Den store forumtråden om adventure motorsykler og tureventyr MC'er!

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
tagesk
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av tagesk »

Geso skrev: Denne RT'n er jo skikkelig fin ut, men bet meg merke i kommentaren om lave speil?
Er det ett teoretisk eller praktisk problem for en "stuttjukk" (175 cm høyde)?

Ser at BMV har en sykkel som heter BMW K1200GT. Hva er egentlig forskjellene på disse?

:-) Geir
Men "lave speil" mener jeg at speilene sitter fremfor holkene. Det er greit, men det betyr også at du må se "ned" for å se i dem.
Det vil jeg ikke; jeg vil ha speilene høyt oppe slik at de er inne i sidesynet.
Om du har lange nok ben til å håndtere en 12RT er det bare du som kan undersøke.

Tror nok de fleste vil være enige om at bedre tur-sykkel enn BMW R1200RT er vanskelig å finne.

K-serien fra BMW har fire sylindre og motoren "ligger".
Det er et Autobahn-lokomotiv.

Jeg tror nok at R12RT bedre tilpasset norske veier enn K12GT.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

ZZR-Erling

Legg inn av ZZR-Erling »

tagesk skrev:
Geso skrev: Denne RT'n er jo skikkelig fin ut, men bet meg merke i kommentaren om lave speil?
Er det ett teoretisk eller praktisk problem for en "stuttjukk" (175 cm høyde)?

Ser at BMV har en sykkel som heter BMW K1200GT. Hva er egentlig forskjellene på disse?

:-) Geir
Men "lave speil" mener jeg at speilene sitter fremfor holkene. Det er greit, men det betyr også at du må se "ned" for å se i dem.
Det vil jeg ikke; jeg vil ha speilene høyt oppe slik at de er inne i sidesynet.
Om du har lange nok ben til å håndtere en 12RT er det bare du som kan undersøke.

Tror nok de fleste vil være enige om at bedre tur-sykkel enn BMW R1200RT er vanskelig å finne.

K-serien fra BMW har fire sylindre og motoren "ligger".
Det er et Autobahn-lokomotiv.

Jeg tror nok at R12RT bedre tilpasset norske veier enn K12GT.

[TaSK]
Fra 2005 så er K-serien levert med rekkefirer på tvers som heller kratig fremover, før det er K-serien levert med rekkefirer på langs hvor sylindrene ligger flatt. R-serien har boksermotor, 2 syl.

knutk
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Legg inn av knutk »

Nå er vi litt på siden av tittelen på denne strengen, men bare litt..

Når det gjelder valg av sykkel, både BMWs modeller, samt modeller fra andr fabrikanter (ja, selv om jeg ikke ønsker å bli sitert på det så må jeg innrømme at der er andre enn BMW som lager gode og flotte sykler :redface ).

Men tilbake til GTvs RT.
Alt jeg skriver om GT refereres forøvrig til 2006 eller nyere (dvs1200/1300). De eldre GTene er basert på 1200RS, BMWs "Bundestank".

GT/RT har samme koffert sett, så lasteplass er rimelig identisk. GT har en kjørestilling litt mer fremoverlent enn RT. RT har større kåpe, og gir litt bedre værbeskyttelse. Utstyrsmessig er de noenlunde likeverdig, bortsett fra at man ikke får orginalt lydsystem til GT. RT er litt kortere mellom hjulene enn GT og er nok litt mere lettsvinget, med tilsvarende dårligere retningstabilitet. I praksis er begge syklene utpreget asfalt sykler, selv om du ikke havner i grøfta om du havner på en grusvei. Det er bare det at syklene går på lavprofil myke asfalt dekk som gjør det lite fristende å kjøre på grus. Dette er en egenskap som deles med de japanske/engelske modellene, så det er Eventyrsykkel kontra ikke Eventyr i så måte.

Den store forskjellen mellom RT og GT er motoren. Twin vs Firer og GT har 40/50 hk mer og er ca 10 kg tyngre.
Du lager ikke kø med en RT, men om du av og til får en jævel i kroppen og bli litt hysterisk så er GT tingen. Dersom du er ferdig med slike barnslige (men akk så morsomt :lol ) fakter skal du kjøpe RT og kjøre som en tante.
Dersom du får los på en flokk med jernsykler og vil kjøre forbi dem med 100km/t i overspeed (og le hysterisk i hjelmen)så skal du kjøpe GT.

For egen del er valget GT. Har prøvd bokseren, men for meg ble det for tregt og kjedlig. I meg kaller GT frem det dumme barnslige gliset som kjærringa bare rister på hodet over men som jeg selv synes er drittmorro.

Uansett GT eller RT så får du en sykkel som følger fint med i trafikken, kan kjøres på bakveger i Norge med stor komfort og hvor du kan kjøre hele dagen uten å bli sliten.

Brukeravatar
Bringisen
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014

Legg inn av Bringisen »

tagesk skrev:
knutk skrev: Men lager er ikke noe som ryker på en to tre.
Man får varsel i god tid og kan kjøre flere tusen km etter man oppdager første symptom.
Her, desverre, er min erfaring noe blandet.

Da det første lageret røyk hadde jeg visst i ukevis atnoe var galt. Men jeg var uerfaren og visste ikke hva det var.

Det andre lager røyk i 150 km/t mens sykkelen veide 520 kg (registrert totalvekt er 480 kg, tror jeg) efter at vi hadde kjørt 900 km den dagen. Her fikk jeg ingen forvarsel og trodde jeg hadde punktert.

Tredje ble oppdaget da jeg måtte stoppe i en "stau" i Tyskland på vei hjem fra Norge. Hadde kjørt 900 km dagen før og omlag 500 km i meget høye hastigheter den dagen.

Siste gang ble jeg mistenksom i Alghero på Sardinia, oppdaget slark, kjørte tvers over øya til Oristano og hentet Hustruen og bagasjen, og så kjørte vi til Olbia og tok fergen til fastlandet. Dette lageret hadde altså bare 10.000 på seg.

Og her, mine damer og herrer, må jeg fortelle at da jeg beklaget min nød hos BMW så sa de at selv om sykkelen er en kombinasjon av to sykler (med total kjørelengde 250.000 km), at jeg hadde skiftet lageret selv på en rasteplass utenfor Hanover med det verktøyet jeg hadde i en sideveske, og alt dette, så tok de det på "garantien".

Slå den!

[TaSK]
Selv om jeg ikke er i nærheten av å oppleve ditt verkstedsbesøk så er det i allefall den samme oppfatningen jeg har av min BMW forhandler også.
Som vanlig veldig artig å høre om dine erfaringer som kjører så pass langt.
De er veldig villige til å ordne opp uansett nesten hva det skulle være.
Jeg synes dette også er en viktig del av MC valget.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Bringisen

Legg inn av Bringisen »

knutk skrev:Nå er vi litt på siden av tittelen på denne strengen, men bare litt..

Når det gjelder valg av sykkel, både BMWs modeller, samt modeller fra andr fabrikanter (ja, selv om jeg ikke ønsker å bli sitert på det så må jeg innrømme at der er andre enn BMW som lager gode og flotte sykler :redface ).

Men tilbake til GTvs RT.
Alt jeg skriver om GT refereres forøvrig til 2006 eller nyere (dvs1200/1300). De eldre GTene er basert på 1200RS, BMWs "Bundestank".

GT/RT har samme koffert sett, så lasteplass er rimelig identisk. GT har en kjørestilling litt mer fremoverlent enn RT. RT har større kåpe, og gir litt bedre værbeskyttelse. Utstyrsmessig er de noenlunde likeverdig, bortsett fra at man ikke får orginalt lydsystem til GT. RT er litt kortere mellom hjulene enn GT og er nok litt mere lettsvinget, med tilsvarende dårligere retningstabilitet. I praksis er begge syklene utpreget asfalt sykler, selv om du ikke havner i grøfta om du havner på en grusvei. Det er bare det at syklene går på lavprofil myke asfalt dekk som gjør det lite fristende å kjøre på grus. Dette er en egenskap som deles med de japanske/engelske modellene, så det er Eventyrsykkel kontra ikke Eventyr i så måte.

Den store forskjellen mellom RT og GT er motoren. Twin vs Firer og GT har 40/50 hk mer og er ca 10 kg tyngre.
Du lager ikke kø med en RT, men om du av og til får en jævel i kroppen og bli litt hysterisk så er GT tingen. Dersom du er ferdig med slike barnslige (men akk så morsomt :lol ) fakter skal du kjøpe RT og kjøre som en tante.
Dersom du får los på en flokk med jernsykler og vil kjøre forbi dem med 100km/t i overspeed (og le hysterisk i hjelmen)så skal du kjøpe GT.

For egen del er valget GT. Har prøvd bokseren, men for meg ble det for tregt og kjedlig. I meg kaller GT frem det dumme barnslige gliset som kjærringa bare rister på hodet over men som jeg selv synes er drittmorro.

Uansett GT eller RT så får du en sykkel som følger fint med i trafikken, kan kjøres på bakveger i Norge med stor komfort og hvor du kan kjøre hele dagen uten å bli sliten.
Jeg også er klar over at det er mange flere enn BMW som kan lage gode eventyr og reiseendurosykler men det er lov å være begeistret over BMW sykler likevel. :P :p

Når det gjelder RT og GT så synes jeg dette er veldig flotte sykler som må være en drøm på lange asfaltereiser og jeg er spesielt glad i RT på grunn av at jeg digger kåpen ,lyden , momentkurven og historien bak boxeren.

Om det ikke fantes så mange fantastiske reiseenduro-sykler (tusenkunstnere) der ute og spesielt fra BMW så står RT høyt i kurs hos meg.
Og jeg tror jeg ville valgt en slik sykkel fremfor R1300S og ZZR1400 som tidligere har vært mitt valg hvis man ikke kunne fått tak i reisenduroer.
Jeg tror lysten på komfort hadde gjort valget enkelt og jeg liker kåpen og sittestillingen bedre på RT enn GT , dessuten har vel GT gått ut av produksjonslinjen. (Synd , fordi det er et flott lokomotiv)

Jeg har vært så heldig å få lånt både RT og GT fra BMW og begge er jo fantastiske asfalt-tourere. Jeg merket faktisk ikke så mye til den ekstra effekten til GT , kun at den var mer villig til å ta i mot turtall. RT motoren er sterk og har en flott momentkurve. Så har jeg jo allerede trukket frem den fantastiske kåpen og sittestillingen.
Ellers synes jeg den var overraskende lettstyrt noe jeg mener motorkonstruksjonen er med på og forsterke med sitt lave tyngdepunkt.
Jeg forstår godt at BMW gjerne vil beholde den i modellrekken og det forsterker min tanke om at den vil bli utstyrt med den vannavkjølte boxeren ganske snart.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Geso
Motorsykkelen din: BMW R1200RT

Legg inn av Geso »

Takker for gode og velbegrunnede tips angående BMV RT og GT.

Da får jeg fortsette å berabeide Konemor :-)

Geso
Er ikke så flink, men veldig ivrig!

kawanor
Motorsykkelen din: Motorsykkel
Kontakt:

Legg inn av kawanor »

Knutk skriver saklig,velbegrunnet om RT kontra GT,,mye av det samme kunne vert beskrevet om RT kontra GS (BMW)..OG Tagesk nevner litt om speilene på RT`n, det er ikke bare at de siter litt lavt,som kan lugge litt.
Om man legger en pakksekk på tvers,bak på RT`n,,hva da med speilene..(Min) Løsning,monter speil fra GS`n.
GS kontra RT på små svingete veier,:RT`n er "treg og tung" å svinge..Peiser man på med luft i dekkene vil RT`n oppleves mye lettere å svinge.. DOG,hvit hva man gjør med for mye luft i dekkene.(Veigrep,våt asfalt).

Lageret i kardngen på RT/GS (1150) er meget omtalt,det ryker uten farvarsel,,desverre..OG,e trur det er mye det samme pa GT`n..
Sykkel som dekker ALT, finnes ikke..Dèt,å definere bruken er et clue,,som svært mange av oss sliter med..

På GS`n savner e RT`n ,,og omvent... :lol

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Kort, men poengtert post det der, ja.
Benytter anledningen til å ønske deg velkommen hit, kawanor, til mcsiden.no - Norges mest aktive forum for aktive MC-folk! :-)

knutk
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Legg inn av knutk »

Har ikke kjørt RT, bare GT og GS. Med hensyn til kardangproblem så kom der nytt design i 2005.
GS er nok litt lettere å svinge enn GT/S i krappe svinger. GS/RT har kortere akselavstand og litt lavere vekt. GS er også litt lettere enn RT men har forøvrig samme akselavstand. Men det er verdt å merke seg at ingen av nevnte sykler er tunge å svinge.

Om man kjører vesentlig på svingete bakveier vil nok bokser være tingen. En twin er morsom å kjøre om du kan ligge i turtallsområde 3 - 6k omdreininger. Over/under skjer det mindre. Rekkefireren har en flatere kurve, men er brukbar fra 1500 til rødstrek ( 10500). Kjørestillingen på boksermodellene gjør at du sitter litt bredere med bena, med knærne lenger fra hverandre. K-modellene er smalere over tanken og har smalere styre. En annen ting jeg merket da jeg kjørte GS var at da jeg ved et par anledninger skulle skuffe på ut av en sving (2 gir 80km/t) kom fremhjulet opp og jeg måtte slippe opp litt på gassen for å fullføre svingen. I lignende situasjon ville K-modellen bare skutt fart. Dette såg jeg også sist jeg var i Alpene. GS/KTM holdt samme fart i svingene, men i det svingen nesten var slutt og jeg lot K-modellen smake på Tyske fartsgrenser (og mangel på sådanne) forsvant twinsyklene fort fra speilene. Dette er dog en potesiell kostbar kjøreteknikk i Norge.

Alt i alt er alle de nevnte sykler høyst manøvrerbare og hyggelige bekjentskap. Hver med sine særegenheter. Man må sette seg på og prøve hver i sær og for egen del finne ut hva som passer best for seg selv. Fasit eksisterer ikke.

Brukeravatar
ZZR-Tom
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Legg inn av ZZR-Tom »

kawanor skrev:Knutk skriver saklig,velbegrunnet om RT kontra GT,,mye av det samme kunne vert beskrevet om RT kontra GS (BMW)..OG Tagesk nevner litt om speilene på RT`n, det er ikke bare at de siter litt lavt,som kan lugge litt.
Om man legger en pakksekk på tvers,bak på RT`n,,hva da med speilene..(Min) Løsning,monter speil fra GS`n.
GS kontra RT på små svingete veier,:RT`n er "treg og tung" å svinge..Peiser man på med luft i dekkene vil RT`n oppleves mye lettere å svinge.. DOG,hvit hva man gjør med for mye luft i dekkene.(Veigrep,våt asfalt).

Lageret i kardngen på RT/GS (1150) er meget omtalt,det ryker uten farvarsel,,desverre..OG,e trur det er mye det samme pa GT`n..
Sykkel som dekker ALT, finnes ikke..Dèt,å definere bruken er et clue,,som svært mange av oss sliter med..

Er det sjølvaste kawanor?
Har fulgt med på siden din et par år no og må bere seie at det er meget inspirerandes:-D

Brukeravatar
Hjernen
Motorsykkelen din: 1996 Honda NTV 650 (Revere)

Legg inn av Hjernen »

Ny mann på forumet?? Grattis og velkommen hit skal du være!!

Mtp sykkeltypen så trur jeg nok det speiler seg i hva den enkelte
her inne kjører og foretrekker...

Jeg er nå vant til liten twin og kommer nok til å foretrekke den avslappede :mk
cruisingen den gir, samtidig som jeg har krefter nok til å ligge 1,5 ganger :prop:
motorveihastighet, hvilket er mer enn godt nok.
Hvis en gjør slik, funker det da tru??

Member of Festus Mc Porsgrunn.

Klubbens hjemmeside er nå oppe å går: http://festusmc.wix.com/homepage
Min youtubekanal: http://www.youtube.com/user/h1ern1?feature=mhee
Photobucket: http://s5.photobucket.com/albums/y176/Hjernen/
Klassisk Honda-forum: http://forum.classichonda.no/index.php
Siste turen er om http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... 20sesongen

Brukeravatar
Bringisen

Legg inn av Bringisen »

kawanor skrev:Knutk skriver saklig,velbegrunnet om RT kontra GT,,mye av det samme kunne vert beskrevet om RT kontra GS (BMW)..OG Tagesk nevner litt om speilene på RT`n, det er ikke bare at de siter litt lavt,som kan lugge litt.

Hei og velkommen hit kawanor :vs

Nicknavnet "kawanor" virker kjent....
Er det deg som også er på Schnellpanzerforumet ?

Brukeravatar
tagesk
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Kontakt:

Legg inn av tagesk »

kawanor skrev:.....om speilene på RT`n, det er ikke bare at de siter litt lavt,som kan lugge litt.
Jeg synes ikk å huske at de sitter så lavt at en pakksekk kommer i veien; men det er jo bare å sjekke.
Man kan ikke uten videre ta av speilene på en RT. De "sitter fast" i kåpen og er også vindavviser for hendene.

Når det gjelder bruk på norske veier så bør du se på BMW-filmen som jeg lastet inn her for et par sider siden.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

ZZR-Erling

Legg inn av ZZR-Erling »

Tipper det er:
http://www.kawanor.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Geso
Motorsykkelen din: BMW R1200RT

Legg inn av Geso »

tagesk skrev: Jeg synes ikk å huske at de sitter så lavt at en pakksekk kommer i veien; men det er jo bare å sjekke.
Man kan ikke uten videre ta av speilene på en RT. De "sitter fast" i kåpen og er også vindavviser for hendene.

[TaSK]
Her er en RT med "ekstra" speil.
https://www.finn.no/finn/mc/used/viewim ... e=37499934

Kan jo også være en mulighet?
(Får mer og mer lyst på en slik sykkel (men har aldrig prøvd en, så jeg vet egentlig ikke hvorfor jeg har lyst på den))

:-) Geso
Er ikke så flink, men veldig ivrig!

Svar