Litt dårlig skrevet av meg. Det har pleid å være slik at det har vært flest yngre i mindre alvorlige ulykker og flest eldre i dødsulykker. Tror det er derfor det er dyr forsikring for unge. Det er mange flere småulykker enn dødsulykker.overlay skrev: 01 sep 2020, 20:16Ikke helt sikker på hva du sikter til. At eldre generelt ikke er i ulykker, men er høyst representert i de alvorlige?oivindg skrev: 01 sep 2020, 16:37Det er forskjell på alder og erfaring mellom uhell/skader og dødsulykker.overlay skrev:Men når jeg blir 30 så halveres prisen for forsikring, det er kun de yngre som er i ulykker i følge forsikringsselskapetGrendel skrev: 31 aug 2020, 21:05 Det er mellom 40 og 50.
Det er nå flere mc-førere enn før. Selvfølgelig en del av settingen. Det er mange ferske førere som går med.
8-/
MC-ulykker
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Re: MC-ulykker
Re: MC-ulykker
Ingen ulykke, men nært. Det er ikke alltid bilistens feil at MC kolliderer.
https://www.vg.no/#/video/204447/stygg- ... in-android
Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
https://www.vg.no/#/video/204447/stygg- ... in-android
Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
- Bjerknez
- Innlegg: 24628
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Nei, det er sikkert.45316 skrev: 02 sep 2020, 07:14 Ingen ulykke, men nært. Det er ikke alltid bilistens feil at MC kolliderer.
https://www.vg.no/#/video/204447/stygg- ... in-android
Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
MC føreren i dette tillfellet lå alt for nærme bobilen til at han i hele tatt hadde sikt fremover. Men jeg så det var en grå Street/Speed Triple :)
- Bjerknez
- Innlegg: 24628
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Her er forøvrig riktig link til videoen:
https://www.vgtv.no/video/204447/stygg- ... traumatisk
https://www.vgtv.no/video/204447/stygg- ... traumatisk
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: MC-ulykker
eller bilistens skyld at det går bra..
https://www.vgtv.no/204447?jwsource=cl
https://www.vgtv.no/204447?jwsource=cl
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Bjerknez
- Innlegg: 24628
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Han skal være glad for at bilføreren svingte til siden der. Hvis ikke hadde det nok gått ille. Men å si at Tesla sin teknologi var det som reddet han er nok trolig i overkant. Er nok en lærepenge han sent glemmer dette, på godt og vondt.
-
- Innlegg: 299
- Registrert: 18 jul 2017, 11:06
- Motorsykkelen din: Triumph Speed 400 (2024)
- Bosted: Oslo
Re: MC-ulykker
Den der er skikkelig ille. Hva tenkte MC-føreren på egentlig. Han kjører forbi uten fri sikt, på vei inn i en sving...merker jeg blir nervøs bare av å se på den videoen. :)
- Bjerknez
- Innlegg: 24628
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Jeg tipper han lå få tett inntil Bobilen og han holdt utkikk forbi bilen og inn i svingen på sin høyre side. Han så ingen bil der, og kastet seg ut. Kanskje var Teslaen hvit og den er jo også ganske lav, i tillegg til at det var lyst ute etc.tormodg skrev: 02 sep 2020, 09:44 Den der er skikkelig ille. Hva tenkte MC-føreren på egentlig. Han kjører forbi uten fri sikt, på vei inn i en sving...merker jeg blir nervøs bare av å se på den videoen. :)
men ja, dette var litt risikosport.
Hovedproblemet her var nok at han lå for tett opptil bobilen til å kunne se skikkelig.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: MC-ulykker
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Bjerknez
- Innlegg: 24628
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Det så faktisk ut som om motorsyklistene hadde god kontroll der. Men slike bilister har vi ikke bruk for, helt klart.mekkern skrev: 02 sep 2020, 11:15 søren jeg hadde feil link...
https://www.vgtv.no/video/200278/stygg- ... r-sjokkert
- Grendel
- Innlegg: 489
- Registrert: 20 apr 2016, 20:54
- Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt
Re: MC-ulykker
Hårreisende kjøring.Bjerknez skrev: 02 sep 2020, 11:26Det så faktisk ut som om motorsyklistene hadde god kontroll der. Men slike bilister har vi ikke bruk for, helt klart.mekkern skrev: 02 sep 2020, 11:15 søren jeg hadde feil link...
https://www.vgtv.no/video/200278/stygg- ... r-sjokkert
Men hvorfor i F"#¤% kjører ikke bilen med henger forbi mopeden?
I følge regler skal mopeder ligge midt i veien, men føreren har valgt å slippe forbi trafikken bak og derfor lagt seg godt ut til høyre. Det er god plass for at bilen med henger kan passere.... Jeg har merket at det er en "moderne trend" å legge tilrette for å skape kø og farlige situasjoner.
...bare en død fisk følger strømmen....
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)
- Bjerknez
- Innlegg: 24628
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Ja det kan man jo lure på. Men nok et bevis på at det å kjøre i 45/km/t på moped ikke er det tryggeste. Det blir jo noe annet når man ser ting fra luften på video også.
Men hovedproblemet her var jo den som kjørte forbi. En usedvanlig dårlig avgjørelse. Ikke så det ut til at personen brydde seg om å gi noe særlig gass heller.
Men hovedproblemet her var jo den som kjørte forbi. En usedvanlig dårlig avgjørelse. Ikke så det ut til at personen brydde seg om å gi noe særlig gass heller.
Re: MC-ulykker
Elendig forbikjøring av dama....
Re: MC-ulykker
Enig, håper de beholder det førerkortet lenge!Bjerknez skrev: 02 sep 2020, 11:26Det så faktisk ut som om motorsyklistene hadde god kontroll der. Men slike bilister har vi ikke bruk for, helt klart.mekkern skrev: 02 sep 2020, 11:15 søren jeg hadde feil link...
https://www.vgtv.no/video/200278/stygg- ... r-sjokkert
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.
I'm sorry, but that's just the way I am.
- Bjerknez
- Innlegg: 24628
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Jeg tenker sånn ca. for alltid?KåreDump skrev: 02 sep 2020, 12:57Enig, håper de beholder det førerkortet lenge!Bjerknez skrev: 02 sep 2020, 11:26Det så faktisk ut som om motorsyklistene hadde god kontroll der. Men slike bilister har vi ikke bruk for, helt klart.mekkern skrev: 02 sep 2020, 11:15 søren jeg hadde feil link...
https://www.vgtv.no/video/200278/stygg- ... r-sjokkert

Re: MC-ulykker
Må si at scootern dreit seg ut også. De må slutte å legge seg ut på siden selv om de er treige!
- Bjerknez
- Innlegg: 24628
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Jeg vil ikke si at scooteren "dreit" seg ut her. Jeg hadde selv lagt meg inn på siden i dette tillfellet. Ta i betrakning at den som kjørte scooteren også var ung og uerfaren etc. så tenker jeg denne personen var bra stresset.
Hadde den klart og holde 60km/t så hadde det vert bedre tror jeg.
Har selv kjørt moped (gammel Tempo) for ikke så lenge siden og man kan stå og si at man skal gjøre krav på plassen, men det er jammen ikke så lett når moppa gjør 45/km/t på flatmark og fartsgrensen på stedet er 70km/t og morgentrafikken hoper seg opp bak deg.
Det eneste jeg hadde lyst til når jeg kjørte moped var egentlig bare å fordufte. Jeg tar mye heller el-sykkern til ho mor. Da kan jeg vertfall sykle på gangstien.
Hadde den klart og holde 60km/t så hadde det vert bedre tror jeg.
Har selv kjørt moped (gammel Tempo) for ikke så lenge siden og man kan stå og si at man skal gjøre krav på plassen, men det er jammen ikke så lett når moppa gjør 45/km/t på flatmark og fartsgrensen på stedet er 70km/t og morgentrafikken hoper seg opp bak deg.
Det eneste jeg hadde lyst til når jeg kjørte moped var egentlig bare å fordufte. Jeg tar mye heller el-sykkern til ho mor. Da kan jeg vertfall sykle på gangstien.
-
- Innlegg: 482
- Registrert: 22 feb 2019, 23:21
- Motorsykkelen din: XMAX 300
Re: MC-ulykker
Har kjørt 50cc scooter i 45-50km/t i mange år. Man kjører i sin egen boble. Ofte ikke noe vits å sjekke speil, det er alltid noen som ligger bak og alltid noen som kjører forbi, får ikke gjort noe med det.
-
- Innlegg: 416
- Registrert: 22 des 2011, 15:05
- Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia
Re: MC-ulykker
Meeeen ehh... det er jo helt i tråd med trafikkreglene: kjører man saktere enn øvrig trafikk, så skal man holde til høyre og om nødvendig stoppe helt opp slik at den øvrige fortkjørende trafikken kan kjøre forbi 🧐Juicebox skrev: 02 sep 2020, 13:54 Må si at scootern dreit seg ut også. De må slutte å legge seg ut på siden selv om de er treige!
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!
Re: MC-ulykker
Jeg mener ihvertfall at all motorisert kjøretøy på skilt har krav på et felt. Skal de bak kjøre forbi så skal de bruke venstrefeltet og ihvertfall ikke på samme felt! At et treigere kjøretøy skal ligge helt ute på kanten gjør det bare farligere for vedkommende, pluss at de bak blir oppfordret til å ta en forbikjøring på samme felt.
Ja jeg vet at man skal vike for de som er raskere og det finnes sidelommer for dette på de litt smalere veiene uten midtlinje. Igjen, syns det er unødvendig av 50kubikkene å gjøre det farligere for seg selv ved å holde seg helt ute på kanten når forbikjøring SKAL skje på venstre felt.
🧐
Ja jeg vet at man skal vike for de som er raskere og det finnes sidelommer for dette på de litt smalere veiene uten midtlinje. Igjen, syns det er unødvendig av 50kubikkene å gjøre det farligere for seg selv ved å holde seg helt ute på kanten når forbikjøring SKAL skje på venstre felt.
🧐
- Bjerknez
- Innlegg: 24628
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Det er ikke snakk om hva man har krav på. Man har som mopedist like mye krav på veien som en bilist, men man er jo dum hvis man som myk trafikant står hardnakket på disse krava. Det er mopedisten som får svi i et sammenstøt.
Det blir for meg helt unaturlig og kjøre midt i veibanen i en 70-80 sone som mopedist i 45km/t når bilene bak meg ligger i kø og vil forbi. Da kjører man helt naturlig inn på siden for å slippe forbi. Hvis ikke er man jo helt fjern spør du meg.
Det blir for meg helt unaturlig og kjøre midt i veibanen i en 70-80 sone som mopedist i 45km/t når bilene bak meg ligger i kø og vil forbi. Da kjører man helt naturlig inn på siden for å slippe forbi. Hvis ikke er man jo helt fjern spør du meg.
- jongsanim
- Innlegg: 1008
- Registrert: 20 mai 2013, 18:51
- Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013
Re: MC-ulykker
Så akkurat oppdatering på Instagram fra ridethebean. Det var de som kjørte ut.
https://www.instagram.com/p/CEpZyWEn6e2 ... f2tnxsl4pb
- HeHy
- Innlegg: 508
- Registrert: 07 okt 2015, 16:05
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
- Bosted: Kristiansand
Re: MC-ulykker
Kjører du på høyre side av veien inviterer du folk til å kjøre forbi uten å bytte felt skikkelig, kan skape farlige situasjoner der mopedister blir presset av veien. At en mopedist velger å legge seg til høyre en liten stund eller aller best stopper ved mulighet hvis han/hun skaper kø er derimot bra.Bjerknez skrev:Det er ikke snakk om hva man har krav på. Man har som mopedist like mye krav på veien som en bilist, men man er jo dum hvis man som myk trafikant står hardnakket på disse krava. Det er mopedisten som får svi i et sammenstøt.
Det blir for meg helt unaturlig og kjøre midt i veibanen i en 70-80 sone som mopedist i 45km/t når bilene bak meg ligger i kø og vil forbi. Da kjører man helt naturlig inn på siden for å slippe forbi. Hvis ikke er man jo helt fjern spør du meg.
- Bjerknez
- Innlegg: 24628
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Jeg balanserer ikke på hvitstripa hvis det ikke er biler bak meg nei. Men legger meg ut mot hvitstripen hvis det kommer biler som vil forbi. Jeg ligger altså ikke konstant mot høyre.HeHy skrev: 03 sep 2020, 08:48Kjører du på høyre side av veien inviterer du folk til å kjøre forbi uten å bytte felt skikkelig, kan skape farlige situasjoner der mopedister blir presset av veien. At en mopedist velger å legge seg til høyre en liten stund eller aller best stopper ved mulighet hvis han/hun skaper kø er derimot bra.Bjerknez skrev:Det er ikke snakk om hva man har krav på. Man har som mopedist like mye krav på veien som en bilist, men man er jo dum hvis man som myk trafikant står hardnakket på disse krava. Det er mopedisten som får svi i et sammenstøt.
Det blir for meg helt unaturlig og kjøre midt i veibanen i en 70-80 sone som mopedist i 45km/t når bilene bak meg ligger i kø og vil forbi. Da kjører man helt naturlig inn på siden for å slippe forbi. Hvis ikke er man jo helt fjern spør du meg.
- Bjerknez
- Innlegg: 24628
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Min oppfatning er at i trafikken handler det om og holde "kontrastene" så små som mulig. Jo større kontraster (forskjell på sagtegående og hurtiggående kjøretøy) jo farligere er det.
En moped i 45km/t og en bil i 80km/t er en dårligere kombinasjon enn en moped i 60km/t og en bil i 80km/t. Så lenge all trafikk går like fort så blir skadene og eller sjansene for sammentreff mindre.
Så kan man kanskje mene at det er bilistenes ansvar overfor mopedister og minske denne kontrasten ved å bremse ned, men jeg tror det blir alt for "unaturlig" og legge seg ned i 45km/t hvor trafikken bak deg hoper seg opp. Alle forventer at du skal kjøre forbi mopedisten. Et lite stressnivå bygger seg opp og brått så ligger det flere bilister og koker bak en ung uerfaren jente på sin ny scooter i 45km/t. En usedvanlig dårlig kombinasjon.
Det jeg mener er unaturlig her er at mopedene kun gjør 45km/t (lovlig). Jeg mener at mopedførerbeviset burde vært mer omfattende. På den måten kan man kanskje rettferdigjøre å lovlig kjøre 60-70km/t på en moped. Jeg tror dette hadde vært en bedre løsning.
Jeg har som sagt selv kjørt moped i voksen alder i morgen rushet her i Fredrikstad. Etter noen få måneder opplevde jeg flere skremmende opplevelser som mopedist. Daglig følte jeg meg total underlegen i trafikken. I rundkjøringer og kryss ble aksellerasjonen for dårlig etc. Ved tre annledninger ble jeg nesten kjørt ned. Den ene gangen av bussen på landeveien.
Moped er i mine øyne det desidert dårligste fremkomstmiddelet som finnes mener jeg. En moped har ingenting i trafikken å gjøre. Vertfall ikke på de mest trafikkerte stedene med høyere hastigheter. Det samme gjelder mopedbiler. Disse er jo enda værre, selv om man sitter LITT mer sikret.
En moped i 45km/t og en bil i 80km/t er en dårligere kombinasjon enn en moped i 60km/t og en bil i 80km/t. Så lenge all trafikk går like fort så blir skadene og eller sjansene for sammentreff mindre.
Så kan man kanskje mene at det er bilistenes ansvar overfor mopedister og minske denne kontrasten ved å bremse ned, men jeg tror det blir alt for "unaturlig" og legge seg ned i 45km/t hvor trafikken bak deg hoper seg opp. Alle forventer at du skal kjøre forbi mopedisten. Et lite stressnivå bygger seg opp og brått så ligger det flere bilister og koker bak en ung uerfaren jente på sin ny scooter i 45km/t. En usedvanlig dårlig kombinasjon.
Det jeg mener er unaturlig her er at mopedene kun gjør 45km/t (lovlig). Jeg mener at mopedførerbeviset burde vært mer omfattende. På den måten kan man kanskje rettferdigjøre å lovlig kjøre 60-70km/t på en moped. Jeg tror dette hadde vært en bedre løsning.
Jeg har som sagt selv kjørt moped i voksen alder i morgen rushet her i Fredrikstad. Etter noen få måneder opplevde jeg flere skremmende opplevelser som mopedist. Daglig følte jeg meg total underlegen i trafikken. I rundkjøringer og kryss ble aksellerasjonen for dårlig etc. Ved tre annledninger ble jeg nesten kjørt ned. Den ene gangen av bussen på landeveien.
Moped er i mine øyne det desidert dårligste fremkomstmiddelet som finnes mener jeg. En moped har ingenting i trafikken å gjøre. Vertfall ikke på de mest trafikkerte stedene med høyere hastigheter. Det samme gjelder mopedbiler. Disse er jo enda værre, selv om man sitter LITT mer sikret.