Lasse`s logg: Kawasaki Z H2 2020

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Lasse`s logg

Legg inn av lasse_hansen »

så den skal ikke være bevegelig i det hele tatt eller?? eller er det et lager som gjør at den skal gli pent opp og ned ettersom demperen fjærer??? Er det andre måter jeg kan sjekke nærmere at det faktisk er denne???? Det er ihvertfall slark når jeg bruker brekkjern og løfter dekket pent opp, da slarker den litt, føre den faktisk demper..

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Lasse`s logg

Legg inn av ArcticTiger »

Det er vanligvis et nålelager i ledda. Det skal ikke være slark eller knirk. Nålelageret kan byttes hvis det er slitt. Fortsetter du å kjøre med tørrt/slitt lager, vil lageret bli mosa, og selve lenkearmen også bli ødelagt etterhvert.

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Lasse`s logg

Legg inn av lasse_hansen »

Er dette en stor atmosfære for verkstedet å bytte da? evt dyrt? Begynte ferie idag, og håpet å få dratt på ferie med sykkelen til mandag, men det går nok dårlig det nå, får håpe verkstedet ikke har for lang ventetid

Ps. finnes det ander måter å faktisk finne ut at det er slark og at det er den som lager lyden? hva skjer evt om jeg skrur ut den bolten og ser inni der? Står det i spenn kanskje? trenger tips.. Men er 99% sikker på det er den..

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Lasse`s logg

Legg inn av lasse_hansen »

ArcticTiger skrev:Det er vanligvis et nålelager i ledda. Det skal ikke være slark eller knirk. Nålelageret kan byttes hvis det er slitt. Fortsetter du å kjøre med tørrt/slitt lager, vil lageret bli mosa, og selve lenkearmen også bli ødelagt etterhvert.
Atter du, jeg testa en annen ting å, satt sykkelen på midtstøtta, og stelte meg bak sykkelen, altså ovenifra, og tok tak på hver side av bakdekket, løftet så pent opp og ned, og da kjenner man også at det er en LITEN slark, er dette også et tegn på at det kan være lenkearm lageret?

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Lasse`s logg

Legg inn av ArcticTiger »

lasse_hansen skrev:
ArcticTiger skrev:Det er vanligvis et nålelager i ledda. Det skal ikke være slark eller knirk. Nålelageret kan byttes hvis det er slitt. Fortsetter du å kjøre med tørrt/slitt lager, vil lageret bli mosa, og selve lenkearmen også bli ødelagt etterhvert.
Atter du, jeg testa en annen ting å, satt sykkelen på midtstøtta, og stelte meg bak sykkelen, altså ovenifra, og tok tak på hver side av bakdekket, løftet så pent opp og ned, og da kjenner man også at det er en LITEN slark, er dette også et tegn på at det kan være lenkearm lageret?
Tipper det ja.

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Lasse`s logg

Legg inn av lasse_hansen »

blir en liten tur til nabobyen i morra på verkstedet, om det er åpent.. ellers må jeg vente til uka... Noen stor jobb å bytte disse lagrene, for et verksted altså? kostbart?

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Lasse`s logg

Legg inn av RuneMC »

Ser følgende lille kommentar her
The Yamaha TDM900 is miles better than the older TDM850. The a stainless exhaust, alloy frame and paint is much improved, but the mild steel suspension linkage is prone to the same rust problem as before.
Dvs hvis det er et svakt punkt ift rust, så kan den jo få dette uavhengig av hvor mange eller få km den har kjørt...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Lasse`s logg

Legg inn av lasse_hansen »

verkstedet var stengt idag.. Så får kjøre ned til mandag med engang det åpner og høre med.. Er det lenkearm lagert til demperen mye jobb for et verskted å bytte da?

Var forresten å kjøpte nytt batteri til sykkelen istad, pga det gamle er 6år gammelt, og har hatt litt problemer med å starte innimellom, så har måtte dratt frem laderen. Men nå startet den enklere enn noen gang :thumleft

Uff, får håpe verkstedet kan fikse det ganske fort, og at det ikke blir for dyrt.. ](*,)

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Lasse`s logg

Legg inn av lasse_hansen »

ingen som hadde noe svar på dette? hehe..
Et annet spørsmål forresten, i instrument panelet, ved den gradestokken, som viser varmen på motoren.... Nedi ruta der sitter det en liten "lampe" med en bilde av en nøkkel om jeg ikke tar feil.. Hva er dette?? Er det normalt at denne skal stå å blinke når sykkelen står i garasjen?? Altså parkert på dagen.. :dontknow

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Lasse`s logg

Legg inn av Snikkeren »

Lampen som blinker er indikasjon på startsperre. Den blinker etter en liten stund når du har slått av tenningen. Så blinker den i 24 timer. Står sykkelen i ro lenger enn det, stopper den å blinke. :thumleft
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Lasse`s logg

Legg inn av lasse_hansen »

Snikkeren skrev:Lampen som blinker er indikasjon på startsperre. Den blinker etter en liten stund når du har slått av tenningen. Så blinker den i 24 timer. Står sykkelen i ro lenger enn det, stopper den å blinke. :thumleft
Aha, da skjønner jeg vettu. Har ikke hatt tålmodighet til å sittet rolig å titte på den i 24t enda se \:D/ hehe...
Men da skjønner jeg.. Hadde jeg brukt hjernen litt, så hadde det jo egentlig sagt seg selv, kanskje? hehe.
Men takk Snikkern =) Da lærte jeg noe idag også.

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Lasse`s logg

Legg inn av lasse_hansen »

Hei igjen folkens!

Er det noen her som har prøvd produktene til S100? http://www.s100.no" onclick="window.open(this.href);return false; , altså de mc produktene? Har en kompis som testa noen av de, og han var veldig fornøyd... Så tenkte å høre om det er andre som også har testa de? Evt den mc vask greia de selger, kun spray på og skyll av..

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Lasse`s logg

Legg inn av lasse_hansen »

Hei sann folkens.

På tide med en oppdatering, var innom verkstedet igår, og lenkearm lagrene kunne helt trygt byttes etter jeg har vært på ferie, han tittet på de, og sa at han kunne bytte alle beveglige lager etter vi har vært på ferie, han hadde ikke tid denne uka likevel, og jeg tenkte å dra idag :thumleft
Fikk pris på 5500-6500kr sånn ca, for å bytte alle mulige lager i bakdelen av sykkel, både over og under demper.. Da var jeg nok sikra at den lyden skulle forsvinne.. Han mente på at det var flere lager sammen som skapte den høye lyden, og det var ikke farlig å dra på ferie nå med den, han tittet på det osv så :D

Fikk forresten tankveska mi igår, ble helt toppers, skal prøve å få slengt ut et bilde etterpå når sykkelen er ferdig opp-pakket. Turen går muligens til sverige, retning mot gøteborg, og derifra ut mot kysten et sted, og muligens videre ned mot danmark, har egentlig ikke planlagt noenting. Så vi får se hvor vi ender. Skal se om jeg får lagt ut noen oppdateringer fra turen underveis.. Om jeg får det til :thumleft

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lasse`s logg

Legg inn av Globe »

Høres veldig bra ut dette.

Regner med at du får deg en kjempebra tur, vi ser gjerne et bilde av turklar sykkel :thumleft

Og oppdatering underveis...det leser vi mer enn gjerne!

God tur, kjør aktivt og aktsomt!

Svein2
Innlegg: 1923
Registrert: 02 aug 2010, 13:05
Motorsykkelen din: MC
Sted: Elverum

Re: Lasse`s logg

Legg inn av Svein2 »

God tur lasse_hansen. :thumleft
Mye fine plasser langs med svenskekysten. E6 er grei transportetappe,
men prøv å kom deg inn på kystveien nedenfor Gøteborg.
Istedetfor Danmark er Ystad helt sør i Sverige en meget fin småby.
Men det høres ut som en god plan å ta ting som det kommer og
se hvor man havner. :D

Svar