Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av simpson »

Snikkeren skrev:
jhn skrev:
Snikkeren skrev:Jeg har jo skrevet det opp til flere ganger tidligere i tråden, så jeg følte ikke at jeg trengte å svare på det.

JA!, etter man har lagt ned sykkelen, så svinger hjulet inn i svingen. Men prøver du å styre enda mer inn i svingen retter sykkelen seg opp.
Strengt tatt, det var vel nærmest det motsatte æ spurte om.
"Hvis vi forutsetter at man av og til styrer med svingen, OK? Blir det da kontra så snart du legger press på holken, eller, må du over senterlinja med forhjulet, altså styre bort fra svingretningen, før det blir kontra?"
Det blir jo fremdeles bare et spørsmål om definisjon. For du er vel enig i at hvis man svinger mer inn i svingen enn det sykkelen har gjort, så retter den seg opp.

Men for å svare på hvordan jeg definerer det, så er det selve trykket på holken som er kontrastyring. At man presser styret motsatt vei. Ikke det at hjulet er på ene eller andre siden av senterlinjen.
Men er her du tråkker i baret, kontrastyring er handlingen før svingen og opphører der.

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Bosted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Voodoodoo »

simpson skrev:
Snikkeren skrev:
jhn skrev:
Snikkeren skrev:Jeg har jo skrevet det opp til flere ganger tidligere i tråden, så jeg følte ikke at jeg trengte å svare på det.

JA!, etter man har lagt ned sykkelen, så svinger hjulet inn i svingen. Men prøver du å styre enda mer inn i svingen retter sykkelen seg opp.
Strengt tatt, det var vel nærmest det motsatte æ spurte om.
"Hvis vi forutsetter at man av og til styrer med svingen, OK? Blir det da kontra så snart du legger press på holken, eller, må du over senterlinja med forhjulet, altså styre bort fra svingretningen, før det blir kontra?"
Det blir jo fremdeles bare et spørsmål om definisjon. For du er vel enig i at hvis man svinger mer inn i svingen enn det sykkelen har gjort, så retter den seg opp.

Men for å svare på hvordan jeg definerer det, så er det selve trykket på holken som er kontrastyring. At man presser styret motsatt vei. Ikke det at hjulet er på ene eller andre siden av senterlinjen.
Men er her du tråkker i baret, kontrastyring er handlingen før svingen og opphører der.
Her må du utrede litt mer.
Hvis jeg avslutter press på holken(av mange kalt kontrastyring) før svingen havner jeg ganske sikkert godt ute i grøfta.

Mulig dette er anderledes med en lettsvingt italiener men på min turbuss må jeg holde press på holken gjennom hele kurven.

Hvis kontrastyring opphører før sving, hva kaller du isåfall presset på holken når det utføres i sving.??
Er det sykkelens vinkel som definerer kontrastyring eller er det det at en faktisk presser styret motsatt av svingretningen??

Blei veldig forvirret her nå og da jeg skal kjøre på jobb i morgen trenger jeg en avklaring slik at jeg ikke gjør noe feil. :-k
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
Chevy1974
Innlegg: 190
Registrert: 27 aug 2012, 19:33
Motorsykkelen din: Suzuki Intruder VS700
Bosted: Kongsberg

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Chevy1974 »

Carpa skrev:Men kjære gutter, dere vet vel hva koner er og hva de skal brukes til eller :scratch
Eg kallar det kjegler, så er den misforståelsen ute av bildet ;-)
Suzuki Intruder VS700
Blogg: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=13&t=4961
2012: Ca 1.700 km
2013: 900 km

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Carpa »

"This moment is what countersteering is all about "

[video]http://www.youtube.com/watch?v=OLzB5oriblk[/video]
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Chevy1974
Innlegg: 190
Registrert: 27 aug 2012, 19:33
Motorsykkelen din: Suzuki Intruder VS700
Bosted: Kongsberg

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Chevy1974 »

Carpa skrev:"This moment is what countersteering is all about "
Fin video, men dessverre viser den alt i veldig lav fart, og då har styrekommandoen veldig liten effekt. Det at han vinglar fram og tilbake i starten av videoen ødelegger litt av inntrykket. Det er heilt riktig forklart, men vanskeleg å sjå effekten av det der.

Dersom dette blir vist i stor fart med "slow motion" vil du kunne sjå nøyaktig kva som skjer. Hjulet svingar utover, mens sykkelen faller innover. Når riktig fallvinkel er oppnådd blir hjulet justert tilbake (rett fram) slik at balansen er riktig og sykkelen fortsetter svingen perfekt.
Suzuki Intruder VS700
Blogg: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=13&t=4961
2012: Ca 1.700 km
2013: 900 km

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Carpa »

Chevy1974 skrev:
Carpa skrev:"This moment is what countersteering is all about "
Fin video, men dessverre viser den alt i veldig lav fart, og då har styrekommandoen veldig liten effekt. Det at han vinglar fram og tilbake i starten av videoen ødelegger litt av inntrykket. Det er heilt riktig forklart, men vanskeleg å sjå effekten av det der.

Dersom dette blir vist i stor fart med "slow motion" vil du kunne sjå nøyaktig kva som skjer. Hjulet svingar utover, mens sykkelen faller innover. Når riktig fallvinkel er oppnådd blir hjulet justert tilbake (rett fram) slik at balansen er riktig og sykkelen fortsetter svingen perfekt.
Ja jeg er enig i det, man ser ikke effekten av det. Mitt poeng var å få frem det øyeblikket som kalles kontrastyring ;-)

Jeg har nok fått en ganske god forståelse av hva kontrastyring er etter å ha lest diverse tråder her inne, lest Full kontroll og sett diverse youtube filmer om temaet. Trass i mange meninger og livlige diskusjoner her inne så er jeg ikke forvirret :knegg
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Carpa »

Chevy1974 skrev:
Carpa skrev:Men kjære gutter, dere vet vel hva koner er og hva de skal brukes til eller :scratch
Eg kallar det kjegler, så er den misforståelsen ute av bildet ;-)
What! Hva synes kona di om å bli kalt for kjegle?
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Bosted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Voodoodoo »

Joda, jeg og må bruke kontrastyring for å "flikke" sykkelen i den retningen jeg skal.

Men, når en skal ha ned sykkelen i høy hastighet, 200+ så holder det ikke med å kontrastyre før svingen, jeg må iallefall holde press på holken gjennom hele svingen for at ikke sykkelen skal rette seg opp.
En har som regel greit pådrag siste halvdel av sving også og da blir kreftene som vil rette opp sykkelen enda mer gjeldende og presset på holken(som jeg fremdeles vil hevde er kontrastyring) er desto hardere.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Carpa »

Voodoodoo skrev:Joda, jeg og må bruke kontrastyring for å "flikke" sykkelen i den retningen jeg skal.

Men, når en skal ha ned sykkelen i høy hastighet, 200+ så holder det ikke med å kontrastyre før svingen, jeg må iallefall holde press på holken gjennom hele svingen for at ikke sykkelen skal rette seg opp.
En har som regel greit pådrag siste halvdel av sving også og da blir kreftene som vil rette opp sykkelen enda mer gjeldende og presset på holken(som jeg fremdeles vil hevde er kontrastyring) er desto hardere.
Mmm, men har ikke det litt med sykkelens egenskaper å gjøre også? Noen må presses mer enn andre gjennom svingen men alle må få det omtalte pushet i starten :scratch
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Bosted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Voodoodoo »

Jo klart det. Det jeg er uenig i er at kontrastyring ikke brukes i sving.
Det kommer jo an på hastighet, sykkel og en haug andre faktorer.
Kontrastyring brukes til å endre retning på sykkelen.
Av og til holder det å gjøre det før sving ja, men like ofte må en bruke det i og gjennom sving.
Hvem har ikke kjent på forskjellen i styreegenskaper på slitte og nye dekk?
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av jhn »

Voodoodoo skrev:Jo klart det. Det jeg er uenig i er at kontrastyring ikke brukes i sving.
Det kommer jo an på hastighet, sykkel og en haug andre faktorer.
Kontrastyring brukes til å endre retning på sykkelen.
Av og til holder det å gjøre det før sving ja, men like ofte må en bruke det i og gjennom sving.
Hvem har ikke kjent på forskjellen i styreegenskaper på slitte og nye dekk?
Ganske enig her, noen ganger holder det med en liten kontra før sving, andre ganger må man holde den gjennom svingen.
Siden det heter "kontra", så mener æ at en forutsetning for å kunne kalle det kontrastyring e at man styrer motsatt vei av svingretning

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2548
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Bosted: Nordmøre

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av MaxTron »

Virker som folk egentlig er enige om hva de gjør, men uenige om navn / definisjoner.

Sånn som æ ser det: (igjen :knegg )

En kort dytt på styre for å forandre retning er en styrekommando.
Ligger i ordet, du gir sykkelen en ordre/kommando, kort og presis.

Resten av svingen styrer man, vist en hele tiden holder press på styre i motsatt retning av svingen, så kontrastyrer man.

Vist en gjør småjusteringer undervei så styrer man (mot eller med svingen alt etter som.)

Vist man derimot må forandre retning fort, foreksempel p.g.a. hull i veien eller møtende bil som kutter svingen må man kanskje gi en ny styrekommando (Med eller mot svingen, alt etter som hvor hindringen er)

Syns dette er helt logisk, og sånn har det alltid vært.

Men styrekommando og kontrastyring er ikke en og samme ting
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L

Brukeravatar
Chevy1974
Innlegg: 190
Registrert: 27 aug 2012, 19:33
Motorsykkelen din: Suzuki Intruder VS700
Bosted: Kongsberg

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Chevy1974 »

Carpa skrev:Jeg har nok fått en ganske god forståelse av hva kontrastyring er etter å ha lest diverse tråder her inne, lest Full kontroll og sett diverse youtube filmer om temaet. Trass i mange meninger og livlige diskusjoner her inne så er jeg ikke forvirret :knegg
Bra :thumleft
Carpa skrev:What! Hva synes kona di om å bli kalt for kjegle?
Ehh... ingen kommentar :redface :D :lol
Suzuki Intruder VS700
Blogg: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=13&t=4961
2012: Ca 1.700 km
2013: 900 km

Brukeravatar
jolan
Innlegg: 53
Registrert: 22 mai 2012, 21:47
Motorsykkelen din: mc

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av jolan »

MaxTron skrev:Virker som folk egentlig er enige om hva de gjør, men uenige om navn / definisjoner.
...
En kort dytt på styre for å forandre retning er en styrekommando.
...
Resten av svingen styrer man, vist en hele tiden holder press på styre i motsatt retning av svingen, så kontrastyrer man.
...
Men styrekommando og kontrastyring er ikke en og samme ting
+1

:thumleft

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av simpson »

Voodoodoo skrev:
simpson skrev:
Snikkeren skrev:
jhn skrev:
Snikkeren skrev:Jeg har jo skrevet det opp til flere ganger tidligere i tråden, så jeg følte ikke at jeg trengte å svare på det.

JA!, etter man har lagt ned sykkelen, så svinger hjulet inn i svingen. Men prøver du å styre enda mer inn i svingen retter sykkelen seg opp.
Strengt tatt, det var vel nærmest det motsatte æ spurte om.
"Hvis vi forutsetter at man av og til styrer med svingen, OK? Blir det da kontra så snart du legger press på holken, eller, må du over senterlinja med forhjulet, altså styre bort fra svingretningen, før det blir kontra?"
Det blir jo fremdeles bare et spørsmål om definisjon. For du er vel enig i at hvis man svinger mer inn i svingen enn det sykkelen har gjort, så retter den seg opp.

Men for å svare på hvordan jeg definerer det, så er det selve trykket på holken som er kontrastyring. At man presser styret motsatt vei. Ikke det at hjulet er på ene eller andre siden av senterlinjen.
Men er her du tråkker i baret, kontrastyring er handlingen før svingen og opphører der.
Her må du utrede litt mer.
Hvis jeg avslutter press på holken(av mange kalt kontrastyring) før svingen havner jeg ganske sikkert godt ute i grøfta.

Mulig dette er anderledes med en lettsvingt italiener men på min turbuss må jeg holde press på holken gjennom hele kurven.

Hvis kontrastyring opphører før sving, hva kaller du isåfall presset på holken når det utføres i sving.??
Er det sykkelens vinkel som definerer kontrastyring eller er det det at en faktisk presser styret motsatt av svingretningen??

Blei veldig forvirret her nå og da jeg skal kjøre på jobb i morgen trenger jeg en avklaring slik at jeg ikke gjør noe feil. :-k
Kontrastyring er det styretutslaget du kan velge å gjøre før en sving for å få sykkelen til å legge seg kjappere ned.
Det trykket du utøver under svingen er ikke kontrastyring, det er noe som fysikken og utformingen av sykkel, dekkdimmesjon osv krever at du gjør for å komme deg rundt en sving.
Hvis du mener at dette trykket er kontrastyring så lurer jeg på hvorfor kontrastyring er en egen svingteknikk?
Det trykket du må ha i en sving er ikke frivillig og kan derfor ikke velges bort, men det kan bruk av kontrastyring.
På kjøreskoler blir du opplært i bruk av kontrastyring for kjapp unnamanøvering, men det blir jo helt feil hvis du alltid bruker "kontrastyring" i en hver sving alltid? Eller?
Det du og mange andre misforstår er begrepet kontrastyring.
Men nå gidder jeg ikke mer, kall det for hva dere vil, så gjør jeg det samme. :vs

Svar