MC-Tur 2-5 august 2012!
Vel da ble det endelig en skikkelig liten mc-ferie på meg. En kamerat foreslo for ca 5-6 uker siden at vi skulle kjøre til Notodden for og se på ZZ Top konsert fredag den 3 august. Jeg slo til pga jeg da ville få en veldig grei turkamerat og en stor trygghet i det med tanke på mine problemer med angst.
Planen var jo bare konserten men vi pratet om å utvide turen med en overnatting slik at vi kjørte torsdagen og kom hjem på søndag og ikke lørdagen.
Ikke noe som skjedde på Rudskogen eller Vålerbanen, men så nevnte jeg Gardemoen og Dragracing og det passet jo perfekt!
Jeg skulle jo kjøre Yamaha Motarden min og så ikke frem til den smerten jeg nå ville påføre meg selv. Den er jo ikke lagd med tanke på langtur.
Mens tiden for starten på turen nærmet seg så både gledet jeg og gruet meg. Ikke helt optimal oppladning men jeg ville på tur så dette skulle skje. Pokker ta det skal skje tenkte jeg!
Jeg merket ikke noe til angst, men fikk utpreget tankeaktivitet som gjorde søvn litt mer vanskelig pga mye surr i hodet. Når det kun var 2 dager igjen så fikk jeg litt forstoppelse av alle ting. Tror hvertfall det var det som skjedde. Var nok reise-nerver eller noe lignd.
Sykkelen ble pakket og surret. Fikk med meg mye rart og vekten ble ikke for mye syns jeg på opp-pakningen selv om det kan se rart ut på bildene.
Torsdagen kom og avreisen var der. Jeg våknet tidligt pga mye surr i hodet som nevnt. Jeg skulle starte tidligere enn kameraten min som måtte jobbe sent før han kunne kjøre. Skulle egentlig ligge i telt begge på en plass som han visst om men jeg siktet meg inn på en campingplass for å få en slags myk overgang til dette nye mc-tur spetakkelet.
Jeg klarte ikke å vente lenger så kl 10:00 så var de siste tingene på plass. Kjørte innom kameraten min på jobben hans og pratet litt før jeg tok av fra ca Aksdal i Tysvær.
Kjørte avgårde ca kl 11:00 tror jeg. Stoppet allerede i Ølen for å toppe tanken slik at jeg kunne peile den ved neste påfylling og se forbruk med full opp-pakning. Kjørte videre og stoppet ved Langfossen for å ta bilder og lette på blæra. Sykkelen funket fint og Air-Hawk puten jeg investerte i så ut til å hjelpe på men jeg var allerede stiv i nakken og øvre del av ryggen pga anspenthet.
Kjørte videre til Røldal hvor jeg fikk meg litt mat og drikke og påfyll på tanken. Så ut som jeg brukte ca 0.5 liter på mila men senere viste det seg at jeg nok brukte mindre.
Kjørte videre opp mot fjellet. Været var grått så jeg gruet meg for regn. Hadde behandlet alt kjøreutstyret mitt med NikWax ved både vasking og spray. Men kjørte med noen gamle flusser av noen skinnhanser jeg har. Ikke akkurat råd til skikkelig utstyr her i gården.
Etter Røldal så kom regnet. Såpass at jeg var glad for tunellene når de kom pga det hvertfall ikke regnet der inne.
Oppe på selve fjellet så kom og tåka så sikten var minimal, men kjørte på alikevel.
Stoppet flere ganger. Blandt annet på Botn Skyss-stasjon som var stengt og til salgs så jeg. Stoppet igjen på Haukeliggrend. Hver stopp var pga tresmaken og herjingene på kroppen min av den 1-sylindra sykkelen min. :-)å
Ved Åmot så stoppet jeg og toppet tanken igjen. Her tok jeg så av til Dalen. Ikke noe GPS så kjørte forbi min avkjøring til Vrådal, men en hjelpsom kar sendte meg 2km tilbake og på rett vei og sa hvilken vei jeg skulle følge. Veiene der var skambra mc-veier med klatring og svinger. Et slags mini-trollstigen. Men sikten var dårlig og alt var vått så vanskelig å nyte det fullt ut. Jeg kjørte gjennom Vrådals lille sentrum og kom til Løyne Camping. Her fikk jeg meg en liten hytte istedenfor teltplass. Alt var ganske vått og måtte tørkes. Men jeg pakket ut og slo meg til ro i hytta. Fikk i meg noe mat og tørket på klær. Dusjen ble skippet pga ren trøtthet og verk i kroppen. La meg tidlig og sov til noen lokale ender vekket meg neste morgen. Var mange av dem så lurer på hva som skjer på den plassen når jakta starter?!
Kameraten min tok kontakt kl 09 om morgenen. Galningen hadde ikke kjørt hjemmefra før kl 21 men hadde hatt tørr vei hele tiden da. Drepte en god del generasjoner med mygg og måtte stoppe for å vaske visir og lykt pga han ikke så en dritt. Men om natta regnet det så alt han hadde inne i teltet ble vått. Gammelt telt med ny impregnering men var visst ikke godt nok.
Han kom bort til meg på campingplassen og vi kjørte til Vrådal igjen for å toppe tankene og så over til Seljord hvor han fikk seg mat og jeg kjøpte en sykkel vaierlås for å kunne låse hjelmen og annet i Notodden. Kjørte så til Bø og tok en kjekk mc-vei over til Notodden. Filmet med Gopro..
I Notodden så parkerte vi syklene våre og låste så godt vi kunne, men jeg hadde ikke tro på at vi ville unngå å miste noe! Men jeg er jo pessimist av natur. Kameraten min er heldigvis Optimist!
Vi gikk ned gjennom sentrum og kikket litt. Jeg kjøpte meg en Kebab for første gang på ca 15 år. Fikk den i meg mens vi pratet og hadde OL på tv'en inne på sjappa. Var varmt fint vær. Delvis skyet.
Vi gikk ned og stilte oss i kø til konsert. Kom inn og fikk tribuneplass for å spare bena våre, eller mine er vel mer korrekt. Et Jente/Rocke band med navn The Cocktail Slippers åpnet greia. Jeg var skeptisk men ble positivt overrasket. Bra låter og god vokalist. Fargefulle kostymer som var inspirert av 60-70 tallet tror jeg pluss litt tattos
Så etter en lydsjekk og pause kom ZZ Top på scenen. De var rustne i starten men tok seg hele tiden opp og ble bedre og bedre. Prøvde å nyte konserten så mye jeg kunne men var vanskelig med alt det fulle folk rundt oss 2 enslige edru karer. Var en full bergenser som ramlet med 2-3 øl og sølte på meg pga jeg også falt pga denne idioten. Han ødela en god del. Synd at det skal være slikt på konserter ofte syns jeg...
Etter konserten så veddet jeg 1 krone med kameraten min på at noe garantert var stjålet av syklene. Heldigvis fikk han beholde den krona!
Vi kledde oss, pakket klart og kjørte mot Oslo. Dæven døtte det går treigt gjennom Kongsberg. Trodde jeg skulle dø på den ristende motarden min! Ble ikke noe fart før etter Drammen men da gikk det greit. Jeg reiste meg i salen rett som det var for å strekke litt på rygg å lettet på tresmaken. Men vi kjørte til Ekeberg camping fra Notodden uten å stoppe. Sjekket inn og fikk opp teltene. Jeg svettet som en gris så tok en stund før jeg var tørr nok til å legge meg til å sove. Men ble noen skiver før det. Sonvnet greit når folk roet seg og våknet når de begynnte å rope/prate igjen neste morgen. Men første natt i telt siden militæret var unnagjort!
Været var fint og varmt men delvis skyet. Dagen var lørdag og vi ville på dragrace! Pakket sammen igjen og la avgårde mot Gardemoen Raceway. Fant ikke fram helt men stoppet for å toppe tankene og da fikk vi gode instrukser om hvor det lå. Betalte oss inn og parkerte. Skiftet igjen til vanlige klær. Var ikke så opptatt av å låse ned alt pga.. vel dette var jo motorfolk. De stjeler jo ikke fra andre motorfolk som oss?!
Vi hørte rå lyder i det lille fjærne og ble veldig opphisset. Kameraten min som tydligvis har forsterkede sanser luktet Nitro i lufta og flirte godt. Bort til dragstripa bar det og vi var glade for å se denne deilige galskapen. Konsert og fulle folk var et glemt kapittel Her gikk det i slush og vafler, hvertfall for meg. Folk forlot tribuene en del når Junior dragsterne holdt på inn i mellom etter kort tid hadde vi veldig gode plasser helt øverst. Jeg tok bilder og filmet. Dette var knallrått. 402 meter på kortest mulig tid. Veldig enkelt. Lyden var enorm og de råeste bilene og syklene trykket mot oss med en bølge av lyd, luft, svidd gummi og andre deilige ting. Øreplugger var et must!!

Jeg nøt hvert sekund og hadde det kjempemoro!! Men ble skambrent av sola pga jeg ikke hadde pakket solfaktoren...
Vi var usikre på veien hjem og været på enten Haukeli eller over Hardangervidda. Ble motstridene meldiger hjemmefra og yr.no som de muligens brukte. Gikk en del sms'er frem og tilbake. Men vi bestemte oss for Hardangervidda. Men før vi gikk så tok vi oss en tur rundt i depoene og så på disse rå og vakre skapningene. Fikk desverre ikke sett noen dragsykler, mulig de sto den plass som unngikk våre øyne eller kanskje det var vi som var rusa på Nitro. Tok masse bilder hvertfall og siklet en god del. Kom en del kommentarer og ideer om sprø drag-prosjekter og lignd.
Men vi kom oss tilbake til syklene. Ingenting var stjålet selvfølgelig!

Det så dårlig ut på himmelen i den retningen vi skulle men vi pakket opp og kjørte avgårde med mål om å nå kanskje Geilo før vi tok kvelden.
Himmelen åpnet seg og renget kom ned såpass at ideer om å stoppe ved noen trær og lage en slags stor Ark gikk gjennom hodet. Det lynte godt flere ganger men jeg hørte ikke torden pga øreplugger og det faktum at jeg kjørte en motard med Powercore eksos!

Jeg kjente sykkelen glapp 1 gang på framdekket og 2 ganger på bakdekket mens vi jobbet oss oppover mot Gol via Hønefoss. Var nok det kraftige regnet som gjorde det og kanskje noe grus. Har lest at mine Avon dekk ikke er så bra på vått føre.
Når vi kom til Nesbyen så stoppet vi og fikk oss en kjekk liten hytte for natta. Det ble pakket ut og mye ble hengt til tørk. Ovnen ble slått på og hansker og støvler forsøkt tørket. Regnet gav seg her og vi spiste og pratet mye frem og tilbake. Dragrace ble diskutert og ideer om tur til neste sommer. Bedre tur-sykkel for meg kom også opp som hett tema. Til slutt så sovnet vi av pga trettheten. For kameraten min så var det første overnatting i hytte hvor alt var tørt.
Neste morgen så lå vi frampå til kl 09 før vi begynnte å bevege oss. Tok oss god tid og stresset ikke. Alt ble pakket opp etter litt mat og diverse annet. På med klær og regnbukse. Været så skummelt ut. Vi kjørte opp til Gol og toppet tankene før vi forsatte til Geilo. Her stakk vi inn på Peppes pizza og delte en god medium pepperoni pizza og hadde oss varm sjokolade. Etter Geilo så kom det noen småbyger men ikke noe alvorlig. Over vidda så gikk det fint på deilige svingete veier med en del humper og diverse. Men dette gikk jo greit på en motard. TRX'en til kameraten min flatet ut gaflene en del ganger. Værgudene så ut til å være litt snille med oss og lot oss være i fred. Stoppet og tok litt snøbilder selv om vi ikke er fan av det hvite pudderet. Men er vel anderledes når det ligger på 1000 meter over havet der det hører hjemme!
Vi kom til demningen på vidda til sol og varmt vær. Vet ikke hva plassen heter? Men bilder ble tatt. Hardangerjøkulen kunne ses i det litt fjerne. Kjørte videre til Vøringsfossen og fikk et kraftig innblikk i hvor små vi er som mennesker. Jeg ble helt paff og mektig imponert. Har jo ikke reist mye i mitt liv pga angst så dette var store greier for meg, men kameraten min og ble begeistret og ba meg snappe en haug med bilder.
Her ble det pratet litt med en kar på en Honda VFR1200 som skulle tilbake til Sandnes. GoPro ble montert og vi kjørte videre nedover. Heftig nedstigning herfra i mørke tunneller og på svingete veier. Kjørte videre til Kinsarvik men stoppet ikke før Odda. Været var nydelig hele veien og naturen likeså. Vel fremme i Odda så toppet vi tankene en siste gang og la da merke til dugg på linsa i det «vanntette» huset på GoPro'en... men det gjorde ikke noe... siden det viste seg at det pekte for dypt ned så alt var forgjeves inkl det klippet mellom Bø og Notodden. Men hadde hvertfall bilder og film fra dragracing!
Fra Odda og hjem så gikk det unna. Campingbiler og vogner var ikke populære på dette tidspunket.. Men det ble ikke kjørt galmann! Vel hjemme i Karmøy Kommune så snappet vi et par bilder av 2 trøtte turkamerater før jeg kjørte hjem og pakket ut alt. Mammen hadde passet på div mens jeg var borte. Og så hadde hun vasket absolutt alt i hele leiligheten.

Kjekk måte og komme hjem på kan du si
Turen er nå over men jeg er fremdeles ganske høyt oppe. At jeg som har en angstlidelse kan fullføre et slikt «stort» hvertfall for meg «eventyr» er ganske moro!
Jeg er veldig stolt over dette og ser jo mot fremtiden med masse drømmer om flere småturer og kanskje lengre turer.
Er veldig glad for at kameraten min fikk meg med på dette og det faktum at han alltid har et svar når jeg er usikker eller lurer på noe. Jeg kjørte med min egen private GPS nemlig turkameraten min. Og det var enorm trygghet i det må jeg si.
Air-Hawk puta hjalp nok en god del men måtte jo stå mye i salen. Det gikk alikevel. Mye giring på min 1-sylindrede motard, men har jo splitter ny Barnett racing clutch så det gikk greit. Ser alikevel at jeg bør få meg en sykkel med 2 sylindre og mer effekt og moment. Yamaha TDM850 inkl de første modellene med 360 graders veiv kan være et billigt alternativ. Men må jo trimme stallen her først. Synd det er kjøpers marked. Kommer til å tape mange tusen på min XT600E Motard men det er et nødvendig tap ser det ut til.
Den «store» opp-pakningen gikk greit med god hjelp fra Biltema stropper. Hadde stor Jula sovepose i ryggen som faktisk fungerte veldig greit som støtte til korsryggen min og dermed muligens vil overleve som løsning til neste år. Må hvertfall ha sovepose som kan åpnes på begge siden slik at jeg ikke får klaus men kan breie meg ut slik jeg gjør hjemme.
Sykkelen fungerte greit hele veien. Jeg mistet hengelåsen til toppboksen når jeg kjørte fra Gardemoen men det gikk greit. Magneten til det digitale speedometeret som er montert nede på felgen hoppet ut rett før Geilo men gikk jo greit å kjøre uten speedo da jeg hele tiden kunne følge turkameraten min heldigvis. Kameraten min sier det ikke er problem å finne ny.
Det lekker litt fra inspeksjonshullet til tenningsmerket på motoren, men dette er en bagatell sier kameraten min igjen og han har peiling. En liten O-ring eller kobberpakning vil løse det problemet og han har begge deler på jobb etter hva jeg forstod.
Så i det hele tatt så har denne turen vært en stor suksess og veldig stor seier for meg personlig. Håper jeg og kameraten min finner på en slik tur til neste år også. Nok en kar som har en Honda XL600LM ble giret av turen vår så skal se det blir 3stk karer på tur til neste sommer. Det kan jo bli moro det.
Tilsammens så ble det tilbakelagt
1163km på en Yamaha XT600E Supermotard med kvass motor og kameraten kjørte en TRX850.
Her er noen bilder:
Ferdig pakket og klar for avreise:
Langfossen:
Hordadalen:
Mat i Røldal:
Nærmer meg Vrådal:
Første overnattingsplass på Løyne Camping:
Kveldsmat:
Stor Jula sovepose venter:
Ser hvertfall sol her:
Da kjører turkameratene i sammen. Bukseskift her..
Parkering i Notodden. Tok ikke med kamera ned til konserten pga trodde det var ulovlig...
Lørdags morgen på Ekeberg over Oslo. Teltet funket fint! 299kr på tilbud en gang for 1 sommer siden.
Ferdig pakket igjen.
Trøtt bikerdude men fit for fight eller Dragracing!
Parkering for MC på Gardemoen.
Dragrace !! Skulle hatt kamera med god zoom her..
Snop i depoet !!
Kult bygg som stod på mc-parkeringen når vi skulle kjøre avgårde.
Topping av tank igjen...
Siste overnatting i liten hytte ved Nesbyen.
Klestørk av ... vel alt!
Litt kvelds..
God mat og varm sjokolade på Geilo.
Snø på vidda.
Snø-engler....?
Demningen på Vidda med Hardangerjøkulen i bakgrunnen.
Fantastiske Vøringsfossen!
Elven i Odda. Snart hjemme.
2 glade og trøtte turkamerater. Den ene en smule mer stolt enn han andre.