MC-ulykker

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av kjellv »

NMCU er fokusert på saken, og vil nok når tiden er inne sørge for saksgrunnlaget kommer fram offentlig. I denne saken er det ennå for tidlig, det er fører av motorsykkelen med advokat som nå har en frist for å påklage avgjørelsen. (Jeg skriver med vilje "fører av motorsykkelen" og ikke "motorsyklisten". Jeg regner ikke ham som en av oss, da han ikke hadde hadde de nødvendige tillatelser til å kjøre motorsykkelen.)
Det er ikke umulig at denne saken også skal noen runder i rettsapparatet før sluttstrek settes. Inntil da venter jeg med å mene noe som helst.
Folk flest har de siste årene blitt alt for raske til å gjøre seg opp en mening om det meste, spesielt i sosiale media.

:offtopic Når det gjelder politiets handlingsrom generelt, vil jeg si det her i landet er alt for begrenset hva de har lov til. Særlig i saker der eier av gjenstander eller eiendommer selv må ta affære ved for eksempel innbrudd og tyveri. Ikke sjelden ender slike ting at sakene blir snudd helt på hodet, også i saker der politiet får overlevert både gjerningsperson og sak ferdig etterforsket. Serieforbrytere går fri gang på gang. Jeg vil tro dette er minst like frustrerende for den enkelte politibetjent som det er for folk flest.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: MC-ulykker

Legg inn av cannon »

kjellv skrev: 19 okt 2020, 21:00 NMCU er fokusert på saken, og vil nok når tiden er inne sørge for saksgrunnlaget kommer fram offentlig. I denne saken er det ennå for tidlig, det er fører av motorsykkelen med advokat som nå har en frist for å påklage avgjørelsen. (Jeg skriver med vilje "fører av motorsykkelen" og ikke "motorsyklisten". Jeg regner ikke ham som en av oss, da han ikke hadde hadde de nødvendige tillatelser til å kjøre motorsykkelen.)
Det er ikke umulig at denne saken også skal noen runder i rettsapparatet før sluttstrek settes. Inntil da venter jeg med å mene noe som helst.
Folk flest har de siste årene blitt alt for raske til å gjøre seg opp en mening om det meste, spesielt i sosiale media.

:offtopic Når det gjelder politiets handlingsrom generelt, vil jeg si det her i landet er alt for begrenset hva de har lov til. Særlig i saker der eier av gjenstander eller eiendommer selv må ta affære ved for eksempel innbrudd og tyveri. Ikke sjelden ender slike ting at sakene blir snudd helt på hodet, også i saker der politiet får overlevert både gjerningsperson og sak ferdig etterforsket. Serieforbrytere går fri gang på gang. Jeg vil tro dette er minst like frustrerende for den enkelte politibetjent som det er for folk flest.
Veldig enig i det meste her. Kanskje du kan bidra med litt mer innsikt:
Er det mc-føreren som har "trigget" den nå henlagte granskningen fra Spesialenheten? Og, har føreren anledning til å påklage avgjørelsen om henleggelse? Hva kan føreren eventuelt oppnå hvis politiet blir kjent "skyldig" i en forsømmelse?
Hvorfor tror du at NMCU kan få offentliggjort en ikke offentlig avgjørelse fra Spesialenheten?
Og, til slutt: hva er grunnen til at NMCU viser så stor interesse for denne saken?

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av kjellv »

cannon skrev: 19 okt 2020, 21:34
kjellv skrev: 19 okt 2020, 21:00 NMCU er fokusert på saken, og vil nok når tiden er inne sørge for saksgrunnlaget kommer fram offentlig. I denne saken er det ennå for tidlig, det er fører av motorsykkelen med advokat som nå har en frist for å påklage avgjørelsen. (Jeg skriver med vilje "fører av motorsykkelen" og ikke "motorsyklisten". Jeg regner ikke ham som en av oss, da han ikke hadde hadde de nødvendige tillatelser til å kjøre motorsykkelen.)
Det er ikke umulig at denne saken også skal noen runder i rettsapparatet før sluttstrek settes. Inntil da venter jeg med å mene noe som helst.
Folk flest har de siste årene blitt alt for raske til å gjøre seg opp en mening om det meste, spesielt i sosiale media.

:offtopic Når det gjelder politiets handlingsrom generelt, vil jeg si det her i landet er alt for begrenset hva de har lov til. Særlig i saker der eier av gjenstander eller eiendommer selv må ta affære ved for eksempel innbrudd og tyveri. Ikke sjelden ender slike ting at sakene blir snudd helt på hodet, også i saker der politiet får overlevert både gjerningsperson og sak ferdig etterforsket. Serieforbrytere går fri gang på gang. Jeg vil tro dette er minst like frustrerende for den enkelte politibetjent som det er for folk flest.
Veldig enig i det meste her. Kanskje du kan bidra med litt mer innsikt:
Er det mc-føreren som har "trigget" den nå henlagte granskningen fra Spesialenheten? Og, har føreren anledning til å påklage avgjørelsen om henleggelse? Hva kan føreren eventuelt oppnå hvis politiet blir kjent "skyldig" i en forsømmelse?
Hvorfor tror du at NMCU kan få offentliggjort en ikke offentlig avgjørelse fra Spesialenheten?
Og, til slutt: hva er grunnen til at NMCU viser så stor interesse for denne saken?
Jeg har ikke mer innsikt i saken enn noen annen, bare så det er sagt. Hva jeg tenker om saken er derfor basert mest på hva jeg selv tror ut i fra andre saker jeg har hørt om. Men jeg kan jo gjerne fortsette å tenke høyt..
Jeg tror ikke at det faktum at mc-føreren kjørte uten førerkort har noe som helst med spesialenhetens konklusjon å gjøre. Jeg vil tro dette heller henger sammen med alvorlighetsgraden i det han foretok seg i tiden før han ble stoppet, og politiets vurderinger av viktigheten av at han måtte stoppes.
Om mulighet til å påklage henleggelsen, sitat NMCU:Til DT sier MC-førerens bistandsadvokat, Linda K. Smorr, følgende: «Det er vi rimelig uenige i». Hun utdyper med at hun mener det er UP-bilen som kjører inn i motorsykkel; ikke omvendt. Advokaten opplyser at hun og MC-føreren nå går i tenkeboksen for å vurdere om de skal klage på konklusjonen. Da blir det i så fall Riksadvokaten som tar tak i saken og behandler klagen.
Om føreren har noe å vinne på å påklage dette er vel usikkert. Dette er uansett to forskjellige saker, straffesaken mot mc-føreren og og politiets handlinger da han ble stoppet. Den ene saken har neppe noe særlig med utfall av den andre å gjøre.
NMCU har normalt heller ikke innsyn i interne papirer i slike granskingssaker. Men i denne saken vil jeg tro at NMCU vil få nærmere opplysninger i saken på bakgrunn av den store publikumsinteressen. Men jeg tror altså ikke dette skjer før mc-føreren har fått sin dom og saken er avsluttet.
NMCU engasjerer seg i saken fordi mange av deres medlemmer har blitt svært opprørte av den offentliggjorte videofilmen, og har derfor lovet å følge saken tett. Men spesialenheten ble ikke koblet inn pga NMCUs interesse for saken, det er UP-sjefen som koblet inn spesialenheten for å vurdere hendelsen.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24622
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Bjerknez »

Jeg tenker litt sånn at hvis denne motorsyklisten hadde gjort langt alvorligere ting enn å bryte fartsgrensen så hadde nok dette kommet på trykk. Men så vidt jeg husker sto det ikke noe som helst om dette. En slik uttalelse hadde jo bedret UP's annsikt utad i denne saken.

Det er helt greit å bruke makt som i denne videoen hvis alvorlighetsgraden tillsier det. Men brudd på fartsgrense som kanskje ikke engang hadde ført til et førerkortbeslag (hvis han hadde hatt førerkort, noe dem ikke visste før dem stoppet han).

Problemet her ut fra hva jeg har lest er at han prøvde og stikke fra politiet. Ikke akkurat et scenario jeg ser på som veldig alvorlig. Spesielt ikke på motorvei.

Selvsagt skal dem følge på og gi tydelig tegn på at dem vil stoppe han, men å kjøre han over ende (hvis det som vises i videoen stemmer og jeg har oppfattet videoen riktig) blir overkill i mine øyne.

Det at motorsyklisten kjørte inn i bilen stemmer jo det. Men det er jo fordi politibilen bråsvingte til siden slik jeg ser det. Jeg tror dem kan gjemme seg bak denne påstanden og faktisk vinne saken, noe dem også gjorde.

En ting er sikkert. Jeg synes dette skurrer veldig og det kommer jeg til å synes helt til jeg får en fullstendig forklaring og innsikt i dokumentene. Noe jeg aldri får. Å slik går no dagan.

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: MC-ulykker

Legg inn av 45316 »

Jeg synes fortsatt at det ser ut som MC gir gass og begynner å svinge til venstre rett før/samtidig som politiet svinger til høyre. Det kan selvsagt være vinkelen på video, men mye av dette baseres på at MC foretar et vesentlig avvik fra kurven til hvitstripa rett før smellen. Hadde han hatt intensjon om å stoppe hadde han slakket av og fortsatt fulgt kurven til hvitstripa.

Så klart bare synsing fra min side.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk


Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: MC-ulykker

Legg inn av Rune75 »

45316 skrev: 20 okt 2020, 08:06 Jeg synes fortsatt at det ser ut som MC gir gass og begynner å svinge til venstre rett før/samtidig som politiet svinger til høyre. Det kan selvsagt være vinkelen på video, men mye av dette baseres på at MC foretar et vesentlig avvik fra kurven til hvitstripa rett før smellen. Hadde han hatt intensjon om å stoppe hadde han slakket av og fortsatt fulgt kurven til hvitstripa.

Så klart bare synsing fra min side.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Alle andre her synser også så det er helt greit.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: MC-ulykker

Legg inn av Sakkle »

Jeg antar at dette er samme ulykken (?)



Det som dreier seg om utforkjøringen starter ved rund 4:30 i videoen.


Så vidt jeg forstår kjørte de en nedlagt (muligens avstengt ? ) vei som er en del av Trans Euro Trail (TET). Noe å tenke på for de som vurderer dette (meg selv inkludert). Tydelig at kvalitetskontrollen på løypa ikke er helt 100% til en hver tid...
Sist redigert av Sakkle den 22 okt 2020, 10:25, redigert 2 ganger totalt.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

ErikW
Innlegg: 883
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Bosted: Skien

Re: MC-ulykker

Legg inn av ErikW »

Kort vei melllom lykke og ulykke noen ganger. Var jo ekstremt stygt dette her med bro som var tatt bort

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: MC-ulykker

Legg inn av Sakkle »

ErikW skrev: 22 okt 2020, 18:47 Kort vei melllom lykke og ulykke noen ganger. Var jo ekstremt stygt dette her med bro som var tatt bort
Fra nyhetssaken lenger opp:
"– De hadde kjørt inn den gamle veien til Kautokeino fra fjellstua og kjørt noen kilometer inn til en nedlagt vei som ikke er i bruk. Der er det tatt vekk ei bru som går over elva, og det hadde de ikke fått med seg og dermed kjørt de ut og rett ned i elva."

Om denne nedlagte veien er sperret med bom el. eller skiltet på noen måte vet jeg ikke. Jeg aner ikke hva regelverket for slikt er her i landet. Det er jo egentlig ikke lov å kjøre utenfor vei i Norge i det hele tatt. Men akkurat hva som er vei er i alle fall for meg noe uklart. Er en traktorvei en vei eller en sti osv.

Jeg tenker at selv om dette ikke er en vei som er i bruk burde det kanskje vært satt opp en markering av noe slag. Kunne jo vært farlig for en trå-syklist i god fart også det der antagelig?
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Bosted: Oslo

Re: MC-ulykker

Legg inn av erik m »

Men er det egentlig noen som har ansvaret for TET? Statens Vegvesen? EU? Fylkene eller kommunene som den går gjennom?
Det er jo ingen som har ansvar for at stier er trygge å sykle på, eller at du går trygt over Besseggen eller utpå Prekestolen. Hvor går grensa for hvem som har ansvar? Skal de røde T'ene i skog og fjell ha noen form for garanti? Da ville vel Turistforeningen slutte med rødmerkingen rimelig fort.
Er dette rett og slett noe vi må være forberedt på om vi velger å kjøre offroad?

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Bosted: Oslo

Re: MC-ulykker

Legg inn av niko »

Bjerknez skrev: 20 okt 2020, 07:19 Jeg tenker litt sånn at hvis denne motorsyklisten hadde gjort langt alvorligere ting enn å bryte fartsgrensen så hadde nok dette kommet på trykk. Men så vidt jeg husker sto det ikke noe som helst om dette. En slik uttalelse hadde jo bedret UP's annsikt utad i denne saken.

Det er helt greit å bruke makt som i denne videoen hvis alvorlighetsgraden tillsier det. Men brudd på fartsgrense som kanskje ikke engang hadde ført til et førerkortbeslag (hvis han hadde hatt førerkort, noe dem ikke visste før dem stoppet han).

Problemet her ut fra hva jeg har lest er at han prøvde og stikke fra politiet. Ikke akkurat et scenario jeg ser på som veldig alvorlig. Spesielt ikke på motorvei.

Selvsagt skal dem følge på og gi tydelig tegn på at dem vil stoppe han, men å kjøre han over ende (hvis det som vises i videoen stemmer og jeg har oppfattet videoen riktig) blir overkill i mine øyne.

Det at motorsyklisten kjørte inn i bilen stemmer jo det. Men det er jo fordi politibilen bråsvingte til siden slik jeg ser det. Jeg tror dem kan gjemme seg bak denne påstanden og faktisk vinne saken, noe dem også gjorde.

En ting er sikkert. Jeg synes dette skurrer veldig og det kommer jeg til å synes helt til jeg får en fullstendig forklaring og innsikt i dokumentene. Noe jeg aldri får. Å slik går no dagan.
https://www.dt.no/spesialenheten-for-po ... LTNvjwBx90

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24622
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Bjerknez »

Intet nytt under solen altså :)

Burde jo være null problem og poste disse bevisene hvis dem har rent mel i påsan.

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 711
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: MC-ulykker

Legg inn av KåreDump »

Bjerknez skrev: 29 okt 2020, 00:51 Intet nytt under solen altså :)

Burde jo være null problem og poste disse bevisene hvis dem har rent mel i påsan.
Kunne ikke vært mer enig! :thumleft
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: MC-ulykker

Legg inn av Grendel »

Det er i alle fall bra at denne "poteten"/saken holdes varm.
Hvis Politiet er uten skyld her, så burde vel MC-føreren få erstatningskrav for skadene på politibilen? "Rett skal vel være rett"?

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24622
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Bjerknez »

Har UP en video som viser det motsatte så skal jeg være den første som gir meg. Men frem til det skjer, lukter dette råtten fisk.

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: MC-ulykker

Legg inn av Grendel »

Bjerknez skrev: 29 okt 2020, 13:49 Har UP en video som viser det motsatte så skal jeg være den første som gir meg. Men frem til det skjer, lukter dette råtten fisk.
Enig. De har et rykte å rette opp. Egentlig har de ingen ting å tape på å vise sin (bevislige) uskyld.

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: MC-ulykker

Legg inn av pingvin »

Sakkle skrev: 22 okt 2020, 10:04
Jeg antar at dette er samme ulykken (?)



Det som dreier seg om utforkjøringen starter ved rund 4:30 i videoen.


Så vidt jeg forstår kjørte de en nedlagt (muligens avstengt ? ) vei som er en del av Trans Euro Trail (TET). Noe å tenke på for de som vurderer dette (meg selv inkludert). Tydelig at kvalitetskontrollen på løypa ikke er helt 100% til en hver tid...
Han fikk skikkelig juling, flere operasjoner etc etc. Litt lange episoder så småhoppet litt men får en til å tenke litt, ja...





2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 697
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Bosted: Oslo

Re: MC-ulykker

Legg inn av Nomade »

pingvin skrev: 12 nov 2020, 13:25
Sakkle skrev: 22 okt 2020, 10:04
Jeg antar at dette er samme ulykken (?)



Det som dreier seg om utforkjøringen starter ved rund 4:30 i videoen.


Så vidt jeg forstår kjørte de en nedlagt (muligens avstengt ? ) vei som er en del av Trans Euro Trail (TET). Noe å tenke på for de som vurderer dette (meg selv inkludert). Tydelig at kvalitetskontrollen på løypa ikke er helt 100% til en hver tid...
Han fikk skikkelig juling, flere operasjoner etc etc. Litt lange episoder så småhoppet litt men får en til å tenke litt, ja...
Etter hva jeg kan se så var dette paret ganske ferske motorsyklister som planla å kjøre fra Nordkapp til Cape Town, Sør Afrika. Kanskje de burde ha ventet noen år før de satte i gang med et såpass spenstig prosjekt?

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Bosted: Kongsberg

Re: MC-ulykker

Legg inn av oivindg »

Nomade skrev: 12 nov 2020, 14:37 Etter hva jeg kan se så var dette paret ganske ferske motorsyklister som planla å kjøre fra Nordkapp til Cape Town, Sør Afrika. Kanskje de burde ha ventet noen år før de satte i gang med et såpass spenstig prosjekt?
Liker folk som er ivrige og setter i gang med å gjennomføre drømmene sine, jeg. :) Dette uhellet kunne vel skjedd hvem som helst?
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24622
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Bjerknez »

oivindg skrev: 12 nov 2020, 14:59
Nomade skrev: 12 nov 2020, 14:37 Etter hva jeg kan se så var dette paret ganske ferske motorsyklister som planla å kjøre fra Nordkapp til Cape Town, Sør Afrika. Kanskje de burde ha ventet noen år før de satte i gang med et såpass spenstig prosjekt?
Liker folk som er ivrige og setter i gang med å gjennomføre drømmene sine, jeg. :) Dette uhellet kunne vel skjedd hvem som helst?
Enig. Ingen kunne vel forutse at det gikk en elv tvers over veien. Så klart kan dem takke seg litt selv samt dra noen erfaringer fra en slik hendelse, men dette kunne vel skjedd alle. Ullevållseter hadde sikkert jumpet rett over, men det er jo en annen sak :knegg

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: MC-ulykker

Legg inn av pingvin »

Jeg er ganske sikker på at dette kunne skjedd meg, man blir ivrig fordi er så moro og ubevisst så fortrenger man at egentlig ikke ser hele bildet. Hjernen vår er flink til å fylle ut det som mangler (her et stykke man ikke ser som hjernen fyller med fin grusvei), som oftest er bra ting men kan slå tilbake :eh

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Bosted: Oslo

Re: MC-ulykker

Legg inn av erik m »

Opplevde faktisk det samme, men med bil i Toscana. gps'n dirigerte meg til en minibank, en avstikker fra motorveien på et par kilometer, men den var svingete og smal og rett til vers i fjellet. Enda en sidevei med grus, så trang at trærne skrubba innpå den digre bilen jeg kjørte på begge sider. Og så blir det jo tidlig mørkt, som i en sekk, og plutselig fikk jeg en følelse av tomrom, sjøl om jeg så veien fortsette. Stoppa heldigvis og det var 7-8 meter rett ned et par meter foran bilen. Det hadde gått et ras, og elva hadde funnet nytt løp og gravd ut grus og leire og noen meter vei. Det var ingen stor fornøyelse å rygge en halv kilometer med svakt ryggelys og puls i to hundre mens jeg så for meg hva som kunne skjedd.
Men kan jeg takke dengang 30 års kjøreerfaring for at jeg fikk den følelsen? Mens disse ungdomma var jo helt i hundre av glede og forventning over det store eventyret. I alle fall kan disse videoene kanskje være til nytte for ungdom som veit de er udødelige. Som jeg var da jeg var 16, men heldigvis fikk jeg bare noen brukne ribbein og et dårlig kne på mc dengang.
Sist redigert av erik m den 12 nov 2020, 23:57, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Bosted: Oslo

Re: MC-ulykker

Legg inn av erik m »

Jeg sa engang til en lokal ungdom på 125 KTM at den kjøringa hans var livsfarlig. Fikk tilbake fra kompisen hans at han satte en femtilapp på at jeg kom til å daue først.
Det veddemålet tok jeg naturligvis, jeg taper jo ikke noe uansett! :knegg

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24622
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Bjerknez »

Greit nok at dem kjørte på eget ansvar og dem må så absolutt ta sin del av skylden her, men denne elven/bekken som gikk tvers over veien har ikke dukket opp over natten. Denne burde vært merket. Det er bare å sende ut tre kommuneansatte for å sette opp et skilt. En som kjører bilen, en som graver hullet til skiltet og en som passer på at han som graver hullet jobber.

Eventuelt tatt penger fra trygdekassa og satt opp en provisorisk bro.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av kjellv »


Bjerknez skrev: Det er bare å sende ut tre kommuneansatte for å sette opp et skilt.
Slik fungerer det ikke alltid utenfor sentrale strøk i vårt langstrakte land. De fleste veier som står avmerket i TET kartet har nok kommunale myndigheter svært lite med å gjøre.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Svar