Bjerknez' | BMW i4 M50 M-Sport Pro

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Toven

Re: Bjerknez' blogg - Ny sykkel i garasjen: BMW S1000R

Legg inn av Toven »

Lær deg "blipping", er da gøyere enn QS ned :knegg

[video]https://www.youtube.com/watch?v=yDLWmzomvZA[/video]

Greia med rev-matching er å unngå at bakhjulet låser seg på spesielt høyt turtall. Meg forstått da. Så går det fortere og smoothere å gire ned :prf

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Bjerknez' blogg - Ny sykkel i garasjen: BMW S1000R

Legg inn av ATWindsor »

Manualen har helt sikkert rett, underlig at den ikke har det når både XR og r1200r har det, men mulig s1000r sin 2015-modell kom før?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24629
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - Ny sykkel i garasjen: BMW S1000R

Legg inn av Bjerknez »

Jeg skjønner greia med rev matching, men jeg vil nå uansett at quickshifteren skal ta seg av den "formelle" biten uten at jeg gjør dette selv. Men ser jo nå at dette ikke er anbefalt/mulig i følge manualen og da lar jeg det ligge der :thumleft

Brukeravatar
Zadnez
Innlegg: 600
Registrert: 19 mar 2013, 07:59
Motorsykkelen din: BMW S1000R 2014
Bosted: Oslo

Re: Bjerknez' blogg - Ny sykkel i garasjen: BMW S1000R

Legg inn av Zadnez »

ATWindsor skrev:Manualen har helt sikkert rett, underlig at den ikke har det når både XR og r1200r har det, men mulig s1000r sin 2015-modell kom før?
du skal IKKE qs ned med s1000r, rr og xr har et nyere system som sikkert kommer til r i 2016
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules

Brukeravatar
mammut89
Innlegg: 248
Registrert: 07 jan 2012, 15:28
Motorsykkelen din: S1000R
Bosted: Oslo

Re: Bjerknez' blogg - Ny sykkel i garasjen: BMW S1000R

Legg inn av mammut89 »

grats med ny sykkel, kan nevne at den bare blir bedre med tiden både sykkelen ( etter innkjøringen oppfører den seg mye bedre, mindre tikking og bedre gassrespons. Dessuten blir du mer vant til den selvfølgelig :) bånn gass :)

sykkelen din har foresten QS bare oppover. den nye RR har begge veier. Du kan sikkert gire ned og men det er ikke fordi du får hjelp av QS det er bare fordi det går an.

følg med på kjøleveskenivået, den er nok allerede langt under MIN.
Kjørelengde : 2010: 6000km , 2011: 13 000km , 2012: 16 000km, 2013: 9000km, 2014: 14 000
Banedager: 2010: 0 , 2011: 4 , 2012: 2, 2013: 2, 2014: 2 2014: 3

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24629
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - Ny sykkel i garasjen: BMW S1000R

Legg inn av Bjerknez »

mammut89 skrev:grats med ny sykkel, kan nevne at den bare blir bedre med tiden både sykkelen ( etter innkjøringen oppfører den seg mye bedre, mindre tikking og bedre gassrespons. Dessuten blir du mer vant til den selvfølgelig :) bånn gass :)

sykkelen din har foresten QS bare oppover. den nye RR har begge veier. Du kan sikkert gire ned og men det er ikke fordi du får hjelp av QS det er bare fordi det går an.

følg med på kjøleveskenivået, den er nok allerede langt under MIN.
Blir spennende å se etter servic'en i morgen hvordan den oppfører seg ja :prop:

Brukeravatar
mammut89
Innlegg: 248
Registrert: 07 jan 2012, 15:28
Motorsykkelen din: S1000R
Bosted: Oslo

Re: Bjerknez' blogg - Ny sykkel i garasjen: BMW S1000R

Legg inn av mammut89 »

nice , sjekk at de har etterfylt kjøleveska før du kjører av gårde imorgen
Kjørelengde : 2010: 6000km , 2011: 13 000km , 2012: 16 000km, 2013: 9000km, 2014: 14 000
Banedager: 2010: 0 , 2011: 4 , 2012: 2, 2013: 2, 2014: 2 2014: 3

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Bosted: Buskerud

Re: Bjerknez' blogg - Ny sykkel i garasjen: BMW S1000R

Legg inn av Tommas »

Qs støtter ikke nedover på S1000R, men gjør det på 1000xr.

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24629
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - Ny sykkel i garasjen: BMW S1000R

Legg inn av Bjerknez »

Tommas skrev:Qs støtter ikke nedover på S1000R, men gjør det på 1000xr.

Sent fra min D5803 via Tapatalk
Okay, da vet jeg det :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24629
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - Ny sykkel i garasjen: BMW S1000R

Legg inn av Bjerknez »

Siden jeg faktisk (etter mye mas) fikk grint meg til nye hansker da de jeg har ikke lenger var vanntette, så gikk jeg for disse hanskene:
http://www.xlmoto.no/hanske-richa-extre ... -tex-svart" onclick="window.open(this.href);return false;

Det var dem dyreste dem hadde og som kostet det samme som mine forrige Alpinestars hansker, så jeg gikk for dem, så får vi se. Noe dårligere enn mine kan dem jo ikke være uansett og det beste av alt, jeg får dem før sommerturen :thumleft

Nå gjenstår bare en bekreftelse fra Cutless at teltkjøpet er et faktum, slik at vi får ett sted å sove på turen, for nå begynner det å bli sent å bestille hytter :lol
Dette blir min første langtur på splitter ny sykkel, og førstegangsservice blir tatt i morgen. Tankveske er montert og Kriegafestene er i boks. Da gjenstår bare pakkingen og fint vær, så er jeg klar for takeoff :thumleft

Brukeravatar
Tonys
Innlegg: 317
Registrert: 30 okt 2014, 20:19
Motorsykkelen din: Yamaha mt-10
Bosted: Tønsberg

Re: Bjerknez' blogg - Ny sykkel i garasjen: BMW S1000R

Legg inn av Tonys »

Du får vise den frem på vindfjelltunet i morgen da.
Yamaha Mt-10 '17 Ariel Red Hunter 500 37

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24629
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - Ny sykkel i garasjen: BMW S1000R

Legg inn av Bjerknez »

Hmmm... Kanskje ta meg en tur dit ja.... :scratch

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24629
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - Ny sykkel i garasjen: BMW S1000R

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har så langt fyllt 95 Blyfri på S1000R'en, men ser i spesifikasjonene at det er foretrekt med 98 Super...

Regner med man mener 98 blyfri her?

Vil jeg merke noen forskjell?

Monstr
Innlegg: 342
Registrert: 25 feb 2015, 12:46
Motorsykkelen din: Samme som alltid

Re: Bjerknez' blogg - Ny sykkel i garasjen: BMW S1000R

Legg inn av Monstr »

Jaja, de mener selvfølgelig 98 blyfri :thumleft

Jeg fyller blybensin på veteranbilen, men ingen kjøretøy etter 1980 har behov for blybensin omtrent :P :p

Om du vil merke så mye til det er en annen sak. Du har jo så mye krefter fra før at sannsynligheten for at du vil merke noe er svært liten. :-)

Du vil kanskje få senket forbruket noe. Når jeg fyller det på bilen så går den litt billigere og litt bedre. Dog er jo det en slapp motor, så der hjelper alt. En sykkel med så mye power som din vil du knapt merke det på, bortsett fra at hodet ditt kanskje gir deg en 5-6 hk ekstra :P :p

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24629
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - Ny sykkel i garasjen: BMW S1000R

Legg inn av Bjerknez »

Elolz skrev:Må ikke tenningen justeres mellom 95 og 98? :-k
Det ser ikke ut til at man må det på min i følge instruksjonsboken...

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3618
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Bosted: Hobøl

Re: Bjerknez' blogg - Ny sykkel i garasjen: BMW S1000R

Legg inn av mortenolb »

Har aldri hørt om at den må det :-k

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Bjerknez' blogg - Ny sykkel i garasjen: BMW S1000R

Legg inn av Rune75 »

Daniel V skrev:Jaja, de mener selvfølgelig 98 blyfri :thumleft

Jeg fyller blybensin på veteranbilen, men ingen kjøretøy etter 1980 har behov for blybensin omtrent :P :p

Om du vil merke så mye til det er en annen sak. Du har jo så mye krefter fra før at sannsynligheten for at du vil merke noe er svært liten. :-)

Du vil kanskje få senket forbruket noe. Når jeg fyller det på bilen så går den litt billigere og litt bedre. Dog er jo det en slapp motor, så der hjelper alt. En sykkel med så mye power som din vil du knapt merke det på, bortsett fra at hodet ditt kanskje gir deg en 5-6 hk ekstra :P :p
Det gir ikke flere hk med høyere oktantall.

Brukeravatar
Haymaker
Innlegg: 576
Registrert: 29 jul 2014, 10:21
Motorsykkelen din: Suzuki GSR600 2007

Re: Bjerknez' blogg - Ny sykkel i garasjen: BMW S1000R

Legg inn av Haymaker »

Det er vel slipperclutch på s1000r?
Så bakhjulslås er nok lite sannsynlig selv uten revmatch.

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Bjerknez' blogg - Ny sykkel i garasjen: BMW S1000R

Legg inn av ATWindsor »

Rune75 skrev:
Daniel V skrev:Jaja, de mener selvfølgelig 98 blyfri :thumleft

Jeg fyller blybensin på veteranbilen, men ingen kjøretøy etter 1980 har behov for blybensin omtrent :P :p

Om du vil merke så mye til det er en annen sak. Du har jo så mye krefter fra før at sannsynligheten for at du vil merke noe er svært liten. :-)

Du vil kanskje få senket forbruket noe. Når jeg fyller det på bilen så går den litt billigere og litt bedre. Dog er jo det en slapp motor, så der hjelper alt. En sykkel med så mye power som din vil du knapt merke det på, bortsett fra at hodet ditt kanskje gir deg en 5-6 hk ekstra :P :p
Det gir ikke flere hk med høyere oktantall.
Hvorfor ikke? Om kompresjonen på motoren er tilpasset 98 og man fyller 95 så vil man i prinsippet få tenningsbank, noe motoren vil detektere, og justere tenningen etter, vil ikke det føre til lavere effekt?

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Bosted: Trondheim

Re: Bjerknez' blogg - Ny sykkel i garasjen: BMW S1000R

Legg inn av Cutless »

ATWindsor skrev:
Hvorfor ikke? Om kompresjonen på motoren er tilpasset 98 og man fyller 95 så vil man i prinsippet få tenningsbank, noe motoren vil detektere, og justere tenningen etter, vil ikke det føre til lavere effekt?
Det stemmer. Hvis BMW anbefaler 98 så betyr det at styringsenheten er kapabel til å justere tenningen slik at man kan kjøre med 95, men da får man ikke hentet ut 100% effekt av motoren som ATWindsor sier.

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Bosted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Bjerknez' blogg - Ny sykkel i garasjen: BMW S1000R

Legg inn av Voodoodoo »

Alle moderne sykler har bankesensor som fikser det. At det anbefales 98 sier meg at det er ganske høy komp på sykkelen din bjerknez. Både k12s og K13s går merkbart bedre på 98. Du skal ikke se bort fra at 98 er bedre på en gammel SP2 også.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24629
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - Ny sykkel i garasjen: BMW S1000R

Legg inn av Bjerknez »

Voodoodoo skrev:Alle moderne sykler har bankesensor som fikser det. At det anbefales 98 sier meg at det er ganske høy komp på sykkelen din bjerknez. Både k12s og K13s går merkbart bedre på 98. Du skal ikke se bort fra at 98 er bedre på en gammel SP2 også.
Det går jaggu meg mer enn fort nok til at jeg vil tyne noe mer ut av den motoren. 95 er jo også litt billigere :P :p

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24629
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - Ny sykkel i garasjen: BMW S1000R

Legg inn av Bjerknez »

Da har jeg hentet sykkelen på førstegangsservice og jeg kan si med en gang at jeg merket forskjell på gassresponsen og at quickshifteren var litt lettere nå :thumleft
Jeg glemte å soørre om den kneppingen, men problemet er egentlig løst d jeg bare kan slå teningen av og på for så og kun bruke clutch hvis jeg ønsker det. Altså uten at den knepper. Ikke noe stort problem lenger egentlig. Bare et bittelite irritasjonsmoment som sikkert forsvinner med tiden :thumleft

Nå har jeg kjørt snart 1000km. og merker jeg får litt kalde føtter med tanke på dekkenes varighet så jeg må spare disse litt frem til sommerturen om en ukes tid. Jeg beregner ikke mer enn 5.000km. på disse dekkene så jeg vil ha litt og gå på når jeg kommer hjem fra ferie også. Nye dekk skal i skrivende stund ha ankommet MrPitlane (Angel GT) men disse blir det da uansett ikke byttet til før etter sommerturen. Har beregnet at det fort kan bli 3-4.000km. fra nå og til jeg er hjemme igjen fra sommerturen og siden jeg har kjørt 1000km. allerede så har jeg ikke veldig mye å gå på.

Blir noen småturer i nærområdet før sommerturen, men ikke noe stort mer enn det. Det skal også pakkes og organiseres litt, så tiden kommer uansett til å fly :thumleft

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2668
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Bosted: Odda/Rosendal

Re: Bjerknez' blogg - Ny sykkel i garasjen: BMW S1000R

Legg inn av Olav K »

Hva dekk som står på orginalt da?
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24629
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - Ny sykkel i garasjen: BMW S1000R

Legg inn av Bjerknez »

Olav K skrev:Hva dekk som står på orginalt da?
Pirelli diablo corsa. De samme som står på street triple orginalt.

Svar