Flankers rare turer og fjas! - Stenger sjappa :-/

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
RuneMC
Motorsykkelen din: '08 DL650A

Re: Flankers rare turer og fjas! - Planlegger høsttur '15 (s

Legg inn av RuneMC »

Fordelen med å ha den i garasjen. Plukket den ut av garasjen etter at jeg kom hjem fra messa, sjekket lufttrykk og durte av gårde en liten tur langs kysten t/r Tofte og nedom Holmsbu. Første 95km tilbakelagt :prop:
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Flanker
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Kontakt:

Flankers rare turer og fjas! - Planlegger høsttur '15 (s.19)

Legg inn av Flanker »

Jeg følger nok etter i morgen, RuneMC! Satt sammen en liten snutt fra André Villa show i dag, filmet og redigert på iPhone faktisk. iMovie appen var jo en kjekk sak!

[video]https://vimeo.com/121550411[/video]
Sist redigert av Flanker den 08 mar 2015, 20:28, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Flanker
Kontakt:

Flankers rare turer og fjas! - Årets første tur, faen!

Legg inn av Flanker »

Kortversjonen: Vinterlagringa er over, jeg har kjørte den første turen... Og det er ca. 14 dager til jeg får kjørt neste :-# :x

Sykkelen startet som et skudd i dag, og jeg rullet avgårde for årets første MC tur... Glad og fornøyd! Men ikke fornøyd så lenge. Etter 2-3 km. kom det små dråper på visiret, noe som var pussig ettersom det ikke regnet og veien var tørr. En km. lengre ned i veien tittet jeg ned på gaflene, og GRØSS: Der var det olje, og forholdsvis mye også. Det var bare å avbryte, og svinge inn på bensinstasjonen. Røyk og lukten av fandens oldemors sure underbukser slo mot meg, og jeg tømte halve papirbeholderen ved besinpumpa for å få tørket vekk det grøvste av sølet, som dekket store deler fronten på sykkelen. Nå har jeg heldigvis en slik "fender extender", så dekket var rimelig skånet og bremsene så også ut til å slippe greit unna.

Nesa ble snudd tilbake dit jeg kom fra, og 7 km. senere kunne jeg skru av motoren og trille inn. Igjen med olje over store deler av fronten på sykkelen, og plenty på både kjøreklær og hjelm! Det var liten tvil om at dette svineriet var motorolje, og synderen var da forholdsvis lett å finne... Det kunne nesten bare komme fra oljekjøleren! Så av med sidedeksler og nebbet, og der fant jeg lekkasjen. Mellom selve oljekjøleren og "montasjedingsen" som er poppet fast. Med andre ord ikke noe enkelt sted å skulle reparere, og en kompis som er bedre bak skiftnøkkelen enn meg var enig: Å reparere dette ville i beste fall være svært vanskelig, og uansett veldig upålitlig. Så nå er en ny (brukt) oljekjøler på vei fra USA - Hurra for eBay! Anslår at jeg mistet 0,5-1 liter olje ila. denne lille kjøreturen min.

Sykkelen har fått en runde med avfetting og spyling, før den igjen ble satt inn. Den trenger minst 2 runder til, samt plenty med såpe, før den blir ren igjen. Kjøredressen var også oljebefengt så det holdt, men det ser ut som den slapp fra det med skrekken. En runde med Zalo-vann og neglebørste, før avspyling og påfølgende tur i vaskemaskin med Granger's 2-in-1 + tørketrommel gjorde susen. Jakka ser helt fin ut, og på buksa har jeg kanskje bommet på en liten flekk eller to. Men helt innafor! Hjelmen er også grundig vasket med Zalo, en betydelig enklere jobb en dressen!

Så da er det bare å vente på ny oljekjøler. Når den kommer er det to slangeklemmer og 2 skruer, så er det bare å få inn den nye. Og grunnen til dette helvette... Jeg har meg selv å takke! Da jeg monterte en slik grill foran oljekjøleren i vinter var jeg for hardhent, og bøyde montasjen ørlite. Det var nok til at et eller annet sprakk opp under den, og lekkasjen var et faktum så snart det ble trykk i kjøleren. Selvgjort er velgjort, som det heter :sorry

Jaja, om ikke annet fikk jeg meg en tur! Sees på veien om ca. 14 dager... :prop:
Sist redigert av Flanker den 12 mar 2015, 18:49, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Cutless
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario

Re: Flankers rare turer og fjas! - Årets første tur, faen!

Legg inn av Cutless »

Off, det var ikke noe fin start på sesongen. Men er vel bedre at det skjedde nå enn når det er 18 grader og sol ute. Hvordan er jobben med å skifte oljekjøleren?

Brukeravatar
Flanker
Kontakt:

Legg inn av Flanker »

5 min. jobb det, ikke noe problem :-)

Brukeravatar
Flanker
Kontakt:

Legg inn av Flanker »

I går fikk jeg ihvertfall sykkelen ordentlig ren! En skikkelig innsausing med avfetting, samt såpe og vann gjorde jobben. Så da er det bare å vente... Har et håp om å være på veien ila. neste uke en gang!

Bilde

LordShaft
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Kontakt:

Legg inn av LordShaft »

Hva var det nøyaktig som gjorde at oljekjøleren røk?

Brukeravatar
Kawagutten
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R

Legg inn av Kawagutten »

LordShaft skrev:Hva var det nøyaktig som gjorde at oljekjøleren røk?
Det må vel være selvskading siden BMW er verdens beste :-)
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Flanker
Kontakt:

Legg inn av Flanker »

Det som gjorde at den røk var min idioti, så jeg har kun meg selv å takke... Jeg klarte å bøye festebraketten på oljekjøleren i et hjernedødt øyeblikk - da jeg monterte en slik grill foran kjøleren i vinter. Festebraketten er naglet fast til selve kjøleren, og det er i koblingen mellom disse to delene at lekkasjen har oppstått.

Da sitter lekkasjen på et sted som er svært vanskelig å reparere, med det resultat at ny (brukt) kjøler var eneste pålitelige fix.

Brukeravatar
Olav K
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)

Legg inn av Olav K »

Irriterende feil å gjøre, men likevel... bedre å oppdage den nå, enn når sola steiker, og du og frau Flanker skal på helgetur ett sted.

Plutselig er den nye kjøleren her, og det er vel som du sier, en quick fix.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Flanker
Kontakt:

Legg inn av Flanker »

Ikke sant! I verste fall kunne dette vært en ulmende sak, og det hadde vært svært lite behagelig om den plutselig smalt av midt i Ryfylke eller noe sånt, 40-50 mil hjemmefra. Eller at den kom midt i sesongen og spolerte to flotte uker med potensiell kjøring.

Når dette skulle skje var det veldig greit at det skjedde nå! ☺

LordShaft
Kontakt:

Legg inn av LordShaft »

http://www.barbershop.no/astra-superior ... -5-pakning" onclick="window.open(this.href);return false;

BOSS!!! det Mühle bladet som fulgte med hadde jeg 3 sinnsykt gode barberinger med.... Disse Astra bladene virker alt for lite skarp eller mjuk, vet ikke hvordan jeg skal forklare det. Rasper meg fort opp og kutter meg på de enkleste plasser....

Noen gode råd for hvilke jeg bør prøve next?

abakuss
Motorsykkelen din: v-strom 650 2005 modell

Legg inn av abakuss »

LordShaft skrev:http://www.barbershop.no/astra-superior ... -5-pakning

BOSS!!! det Mühle bladet som fulgte med hadde jeg 3 sinnsykt gode barberinger med.... Disse Astra bladene virker alt for lite skarp eller mjuk, vet ikke hvordan jeg skal forklare det. Rasper meg fort opp og kutter meg på de enkleste plasser....

Med stor fare for å blande meg borti noe jeg ikke har peiling på så kan du jo prøve Giljotin :mk

Brukeravatar
Flanker
Kontakt:

Legg inn av Flanker »

LordShaft skrev:http://www.barbershop.no/astra-superior ... -5-pakning

Hvis Mühle var godt kompatibelt med din skalle og hårvekst, så er det vel bare å kjøpe mer av det? http://www.barbershop.no/muhle-barberblader-10-pakning" onclick="window.open(this.href);return false; :thumleft
Vil du spare litt leter du etter det på eBay... Eller så kan du selvfølgelig teste Feather blader, som kanskje er det skarpeste og mest aggressive man får kjøpt.

LordShaft
Kontakt:

Legg inn av LordShaft »

abakuss skrev:
Med stor fare for å blande meg borti noe jeg ikke har peiling på så kan du jo prøve Giljotin :mk
Hahaha satan så jeg lo av denne :lol :lol
Jeg velger å tolke den positivt :redface
Flanker skrev: Hvis Mühle var godt kompatibelt med din skalle og hårvekst, så er det vel bare å kjøpe mer av det? http://www.barbershop.no/muhle-barberblader-10-pakning" onclick="window.open(this.href);return false; :thumleft
Vil du spare litt leter du etter det på eBay... Eller så kan du selvfølgelig teste Feather blader, som kanskje er det skarpeste og mest aggressive man får kjøpt.
Jeg prøver med begge deler.... Takk for tips igjen Flanker! Du er god som gull :skriver

Svar