Litt slakk i rotasjonsretningen er normalt på scootere. Akkurat som på en bil når det ene hjulet er jekket opp.Snikendeugle skrev: 04 nov 2019, 09:46
Jeg merket litt slakk i bakhjulet i går (i rotasjonen, ikke sideveis). Nå er jeg litt usikker på hvordan dette fungerer på scootere, men det er vel muligens et gåent lager her går jeg ut i fra?
SneakyOwl log - MV F3 800 RC
Re: SneakyOwl log - Ny fartsdemon av en doning
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: SneakyOwl log - Ny fartsdemon av en doning
Hmm ja, men det skal vel ikke "klunke" ved gasspådrag? Virker litt i overkant slakt.Rune75 skrev: 04 nov 2019, 10:43Litt slakk i rotasjonsretningen er normalt på scootere. Akkurat som på en bil når det ene hjulet er jekket opp.Snikendeugle skrev: 04 nov 2019, 09:46
Jeg merket litt slakk i bakhjulet i går (i rotasjonen, ikke sideveis). Nå er jeg litt usikker på hvordan dette fungerer på scootere, men det er vel muligens et gåent lager her går jeg ut i fra?
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Re: SneakyOwl log - Ny fartsdemon av en doning
Nei absolutt ikke. Hvis du merker slakk når du kjører er det for mye. Men hvis du holder tak i dekket og rugger hjulet frem og tilbake så er det normalt med slakk og klunkelyd.Snikendeugle skrev: 04 nov 2019, 11:40Hmm ja, men det skal vel ikke "klunke" ved gasspådrag? Virker litt i overkant slakt.Rune75 skrev: 04 nov 2019, 10:43Litt slakk i rotasjonsretningen er normalt på scootere. Akkurat som på en bil når det ene hjulet er jekket opp.Snikendeugle skrev: 04 nov 2019, 09:46
Jeg merket litt slakk i bakhjulet i går (i rotasjonen, ikke sideveis). Nå er jeg litt usikker på hvordan dette fungerer på scootere, men det er vel muligens et gåent lager her går jeg ut i fra?
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: SneakyOwl log - Ny fartsdemon av en doning
Skjønner! Da er det nok altfor mye slakk nå :)
Jeg får demontere litt i vinter og se på hva som kan gjøres. Terskelen for å skru litt selv er ikke så høy når kjøretøyet er såppass billig. Da tar jeg meg råd til å prøve og feile litt selv, hehe.
Jeg får demontere litt i vinter og se på hva som kan gjøres. Terskelen for å skru litt selv er ikke så høy når kjøretøyet er såppass billig. Da tar jeg meg råd til å prøve og feile litt selv, hehe.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: SneakyOwl log - Ny fartsdemon av en doning
Litt slakk er vel OK. Sitter jo en variator med en reim mellom motor og bakhjul der på en eller annen finurlig måte.
Er nok ikke helt "koblet" som på en sykkel med girkasse. Så det vil sikkert føles merkelig å rotere bakhjul fremover/bakover.
Er nok ikke helt "koblet" som på en sykkel med girkasse. Så det vil sikkert føles merkelig å rotere bakhjul fremover/bakover.
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: SneakyOwl log - Italian passion og annet styr
Jeg fikk endelig karret meg til å få av mutteren jeg slet med sist. Etter en god del WD40, varmebehandling og veldig mye banning så fikk jeg den omsider av og kunne endelig forsøke å montere det nye eksosrøret.Snikendeugle skrev: 15 okt 2019, 08:44 Sykkel ble over helgen vasket og "stuet bort" under trekk i garasjen for sesongen. Jeg begikk meg også på en tilsynelatende veldig rask jobb med å bytte ut SC-Project titaniumsrøret til eksospotten med det nye jeg bestilte tidligere via JanK på forumet. Dette røret er lenger enn det som fulgte med sykkelen og plasserer eksospotten høyere opp mot halen på sykkelen og blir dermed seendes mer lik ut som WSBK løps-syklene til MV Agusta Reparto Corse :) Dyr kosmetikk!
En jobb på maks 15 minutter ble til en uferdig jobb på underkant av to timer på grunn av en mutter som var helt umulig å få av fra eksospotte-braketten. Her må det nok forsøkes med varmebehandling av mutteren. Inntil videre står sykkelen parkert uten eksospotte.
20191013_154318.jpg
20191013_154041.jpg
Resultatet så i utgangspunktet veldig bra ut ved første øyekast! Jeg digger at linjene på sykkelen føles mer komplette med eksospotten i "high-mount" posisjon!


Ved nærmere titt så jeg at monteringen ikke ble optimal. Det ble et altfor skeivt press på eksospotte-bøylen, noe som gjorde at bøylen ikke satt direkte på potten, men litt skeivt slik at den på hver side gnagde seg godt på karbonfiberen. Ikke spesielt gunstig.
Etter et par timer med forsøk på å justere i alle mulige ledd så måtte jeg gi opp. Jeg tror den rett og slett ikke vil passe perfekt slik den er nå.
Det virker som om festet fra SC-Project helt på enden der den skal treffe bøylen vrir seg litt for mye ut fra sykkelen, noe som skaper den rare fleksen i bøylen. Jeg kan godt mistenke produksjonsfeil, men jeg tror ikke jeg kommer noen vei med det, med tanke på at SC-Project var usikre på om kombinasjonen av eksospotten+bøyle ville fungere. High-mount røret og festeanordning hører i utgangspunktet sammen med en eksospotte som ikke bruker bøyle, men som ser helt lik ut ellers.
Jeg tenker å prøve med et gummi-stykke som skiver mellom festeanordning og bøyle, for å tillate mer fleks uten å tvinge bøylen i en annen posisjon.
Om det ikke fungerer kan det vurderes å få festeanordningen bøyd noen få millimeter innover. Hvor kan slikt gjøres tro?
Bildet under viser optimal bøyleposisjon opp mot festeanordningens posisjon.


MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: SneakyOwl log - Ikke alltid så enkelt... Nytt titanium eksosrør
Jeg er verdens tregeste på å ferdigstille "mc-mekking", men den nye eksosen (dvs. nye high-mount-røret) ble endelig prøvekjørt for litt siden.
Ingen forskjell i ytelsen, muligens en anelse høyere opplevd lyd fordi den nå sitter høyere opp. Utseendet er i hvert fall mye bedre nå, som om ikke sykkelen var ok snasen fra før
Veldig dårlig telefonbilde fra garasjen. Det må nok ut og photoshootes litt igjen snart
Ingen forskjell i ytelsen, muligens en anelse høyere opplevd lyd fordi den nå sitter høyere opp. Utseendet er i hvert fall mye bedre nå, som om ikke sykkelen var ok snasen fra før

Veldig dårlig telefonbilde fra garasjen. Det må nok ut og photoshootes litt igjen snart

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: SneakyOwl log - MV F3 800 RC
Meget snasen sykkel dette!



Re: SneakyOwl log - MV F3 800 RC
Flott sykkel som alltid! Hadde håpet at vi kunne møtest igjen på kurs i år også, men det ser nok til å utgå både av korona og gravid kone 

- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: SneakyOwl log - MV F3 800 RC
Ja det spøker nok litt for Rudskogen-eventyrene i år, men håper det blir noen i løpet av sen-sommeren i det minste :) Gratulerer forrestenkgjersda skrev: 22 apr 2020, 09:36 Flott sykkel som alltid! Hadde håpet at vi kunne møtest igjen på kurs i år også, men det ser nok til å utgå både av korona og gravid kone![]()

MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
- JanK
- Innlegg: 738
- Registrert: 28 mar 2011, 12:52
- Motorsykkelen din: mcimport.it
- Bosted: Milano, Italia
- Kontakt:
Re: SneakyOwl log - Italian passion og annet styr
Vet ikke om du fikk orden på dette, eller hva du mente med bildet over, men begge deler av bøylen skal bak braketten, ikke en del på hver side av braketten.
mcimport.it - brukt mc fra italia + deler, utstyr og alt annet mc relatert!
Vinterlagring av motorsykkel i Milano, ta kontakt for informasjon.
Vinterlagring av motorsykkel i Milano, ta kontakt for informasjon.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: SneakyOwl log - Italian passion og annet styr
Høres rimelig ut.JanK skrev: 22 apr 2020, 16:21Vet ikke om du fikk orden på dette, eller hva du mente med bildet over, men begge deler av bøylen skal bak braketten, ikke en del på hver side av braketten.
Rart om en produsent som SC Project lager noe som er så dårlig tilpasset som på bildet.
Jeg vil tro dette blir seende langt mer riktig ut med begge festebøylene på samme side bak braketten.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: SneakyOwl log - MV F3 800 RC
Haha! Hmm, ja kanskje jeg rett og slett har driti meg ut på dette? Jeg mener jeg forsøkte det også, men skal teste neste gang. Jeg "løste det" ok nok ved å legge litt gummi på innersiden, hver side av braketten. Det er fremdeles litt skeivhet i braketten slik det er festet nå, men ikke ille nok til at jeg tror det utgjør noen skade i karbonfiberet slik det gjorde fra bildet over.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: SneakyOwl log - MV F3 800 RC
Jeg ble litt Dave Moss-inspirert i dag og prøvde endelig å justere litt på demperne både foran og bak.
Det første jeg fant ut var at oppsettet var heelt ulikt det som var spesifisert i manualen for både "road" og "race".
Etter å ha satt alt til "Road"-innstillingene først merket jeg ganske fort at fronten føltes mer presis, men alt ble også mer stivt med tanke på dårlig veidekke. Spesielt bakdemperen må jeg bruke mer tid på å finne riktige innstillinger for. Denne liker virkelig ikke dårlige veier (aldri gjort). Kombinér det med den litt sketchy gassen på lave turtall i byen med ræva vei og det blir fort mye "hikke-kjøring".
Her blir det nok ordnings etterhvert med et helt custom tunet mapping og benking hos noen som kan det i år.
På bra underlag og med litt fart har sykkelen alltid føltes nydelig ut. Dette ble enda mer forbedret med front-feelingen jeg fikk nå.
Her er det mye å teste og justere som jeg bør sette av en hel dag til for å eksperimentere med.
EDIT:
Jeg innser nå etter enda mer Dave Moss-videotitting at "3 turns" betyr 3 fulle runder på justeringene for F3-en, ikke tre havle runder. Det forklarer nok fort hvorfor jeg oppfattet sykkelen som veldig stiv i "road"-innstillinger.
Jeg googlet litt kjapt på dette når jeg holdt på og kom frem til litt ulike svar. Heldigvis for meg så er det en F3 Moss bruker i eksempelvideoen sin
https://davemosstuning.com/2-clicks-out ... rns-faces/
Det første jeg fant ut var at oppsettet var heelt ulikt det som var spesifisert i manualen for både "road" og "race".
Etter å ha satt alt til "Road"-innstillingene først merket jeg ganske fort at fronten føltes mer presis, men alt ble også mer stivt med tanke på dårlig veidekke. Spesielt bakdemperen må jeg bruke mer tid på å finne riktige innstillinger for. Denne liker virkelig ikke dårlige veier (aldri gjort). Kombinér det med den litt sketchy gassen på lave turtall i byen med ræva vei og det blir fort mye "hikke-kjøring".
Her blir det nok ordnings etterhvert med et helt custom tunet mapping og benking hos noen som kan det i år.
På bra underlag og med litt fart har sykkelen alltid føltes nydelig ut. Dette ble enda mer forbedret med front-feelingen jeg fikk nå.
Her er det mye å teste og justere som jeg bør sette av en hel dag til for å eksperimentere med.
EDIT:
Jeg innser nå etter enda mer Dave Moss-videotitting at "3 turns" betyr 3 fulle runder på justeringene for F3-en, ikke tre havle runder. Det forklarer nok fort hvorfor jeg oppfattet sykkelen som veldig stiv i "road"-innstillinger.
Jeg googlet litt kjapt på dette når jeg holdt på og kom frem til litt ulike svar. Heldigvis for meg så er det en F3 Moss bruker i eksempelvideoen sin

MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: SneakyOwl log - MV F3 800 RC - Tuning på g
Ryker på en aldri så liten kveldssmell nå : )
https://shop.officineitalianezard.it/en ... st-zard-3/
+
https://www.ecustudio.com/bikes/MV/F3.html#!/
Jeg blir å booke time(r) hos Klev Tuning for bistand til å mappe sykkelen til perfeksjon med de nye delene.
Det blir også nytt luftilfter for å matche dette.
https://shop.officineitalianezard.it/en ... st-zard-3/
+
https://www.ecustudio.com/bikes/MV/F3.html#!/
Jeg blir å booke time(r) hos Klev Tuning for bistand til å mappe sykkelen til perfeksjon med de nye delene.
Det blir også nytt luftilfter for å matche dette.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013