Nå er vi litt på siden av tittelen på denne strengen, men bare litt..
Når det gjelder valg av sykkel, både BMWs modeller, samt modeller fra andr fabrikanter (ja, selv om jeg ikke ønsker å bli sitert på det så må jeg innrømme at der er andre enn BMW som lager gode og flotte sykler

).
Men tilbake til GTvs RT.
Alt jeg skriver om GT refereres forøvrig til 2006 eller nyere (dvs1200/1300). De eldre GTene er basert på 1200RS, BMWs "Bundestank".
GT/RT har samme koffert sett, så lasteplass er rimelig identisk. GT har en kjørestilling litt mer fremoverlent enn RT. RT har større kåpe, og gir litt bedre værbeskyttelse. Utstyrsmessig er de noenlunde likeverdig, bortsett fra at man ikke får orginalt lydsystem til GT. RT er litt kortere mellom hjulene enn GT og er nok litt mere lettsvinget, med tilsvarende dårligere retningstabilitet. I praksis er begge syklene utpreget asfalt sykler, selv om du ikke havner i grøfta om du havner på en grusvei. Det er bare det at syklene går på lavprofil myke asfalt dekk som gjør det lite fristende å kjøre på grus. Dette er en egenskap som deles med de japanske/engelske modellene, så det er Eventyrsykkel kontra ikke Eventyr i så måte.
Den store forskjellen mellom RT og GT er motoren. Twin vs Firer og GT har 40/50 hk mer og er ca 10 kg tyngre.
Du lager ikke kø med en RT, men om du av og til får en jævel i kroppen og bli litt hysterisk så er GT tingen. Dersom du er ferdig med slike barnslige (men akk så morsomt

) fakter skal du kjøpe RT og kjøre som en tante.
Dersom du får los på en flokk med jernsykler og vil kjøre forbi dem med 100km/t i overspeed (og le hysterisk i hjelmen)så skal du kjøpe GT.
For egen del er valget GT. Har prøvd bokseren, men for meg ble det for tregt og kjedlig. I meg kaller GT frem det dumme barnslige gliset som kjærringa bare rister på hodet over men som jeg selv synes er drittmorro.
Uansett GT eller RT så får du en sykkel som følger fint med i trafikken, kan kjøres på bakveger i Norge med stor komfort og hvor du kan kjøre hele dagen uten å bli sliten.