MC-ulykker
Re: MC-ulykker
En ting er å kommentere og mene noe om ulykker f.eks åpent eller i store grupper på Facebook. Verre er det å kommentere rett i artikkelen på f.eks. en nettavis, men nå er vel kommentarfeltene der steng på slike artikler stort sett.
Det blir noe annet å kommentere og diskutere litt rundt ulykker her inne, innenfor rimelighetens grenser. Ren spekulering er ingen tjent med, men det er tross alt et (diskusjons)forum dette her.
Når det gjelder den siste saken kan vi vel alle være enige at å ta et solid gasspådrag midt i ettermiddagstrafikken (om det var det som faktisk skjedde) ikke er er noe godt sjakktrekk uansett hvor det måtte være. Og uansett hvem som måtte ha vikeplikt og ikke er det motorsyklistene det går vært utover. Kjør defensivt, prøv å bli sett men anta at ingen ser deg og ha marginene på din side... Alt det der...
For min del vet jeg at å lese om slik ulykker kan gjøre noe med min egen vilje til å bajaskjøre, og det er vel bra?
Det blir noe annet å kommentere og diskutere litt rundt ulykker her inne, innenfor rimelighetens grenser. Ren spekulering er ingen tjent med, men det er tross alt et (diskusjons)forum dette her.
Når det gjelder den siste saken kan vi vel alle være enige at å ta et solid gasspådrag midt i ettermiddagstrafikken (om det var det som faktisk skjedde) ikke er er noe godt sjakktrekk uansett hvor det måtte være. Og uansett hvem som måtte ha vikeplikt og ikke er det motorsyklistene det går vært utover. Kjør defensivt, prøv å bli sett men anta at ingen ser deg og ha marginene på din side... Alt det der...
For min del vet jeg at å lese om slik ulykker kan gjøre noe med min egen vilje til å bajaskjøre, og det er vel bra?
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
-
- Innlegg: 249
- Registrert: 10 jan 2015, 22:17
- Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
- Bosted: Hamar
Re: MC-ulykker
Gudskjelov ikke fått noe sånn, men opplevd en del nestenulykker(både av egen dumhet og andres uoppmerksomhet/dumhet).Bjerknez skrev: 02 aug 2020, 08:58 Vi gjør alle feil i ny og ne. Sånn er det bare, men jeg synes det er litt rart at det nærmest virker som det er en menneskerett og kjlre bil. Et eksempel er ho som rygget på sykkelen min. Det satt tre personer i bilen. En liten unge som kikket bakover mens hun rygget, en voksen mann i sidestolen og den eldre damen som fører. Hun rygget bakover og jeg hørte ryggesensoren hennes begynne å pipe på utsiden av bilen. Hun rygget relativt fort og bestemt og sensoren ga lyd i kortere intervaller jo nærmere hun kom sykkelen.
Men alikevel så meide hun den ned. Hvordan er det virkelig mulig???
Er det ingen i denne bilen (okey, la oss se bort fra ungen i baksetet) som kunne gjort noe med dette ved å si ifra? Jeg antok det tok 5 sekunder fra alarmen begynte å pipe til den pep konstant.
Damen sa etterpå når jeg konfronterte henne at "den sensoren piper hele tiden"......
Skal det være lov for slike mennesker og kjøre en bil? Jeg synes ikke at bilkjøring skal være en menneskerett.
Men det er mange som jeg rett og slett ikke skjønner hvordan har førerkort.
Trodde alle var dårlig på rundkjøringer i Kongsvinger, før jeg studerte i Gjøvik. Erfarte så at dem var ennå dårligere i Lillehammer, men Hamar tar kaka.
Du har 50/50 for å legge deg riktig i ei rundkjøring. Jeg har daglig se folk legge seg forskjellige i 2 rundkjøringer på rad, og lagt seg feil i begge. Blinking til venstre i rundkjøringer er noe som burde være bøtlagt, ihvertfall hvis du gjør sånn som kjøreskoler nå lærer opp til.
Da jeg kjøpte hus, tok jeg og telte antall biler som la seg riktig og feil i rundkjøringen (var omtrent bare på telefon med megler eller ventet på telefon). Av 100 biler, så la 70 seg feil. Det er 50/50 for at du gjør det riktig hvis du gjetter!
Og gudforby om en skulle sett på blinking oppå der igjen.
Eller folk som kjører forbi da jeg kommer imot, eller legger seg ut uten å se i speilet. Eller kjører ut i veien fordi dem ikke ser deg. Eller nå nylig som noen stoppet midt i rundkjøringa. Tror faktisk hjulet mitt rørte bakfangeren hans da jeg stoppet (fulgte med på en bil som jeg trodde (helt riktig) at hadde lagt seg feil, og ikke ville få i sida, da bilen foran stoppet.
Alle kan så klart gjøre feil, men blir oppgitt av mindre.
Ho dama skjønte ikke at den piper hele tida, fordi det er ting i veien? Hvis ikke er det som oftest vinter, og da piper den konstant pågrunn av møkk foran den. Noen trenger voksenopplæring.
-
- Innlegg: 299
- Registrert: 18 jul 2017, 11:06
- Motorsykkelen din: Triumph Speed 400 (2024)
- Bosted: Oslo
Re: MC-ulykker
For et par dager siden kjørte jeg vanlig rute til jobb og da er det et sted hvor det er en helt vanlig vei som kommer inn fra høyre, med *vikeplikt* for innkjøring. En bil kommer på den veien. Sjåføren ser rett på meg (som må bråbremse), kjører sakte rett over veien og inn i motsatt kjørefelt, mens hun hele tiden ser på meg.
Vet ikke hva hun trodde - at jeg magisk skulle vite at hun ga F i vikeplikten?
Er det rart det er krig i verden.
Vet ikke hva hun trodde - at jeg magisk skulle vite at hun ga F i vikeplikten?
Er det rart det er krig i verden.
- niko
- Innlegg: 1149
- Registrert: 03 sep 2017, 00:00
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
- Bosted: Oslo
Re: MC-ulykker
Kjenner meg igjen. Lurer på om de rett og slett kjenner på makta som ligger i endelig å få lov å være størst.tormodg skrev: 06 aug 2020, 10:22 For et par dager siden kjørte jeg vanlig rute til jobb og da er det et sted hvor det er en helt vanlig vei som kommer inn fra høyre, med *vikeplikt* for innkjøring. En bil kommer på den veien. Sjåføren ser rett på meg (som må bråbremse), kjører sakte rett over veien og inn i motsatt kjørefelt, mens hun hele tiden ser på meg.
Vet ikke hva hun trodde - at jeg magisk skulle vite at hun ga F i vikeplikten?
Er det rart det er krig i verden.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Dette er nok et resultat av steinalderinstinktet som fortsatt ligger i oss og lett overstyrer når takene er helt andre steder. Den lille motorsykkelen oppleves ikke som en fare. Hadde du kommet i en lastebil hadde den instinktive reaksjonen vært helt anderledes..niko skrev:Kjenner meg igjen. Lurer på om de rett og slett kjenner på makta som ligger i endelig å få lov å være størst.tormodg skrev: 06 aug 2020, 10:22 For et par dager siden kjørte jeg vanlig rute til jobb og da er det et sted hvor det er en helt vanlig vei som kommer inn fra høyre, med *vikeplikt* for innkjøring. En bil kommer på den veien. Sjåføren ser rett på meg (som må bråbremse), kjører sakte rett over veien og inn i motsatt kjørefelt, mens hun hele tiden ser på meg.
Vet ikke hva hun trodde - at jeg magisk skulle vite at hun ga F i vikeplikten?
Er det rart det er krig i verden.
Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Re: MC-ulykker
Og at man kan oppleve at det er en "annen type trafikant/ikke en av oss", slik at de vanlige reglene ikke gjelder. F.eks vil jo tråsyklister oftest være den svake part, men de (må vel innrømme at jeg snakker litt for meg selv her også) ser seg selv som en spesiell type trafikant som kan tøye reglene litt.
-
- Innlegg: 482
- Registrert: 22 feb 2019, 23:21
- Motorsykkelen din: XMAX 300
Re: MC-ulykker
Ulykke i Kristiansand, like ved for sentrum på E39 (krever abonnement):
https://www.fvn.no/nyheter/lokalt/i/9vy ... esterveien
Det er filmet av et trafikk-kamera. Dette er en veldig dårlig vei hvor det har vært mange ulykker opp igjennom. Det som er rart i dette tilfellet er at det ser ut som ulykken kunne veldig enkelt vært unngått?
Situasjonen er at to separate enkeltfelt møtes til en vei med to felt. Det er 60 kmt/t her. Motorsykkelen kommer fra venstre felt og blinker inn til høyre felt. Bilen med vikeplikt som venter på å kjøre ut oppdager ikke det øyeblikkelig, og ruller ut så det ser ut som den skal kjøre ut. Men etter at den oppdager motorsykkelen stopper den (før den kjører ut på veien).
NB: Motorsyklisten reiser seg i slutten av filmen, så det er heldigvis ikke livstruende skader det er snakk om her (selv om det åpenbart ikke var smertefritt).
Tok noen screenshots av filmen:
https://www.fvn.no/nyheter/lokalt/i/9vy ... esterveien
Det er filmet av et trafikk-kamera. Dette er en veldig dårlig vei hvor det har vært mange ulykker opp igjennom. Det som er rart i dette tilfellet er at det ser ut som ulykken kunne veldig enkelt vært unngått?
Situasjonen er at to separate enkeltfelt møtes til en vei med to felt. Det er 60 kmt/t her. Motorsykkelen kommer fra venstre felt og blinker inn til høyre felt. Bilen med vikeplikt som venter på å kjøre ut oppdager ikke det øyeblikkelig, og ruller ut så det ser ut som den skal kjøre ut. Men etter at den oppdager motorsykkelen stopper den (før den kjører ut på veien).
NB: Motorsyklisten reiser seg i slutten av filmen, så det er heldigvis ikke livstruende skader det er snakk om her (selv om det åpenbart ikke var smertefritt).
Tok noen screenshots av filmen:
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: MC-ulykker
Jeg vil påstå at dette er en dårlig vurdering av motorsyklisten som legger seg over til høyre til tross for at man burde/skulle ha sett bilen som venter på klar bane til å kjøre ut i det høyre feltet. Motorsyklisten burde ha holdt venstre felt til man hadde passert krysset.
Men lett å si i ettertid. Ser jo spor av bakbremsbruk og gnistføyk. Ikke bra.
Oslo er «full» av slike påkjøringer. Særlig i Groruddalen. Mulig at det også var uheldig at det her kom to sykler etterhverandre som tulla med synet til bilfører.
Men lett å si i ettertid. Ser jo spor av bakbremsbruk og gnistføyk. Ikke bra.
Oslo er «full» av slike påkjøringer. Særlig i Groruddalen. Mulig at det også var uheldig at det her kom to sykler etterhverandre som tulla med synet til bilfører.
- Tore L
- Innlegg: 1078
- Registrert: 08 jul 2014, 12:25
- Motorsykkelen din: 22 Moto Guzzi V7 Special -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
- Bosted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)
Re: MC-ulykker
Helt enig FredrikE24, han / hun utsetter seg for ekstra fare ved å ikke kjøre i venstre fil, ved slike utkjøringer til hovedveien.FredrikE24 skrev: 14 aug 2020, 13:58 Jeg vil påstå at dette er en dårlig vurdering av motorsyklisten som legger seg over til høyre til tross for at man burde/skulle ha sett bilen som venter på klar bane til å kjøre ut i det høyre feltet. Motorsyklisten burde ha holdt venstre felt til man hadde passert krysset.
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348
x - 07 BMW K1200 GT - LV 6118
x - 24 BSA Golden Star - TW 7916
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348
x - 07 BMW K1200 GT - LV 6118
x - 24 BSA Golden Star - TW 7916
- erik m
- Innlegg: 547
- Registrert: 30 aug 2012, 23:43
- Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
- Bosted: Oslo
Re: MC-ulykker
Regn alltid med at du er i blindfeltet, sælig i sånne vinkler.
-
- Innlegg: 482
- Registrert: 22 feb 2019, 23:21
- Motorsykkelen din: XMAX 300
Re: MC-ulykker
Det er mye som er feil som dere nevner, bilen som kommer fra bensinstasjonen kjører truende ut mot veien, men stopper i siste liten. Motorsyklisten kunne holdt seg i venstre felt til etter bensinstasjonen. Så kan det ha vært panikkreaksjon hos motorsyklisten. Det jeg synes var rart i dette tilfellet var at om motorsyklisten kunne gjort alt mulig annet og ulykken hadde vært unngått. Kjørt videre uten å gjøre noe som helst (vanskelig å vite på forhånd at bilen stoppet). Eller gjort en unnamanøver tilbake i venstre felt. Det ser nærmest ut som motorsykkelen "gir opp" og legger seg ned uten nesten uten å endre kurs (sykkelen sklir riktignok ut til venstre og støter borti midtrabatten).
Hadde det vært en bil istedenfor så ville det neppe blitt en ulykke. Den ville fortsatt rett frem eller svingt til venstre.
Hadde det vært en bil istedenfor så ville det neppe blitt en ulykke. Den ville fortsatt rett frem eller svingt til venstre.
- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Bosted: Sandefjord
Re: MC-ulykker
Uten å være noen mønstertrafikant, ville om jeg hadde bestemt meg for å legge meg i høyre fil, fort blinket/lagt meg ut igjen i venstrefil idet jeg fikk øye på bilen. Ikke bare for min egen skyld, men også for å slippe bilen ut på veien.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
- erik m
- Innlegg: 547
- Registrert: 30 aug 2012, 23:43
- Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
- Bosted: Oslo
Re: MC-ulykker
I det mc bestemmer seg for å skifte fil er bilen som kommer fra bensinstasjonen antakelig dekket av stasjonsvogna som ligger i høyre fil. Hvorfor legger han seg i høyre fil? Buddykjøring med den andre mc'n bak? Ser seg tilbake?
To sekunder seinere har han oppfatta at bilen kjører ut forbi vikepliktmerkene, og temmelig sikkert har ham i blindsona, og ser ut til å treffe ham.
Hvorfor kjører bilen ut? Da den to sekunder før har sett seg tilbake, ser han en svart stasjonsvogn og bak ham klar bane. Mc ligger skjult bak stasjonsvogna, trafikken går raskt og bilen mener han har klar bane - hvis han er rask. Så oppdager bilen mc og bråstopper, men for langt fram. Mc har et halvt sekund på å ta en avgjørelse, rekker ikke å oppfatte at bilen har hogd inn bremsene - og tar en feil avgjørelse/panikkreaksjon - i stedet for å ta en kontrollert unnvikelse. Kanskje aldri trent på det i høy hastighet? Cruisere er også bittelitt mer tungmanøvrerte. Og alt dette har skjedd på under tre sekunder.
I det fjerde sekundet er alt over.
To sekunder seinere har han oppfatta at bilen kjører ut forbi vikepliktmerkene, og temmelig sikkert har ham i blindsona, og ser ut til å treffe ham.
Hvorfor kjører bilen ut? Da den to sekunder før har sett seg tilbake, ser han en svart stasjonsvogn og bak ham klar bane. Mc ligger skjult bak stasjonsvogna, trafikken går raskt og bilen mener han har klar bane - hvis han er rask. Så oppdager bilen mc og bråstopper, men for langt fram. Mc har et halvt sekund på å ta en avgjørelse, rekker ikke å oppfatte at bilen har hogd inn bremsene - og tar en feil avgjørelse/panikkreaksjon - i stedet for å ta en kontrollert unnvikelse. Kanskje aldri trent på det i høy hastighet? Cruisere er også bittelitt mer tungmanøvrerte. Og alt dette har skjedd på under tre sekunder.
I det fjerde sekundet er alt over.
Sist redigert av erik m den 15 aug 2020, 02:17, redigert 1 gang totalt.
- erik m
- Innlegg: 547
- Registrert: 30 aug 2012, 23:43
- Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
- Bosted: Oslo
Re: MC-ulykker
Og så tenker jeg: blinka mc før filskift? Det var jo klar bane bak, så det var vel ingen vits?
Ob bilen som kjørte ut, det var jo ingen i høyrefil da han bestemte seg for å kjøre ut, var det noen vits å blinke da?
Mine erfaring er at svært mange i de to situasjonene dropper å blinke.
Ob bilen som kjørte ut, det var jo ingen i høyrefil da han bestemte seg for å kjøre ut, var det noen vits å blinke da?
Mine erfaring er at svært mange i de to situasjonene dropper å blinke.
-
- Innlegg: 482
- Registrert: 22 feb 2019, 23:21
- Motorsykkelen din: XMAX 300
Re: MC-ulykker
Du har nok rett i mye av det du sier. Og det tok 3-4 sekunder fra en fin dag på veien til å skli på asfalten. Motorsyklisten blinket i forbindelse med filskifte ja.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: MC-ulykker
Se Aftenposten i dag. Stort oppslag om mc dødsulykker og mulige tiltak.
-
- Innlegg: 416
- Registrert: 22 des 2011, 15:05
- Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia
Re: MC-ulykker
...og overskriften/ingressen i Aftenposten sier: Halvparten av dødsfallene i sommertrafikken har vært i MC-ulykker. Nesten alle MC-førerne var over 40 år.
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!
- Grendel
- Innlegg: 489
- Registrert: 20 apr 2016, 20:54
- Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt
Re: MC-ulykker
Det er mellom 40 og 50.
Det er nå flere mc-førere enn før. Selvfølgelig en del av settingen. Det er mange ferske førere som går med.
8-/
Det er nå flere mc-førere enn før. Selvfølgelig en del av settingen. Det er mange ferske førere som går med.
8-/
...bare en død fisk følger strømmen....
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Re: MC-ulykker
Har du noe statistikk på det? Tidligere har nesten 90% vært førere med flere års erfaring.
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: MC-ulykker
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
If it ain't broke, I'll break it.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: MC-ulykker
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
-
- Innlegg: 416
- Registrert: 22 des 2011, 15:05
- Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia
Re: MC-ulykker
Ooops... har selv kjørt med offroad'er den gamle postvegen fra Gargia, over Bæskades, Suolovuopmi og langsetter grusveien til Masi. Flott reise. De to trønderbartene må ha vært maks uoppmerksomme.
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!
-
- Innlegg: 333
- Registrert: 01 mai 2017, 19:48
- Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
- Bosted: Fredrikstad
Re: MC-ulykker
Men når jeg blir 30 så halveres prisen for forsikring, det er kun de yngre som er i ulykker i følge forsikringsselskapetGrendel skrev: 31 aug 2020, 21:05 Det er mellom 40 og 50.
Det er nå flere mc-førere enn før. Selvfølgelig en del av settingen. Det er mange ferske førere som går med.
8-/
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Re: MC-ulykker
Det er forskjell på alder og erfaring mellom uhell/skader og dødsulykker.overlay skrev:Men når jeg blir 30 så halveres prisen for forsikring, det er kun de yngre som er i ulykker i følge forsikringsselskapetGrendel skrev: 31 aug 2020, 21:05 Det er mellom 40 og 50.
Det er nå flere mc-førere enn før. Selvfølgelig en del av settingen. Det er mange ferske førere som går med.
8-/
-
- Innlegg: 333
- Registrert: 01 mai 2017, 19:48
- Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
- Bosted: Fredrikstad
Re: MC-ulykker
Ikke helt sikker på hva du sikter til. At eldre generelt ikke er i ulykker, men er høyst representert i de alvorlige?oivindg skrev: 01 sep 2020, 16:37Det er forskjell på alder og erfaring mellom uhell/skader og dødsulykker.overlay skrev:Men når jeg blir 30 så halveres prisen for forsikring, det er kun de yngre som er i ulykker i følge forsikringsselskapetGrendel skrev: 31 aug 2020, 21:05 Det er mellom 40 og 50.
Det er nå flere mc-førere enn før. Selvfølgelig en del av settingen. Det er mange ferske førere som går med.
8-/