Andre strekker sesongen i begge ender og kjører med oppvarmede klær. 12V uttak med rikelig kapasitet er viktig

Ja da trenger man selvsagt 12V rett fra batteriet og slike USB uttak er jo ubrukelige til slikt. Så sant man da ikke finner luftkompressorer og varmellementer som går på 5V, noe som vel er tvilsomt.kjellv skrev: 16 des 2020, 20:51 Jeg har to stk sigarettenneruttak på min, og bruker doble USB innstikk i disse. Minst like viktig som å ha mulighet til å lade elekronikk synes jeg det er å kunne hente strøm til en liten elektrisk luftkompressor. Jeg aner ikke hvor mye strøm denne trekker, jeg har den ikke her og kan se etter. Men skal et dekk plugges eller en luftmadrass fylles er dette ikke noe problem.
Andre strekker sesongen i begge ender og kjører med oppvarmede klær. 12V uttak med rikelig kapasitet er viktig![]()
Jeg trodde sikringens hovedoppgave var å beskytte ledningene i kursen?cannon skrev: 17 des 2020, 07:33 Sikringene skal også beskytte komponentene på kursen. Ikke bare stå i stil med kabeltverrsnittet.
Poenget er at større sikring i en kurs kan medføre at komponenter ryker før sikringen. De fleste baklys er nok ikke truet av denne risikoen, men det er som regel mange komponenter/funksjoner på en og samme sikringskurs.
Igjen, ikke sett inn større sikringer, er mitt klare råd.
Enig. Uten Canbus kan man stjele styrestrøm til et rele.kjellv skrev: 17 des 2020, 07:48 Det er mye snakk om å stjele strøm fra baklykta. Enkelt og greit nok i mange tilfeller. Men er det LED baklykt så funker nok ikke det så godt om man trenger strøm til mer enn å lade telefonen.
Men ikke prøv dette dersom du har en nyere sykkel med canbus! Det blir krøll..!
Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Enig med deg her, Bjerknez. God praksis er at komponentene har egne sikringer i riktig størrelse.Bjerknez skrev: 17 des 2020, 07:35 Jeg trodde sikringens hovedoppgave var å beskytte ledningene i kursen?
Ja, jeg mener jeg har lest såpass om dette den siste tiden at jeg ikke var helt på jordet her. Men jeg er jo ikke akkurat noen ingeniør, og vil gjerne ha eksempler som motsier meg hvis jeg tar feil.oivindg skrev: 17 des 2020, 08:28Enig med deg her, Bjerknez. God praksis er at komponentene har egne sikringer i riktig størrelse.Bjerknez skrev: 17 des 2020, 07:35 Jeg trodde sikringens hovedoppgave var å beskytte ledningene i kursen?
En annen sak er at strømmen som skal til for å få en sikring til å gå varierer veldig fra type til type. De fleste bil- og motorsykkelsikringer er ganske unøyaktige. Trekker du 25A gjennom en 15A sikring vil det kunne gå mange minutter før den ryker.
Er vel så vidt meg bekjent kun Weller som har klart å levere loddestasjoner uten internt vern? Selv de billigste fra Kina har dette. Jeg tror ikke vi kan la denne loddestasjonen legge grunnlag for diskusjonen vi har er angående motorsykkel og sigarettenneruttak.cannon skrev: 17 des 2020, 09:44 Et tilfeldig nettsted. Dette handler om bil. Se avsnittet om sikringer.
Husker forøvrig en tidligere debatt her om loddestasjoner, med og uten intern sikring. Alle komponenter/apparater har ikke innebygget kortslutningsvern, og det er sikringen i kretsen som skal verne mot skade, og potensielt brann Det siste er mindre relevant på mc, selv om feks bensinpumpe i tanken kan være en slik komponent. Ingen av mine bensinpumper har innebygget vern.
Igjen: ikke sett inn større sikringer i en krets. Ingen ønsker en opphetet ledning eller komponent i bensintanken (som eksempel).
https://snl.no/bilens_elektriske_anlegg
Det var du som mente lengre opp her at komponenter gjerne har har innebygget vern. Jeg refererte bare til saken om loddestasjonene som et appropos, uten at det legger "grunnlag for diskusjonen".Bjerknez skrev: 17 des 2020, 10:20Er vel så vidt meg bekjent kun Weller som har klart å levere loddestasjoner uten internt vern? Selv de billigste fra Kina har dette. Jeg tror ikke vi kan la denne loddestasjonen legge grunnlag for diskusjonen vi har er angående motorsykkel og sigarettenneruttak.cannon skrev: 17 des 2020, 09:44 Et tilfeldig nettsted. Dette handler om bil. Se avsnittet om sikringer.
Husker forøvrig en tidligere debatt her om loddestasjoner, med og uten intern sikring. Alle komponenter/apparater har ikke innebygget kortslutningsvern, og det er sikringen i kretsen som skal verne mot skade, og potensielt brann Det siste er mindre relevant på mc, selv om feks bensinpumpe i tanken kan være en slik komponent. Ingen av mine bensinpumper har innebygget vern.
Igjen: ikke sett inn større sikringer i en krets. Ingen ønsker en opphetet ledning eller komponent i bensintanken (som eksempel).
https://snl.no/bilens_elektriske_anlegg
Det skader jo aldri med en sikring ekstra for beskyttelse, men jeg mener det ikke er nødvendig. Sikringens hovedoppgave er så vidt jeg har lest å beskytte ledningsnettet og ikke enhetene som er koblet til.
Selv om USB uttaket skulle bli overopphetet så vil ikke ledningene ellers ta fyr grunnet dette. Derimot vil det nok til slutt bli en kortslutning i sigarettennerutaket og da går hovedsikringen og strømnettet er reddet.
Jeg har vertfall aldri hørt om at noe slikt har skjedd.
Krympestrømpe med lim vil gjøre det vanskelig å fikse skaden igjen hvis noe oppstår. Litt kjit hvis ledningene da blir for korte fordi du må kappe bort en del etc.Domino skrev: 17 des 2020, 11:10 Bør jeg bruke krympestrømper med lim på alle relevante koblinger/kabelsko på motorsykkelen? Slik at de blir vanntette.
Nja...Bjerknez skrev: 17 des 2020, 11:53 Kanskje AJ kunne skilt ut diskusjonen som pågår og lagt under nytt emne? Har vel sporet ganske av her nå, å jeg skal ta på meg en stor del av skylden for det![]()
Hvor stor sikring har denne????AJ skrev: 17 des 2020, 12:10Nja...Bjerknez skrev: 17 des 2020, 11:53 Kanskje AJ kunne skilt ut diskusjonen som pågår og lagt under nytt emne? Har vel sporet ganske av her nå, å jeg skal ta på meg en stor del av skylden for det![]()
Tror faktisk at jeg ikke orker å ta meg bryet med det.
Satser heller på å få tråden sånn noenlunde på rett spor igjen med en artig sak, synes jeg i hvert fall, som jeg satser på å dra nytte av på MC-turene kommende sesong, nemlig denne lommesagen:
20201217_120050.jpg
Kan jo hende man kommer over ei lita tørrgran man kan bruke til et lite bål i kveldinga mens man nyter kveldsroen og solnedgangen etter en god kjøredag.
Saga er prøvd allerede på et potensielt juletre og er overraskende effektiv, faktisk!
Så virkelig en hendig og artig sak, dette.
Fortsatt kun en sikring. nemlig den som bruker dencannon skrev: 17 des 2020, 12:38Hvor stor sikring har denne????AJ skrev: 17 des 2020, 12:10Nja...Bjerknez skrev: 17 des 2020, 11:53 Kanskje AJ kunne skilt ut diskusjonen som pågår og lagt under nytt emne? Har vel sporet ganske av her nå, å jeg skal ta på meg en stor del av skylden for det![]()
Tror faktisk at jeg ikke orker å ta meg bryet med det.
Satser heller på å få tråden sånn noenlunde på rett spor igjen med en artig sak, synes jeg i hvert fall, som jeg satser på å dra nytte av på MC-turene kommende sesong, nemlig denne lommesagen:
20201217_120050.jpg
Kan jo hende man kommer over ei lita tørrgran man kan bruke til et lite bål i kveldinga mens man nyter kveldsroen og solnedgangen etter en god kjøredag.
Saga er prøvd allerede på et potensielt juletre og er overraskende effektiv, faktisk!
Så virkelig en hendig og artig sak, dette.
![]()
Flott svarFredrikE24 skrev: 17 des 2020, 18:38 Sikring skal jo selvfølgelig også beskytte utstyret mot brannfare etc. Alt mulig vi kobler på strømforsyning brenner jo opp om man ikke har dette. Du skal dra MYE strøm gjennom en 2,5kvadrat kabel før den tar skade, og utstyret som er påkoblet på andre enden er aske dersom man ikke hadde sikringer. Jeg snakker nå selvfølgelig om lavspent. Typ det man har i sitt eget hjem.
På 12V går det som regel mer strøm som følge av lavere spenning. Ikke sammenlignbart mtp. kabeltversnitt.
Best practice for sigarettenner er å hekte et relé med styrestrøm hentet fra et sted hvor det er strøm med tenning på.
Hovedstrøm med en sikring til feks. en liten sikringsboks med flere avganger med egne, og mindre sikringer(om det ønskes flere avganger med strøm med tenning på), eller bare direkte til forbrukeren og til jord(via førstnevnte sikring).
I bransjen snakker man om selektivitet på vern. En hovedtavle har gjerne store kursavganger(50-100-200-500A osv) som forsyner mindre fordelinger(sikringsskap om du vil) med mindre sikringer(6-10-15-16-25A) osv. Hvis en kortslutning eller overstrøm oppstår et sted på veien, hvilket vern skal løse ut?
Er jo også jævlig dustete og lite gjennomtenkt å hekte en ny forbruker på pærekretsen og du mister baklyset når det oppstår feil med det man kobler på. Er nettopp derfor man har sikringer. Selektivitet.
På CANBus-systemer burde man gå for en boks som kan kobles til Canbus med egne strømavganger med innstillbare sikringer med reset-funksjon. Det gir programmerbar funksjonalitet også om man ønsker å benytte informasjon på bussen til å få ting til å skje. Feks. at man ønsker flombelysning på alle lys i front når man tuter som en gal med hornet..