Er så heldig å ha ei kjellerstue til vinterlagring, og er sjøl nede hver dag å bare titter eller mekker litt. Siste "prosjekt" var å få liv i en YZ250F 09 som har stått i 3 år etter å ha blitt kjørt for varm etter toppakningslekasje. Mekkern her rengjorde toppen, jeg byttet stempel, ringer, shimsa en ventil og satte sammen. En MX er en fin sak å skru på, åpen adkomst og en sylinder. Ellers har jeg en R1 08 bane og en MT10SP, orginal.
Jompa, en mann i begynnelsen av 60'årene.
- GSXR-Erling
- Innlegg: 380
- Registrert: 09 nov 2023, 20:04
- Motorsykkelen din: MT10SP 2017
Re: Jompa, en mann i begynnelsen av 60'årene.
Fint med krom, fin HD 
Er så heldig å ha ei kjellerstue til vinterlagring, og er sjøl nede hver dag å bare titter eller mekker litt. Siste "prosjekt" var å få liv i en YZ250F 09 som har stått i 3 år etter å ha blitt kjørt for varm etter toppakningslekasje. Mekkern her rengjorde toppen, jeg byttet stempel, ringer, shimsa en ventil og satte sammen. En MX er en fin sak å skru på, åpen adkomst og en sylinder. Ellers har jeg en R1 08 bane og en MT10SP, orginal.
Er så heldig å ha ei kjellerstue til vinterlagring, og er sjøl nede hver dag å bare titter eller mekker litt. Siste "prosjekt" var å få liv i en YZ250F 09 som har stått i 3 år etter å ha blitt kjørt for varm etter toppakningslekasje. Mekkern her rengjorde toppen, jeg byttet stempel, ringer, shimsa en ventil og satte sammen. En MX er en fin sak å skru på, åpen adkomst og en sylinder. Ellers har jeg en R1 08 bane og en MT10SP, orginal.
Har nu:
YZ250F 09, MT10SP 17, R1 08 bane, og en Z4 3.0
Solgt: Kh100Es, GSX750, VF1000F, FJ1100, CB1100F, VF500F2, YZF1000R, ZX6R, FZS1000, ZZR1200, K1200S (2), K1300S (2), ZZ1400 (2), XR800, R1150R, GSX1400, XT1200Z, RSV1000R, VTR1000F, GSXR1000 bane, R6 bane.
YZ250F 09, MT10SP 17, R1 08 bane, og en Z4 3.0
Solgt: Kh100Es, GSX750, VF1000F, FJ1100, CB1100F, VF500F2, YZF1000R, ZX6R, FZS1000, ZZR1200, K1200S (2), K1300S (2), ZZ1400 (2), XR800, R1150R, GSX1400, XT1200Z, RSV1000R, VTR1000F, GSXR1000 bane, R6 bane.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompa, en mann i begynnelsen av 60'årene.
Jo visst er det fint med krom, så lenge det ikke er alt for mye av det.
Og krommen må være blank. Nå regner jeg meg som ferdig med å polere krom for i år, min sykkel skal også ha litt vedlikehold.
Olje og filter og i tillegg skal bakfjæringa inspiseres og smøres.
Så i kveld har jeg lest litt i boka om demontering kontroll og vedlikehold av svingarm og lenken som støtdempere er festet til. Det ser ut som en enkel jobb.
Det er mulig jeg har et eller annet merkelig syndrom eller et mentalt avvik.
Å pusse eksosrør som er skjult bak kåpe og radiator kan vel godt tyde på noe ?
Håper en eller annen hobbypsykolog på forumet kan svare på om jeg bør søke profesjonell hjelp.
Eller bare gi meg en gratis diagnose.
Nå er i alle fall temperaturen i garasjen skrudd litt ned, så får jeg se om jeg skrur tempen litt opp ut i uka og setter igang.
Har ferie til over nyttår.
God jul til dere alle.
Og krommen må være blank. Nå regner jeg meg som ferdig med å polere krom for i år, min sykkel skal også ha litt vedlikehold.
Olje og filter og i tillegg skal bakfjæringa inspiseres og smøres.
Så i kveld har jeg lest litt i boka om demontering kontroll og vedlikehold av svingarm og lenken som støtdempere er festet til. Det ser ut som en enkel jobb.
Det er mulig jeg har et eller annet merkelig syndrom eller et mentalt avvik.
Å pusse eksosrør som er skjult bak kåpe og radiator kan vel godt tyde på noe ?
Håper en eller annen hobbypsykolog på forumet kan svare på om jeg bør søke profesjonell hjelp.
Eller bare gi meg en gratis diagnose.
Nå er i alle fall temperaturen i garasjen skrudd litt ned, så får jeg se om jeg skrur tempen litt opp ut i uka og setter igang.
Har ferie til over nyttår.
God jul til dere alle.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
-
- Innlegg: 335
- Registrert: 28 apr 2022, 16:35
- Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
- Bosted: Samnanger, Vestland
Re: Jompa, en mann i begynnelsen av 60'årene.
Chromofil? Evt OCD?
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompa, en mann i begynnelsen av 60'årene.
3 dager igjen av juleferien, den lengste jeg har hatt på mer enn 30 år.
Det var mulighet å jobbe i romjula , alltid noe ugjort vedlikehold som kan taes når ingen andre er på jobb. Men da jeg fikk spørsmål om å ta etpar dager med jobb og tjene litt ekstra svarte jeg bare at det jeg ikke har tjent hittil i år trenger ikke.
Litt arbeid har det allikevel blitt, hjemme i garasjen.
Demontert og inspisert lenken mellom støtdemper og svingarm.
De fleste delene var både lette å komme til og enkle å få løs. Jeg trengte ikke å ta bort eksospotta engang.
Delene var nedgrodd av støv og kjedefett.
Det eneste avfettingsmiddelet jeg hadde var ei halv flaske med tennvæske, men det funket.
En av boltene måtte trekkes ut med et spesialverktøy som jeg selvsagt ikke har.
Det er M14×1,5 gjenger i enden av bolten.
Jeg hadde flaks og fant en skrue i garasjen og tok en snartur ned på jobben og forlenget skruen med en M12 .
Kappet noen rørbiter og vipps, akkurat det jeg trengte. Her er delene på plass igjen med påfyll av fett i lagrene
Lageret helt til venstre på bildet er slitt og skal byttes.
Nytt lager, bolt og simmeringer er bestilt.
Det kostet en formue fra England.
Og enda kommer det vel etterkrav på tollgebyr.
Ja,ja. Det koster å være kar.
Det var mulighet å jobbe i romjula , alltid noe ugjort vedlikehold som kan taes når ingen andre er på jobb. Men da jeg fikk spørsmål om å ta etpar dager med jobb og tjene litt ekstra svarte jeg bare at det jeg ikke har tjent hittil i år trenger ikke.
Litt arbeid har det allikevel blitt, hjemme i garasjen.
Demontert og inspisert lenken mellom støtdemper og svingarm.
De fleste delene var både lette å komme til og enkle å få løs. Jeg trengte ikke å ta bort eksospotta engang.
Delene var nedgrodd av støv og kjedefett.
Det eneste avfettingsmiddelet jeg hadde var ei halv flaske med tennvæske, men det funket.
En av boltene måtte trekkes ut med et spesialverktøy som jeg selvsagt ikke har.
Det er M14×1,5 gjenger i enden av bolten.
Jeg hadde flaks og fant en skrue i garasjen og tok en snartur ned på jobben og forlenget skruen med en M12 .
Kappet noen rørbiter og vipps, akkurat det jeg trengte. Her er delene på plass igjen med påfyll av fett i lagrene
Lageret helt til venstre på bildet er slitt og skal byttes.
Nytt lager, bolt og simmeringer er bestilt.
Det kostet en formue fra England.
Og enda kommer det vel etterkrav på tollgebyr.
Ja,ja. Det koster å være kar.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Domino
- Innlegg: 1184
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: Jompa, en mann i begynnelsen av 60'årene.
Ble det likevel billigere enn å handle fra f.eks. AGM?
Re: Jompa, en mann i begynnelsen av 60'årene.
En gammel venn av meg sa det samme i forbindelse med kjøp av deler til en gammel Buick … Hvor hans kone slår momentant tilbake «De e itte rare karen de bli lell»

Litt demontering med vask, rens og kontroll drar med seg litt delekjøp.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompa, en mann i begynnelsen av 60'årene.
Det vet jeg ikke.
Jeg fant ingen norske nettbutikker med delelister og utvalg av deler .
Kunne sikkert sendt en mail til AGM med beskrivelse av delene og helt sikkert fått pris.
Men så er det veldig enkelt å plukke delene rett fra "katalogen" og se at de finnes på lager.
Norske forhandlere har endel å lære av de utenlandske.
Med dagens kroneverdi kan det godt hende at delene er billigere i Norge.
Alt er ihvertfall blitt dyrt å kjøpe fra England.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompa, en mann i begynnelsen av 60'årene.
Gjorde etpar søk på nålelager og simringer på norske nettbutikker og fant flere.
Det hadde helt klart blitt veldig mye billigere.
Bolten måtte jeg kjøpt som original del uansett
Lageret er nederst på bildet.
Det hadde helt klart blitt veldig mye billigere.
Bolten måtte jeg kjøpt som original del uansett
Lageret er nederst på bildet.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompa, en mann i begynnelsen av 60'årene.
Det tar vel minst to uker før delene kommer fra England, så i mellomtiden skal hovedstøtta få litt oppshining.
Lakken er slitt bort på tverrpinnen, rett foran bakhjulet der hovedstøtta blir pepret med sandkorn og vann.
Satser på mattsvart med et par strøk klarlakk over. Jeg gjorde sånn på noen deler til Sportsteren og ble veldig fornøyd med resultatet.
Matt farge med litt blank overflate.
Lakken er slitt bort på tverrpinnen, rett foran bakhjulet der hovedstøtta blir pepret med sandkorn og vann.
Satser på mattsvart med et par strøk klarlakk over. Jeg gjorde sånn på noen deler til Sportsteren og ble veldig fornøyd med resultatet.
Matt farge med litt blank overflate.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompa, en mann i begynnelsen av 60'årene.
Æ fikk pakke fra England i slutten av forrige uke.
Selv om æ klarte å klomse det til og bestille delene i to bestillinger med en dags mellomrom, kom alt i en pakke
Her er delene.
Nålelager, 4 tetninger og en akselbolt. Legg merke til teksten på posen.
Det har ikke blitt tid til noe skruing enda, hyttetur.i helga og to kvelder med overtid så langt denne uka.
Og enda er det bare tirsdag
Bilde fra helga. Sola er akkurat forsvunnet etter å ha vært oppe i ca 1,5 time
Støtta er ferdig lakkert og montert .
Bjerknez starta en tråd i fjor som vel heter
" Triumph et premium merke? "
Ja , hva skal man si ?
Hengsler til hovedstøtta med o-ringer for å holde på smørefettet tyder ihvertfall på at de har sans for gode løsninger.
Selv om æ klarte å klomse det til og bestille delene i to bestillinger med en dags mellomrom, kom alt i en pakke
Her er delene.
Nålelager, 4 tetninger og en akselbolt. Legg merke til teksten på posen.
Det har ikke blitt tid til noe skruing enda, hyttetur.i helga og to kvelder med overtid så langt denne uka.
Og enda er det bare tirsdag
Bilde fra helga. Sola er akkurat forsvunnet etter å ha vært oppe i ca 1,5 time
Støtta er ferdig lakkert og montert .
Bjerknez starta en tråd i fjor som vel heter
" Triumph et premium merke? "
Ja , hva skal man si ?
Hengsler til hovedstøtta med o-ringer for å holde på smørefettet tyder ihvertfall på at de har sans for gode løsninger.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
-
OnlineKjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Jompa, en mann i begynnelsen av 60'årene.
Teksten er noe mer tillitsvekkende enn hva det stod på originaldeler til en HD en kompis hadde på jobben for mange år siden:Jompa skrev: 21 jan 2025, 22:39 Æ fikk pakke fra England i slutten av forrige uke.
Selv om æ klarte å klomse det til og bestille delene i to bestillinger med en dags mellomrom, kom alt i en pakke
Her er delene.
Nålelager, 4 tetninger og en akselbolt.
20250115_194228.jpg20250115_194444.jpg
Legg merke til teksten på posen.
Made in Taiwan - Proudly inspected by American workers....

Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompa, en mann i begynnelsen av 60'årene.
Jeg var ute for noe lignende da jeg bestilte en rimelig kabel til Forden min fra en engelsk nettbutikk.
Pakken kom etter en måned fra Thailand.
Pakken kom etter en måned fra Thailand.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
-
OnlineKjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Jompa, en mann i begynnelsen av 60'årene.
Har også erfart tilsvarende fra "engelsk'" nettbutikk, delene kom fra Kina, uten at det var nevnt i nettbutikken...Jompa skrev: 23 jan 2025, 23:17 Jeg var ute for noe lignende da jeg bestilte en rimelig kabel til Forden min fra en engelsk nettbutikk.
Pakken kom etter en måned fra Thailand.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Re: Jompa, en mann i begynnelsen av 60'årene.
Det er nok en del som benytter seg av såkalt «Dealer Program» hvor utstyr eller deler faktisk aldri er innom deres butikk men blir sendt direkte fra produsent eller en større forhandler i anonym emballasje men tilsynelatende fremstår som det kommer fra bestilling stedet.Kjellrf skrev: 24 jan 2025, 10:01Har også erfart tilsvarende fra "engelsk'" nettbutikk, delene kom fra Kina, uten at det var nevnt i nettbutikken...Jompa skrev: 23 jan 2025, 23:17 Jeg var ute for noe lignende da jeg bestilte en rimelig kabel til Forden min fra en engelsk nettbutikk.
Pakken kom etter en måned fra Thailand.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Kenneth 81
- Innlegg: 211
- Registrert: 31 aug 2023, 16:28
- Motorsykkelen din: Triumph Bonneville T120 (2023)
- Bosted: Skedsmokorset
Re: Jompa, en mann i begynnelsen av 60'årene.
Jeg har mer tro på CDO. Det er stort sett det samme som OCD, men bokstavene står i rett rekkefølge!
