Lasse`s logg: Kawasaki Z H2 2020

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
SheDevil
Innlegg: 1910
Registrert: 19 des 2008, 06:37
Motorsykkelen din: Honda VFR 750F
Sted: Sør-Trøndelag

Re: Lasse`s logg

Legg inn av SheDevil »

Så ut som dere hadde en flott tur til tross for regn :P :p

Er kjekt at det regner, da blir man vant med hvordan sykkelen oppfører seg på den måten også :P :p
2013: Ca 400 mil
2012: ca 2600 mil
2011: ca 45 mil m CBR'n, VFR'n ca 1700 mil
2010: ca 2300 mil
2009: ca 1700 mil
2008: ca 3 300 mil

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Lasse`s logg

Legg inn av lasse_hansen »

Ja sant det, må se det positive på alt ;e
Bilder kommer i morgen folkens, har som sagt ikke mobilen min lenger, men fikk tatt bilder med et digital kamera, så skal få overført de til pcèn i morra tenker jeg. :D

Nå trur jeg faktisk det er kvelden, kjørte meg en liten tur istad se, og brått var det kvelden, har nettopp dusja og sånn nu. Så nå blir det tv titting sammens med dama, som er skuffet for at jeg tok meg en kjøretur alene :lol (kjøretur på ca 2t sånn ca vel)

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Lasse`s logg

Legg inn av lasse_hansen »

Her er diverse bilder ifra sykkelen, etter å ha brukt produktene ifra s100 ;e
Var meget fornøyd med resultatet, untatt idag har jeg vært ute å kjørt endel, og fått masse "bugs" på sykkelen :lol

Edit:
Legger ved en liten film snutt av sykkelen også, med motor igang. Så kan jo dere som har, eller har hatt tdm høre om dere hører noen ulyder, eller om at høres bra ut :prf

[video]http://www.youtube.com/watch?v=sgumKEoSshs[/video]
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Lasse`s logg

Legg inn av lasse_hansen »

Nettopp runna 30.000km :thumleft

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Lasse`s logg

Legg inn av lasse_hansen »

Hei igjen folkens..

Sikkert et dumt spørsmål, men hvor mye "slakk" skal det være i kjedet på yamaha tdm sykkelen?? Har en følese av av kjedet har litt for mye slakk...
Hvor mye skal man kunne bevege kjedet opp hvis man drar det helt ned? Altså hvis jeg trykker det ned mot bakken, og så løfter det opp.. Hvor mye skal jeg klare å bevege det?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38167
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Lasse`s logg

Legg inn av AJ »

Her gjør verksted som ikke kjenner TDM så godt ofte den feilen at de strammer kjedet altfor mye når de har denne sykkelen inne til service.
Altfor stramt i TDMs tilfelle er f.eks. 3-4 cm. slakk.
Det korrekte skal nemlig være så mye som 5 - 6 cm! Og dette er det særdeles viktig å overholde. Med fordel nærmere 6 cm. enn 5. Tro det eller ei!
Hvis ikke får man uønskede vibrasjoner, både i styre og fotpinner. I tillegg vil ikke TDM'en kjøre optimalt heller om kjedet er strammet for mye og lagrene vil slites mye kjappere enn ved riktig justering.

Slakken skal måles når TDM'en står på sidestøtta. I hvert fall på modeller fra 2006 og nyere.
I manualen for 2002 modeller og muligens opp til 2004 (her er jeg usikker, bare så det er nevnt!) beskriver manualen målingen mens sykkelen skal stå oppreist, dvs. vinkelrett mot gulvet - se utklippene nedenfor:

2002 - 2004 (se kommentar ovenfor):
TDM 900 kjedeslakk_1.PNG
2005/2006 - 2011:
TDM 900 kjedeslakk_2.PNG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Lasse`s logg

Legg inn av lasse_hansen »

aha, da skjønner jeg.. ;e Da er ikke kjedet så galt da, har noe rundt 6cm slækk trur jeg.. Skal måle nærmere i morra og se.
Men en annen ting, opplever innimellom når jeg kjører på 1-2-3gir, med lavt turtall, altså rundt 1000-3000 omd så lugger sykkelen litt, mener å ha lest at dette er normalt, stemmer det?? Når jeg nærmer meg rundt 3000omd på 1gir f.eks så hjelper det, det samme i 2 og 3gir...

når jeg skriver at den lugger, så mener jeg at når jeg kjører jevnt på, ja ta et eksempel, jeg kjører i 2.gir på rundt 1000-2000omd, holder jevn fart, og da merker jeg den rykker innimellom, virker som om motoren drar, så slipper opp, og så drar litt igjen... Er dette normalt??

Trudde dette kunne komme av alt for slakt kjede jeg, men målte sånn grovt istad, og målte mellom 5,5-6cm...

Håper noen som har peil på dette kan svare ;e

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Lasse`s logg

Legg inn av Snikkeren »

Det er helt normalt. Motoren liker seg best over 3000 omdreininger. Etter jeg skiftet til Laser pottene kan jeg kjøre uten rykking ned til 2000 omdreininger.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38167
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Lasse`s logg

Legg inn av AJ »

lasse_hansen skrev: Men en annen ting, opplever innimellom når jeg kjører på 1-2-3gir, med lavt turtall, altså rundt 1000-3000 omd så lugger sykkelen litt, mener å ha lest at dette er normalt, stemmer det?? Når jeg nærmer meg rundt 3000omd på 1gir f.eks så hjelper det, det samme i 2 og 3gir...

når jeg skriver at den lugger, så mener jeg at når jeg kjører jevnt på, ja ta et eksempel, jeg kjører i 2.gir på rundt 1000-2000omd, holder jevn fart, og da merker jeg den rykker innimellom, virker som om motoren drar, så slipper opp, og så drar litt igjen... Er dette normalt??

Trudde dette kunne komme av alt for slakt kjede jeg, men målte sånn grovt istad, og målte mellom 5,5-6cm...

Håper noen som har peil på dette kan svare ;e
Det kan ha noe med ventilen som åpner og lukker luftinntakåpningene - se bildet nedenfor.
Den minste åpningen er åpen opp til et visst turtall. Deretter, dvs. fra et spesiefikt turtall og høyere, åpnes det andre slik t begge er åpne samtidig.
Det at kun det ene - det minste - er åpent fra lavturtall kan være årsaken til den rykkete gangen.
Noen, meg selv inkludert, har erfart at motorgangen på lavturtall ble noe bedre med den såkalte 'airbox moddingen', som Snikkeren kan orientere nærmere om.

Slipon potter i kombinasjon med Powercommander kan også gjøre susen så det merkes, på mange TDM'er.

Air Intake TDM900.PNG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Lasse`s logg

Legg inn av lasse_hansen »

Men det er altså ikke noe galt ettersom det rykker litt på lavt turtall i både 1-2 og 3gir?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38167
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Lasse`s logg

Legg inn av AJ »

lasse_hansen skrev:Men det er altså ikke noe galt ettersom det rykker litt på lavt turtall i både 1-2 og 3gir?
Neppe noe galt, nei.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Lasse`s logg

Legg inn av lasse_hansen »

ok, det er jo ihvertfall bra da... Får se å få sykkelen inn på verksted snart også, å få byttet de lenkearm lagrene som knirker.. Han på verkstedet sa det ikke var noe hast enda, fordi de er nesten ikke slitt.. men nå de to siste dagene synes jeg den knirker og knaker mer... Knirker i den når jeg kjører på lavtturtall, når sykkelen rykker litt, da knirker det inni mellom også. Kan det også tyde på lagrene der??

Verkstedet skulle ha rundt 5500-6500kr for å bytte alle disse lagrene som er baki der... De byttet ikke bare 1... De tar alle først de skal bytte bak der sa dem.. Og da blir jo alt av beveglige lager byttet bakpå der da... Det er jo kjekt, men ille dyrt, nå oppi ferietiden også da :oh

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Lasse`s logg

Legg inn av lasse_hansen »

Noen som har peil på priser ang reprasjon på sykkel, verkstedet skulle ha 5500-6500kr for å bytte alle lager i lenkearmen, dette er ink. både jobb og deler?

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Lasse`s logg

Legg inn av Snikkeren »

Vil ikke si at jeg har peiling, men synes det høres ut som den prisen er på det jevne.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Lasse`s logg

Legg inn av lasse_hansen »

Bestilte time, og skal levere sykkelen onsdag neste uke. Blir spennende å se om den knirkelyden faktisk forsvinner... Og blir deilig å vite at alle lager bak har blitt byttet ;e

Svar