Hvordan dra en wheelie

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av Kawagutten »

SuperMorten skrev:
mortenolb skrev:Jeg heller driver ikke med sånt på offentlig vei, så jeg er egentlig interessert i å finne en asfaltbit som både har god nok asfalt og er forlatt. Veit noen om noe sted i vestfold? Parkeringsplassen på jobb er ikke stor nok til noe mer enn opp og ned igjen. (Og der kan jeg stenge igjen porten sånn at onkelen ikke kommer inn om de skulle føle for å bry seg :knegg )
Hvis du drar litt innover, utenfor sivilisasjonen, er det mange småveier langt uti skogen som er egnet. F.eks 306
Ja for 306 er jo bare en eneste rett strekning med perfekt asfalt :lol den som klarer å kjøre hele 306 på bakhjulet skal jeg sponse noen fulle tanker på :D
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av SuperMorten »

Kawagutten skrev:
SuperMorten skrev:
mortenolb skrev:Jeg heller driver ikke med sånt på offentlig vei, så jeg er egentlig interessert i å finne en asfaltbit som både har god nok asfalt og er forlatt. Veit noen om noe sted i vestfold? Parkeringsplassen på jobb er ikke stor nok til noe mer enn opp og ned igjen. (Og der kan jeg stenge igjen porten sånn at onkelen ikke kommer inn om de skulle føle for å bry seg :knegg )
Hvis du drar litt innover, utenfor sivilisasjonen, er det mange småveier langt uti skogen som er egnet. F.eks 306
Ja for 306 er jo bare en eneste rett strekning med perfekt asfalt :lol den som klarer å kjøre hele 306 på bakhjulet skal jeg sponse noen fulle tanker på :D
Hehe... Tenkte mer at det gikk an å finne en liten bit av veien, langt inni skogen hvor det gikk an å holde på uten å bli forstyrret av noen
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av LordShaft »

Boxer skrev:Noen som har sett denne: http://youtu.be/-YFd3dGeJms

Jeg snublet over denne, og tenkte å dele.
Jeg får bare ikke helt med meg hva han gjør.... Veldig mange velger jo å clutche den opp, men her ser det ut som han drar gassrullen ca halvveis.... også drar han full gass når han har fått litt fart eller rpm.... og da kommer den opp. Vanskelig å se pga kameravinkel, får liksom ikke med hendene... Kan noen som forstår dette vennlig forklare?

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av jongsanim »

LordShaft skrev:
Boxer skrev:Noen som har sett denne: http://youtu.be/-YFd3dGeJms

Jeg snublet over denne, og tenkte å dele.
Jeg får bare ikke helt med meg hva han gjør.... Veldig mange velger jo å clutche den opp, men her ser det ut som han drar gassrullen ca halvveis.... også drar han full gass når han har fått litt fart eller rpm.... og da kommer den opp. Vanskelig å se pga kameravinkel, får liksom ikke med hendene... Kan noen som forstår dette vennlig forklare?
Høres ut som at han clutcher... lav rev, plutselig høy rev, lavere men økende rev...

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av LordShaft »

ikke umulig, for meg virker det som han bare bruker gassen.... men som sagt, vanskelig å se, og i følge lyden virker det som han clutcher.... men holder han gassen på halvt gasspådrag trykker inn clutch og slipper for så å gi gass?

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av Kawagutten »

SuperMorten skrev:
Kawagutten skrev:
SuperMorten skrev:
mortenolb skrev:Jeg heller driver ikke med sånt på offentlig vei, så jeg er egentlig interessert i å finne en asfaltbit som både har god nok asfalt og er forlatt. Veit noen om noe sted i vestfold? Parkeringsplassen på jobb er ikke stor nok til noe mer enn opp og ned igjen. (Og der kan jeg stenge igjen porten sånn at onkelen ikke kommer inn om de skulle føle for å bry seg :knegg )
Hvis du drar litt innover, utenfor sivilisasjonen, er det mange småveier langt uti skogen som er egnet. F.eks 306
Ja for 306 er jo bare en eneste rett strekning med perfekt asfalt :lol den som klarer å kjøre hele 306 på bakhjulet skal jeg sponse noen fulle tanker på :D
Hehe... Tenkte mer at det gikk an å finne en liten bit av veien, langt inni skogen hvor det gikk an å holde på uten å bli forstyrret av noen
Ja det er en populær hærje plass ved Snopa,ca 100 m med rett strekning :knegg

Kan dra igang en wheelie dag ved Snopa i slutten av April med kaffe og mat til tilskuerene,skal spandere pølser jeg hvis det kommer over 10 stk som skal kjøre :prop:
Sist redigert av Kawagutten den 08 feb 2015, 00:04, redigert 1 gang totalt.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av jongsanim »

LordShaft skrev:ikke umulig, for meg virker det som han bare bruker gassen.... men som sagt, vanskelig å se, og i følge lyden virker det som han clutcher.... men holder han gassen på halvt gasspådrag trykker inn clutch og slipper for så å gi gass?
Tror han gir noe gass, klemmer clutchen og drar mer på gassen og slipper clutchen ja...

Olden
Innlegg: 136
Registrert: 20 nov 2014, 01:37
Motorsykkelen din: SR

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av Olden »

Hørres ut som Baron Von Grumble bruker clutch for å få den opp ja... :-)

På min forrige Husky 510 SMR så var det en lek å dra på bakhjulet.
Kunne starte i lav fart å dra den rett opp og finne vippepunktet. Deretter måtte man trene litt på balansen for å komme rundt slake svinger/holde linja osv.

På min nåværende sykkel, så er jeg ikke helt komfortabel med å dra på bakhjulet enda.
Det er en syk gassrespons på denne + masse moment fra bunn, så den kommer opp bare med gasspådrag i 1-3 gir selv med Traction Control på.
Uten TC så er den helt vill, og da må man tørre å satse litt for å dra på bakhjulet :P :p

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av mortenolb »

Jeg har opplevd(muligens brukerfeil) på min sykkel at det er lettere å få den opp om jeg er i aksellerasjon enn om jeg ligger i jevn fart. Jeg gir på, popper clutchen rundt 6-7k rpm og gir alt på gassen samtidig, så kommer den fint opp. Får den forsåvidt opp om jeg starter lavere og, men føler meg mer utsatt for å tippe bakover om jeg gjør det fra så lav fart.

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av Kawagutten »

Når jeg kjørte ZX12R var det bare å gi kvart gass hvis jeg satt litt bakpå ellers så bare ville den spole men den var helt sinnsyk sprek med mer hk enn de fleste.
Hadde stadig wheelie hvis en var litt ivrig og ikke passet på hehe.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Blaamand
Innlegg: 221
Registrert: 30 mai 2015, 12:16
Motorsykkelen din: Husqvarna FE 501 '15 KTM 250 EXC 2t 2015
Sted: Oslo

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av Blaamand »

Hvordan er det egentlig hvis man reiser til en stor og øde p-plass e.l. for å øve? Kanskje til og med smeller opp noen kjegler slik at man virkelig kan hevde at man driver med førerutvikling.. Vil man miste lappen hvis onkel blå dukker opp da? :-k
BRAAAAAP! :mc1

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av hakhap »

Blaamand skrev:Hvordan er det egentlig hvis man reiser til en stor og øde p-plass e.l. for å øve? Kanskje til og med smeller opp noen kjegler slik at man virkelig kan hevde at man driver med førerutvikling.. Vil man miste lappen hvis onkel blå dukker opp da? :-k
Uten å vite sikkert så er en p-plass offentlig vei så loven gjelder fortsatt.
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
Blaamand
Innlegg: 221
Registrert: 30 mai 2015, 12:16
Motorsykkelen din: Husqvarna FE 501 '15 KTM 250 EXC 2t 2015
Sted: Oslo

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av Blaamand »

hakhap skrev: Uten å vite sikkert så er en p-plass offentlig vei så loven gjelder fortsatt.
Jaggu, trodde at parkeringsplasser ikke var offentlig vei jeg.

Her forresten ikke han derre UP-sjefen, Runar Karlsen, vært ute å sagt at å øve på p-plass er ok hvis det er innenfor hva man kan kalle nyttig? På en annen side så leser jeg jo stadig om folk som mister lappen pga sladding o.l på øde områder/p-plasser.
Jeg tenkte liksom at hvis man fikk det til å se ut som skikkelig øving, og ikke bare herjing så gikk det greit.. :redface
BRAAAAAP! :mc1

Brukeravatar
Blaamand
Innlegg: 221
Registrert: 30 mai 2015, 12:16
Motorsykkelen din: Husqvarna FE 501 '15 KTM 250 EXC 2t 2015
Sted: Oslo

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av Blaamand »

Noen tips til å holde balansepunkt? Jeg føler jeg stort sett ender med å jage wheelien(clutcher opp i 2.gir)
Får vel kanskje bare gro et par baller ekstra og jobbe aktivt med bakbrems :-k
BRAAAAAP! :mc1

Brukeravatar
Lasse Liten
Innlegg: 198
Registrert: 17 mai 2013, 01:24
Motorsykkelen din: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Sted: Bergen

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av Lasse Liten »

På videoen med BaronVonGrumble bruker de både clutch og bakbrems for å starte wheelien. En kompis av meg var på samme "kurset". Bakbremsen brukes for å komprimere bakfjær, og så napper man i clutchen samtidig som man slipper bremsen og gir litt mer gass. Fjæren gir deg litt skyv sånn at du kommer opp og frem, ikke bare opp.
Lasse Liten

Min mc blogg: http://mcsiden.no/viewtopic.php?t=9242

Tidligere tohjulinger: 1987 Tempo Avanti, 1997 Suzuki TS50X (85cc-115km/h :) ), 1983 Yamaha XJ750 Seca, 1992 Suzuki VX 800

Stolt medlem av
Bilde

Svar