Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1250GS og DRZ400S
Bosted: Trondheim
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring

Legg inn av E-strom »

AJ skrev:
E-strom skrev: Scottoiler "Louis special"
https://www.louis.de/en/artikel/scottoi ... l/10004488" onclick="window.open(this.href);return false;
Noen 'vitenskapelige' bilder av monteringen?
Husk, dette er sprocket science tråden... :P :p .
Øh... - nei :redface

Målet var en mest mulig usynlig installasjon, så:
- Beholderen ligger under setet
- Slangen går ned langs demperen og videre på undersiden av svingarmen
- Påføringen er skrudd fast på innsiden av festet for "bobbins"
Så det eneste som synes er noen centimeter med sort plastrør ned på bakre drev...

Bilde
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Ser bra ut den installasjonen der :drg .
Jeg tok også sikte på mest mulig skjult opplegg, men på KTM'en var det ikke praktisk mulig (uten kreativ modding...) å skjule oljebeholderen.

Men jeg har plassert den så diskret som mulig bak høyre pasasjerfothviler.
Oljeslangen var det veldig enkelt å plassere på baksiden av svingarmen med oljedysa skjult bak nedre beskyttelsesbrakett siden jeg har plassert dysa foran bakdrevet og ikke inntil, slik du har gjort på din sykkel.
Har også viklet oljedysa slik at den lettere kan bøyes og formes for best mulig tilpasning. Blir også mer robust med metalltrådviklingen.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

@E-strom:
Er litt nysgjerrige på et par ting: Bruker du Scottoiler egen eller annen olje. I så fall hvilken?

Med den dyseplasseringen du har, blir noe av olja kastet av på felgen? I så fall hvor mye?

Med Tutoro smøreren som jeg har bruker jeg produsentens egen olje, som funker bra. Men jeg er alltid åpen for andre forslag som kanskje er enda bedre.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1250GS og DRZ400S
Bosted: Trondheim
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring

Legg inn av E-strom »

Minimalt med olje på felgen, og ikkeno på selve dekket - mener selv det var mer søl med sprayboks... :prf

Bruker den oljen som fulgte med, altså Scottoilers egen (vanlig, ikke den for såkalt "varmere strøk"). Justerer ned så mye som mulig, men likevel ikke så mye at kjedet blir tørt. Med min installasjon står da justeringsskruen på 1/3 for tørrvær, men den blir skrudd opp til 1/2 hvis jeg skal på grustur eller regnværstur (selv jeg prøver å unngå kombinasjon av de to alternativene).

Kanskje jeg prøver en annen olje, kanskje ikke. Har googlet litt og funnet ut at mange bruker ulike gear- og hydraulikkoljer. Får se hva jeg finner ut. Mange har prøvd mye ser jeg :scratch

Og en ting til!
- kjedet er mye lettere å holde rent med denne oljen enn med vanlig kjedespray
- kjapp runde med kjedebørsteog renset parafin på kjedet gir gullende rent resultat (ref. bildet over)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Se der, ja!
Lik innstilling som det jeg har, som gir en fin tynn oljefilm på kjederullene i tør vært og som faktisk vasker reint kjedet i regn samtidig som det er olje på det.
Samme effekt med Scottoilers olje som med den fra Tutoro, virker det som.
Da blir det nok til at jeg holder meg til Tutoro.
Fikk for øvrig en halvliters kanne gratis tilsendt etter å ha sendt produsenten bilder med kommentarer av monteringen. :prf
Har enda ikke brukt den første jeg kjøpte sammen med kjedesmøreren. Og det betyr at jeg har mer enn nok til neste sesong også :-) .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Rich
Innlegg: 14
Registrert: 10 okt 2015, 11:53
Motorsykkelen din: KTM 1190

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring

Legg inn av Rich »

AJ skrev:
Her et bilde av dyseplasseringen:

Bilde
Den Tutoro smøreren tenker jeg å se nærmere på.
Hva har du tvinnet rundt plastdysen? Hvordan virker den?
Det er samme kjede og svingarm på min KTM som din ser jeg.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Heisan Rich,

og velkommen hit til MCsiden.no :vs .

1190'en og 1290 SA har samme svingarm i hvert fall. Antakelig er kjedet det samme også.
Det jeg har tvinnet rundt oljedysa er en slags ståltråd jeg fant her hjemme. Ganske stiv og litt vanskelig å tvinne rundt dysa. Men det gikk greit. Deretter var det bare å bende den til slik at den fikk den vinkelen jeg fant best mot kjedet. Ikke for tett inntil siden kjedet jo beveger seg litt opp ned under ulike forhold, og ikke for langt fra drevet.
Slik dysa er plassert drypper olja ned på ytterste overgangen mellom rulle og leddplate. Ser ut til at dette gir god smøring på rullene og mot O/X-ringene. Justeringsrattetpå oljereservoaret er stilt inn på ca. 3/4 åpning.

Når det gjelder metalltvinningen på dysa kan man også bruke litt av aluminiumstråden på Helix-slangen som følger med om du kjøper Auto De Luxe kit'et.
For øvrig veldig enkelt og greit å montere på KTM, denne smøreren :thumleft .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Rich
Innlegg: 14
Registrert: 10 okt 2015, 11:53
Motorsykkelen din: KTM 1190

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring

Legg inn av Rich »

Takk for svar og velkomst :).
Det ser ut som en god løsning. Jeg undersøker litt mer og ser hva jeg gjør.
Det ser ut som du ikke har festet oljeslange med strips rundt svingarmen? Ligger den løst på baksiden?

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Nope.
Slangen er festet med slangeklips med en limflate som sitter godt mot den plane baksiden av svingarmen. Reingjør godt før klipset festes og det sitter som skrudd fast :-) .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Rich
Innlegg: 14
Registrert: 10 okt 2015, 11:53
Motorsykkelen din: KTM 1190

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring

Legg inn av Rich »

Oki!
Takk.

Dinob
Innlegg: 32
Registrert: 31 mai 2015, 13:40
Motorsykkelen din: Yamaha R6 - 1999
Bosted: Sarpsborg

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring

Legg inn av Dinob »

Slenger inn ett spm ang kjde.

I går skulle jeg vinterlagre sykkelen, vasket den og rengjorde kjedet osv. I det jeg gjorde det så jeg at kjede har 2-3cm bevegelse noen steder mens andre steder står det bom fast, det er så stramt at jeg knapt kan bevege noe på det.

Er dette tegn på at jeg bør bytte til neste sesong eller kan det være noe annet?

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Dinob skrev:Slenger inn ett spm ang kjde.

I går skulle jeg vinterlagre sykkelen, vasket den og rengjorde kjedet osv. I det jeg gjorde det så jeg at kjede har 2-3cm bevegelse noen steder mens andre steder står det bom fast, det er så stramt at jeg knapt kan bevege noe på det.

Er dette tegn på at jeg bør bytte til neste sesong eller kan det være noe annet?
Da tyder mye på at du har noen stramme ledd. Dvs. kjedeledd som ikke har den bevegelsen de trenger for å fungere optimalt.
Kan tyde på at kjedet er såpass slitt at det bør byttes.

Likevel er det verd å prøve å smøre hvert enkelt ledd der O-ringene sitter med girolje (bruke en liten oljekanne) og se om dette hjelper.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Dinob
Innlegg: 32
Registrert: 31 mai 2015, 13:40
Motorsykkelen din: Yamaha R6 - 1999
Bosted: Sarpsborg

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring

Legg inn av Dinob »

Det er jo helt klart verdt forsøket før man innvesterer i nytt. Takk for tipset :-)

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Dinob skrev:Det er jo helt klart verdt forsøket før man innvesterer i nytt. Takk for tipset :-)
Snurrer du hjulet mens sykkelen (selvfølgelig... :P :p ) står på depot eller midtstøtte vil du gjerne kunne se de stive leddene som ikke legger seg helt nedpå mot svingarmen, som de andre.
Smør disse og trykk de ned mot svingarmen, gjerne flere ganger etter flere snurringer, for å se om dette hjelper.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Dinob
Innlegg: 32
Registrert: 31 mai 2015, 13:40
Motorsykkelen din: Yamaha R6 - 1999
Bosted: Sarpsborg

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring

Legg inn av Dinob »

Da prøver jeg det.
Er nemlig på samme sted det blir stramt hver gang, så da kan det jo være løsningen som du sier :thumleft

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Dinob skrev:Da prøver jeg det.
Er nemlig på samme sted det blir stramt hver gang, så da kan det jo være løsningen som du sier :thumleft
Verd et forsøk :-) .
Lykke til :thumleft !
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring

Legg inn av Jompa »

Har du sett denne?
Fartsvinden lager overtrykk i oljeresvoaret, mer fart gir mere smøring.
Om det fungerer? Tja, ihvertfall i prinsippet

https://www.motobriiz.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Jompa skrev:Har du sett denne?
Fartsvinden lager overtrykk i oljeresvoaret, mer fart gir mere smøring.
Om det fungerer? Tja, ihvertfall i prinsippet

https://www.motobriiz.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tror nok dette fungerer som beskrevet, ja.
Men jeg synes systemet er litt for omstendelig. Også liker jeg ikke denne 'chain applicator" løsningen. Å måtte ta av kjedeslideren for å kutte plass til oljepåførings"svampen" fristet ike akkurat til å gå for dette systemet:

[video]https://www.youtube.com/watch?v=4RndGA1pFY4[/video]

Kan dog hende Motobriiz gir en jevnere og mer forutsigbar oljelevering enn det systemet jeg har i dag.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Noen her som har erfaring med ThreeD kjeder (fra japanske EK, tror jeg...?)?

Bilde

Ser veldig bra ut og litt annerledes utformede kjedeplater og kanskje mer effektivt og slitesterkt enn andre kjeder?

http://www.threed-chains.com/html/techn ... 520gp.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Bra specs, ser det ut som.

Har ikke behov for bytte på KTM'en enda, men kanskje jeg bytter likevel i løpet av neste sesong...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

ZZR-Erling

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring

Legg inn av ZZR-Erling »

Løsningen
Bilde

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

@ZZR-Erling:
Ingen erfaring å dele når det det gjelder dette kjedet fra de 14 andre kjededrevne syklene du har hatt, altså... ;-)

Andre?
Kanskje ikke siden ThreeD er ganske nytt... :-k ?
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

ZZR-Erling

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring

Legg inn av ZZR-Erling »

AJ skrev:@ZZR-Erling:
Ingen erfaring å dele når det det gjelder dette kjedet fra de 14 andre kjededrevne syklene du har hatt, altså... ;-)

Andre?
Kanskje ikke siden ThreeD er ganske nytt... :-k ?
Joda, dersom det er EK-kjede, er det bra greier. EK var orgialmontert på ZZR1400.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring

Legg inn av cannon »

Afam leverer også 3d kjeder. Design og lav vekt er de viktigste forskjellene, i følge importør.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

For de som synes vitenskapelige artikler er artige; her en om kjedesmøring:

http://eprints.whiterose.ac.uk/4869/1/leepm7.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring

Legg inn av Jompa »

Leste det meste av artikkelen, interessante resultater.
Litt underlig at dryppsmøring gir minst strekking, men større slitasje på drevene.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar