La oss tenke oss et ekstremt eksempel, bakbremsen er så effektiv at bakhjulet stopper momentant, om vi var i friluft og stoppet bakhjulet momentant så ville sykkelen stoppe umiddelbart og stupe fram og rotere rundt bakhjulet, med asfalt under så vil jo det stoppe rotasjonen, men framdemperen blir komprimert.Bjerknez skrev:Når bakbremsen brukes så komprimeres bakdemperen ja. Kan ikke helt se for meg at fremgaffelen komprimeres når bakbremsen brukes? Høres vertfall helt feil ut for meg...
Hvordan dra en wheelie
Re: Hvordan dra en wheelie
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hvordan dra en wheelie
Jeg har aldri opplevd noen gang (tror jeg) at fremdemperen har komprimert når man tråkker ned bakbremsen. Så sant man da ikke har en slik kombi brems som også gir litt kraft til frembremsen ved bruk av bakbrems?ATWindsor skrev:La oss tenke oss et ekstremt eksempel, bakbremsen er så effektiv at bakhjulet stopper momentant, om vi var i friluft og stoppet bakhjulet momentant så ville sykkelen stoppe umiddelbart og stupe fram og rotere rundt bakhjulet, med asfalt under så vil jo det stoppe rotasjonen, men framdemperen blir komprimert.Bjerknez skrev:Når bakbremsen brukes så komprimeres bakdemperen ja. Kan ikke helt se for meg at fremgaffelen komprimeres når bakbremsen brukes? Høres vertfall helt feil ut for meg...
Jeg kan se for meg at hvis fremdemperen er ekstremt myk og svampete og bakdemperen er veldig hard at det kan forekomme... men at det er naturlig at fremdemperen komprimerer ved bruk av bakbrems kan jeg vanskelig forestille meg...
Re: Hvordan dra en wheelie
Er ikke det bare fordi bakbremsen er svært lite effektiv? Når man bremser ned kjøretøyet, så flytter vil kreftene forsøke å dreie sykkelen "forover" det er jo ikke noen prinsipiell forskjell mellom hvilken brems man bruker her?Bjerknez skrev:Jeg har aldri opplevd noen gang (tror jeg) at fremdemperen har komprimert når man tråkker ned bakbremsen. Så sant man da ikke har en slik kombi brems som også gir litt kraft til frembremsen ved bruk av bakbrems?ATWindsor skrev:La oss tenke oss et ekstremt eksempel, bakbremsen er så effektiv at bakhjulet stopper momentant, om vi var i friluft og stoppet bakhjulet momentant så ville sykkelen stoppe umiddelbart og stupe fram og rotere rundt bakhjulet, med asfalt under så vil jo det stoppe rotasjonen, men framdemperen blir komprimert.Bjerknez skrev:Når bakbremsen brukes så komprimeres bakdemperen ja. Kan ikke helt se for meg at fremgaffelen komprimeres når bakbremsen brukes? Høres vertfall helt feil ut for meg...
Jeg kan se for meg at hvis fremdemperen er ekstremt myk og svampete og bakdemperen er veldig hard at det kan forekomme... men at det er naturlig at fremdemperen komprimerer ved bruk av bakbrems kan jeg vanskelig forestille meg...
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hvordan dra en wheelie
Hadde du ikke hatt en bakdemper så ville nok all kraften gått til fremdemper, men som tidligere nevnt så vil vel rammen "strekke seg" og da vil bakdemper komprimere. Vertfall slik det funker i mitt hode...
Skal jaggu meg teste etterpå med min sykkel...
Skal jaggu meg teste etterpå med min sykkel...

Re: Hvordan dra en wheelie
Sjekket akkurat nå, bremser jeg hardt med bakbremsen og ser på framdemperen, så komprimerer den seg tydelig.
- Voodoodoo
- Innlegg: 1077
- Registrert: 07 mai 2012, 22:05
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
- Bosted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu
Re: Hvordan dra en wheelie
Wheelie kontroll??Bjerknez skrev:Nå er jeg ganske noob når det gjelder wheelies og har ganske små baller når det gjelder det (ikke for at dem er så store ellers eller) men jeg føler det er lettere å dra wheelies med min nåværende S1000R kontra min gamle Treet Triple. Ikke grunnet motorkraften i seg selv, men fordi man blir holdt i tøylene av wheelie kontrollen samt at en wheelie kommer gradvis automatisk ved gasspådrag.
Det føles mye tryggere enn å "jobbe" opp en wheelie siden man da kanskje må ha bedre teknikk og lærekurven i den forbindelse blir brattere.
Jeg legger sykkelen i 2.gir i rundt 7-8.000rpm og gir flatt gjern. Hjulet løfter seg litt (men blir holdt nede av wheelie kontrollen). Kan sette sen i Dynamic Pro modus og fjerne kontrollen, men jeg er ikke helt der ennå... :-)å
https://m.youtube.com/watch?v=8BA2clO3WFE" onclick="window.open(this.href);return false;
Artificial intelligence is no match for natural stupidity
- Voodoodoo
- Innlegg: 1077
- Registrert: 07 mai 2012, 22:05
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
- Bosted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu
Re: Hvordan dra en wheelie
Se på vfr'n det er som jeg bestandig har sagt. Det går ikke an å dra en skikkelig wheelie med kardang....ZZR-Erling skrev:[video]https://www.youtube.com/watch?v=Qnu_jag2Ub8[/video]
Artificial intelligence is no match for natural stupidity
- Blaamand
- Innlegg: 221
- Registrert: 30 mai 2015, 12:16
- Motorsykkelen din: Husqvarna FE 501 '15 KTM 250 EXC 2t 2015
- Bosted: Oslo
Re: Hvordan dra en wheelie
Jeg fikk samme følelsen hos meg, MEN bakdemperen ble også tydelig komprimert..ATWindsor skrev:Sjekket akkurat nå, bremser jeg hardt med bakbremsen og ser på framdemperen, så komprimerer den seg tydelig.
BRAAAAAP! 

- Blaamand
- Innlegg: 221
- Registrert: 30 mai 2015, 12:16
- Motorsykkelen din: Husqvarna FE 501 '15 KTM 250 EXC 2t 2015
- Bosted: Oslo
Re: Hvordan dra en wheelie
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BRAAAAAP! 

- Blaamand
- Innlegg: 221
- Registrert: 30 mai 2015, 12:16
- Motorsykkelen din: Husqvarna FE 501 '15 KTM 250 EXC 2t 2015
- Bosted: Oslo
Re: Hvordan dra en wheelie
Da kan jeg bekrefte at de følger godt med på området ved dragracebanen på Gardermoen. Fikk ikke kjørt med enn 10 min før det kom en kar, forsåvidt trivelig, og nevnte at her måtte man ha skriftlig avtale før man kunne kjøre. Jaja, får bare holde meg i industriområdene isteden:)
BRAAAAAP! 

Re: Hvordan dra en wheelie
Er flere måter og dra på bakhjulet. Og det er rimlig enkelt. Har du en offroader så er det bare og nappe den opp i andre gir. Ikke ha for mye turtall, gi nok gass i det du slipper clutchen så girer man seg oppover etter at farten øker. Har du en sprek R sykkel så er det i prinsippet det samme, jo mere hk så kan du nappe den opp i 3' igjen lavt turtall og ha godt med turtall med rask clutchslipp. Har du tyngre sykkel, så bruker man slipp and go. Da sitter du mitt på sete, og balansepunktet litt lengre bak, deretter så bremser du kjapt med forbremsen sånn at støtdemperne forran synker ned og det sekundet du har de nede så gjør du det samme, ned med gaflene, godt pådrag og slipp clutch fort når du har 2gir. Og øker fart og girer opp. Ps, Offroadere tåler bakhjulet best, pga mere sig i dempere. R sykler er en del stivere og dette er ikke bra for simringer etc. Ikke tren på dette, om du ikke kjenner sykkelen din godt. Er du gal i hue og har skills, så er det null problem.
Mc Oslo Suger!