FreewheelBurning skrev: 28 mai 2020, 14:45
Ganske verdiløst når videoen er 90 grader feil! Vi har allerede en youtube video som er bedre.
Nå er den vridde videoen en av dem få som er å oppdrive. Ser ut til at DT (eller politiet) jobber hardt for å ha enerett på videoen.
DT skrev en artikkel om det i dag også og jeg tror ikke jeg vil omgåes med personer som har svært uenig i uttalelsene i den:
https://www.dt.no/vi-vil-ikke-ha-et-pol ... OjmynT0ISU
I utgangspunktet så burde statlige organisasjoner være pålagt å gi ut videoen fra demmes ståsted i sånne tilfeller.
Spesielt i en sak hvor du har direkte drapsforsøk fra politiet (selv i lav hastighet).
Det verste er at det er folk som forsvarer handlingen med "han gjorde et lovbrudd".
Ja, han gjorde det, på et sted hvor en eventuelt ulykke kanskje kunne ha drept han og ødelagt eiendeler til noen andre. Svært liten sannsynlighet for andre personskader, ihvertfall ikke alvorlig. Så ettersom han kanskje kunne kræsje og dø, så hjelper politiet han bare litt på vei.
Dette er på mange måter en sak som burde bli mast opp helt til det blir en konklusjon.
Det skal ganske mye offentlig bevis til for at dette skal være akseptabelt.
Var dette en motorsykkel sett i et drap? Da var det KANSKJE ok.
Var det for at han prøvde å stikke av? Da kan dem like greit gjøre det lovlig å skyte folk som rømmer fra politiet med dødleig ammunisjon med det samme.
Hvis handlingen demmes skal stå i stil med lovbruddet, så får dem sette en revolver mot tinningen på hver enkelt bilist som bryter fartsgrensen også. Det med tanke på at en eventuell ulykke med tyngre kjøretøy er vesentlig verre.
Det er jo også frustrerende, fordi det er svært liten sjanse for at dette får konsekvenser.
Tidligere har vi dem som ble tatt i 200 i fartskamera. Dem hadde vært på opplæring, så dem "visste hva dem drev med."
Det gjorde det ikke mer lovlig? Petter Solberg er ikke fritatt fra fartsgrenser (ut ifra det jeg vet), og han, og samtlige rallysjåfører, vet mer hva dem driver med enn politiet.
Hva med motorsyklist UP sjåføren som tok 2 gjennomsnittsmålinger på en I8 som var ute på prøvekjøring. Han målte bilen til over 240.
Hvilken hastighet hadde han for å kunne gjøre den målingen? Hvis det var den verste hendelsen i trafikken politiet hadde hørt om, fikk føreren lov til å gjøre disse målingene? Og hvorfor 2? Holdt det ikke med 1?
Hva med i fjor, da kamera i en politibil viste en bil som skulle snu og kjørte dermed ut rett foran politibilen. "Ekstremt farlig kjøring", "Sånne har ikke noe i trafikken å gjøre". Samme hendelsen med dashcam fra en privatbil, ovenfor en politibil, ei uke senere (da på Kongsvinger). "Det er sånn som kan skje". "Det var en uheldig hendelse, men ingen tok skade". På videoene ser det ut som det var nærmere med å smelle når politibetjente gjorde akkurat samme mannøver, men forskjellen var at han slapp bot, ingen advarsel engang og fikk beholde førerkortet.
Når en hører om sånne historier gang, på gang, på gang, så blir man litt lei av mangelen på konsekvenser. Jeg har sikkert 5 historier bare om en lokal politimann. Politisjefen prøvde å få han sparket i et 10 år, etter å ha kjørt etter mopeder utpå jorder (totalvraket politibil), presset et stålet kjøretøy av veien (2 stk total vrak) med mer. Dem har da ihvertfall prøvd å kvitte seg med han.
I Sverige(?) for noen år siden, la en politibetjent seg etter en motorsyklist som holdt kanskje en 150. Da politiet kjørte etter gasset han på. Betjenten fikk da beskjed om å IKKE følge etter, fordi det var for farlig. Det ble ikke spesifikt uttrykt, men det var vel fordi skadeomfanget ville vært verre og sjansen større, når politiet var innvolvert. Politibetjente adlyde ikke ordren.
Han kjørte i feil kjøreretning i en rundkjøring med biler i mot og prøve å presse motorsyklisten av veien.
Motorsyklisten kjørte inn i sånn "eggdeler" skille med føttene på et tidspunkt, og det hele endte med at motorsyklisten kjørte av veien.
Videoen viser en motorsyklist som fryser opp i svingen, enten av å være utslitt eller kanskje av smerte.
Motorsyklisten blir lam.
Politibetjenten mistet jobben, må betale erstatning og er personligkonkurs. Politibetjenten må betale alle kostnader i forbindelse med sykehus opphold, eventuell opptrening og andre helsekostnader, så lenge mc-sjåføren lever. En mager trøst.
MEN det hadde konsekvenser. Politiet selv la ut videoen med lydopptak.
Det er noen lysglimt. Var en historie her om en politibetjent som ga seg selv bot, fordi han mente straffen skulle være lik for alle, og alle dem som faktisk gjør jobben sin og ikke blir lagt merke til.
Håper denne saken fortsetter å være i media frem til hva som faktisk skjedde kommer frem.
Jeg tror det beste dem han håpe på er å si at politibetjenten mistet kontroll på bilen sin. Dette burde jo minimum medføre beslaglagt førerkort, kanskje en helseundersøkelse (hvordan mistet han kontrollen), miste jobben (eller ikke få lov til å betjene tjenestekjøretøy igjen) og erstatning til han som ble nedkjørt.
Nå skal ikke dette sammenlignes med USA. Problemene vi har med politiet er jo luksusproblemer.