Men er her du tråkker i baret, kontrastyring er handlingen før svingen og opphører der.Snikkeren skrev:Det blir jo fremdeles bare et spørsmål om definisjon. For du er vel enig i at hvis man svinger mer inn i svingen enn det sykkelen har gjort, så retter den seg opp.jhn skrev:Strengt tatt, det var vel nærmest det motsatte æ spurte om.Snikkeren skrev:Jeg har jo skrevet det opp til flere ganger tidligere i tråden, så jeg følte ikke at jeg trengte å svare på det.
JA!, etter man har lagt ned sykkelen, så svinger hjulet inn i svingen. Men prøver du å styre enda mer inn i svingen retter sykkelen seg opp.
"Hvis vi forutsetter at man av og til styrer med svingen, OK? Blir det da kontra så snart du legger press på holken, eller, må du over senterlinja med forhjulet, altså styre bort fra svingretningen, før det blir kontra?"
Men for å svare på hvordan jeg definerer det, så er det selve trykket på holken som er kontrastyring. At man presser styret motsatt vei. Ikke det at hjulet er på ene eller andre siden av senterlinjen.
Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
- Voodoodoo
- Innlegg: 1077
- Registrert: 07 mai 2012, 22:05
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
- Bosted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Her må du utrede litt mer.simpson skrev:Men er her du tråkker i baret, kontrastyring er handlingen før svingen og opphører der.Snikkeren skrev:Det blir jo fremdeles bare et spørsmål om definisjon. For du er vel enig i at hvis man svinger mer inn i svingen enn det sykkelen har gjort, så retter den seg opp.jhn skrev:Strengt tatt, det var vel nærmest det motsatte æ spurte om.Snikkeren skrev:Jeg har jo skrevet det opp til flere ganger tidligere i tråden, så jeg følte ikke at jeg trengte å svare på det.
JA!, etter man har lagt ned sykkelen, så svinger hjulet inn i svingen. Men prøver du å styre enda mer inn i svingen retter sykkelen seg opp.
"Hvis vi forutsetter at man av og til styrer med svingen, OK? Blir det da kontra så snart du legger press på holken, eller, må du over senterlinja med forhjulet, altså styre bort fra svingretningen, før det blir kontra?"
Men for å svare på hvordan jeg definerer det, så er det selve trykket på holken som er kontrastyring. At man presser styret motsatt vei. Ikke det at hjulet er på ene eller andre siden av senterlinjen.
Hvis jeg avslutter press på holken(av mange kalt kontrastyring) før svingen havner jeg ganske sikkert godt ute i grøfta.
Mulig dette er anderledes med en lettsvingt italiener men på min turbuss må jeg holde press på holken gjennom hele kurven.
Hvis kontrastyring opphører før sving, hva kaller du isåfall presset på holken når det utføres i sving.??
Er det sykkelens vinkel som definerer kontrastyring eller er det det at en faktisk presser styret motsatt av svingretningen??
Blei veldig forvirret her nå og da jeg skal kjøre på jobb i morgen trenger jeg en avklaring slik at jeg ikke gjør noe feil.

Artificial intelligence is no match for natural stupidity
- Chevy1974
- Innlegg: 190
- Registrert: 27 aug 2012, 19:33
- Motorsykkelen din: Suzuki Intruder VS700
- Bosted: Kongsberg
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Eg kallar det kjegler, så er den misforståelsen ute av bildetCarpa skrev:Men kjære gutter, dere vet vel hva koner er og hva de skal brukes til eller

Suzuki Intruder VS700
Blogg: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=13&t=4961
2012: Ca 1.700 km
2013: 900 km
Blogg: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=13&t=4961
2012: Ca 1.700 km
2013: 900 km
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
"This moment is what countersteering is all about "
[video]http://www.youtube.com/watch?v=OLzB5oriblk[/video]
[video]http://www.youtube.com/watch?v=OLzB5oriblk[/video]
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
- Chevy1974
- Innlegg: 190
- Registrert: 27 aug 2012, 19:33
- Motorsykkelen din: Suzuki Intruder VS700
- Bosted: Kongsberg
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Fin video, men dessverre viser den alt i veldig lav fart, og då har styrekommandoen veldig liten effekt. Det at han vinglar fram og tilbake i starten av videoen ødelegger litt av inntrykket. Det er heilt riktig forklart, men vanskeleg å sjå effekten av det der.Carpa skrev:"This moment is what countersteering is all about "
Dersom dette blir vist i stor fart med "slow motion" vil du kunne sjå nøyaktig kva som skjer. Hjulet svingar utover, mens sykkelen faller innover. Når riktig fallvinkel er oppnådd blir hjulet justert tilbake (rett fram) slik at balansen er riktig og sykkelen fortsetter svingen perfekt.
Suzuki Intruder VS700
Blogg: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=13&t=4961
2012: Ca 1.700 km
2013: 900 km
Blogg: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=13&t=4961
2012: Ca 1.700 km
2013: 900 km
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Ja jeg er enig i det, man ser ikke effekten av det. Mitt poeng var å få frem det øyeblikket som kalles kontrastyringChevy1974 skrev:Fin video, men dessverre viser den alt i veldig lav fart, og då har styrekommandoen veldig liten effekt. Det at han vinglar fram og tilbake i starten av videoen ødelegger litt av inntrykket. Det er heilt riktig forklart, men vanskeleg å sjå effekten av det der.Carpa skrev:"This moment is what countersteering is all about "
Dersom dette blir vist i stor fart med "slow motion" vil du kunne sjå nøyaktig kva som skjer. Hjulet svingar utover, mens sykkelen faller innover. Når riktig fallvinkel er oppnådd blir hjulet justert tilbake (rett fram) slik at balansen er riktig og sykkelen fortsetter svingen perfekt.

Jeg har nok fått en ganske god forståelse av hva kontrastyring er etter å ha lest diverse tråder her inne, lest Full kontroll og sett diverse youtube filmer om temaet. Trass i mange meninger og livlige diskusjoner her inne så er jeg ikke forvirret

Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
What! Hva synes kona di om å bli kalt for kjegle?Chevy1974 skrev:Eg kallar det kjegler, så er den misforståelsen ute av bildetCarpa skrev:Men kjære gutter, dere vet vel hva koner er og hva de skal brukes til eller
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
- Voodoodoo
- Innlegg: 1077
- Registrert: 07 mai 2012, 22:05
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
- Bosted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Joda, jeg og må bruke kontrastyring for å "flikke" sykkelen i den retningen jeg skal.
Men, når en skal ha ned sykkelen i høy hastighet, 200+ så holder det ikke med å kontrastyre før svingen, jeg må iallefall holde press på holken gjennom hele svingen for at ikke sykkelen skal rette seg opp.
En har som regel greit pådrag siste halvdel av sving også og da blir kreftene som vil rette opp sykkelen enda mer gjeldende og presset på holken(som jeg fremdeles vil hevde er kontrastyring) er desto hardere.
Men, når en skal ha ned sykkelen i høy hastighet, 200+ så holder det ikke med å kontrastyre før svingen, jeg må iallefall holde press på holken gjennom hele svingen for at ikke sykkelen skal rette seg opp.
En har som regel greit pådrag siste halvdel av sving også og da blir kreftene som vil rette opp sykkelen enda mer gjeldende og presset på holken(som jeg fremdeles vil hevde er kontrastyring) er desto hardere.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Mmm, men har ikke det litt med sykkelens egenskaper å gjøre også? Noen må presses mer enn andre gjennom svingen men alle må få det omtalte pushet i startenVoodoodoo skrev:Joda, jeg og må bruke kontrastyring for å "flikke" sykkelen i den retningen jeg skal.
Men, når en skal ha ned sykkelen i høy hastighet, 200+ så holder det ikke med å kontrastyre før svingen, jeg må iallefall holde press på holken gjennom hele svingen for at ikke sykkelen skal rette seg opp.
En har som regel greit pådrag siste halvdel av sving også og da blir kreftene som vil rette opp sykkelen enda mer gjeldende og presset på holken(som jeg fremdeles vil hevde er kontrastyring) er desto hardere.

Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
- Voodoodoo
- Innlegg: 1077
- Registrert: 07 mai 2012, 22:05
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
- Bosted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Jo klart det. Det jeg er uenig i er at kontrastyring ikke brukes i sving.
Det kommer jo an på hastighet, sykkel og en haug andre faktorer.
Kontrastyring brukes til å endre retning på sykkelen.
Av og til holder det å gjøre det før sving ja, men like ofte må en bruke det i og gjennom sving.
Hvem har ikke kjent på forskjellen i styreegenskaper på slitte og nye dekk?
Det kommer jo an på hastighet, sykkel og en haug andre faktorer.
Kontrastyring brukes til å endre retning på sykkelen.
Av og til holder det å gjøre det før sving ja, men like ofte må en bruke det i og gjennom sving.
Hvem har ikke kjent på forskjellen i styreegenskaper på slitte og nye dekk?
Artificial intelligence is no match for natural stupidity
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Ganske enig her, noen ganger holder det med en liten kontra før sving, andre ganger må man holde den gjennom svingen.Voodoodoo skrev:Jo klart det. Det jeg er uenig i er at kontrastyring ikke brukes i sving.
Det kommer jo an på hastighet, sykkel og en haug andre faktorer.
Kontrastyring brukes til å endre retning på sykkelen.
Av og til holder det å gjøre det før sving ja, men like ofte må en bruke det i og gjennom sving.
Hvem har ikke kjent på forskjellen i styreegenskaper på slitte og nye dekk?
Siden det heter "kontra", så mener æ at en forutsetning for å kunne kalle det kontrastyring e at man styrer motsatt vei av svingretning
- MaxTron
- Innlegg: 2548
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Bosted: Nordmøre
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Virker som folk egentlig er enige om hva de gjør, men uenige om navn / definisjoner.
Sånn som æ ser det: (igjen
)
En kort dytt på styre for å forandre retning er en styrekommando.
Ligger i ordet, du gir sykkelen en ordre/kommando, kort og presis.
Resten av svingen styrer man, vist en hele tiden holder press på styre i motsatt retning av svingen, så kontrastyrer man.
Vist en gjør småjusteringer undervei så styrer man (mot eller med svingen alt etter som.)
Vist man derimot må forandre retning fort, foreksempel p.g.a. hull i veien eller møtende bil som kutter svingen må man kanskje gi en ny styrekommando (Med eller mot svingen, alt etter som hvor hindringen er)
Syns dette er helt logisk, og sånn har det alltid vært.
Men styrekommando og kontrastyring er ikke en og samme ting
Sånn som æ ser det: (igjen

En kort dytt på styre for å forandre retning er en styrekommando.
Ligger i ordet, du gir sykkelen en ordre/kommando, kort og presis.
Resten av svingen styrer man, vist en hele tiden holder press på styre i motsatt retning av svingen, så kontrastyrer man.
Vist en gjør småjusteringer undervei så styrer man (mot eller med svingen alt etter som.)
Vist man derimot må forandre retning fort, foreksempel p.g.a. hull i veien eller møtende bil som kutter svingen må man kanskje gi en ny styrekommando (Med eller mot svingen, alt etter som hvor hindringen er)
Syns dette er helt logisk, og sånn har det alltid vært.
Men styrekommando og kontrastyring er ikke en og samme ting
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
- Chevy1974
- Innlegg: 190
- Registrert: 27 aug 2012, 19:33
- Motorsykkelen din: Suzuki Intruder VS700
- Bosted: Kongsberg
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
BraCarpa skrev:Jeg har nok fått en ganske god forståelse av hva kontrastyring er etter å ha lest diverse tråder her inne, lest Full kontroll og sett diverse youtube filmer om temaet. Trass i mange meninger og livlige diskusjoner her inne så er jeg ikke forvirret

Ehh... ingen kommentarCarpa skrev:What! Hva synes kona di om å bli kalt for kjegle?



Suzuki Intruder VS700
Blogg: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=13&t=4961
2012: Ca 1.700 km
2013: 900 km
Blogg: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=13&t=4961
2012: Ca 1.700 km
2013: 900 km
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
+1MaxTron skrev:Virker som folk egentlig er enige om hva de gjør, men uenige om navn / definisjoner.
...
En kort dytt på styre for å forandre retning er en styrekommando.
...
Resten av svingen styrer man, vist en hele tiden holder press på styre i motsatt retning av svingen, så kontrastyrer man.
...
Men styrekommando og kontrastyring er ikke en og samme ting

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Kontrastyring er det styretutslaget du kan velge å gjøre før en sving for å få sykkelen til å legge seg kjappere ned.Voodoodoo skrev:Her må du utrede litt mer.simpson skrev:Men er her du tråkker i baret, kontrastyring er handlingen før svingen og opphører der.Snikkeren skrev:Det blir jo fremdeles bare et spørsmål om definisjon. For du er vel enig i at hvis man svinger mer inn i svingen enn det sykkelen har gjort, så retter den seg opp.jhn skrev:Strengt tatt, det var vel nærmest det motsatte æ spurte om.Snikkeren skrev:Jeg har jo skrevet det opp til flere ganger tidligere i tråden, så jeg følte ikke at jeg trengte å svare på det.
JA!, etter man har lagt ned sykkelen, så svinger hjulet inn i svingen. Men prøver du å styre enda mer inn i svingen retter sykkelen seg opp.
"Hvis vi forutsetter at man av og til styrer med svingen, OK? Blir det da kontra så snart du legger press på holken, eller, må du over senterlinja med forhjulet, altså styre bort fra svingretningen, før det blir kontra?"
Men for å svare på hvordan jeg definerer det, så er det selve trykket på holken som er kontrastyring. At man presser styret motsatt vei. Ikke det at hjulet er på ene eller andre siden av senterlinjen.
Hvis jeg avslutter press på holken(av mange kalt kontrastyring) før svingen havner jeg ganske sikkert godt ute i grøfta.
Mulig dette er anderledes med en lettsvingt italiener men på min turbuss må jeg holde press på holken gjennom hele kurven.
Hvis kontrastyring opphører før sving, hva kaller du isåfall presset på holken når det utføres i sving.??
Er det sykkelens vinkel som definerer kontrastyring eller er det det at en faktisk presser styret motsatt av svingretningen??
Blei veldig forvirret her nå og da jeg skal kjøre på jobb i morgen trenger jeg en avklaring slik at jeg ikke gjør noe feil.
Det trykket du utøver under svingen er ikke kontrastyring, det er noe som fysikken og utformingen av sykkel, dekkdimmesjon osv krever at du gjør for å komme deg rundt en sving.
Hvis du mener at dette trykket er kontrastyring så lurer jeg på hvorfor kontrastyring er en egen svingteknikk?
Det trykket du må ha i en sving er ikke frivillig og kan derfor ikke velges bort, men det kan bruk av kontrastyring.
På kjøreskoler blir du opplært i bruk av kontrastyring for kjapp unnamanøvering, men det blir jo helt feil hvis du alltid bruker "kontrastyring" i en hver sving alltid? Eller?
Det du og mange andre misforstår er begrepet kontrastyring.
Men nå gidder jeg ikke mer, kall det for hva dere vil, så gjør jeg det samme.
