei.
Skriv i profilen din hvor du bor, så kanskje noen med slikt utstyr vil møte deg for en liten demo. Bor du her i Vestfold f.eks. så kan vi gjerne demonstrere litt. Bor du annet sted, så er det kanskje andre MC-sidister som vil gjøre det samme....
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

ZZR-Erling

Re: INTERCOM? Hva? Hvor? Hvilken?

Legg inn av ZZR-Erling »

jonas.johnstad skrev:Hei!
Er nå i full gang med Lett-MC lappen, og vil nå gå til innskaffelse av en slik "Intercom". Som dere ser i overskriften har jeg ikke PEILING på dette... :-k
Håper da at det er noen her som kan hjelpe med? :)
Hva er bra, hva er dårlig? Forskjeller? Priser? Og hvor kan jeg få kjøpt dette.
Det eneste jeg er sikker på er at jeg ønsker trådløs, helst med en såppass rekkevidde at man kan kjøre på hver sin sykkel! (Hørt at det finnes slikt...)
Min kone og jeg er på tredje året med Sena SMH-10. Vi bruker det bike til bike og det rekker ca 500m. Tåler alt av regn. Vi er veldig fornøyde!
Vi kjøpte det over eBAY.
Feks:
http://www.ebay.com/itm/Sena-SMH10D-10- ... 3f24542f9c" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38203
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: INTERCOM? Hva? Hvor? Hvilken?

Legg inn av AJ »

jonas.johnstad skrev:Hei!
Er nå i full gang med Lett-MC lappen, og vil nå gå til innskaffelse av en slik "Intercom". Som dere ser i overskriften har jeg ikke PEILING på dette... :-k
Håper da at det er noen her som kan hjelpe med? :)
Hva er bra, hva er dårlig? Forskjeller? Priser? Og hvor kan jeg få kjøpt dette.
Det eneste jeg er sikker på er at jeg ønsker trådløs, helst med en såppass rekkevidde at man kan kjøre på hver sin sykkel! (Hørt at det finnes slikt...)
Ta en kikk i denne tråden:
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=5680#p5680" onclick="window.open(this.href);return false;

Mye erfaring og mange gode tips her vil jeg tro :thumleft
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av Snikendeugle »

Uten å ha lest _hele_ tråden (startet fra s.15 ish);
Noen erfaringer der ute med Schubert SRC Intercom? http://hof-mc.no/storefront.php?pid=415&c1=496" onclick="window.open(this.href);return false;
Koster skjorta og en arm, men er lydkvaliteten noe tess for en som har vendt seg litt for mye til god lydkvalitet til musikk etc.?
Jeg har allerede en Schubert hjelm så å ha det så integrert som mulig er bare ++ for min del.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
jodlevann
Innlegg: 99
Registrert: 29 jul 2012, 18:59
Motorsykkelen din: BMW R850R
Sted: Bærum

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av jodlevann »

Schubert har innvendige antennetråder som kan få brudd hvis du monterer løst sett. SRC er nok å anbefale for å unngå skade.
Sjekk håndboka til hjelmen der de beskriver dette, før du bestemmer deg.

olepeder
Innlegg: 203
Registrert: 19 jul 2012, 04:26
Motorsykkelen din: BMW K1600GT
Sted: Levanger

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av olepeder »

Snikendeugle skrev:Uten å ha lest _hele_ tråden (startet fra s.15 ish);
Noen erfaringer der ute med Schubert SRC Intercom? http://hof-mc.no/storefront.php?pid=415&c1=496" onclick="window.open(this.href);return false;
Koster skjorta og en arm, men er lydkvaliteten noe tess for en som har vendt seg litt for mye til god lydkvalitet til musikk etc.?
Jeg har allerede en Schubert hjelm så å ha det så integrert som mulig er bare ++ for min del.

Jeg har en sånn. Utrolig tynn lyd, radioen funker bra i nærheten av sender men sliter i over alt ellers. Jeg har en Garmin Zumo 660 som har prøvd å koble sammen med telefon og hjelm. Det funker dårlig. Får ikke til å bruke telefonen samt at Garmin slår av radioen i hjelmen, kommer IKKE til å kjøpe noe slikt en gang til.
Det er bare C3-pro som har antenne i hjelmen, den funker sikkert bedre

jonas.johnstad
Innlegg: 18
Registrert: 28 feb 2013, 20:47
Motorsykkelen din: Honda-CBR-125-2005

Re: INTERCOM? Hva? Hvor? Hvilken?

Legg inn av jonas.johnstad »

evike skrev:Hei.
Skriv i profilen din hvor du bor, så kanskje noen med slikt utstyr vil møte deg for en liten demo. Bor du her i Vestfold f.eks. så kan vi gjerne demonstrere litt. Bor du annet sted, så er det kanskje andre MC-sidister som vil gjøre det samme....
Bor i Son, Akershus :)

jonas.johnstad
Innlegg: 18
Registrert: 28 feb 2013, 20:47
Motorsykkelen din: Honda-CBR-125-2005

Re: INTERCOM? Hva? Hvor? Hvilken?

Legg inn av jonas.johnstad »

ZZR-Erling skrev:
jonas.johnstad skrev:Hei!
Er nå i full gang med Lett-MC lappen, og vil nå gå til innskaffelse av en slik "Intercom". Som dere ser i overskriften har jeg ikke PEILING på dette... :-k
Håper da at det er noen her som kan hjelpe med? :)
Hva er bra, hva er dårlig? Forskjeller? Priser? Og hvor kan jeg få kjøpt dette.
Det eneste jeg er sikker på er at jeg ønsker trådløs, helst med en såppass rekkevidde at man kan kjøre på hver sin sykkel! (Hørt at det finnes slikt...)
Min kone og jeg er på tredje året med Sena SMH-10. Vi bruker det bike til bike og det rekker ca 500m. Tåler alt av regn. Vi er veldig fornøyde!
Vi kjøpte det over eBAY.
Feks:
http://www.ebay.com/itm/Sena-SMH10D-10- ... 3f24542f9c" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Virker som en bra sak! Etter hva jeg forstod, kan man med denne koble til f.eks. en iPhone med telefonsamtale eller musikk?

Jarodden
Innlegg: 114
Registrert: 19 jul 2011, 23:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2011
Sted: Kolbotn

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av Jarodden »

olepeder skrev:Jeg har en Garmin Zumo 660 som har prøvd å koble sammen med telefon og hjelm. Det funker dårlig. Får ikke til å bruke telefonen samt at Garmin slår av radioen i hjelmen, kommer IKKE til å kjøpe noe slikt en gang til.
Jeg har også en C3 med kraven til Schuberth, samt en 660 (eller en BMW Navigator IV som er en 660).

Dette funerer som gull! Telefon mot GPS. GPS mot hjelm. Kan ringe / svare telefonen på GPS'n. Spiller radio, og GPS'n bryter da inn med kjøreinstruksjoner.

Radio er en annen sak. Det fungerer dårlig hvis du MÅ ha RDS. Setter opp radioen til 3 kanaler, slik at hver radiokanal har 3 "presett". Hvis/når den da mister signalet, så trykker jeg da til neste radiokanal 3 ganger, så er jeg tilbake på den kanalen jeg hørte på, og da fungerer det igjen.

Kan også spille av musikk fra telefonen (som "suger" strøm), eller fra GPS'n. Har satt inn et 32GB minnekort som er fyllt opp med musikk. Kan da velge spor etc. fra GPS'n.

Når det gjelder lydkvalitet så skal jeg ikke uttale meg, da jeg ikke sitter og lytter SÅ nøye. For meg er det viktigere å høre på motorlyden, og kunne være oppmerksom på det som skjer rundt meg. Så for meg så er lyden fullt ut akkseptabel.

ZZR-Erling

Re: INTERCOM? Hva? Hvor? Hvilken?

Legg inn av ZZR-Erling »

jonas.johnstad skrev:
ZZR-Erling skrev:
jonas.johnstad skrev:Hei!
Er nå i full gang med Lett-MC lappen, og vil nå gå til innskaffelse av en slik "Intercom". Som dere ser i overskriften har jeg ikke PEILING på dette... :-k
Håper da at det er noen her som kan hjelpe med? :)
Hva er bra, hva er dårlig? Forskjeller? Priser? Og hvor kan jeg få kjøpt dette.
Det eneste jeg er sikker på er at jeg ønsker trådløs, helst med en såppass rekkevidde at man kan kjøre på hver sin sykkel! (Hørt at det finnes slikt...)
Min kone og jeg er på tredje året med Sena SMH-10. Vi bruker det bike til bike og det rekker ca 500m. Tåler alt av regn. Vi er veldig fornøyde!
Vi kjøpte det over eBAY.
Feks:
http://www.ebay.com/itm/Sena-SMH10D-10- ... 3f24542f9c" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Virker som en bra sak! Etter hva jeg forstod, kan man med denne koble til f.eks. en iPhone med telefonsamtale eller musikk?
Har ikke prøvd, da jeg ikke liker annet enn kona innpå der, (og ikke alltid det heller :) ), men du kan få til tlf-samtale og gps-beskjeder via BT, men musikk må gå via phonejack/plugg.
Når det gjelder strøm...så holder disse i dagesvis, og vi skrur dem ikke av ved hver stopp, kun når vi avslutter for dagen. Radio har den ikke.
Er veldig enkelt å bruke til samtale bike-bike. Jeg trykker bare inn det store hjulet en gang, får et lite blipp etter 2-3s, så er kanalen åpen begge veier samtidig, selvf, (full duplex). Volumet justeres også på det store hjulet ved å vris. Jeg bruker maks volum iom jeg kjører med propper. Hører a godt, og har testa samtale i 200km/t.
Automatisk aktivering av samtale funker ikke. Støy gjør at den slår seg på av det..mulig den kan kalibreres, men det bryr meg ikke, så jeg bruker kun manuel aktivering.
Hjemmesiden til SENA: http://www.senabluetooth.com/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av Voodoodoo »

Har holdt meg til scala rider:
Scala rider 1, uferdig og trøblete. Funker tålelig til pasasjer men dødfødt bike to bike. Kommunikasjon med gps ol. går kun via kabel.

Scala rider q2, bike to bike ok, grei lyd til ca.160. Kommunikasjon med gps og telefon via bt. Mp3 o.l. Via kabel. Tåler ikke styrtregn, min drukna over valdresflya i pøsregn.

Scala rider G4, bra bike to bike. Artig click to link funksjon(kom brått i prat med en tilfeldig tysker på autobahn, han med haya og jeg med zzr1400, blei noen toppfartsdrag)
All kommunikasjon kan taes via BT eller valgfri kabel. Intill 4 enheter i full duplex samtale trur eg. Aldri testa fler. Bra lyd(høy). Rekkevidde ca.1km. Tåler vann.

Scala rider G9, impulskjøpt under ei motorveibru av Bjornen her på mcsiden. Mindre shady en det høres ut :lol
Foreløpig bare montert i hjelm og testet inne. Veldig lik G4 men har mulighet for inntil 8 i full duplex samt talestyrt oppkall av enheter. Litt mer trøkk i høytalere, valgfri mic. Bom eller kablet.

Vox har jeg bestandig koblet av da det bare er irriterende når den går på ufrivillig. Lett å finne knappene til com på enhet uansett.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

olepeder
Innlegg: 203
Registrert: 19 jul 2012, 04:26
Motorsykkelen din: BMW K1600GT
Sted: Levanger

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av olepeder »

Boxer skrev:
olepeder skrev:Jeg har en Garmin Zumo 660 som har prøvd å koble sammen med telefon og hjelm. Det funker dårlig. Får ikke til å bruke telefonen samt at Garmin slår av radioen i hjelmen, kommer IKKE til å kjøpe noe slikt en gang til.
Jeg har også en C3 med kraven til Schuberth, samt en 660 (eller en BMW Navigator IV som er en 660).

Dette funerer som gull! Telefon mot GPS. GPS mot hjelm. Kan ringe / svare telefonen på GPS'n. Spiller radio, og GPS'n bryter da inn med kjøreinstruksjoner.

Radio er en annen sak. Det fungerer dårlig hvis du MÅ ha RDS. Setter opp radioen til 3 kanaler, slik at hver radiokanal har 3 "presett". Hvis/når den da mister signalet, så trykker jeg da til neste radiokanal 3 ganger, så er jeg tilbake på den kanalen jeg hørte på, og da fungerer det igjen.

Kan også spille av musikk fra telefonen (som "suger" strøm), eller fra GPS'n. Har satt inn et 32GB minnekort som er fyllt opp med musikk. Kan da velge spor etc. fra GPS'n.

Når det gjelder lydkvalitet så skal jeg ikke uttale meg, da jeg ikke sitter og lytter SÅ nøye. For meg er det viktigere å høre på motorlyden, og kunne være oppmerksom på det som skjer rundt meg. Så for meg så er lyden fullt ut akkseptabel.
Jeg får prøve litt mer og se om jeg får det til å funke. Var jo derfor jeg kjøpte det....

Brukeravatar
jodlevann
Innlegg: 99
Registrert: 29 jul 2012, 18:59
Motorsykkelen din: BMW R850R
Sted: Bærum

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av jodlevann »

[/quote]Jeg har en sånn. Utrolig tynn lyd, radioen funker bra i nærheten av sender men sliter i over alt ellers. Jeg har en Garmin Zumo 660 som har prøvd å koble sammen med telefon og hjelm. Det funker dårlig. Får ikke til å bruke telefonen samt at Garmin slår av radioen i hjelmen, kommer IKKE til å kjøpe noe slikt en gang til.
Det er bare C3-pro som har antenne i hjelmen, den funker sikkert bedre[/quote]

Jeg har en S2, og håndboken sier at det er antennetråder i hjelmen, så kanskje er det best å sjekke før løst commutstyr monteres. Bruker ikke kommunikasjon, så kvaliteten vet jeg ikke noe om.

Svar