Kort oppsummering av min Guzzi geek week, generøst tilbudt av Hadeland MC og Fritid, som i fjor ble Norges største Guzzi-forhandler.
2016 tegner ikke til å bli særlig dårligere.
Men til saken, hvilke inntrykk sitter man igjen med etter å ha tilbrakt noen dager i salen på Audace og V9 Bobber modellene?
Audace er en forsåvidt strippet versjon, en slags Dark Knight utgave av Moto Guzzi California/Eldorado.
Jeg må si jeg falt pladask umiddelbart for utseendet med det brede flatbarstyret og detaljene på sal og spesielt sylindrene. Fantastisk flott i mine øyne.
At sykkelen er utstyrt med fotpinner og ikke fotbrett er et stort pluss i min bok. Kunne nok ønsket forhvilerne litt lenger bak og bittelitt høyere opp, men det funker bra slik de er plassert også.
Sittekomforten på denne sykkelen er meget god, ingen tvil om det. Salen har god stopping og har god myk form som passet i hvert fall meg helt perfekt.
Instrumenteringen med et enkelt klokkehus inneholder alt man strengt tatt trenger av info. Endelig har Moto Guzzi også fått på plass girindikator

.
Sykkelen har også tre motormappinger å by på. Alle ble prøvd, men Veloce (Sport) ble valgt under alle forhold. Funket helt fint i bykjøring også. Audace går jevnt og fint selv på lave turtall uten nevneverdig og plagsom nykking.
Så den er en fornøyelse å kjøre i by'n.
Men det er på åpen vei med stigninger og ikke altfor skarpe svinger sykkelen kommer til sin rett.
Denne 1400 kubikkeren med 96 HK er utrolig frisk til å være en cruiser. Det er krefter overalt i turtallsregisteret og sykkelen skyter fart så det holder så snart man er oppe i vanlig kjørefart.
Og sjettegiret er hoderystende overraskende! Her er det bare å gi gassrull fra 2000 rpm og gi på til Audace'en begynner å bli tungpustet. Og
dit turde vi ikke å bevege oss mens testen varte.
Konklusjon: en fantastisk sykkel med særdeles godt detaljarbeid og enorme krefter og fartsressurser. Nesten ikke til å tro...
Man sitter igjen med spørsmålet: hvordan i all verden får Moto Guzzi det til?
Mitt viktigste ankepunkt med Audace er at den fortsatt har for dårlig nedleggsvinkel. Sykkelen tåler avgjort å bli kjørt aktivt som det holder i kurver, men jeg er av de som vegrer meg for å gjøre det etter å ha fått den ganske så høylydrte skrapevarslingen på øret. Såpass kraftig at jeg faktisk mistet mye av fokuset på å gjøre en trygg sving...
Men utover det, en fabelaktig sykkel som imponerer stort!
Men ingen tur sykkel siden bagasjeløsninger ikke er mulig, ser det ut til.
De som velger Guzzi cruiser for langturen vil uansett gå for klassiske California, evt. Eldorado.
De som cafécruiser i og mellom byer her i landet velger Audace

!
Må bare nevne at jeg hadde det ganske artig med noen H-D folk de dagene jeg testet ut Audace'en. Tror ikke jeg skal si mer om det...
Her en kar fra Eidsvoll traktene som prøvde sykkelen på Motorsykkelens Dag på Harestua i går, 7. mai:
Kommer mer om V9 Bobber i eget innlegg senere.