
Sent from my iPod touch using Tapatalk
Hehe, godt de dumem spørsmålene mine kommer noen til gode daOrion skrev:Gratulerer med lappen!Er fersk MC-kjører selv, så debatten om kjøring på vått føre var interessant å lese.
Sent from my iPod touch using Tapatalk
og etter 100.000 km får man ett ekstra liv..?Orion skrev:Enig i det du skriver. Synd man ikke har flere liv på veien, ala i TV-spill. Ellers kunne man testa det ut uten konsekvenser
I starten hadde jeg også en følelse av å kjøre på is når det var vått, men det sitter bare i hodet, og jeg har etter hvert funnet ut at man kan kjøre omtrent som normalt, men med mykere akselerasjon og brems. Jeg tror det skal mye til før din tunge sykkel mister veigrepet så sant du har brukbare dekk.Bjerknez skrev: På våt asfalt derimot har jeg overhode ingen aning når det kommer til veigrep, bortsett fra at jeg fra før vet at det er litt dårligere. Spørsmålet er da HVOR mye dårligere.
Det var noe av poenget med at jeg kjøpte de nsykkelen jeg gjorde, for fart er jeg liksom litt ferdig med. Joda, å dra på litt inni mellom på sletter er greit samt morsomt, men newton tillater ikke noe aktiv kjøring med min sykkel på den måten. Har selv kjørt en CB500 og det er HELT noe annet og den er laget for langt mer aktiv kjøring. Min sykkel er stor og tung med et enormt bunndrag. En sykkel ala CB500 etc. føles som et lite leketøy i forhold. Hadde jeg hatt pengene så hadde jeg kjøpt meg en slik CB500 elelr lignende sykkel (brukt) som nummer to sykkel for jobbpendling og småkjøring. men så lenge jeg har planer om å kjøre langt så kan jeg rett og slett ikke kjøre en slik "gatesykkel". Jeg sitter ikke noe godt på dem over lenger tid.spidair skrev:GRatulere med lappen :) Tok lappen selv for tre uker siden og har, merkelig nok, passert 500 mil på min KTM SMCR 690 MED sertifikat... De passerte jeg i går...
Du merker fort at du blir mer smidig i trafikken OG at dine kjøre ferdigheter snart er på høyde med hva som er sykkelens ytegrenser... Men kjør forsiktig, ikke ta noen sjanser! Er du i tvil, la det være er mitt eminente råd, enten det gjelder forbi kjøringer eller annet i trafikken...
Ellers kan du bare nyte livet på to hjul, er bare så utrolig deilig!!! Kom på søndag sist i en laaaaaaaang kø oppover fra Notodden mot Kongsberg, men etter drøye tre minutter med "brraaap- braaap" var jeg plutselig først gitt og tro meg, det gir en mektig følelse å sitte på en maskin med så mye krefter at du nå kan kjøre forbi på steder der du ikke i dine villeste mareritt ville forsøkt med en bil... Men hver forsiktig, veldig lett å havne i "tunellen" der alt stemmer bedre og bedre og farten blir større og større paralellt med at motet blir større og større til det plutselig sier bang og grensen er oversteget... Hadde selv den følingen ned fra gaustatoppen mot tuddal på søndag, der det gikk bedre og bedre og fortere og fortere til jeg gløttet kjapt ned på speedometeret ut av en sving og det sto 130km/t der... Det vekket meg, for ikke faan om det kjentes ut som det gikk i 130 km/t i de svingene, men det gjorde det åpenbart!! Og den største overraskelsen var hvor ufattelig lett det var å havne der, (jeg har tross alt 29 år bak et ratt og har vel i gjennomsnitt kjørt 20-25 000 hvert år, noen år mer... alt som trengs er "flyt"... så glemmer du pokker meg alt annet og alle sansene er i et med sykkelen og når vektfordeling, brems, gir, aks, ja alt stemmer, så kommer tunellen og tar deg og du enser ikke en dritt før det smeller...
Så vær forsiktig!!! Skremmende lett å komme dit, tro meg :) Selv etter stakkarslige tre uker... Eller kanskje nettopp derfor... :)
40 mil er jo småtur det og. Sikker på at du kan kjøre mye lengre og mye mer aktivt etter litt. Har sett både HD og andre cruisere kjørt rimelig aktivt.Bjerknez skrev:Det var noe av poenget med at jeg kjøpte de nsykkelen jeg gjorde, for fart er jeg liksom litt ferdig med. Joda, å dra på litt inni mellom på sletter er greit samt morsomt, men newton tillater ikke noe aktiv kjøring med min sykkel på den måten. Har selv kjørt en CB500 og det er HELT noe annet og den er laget for langt mer aktiv kjøring. Min sykkel er stor og tung med et enormt bunndrag. En sykkel ala CB500 etc. føles som et lite leketøy i forhold. Hadde jeg hatt pengene så hadde jeg kjøpt meg en slik CB500 elelr lignende sykkel (brukt) som nummer to sykkel for jobbpendling og småkjøring. men så lenge jeg har planer om å kjøre langt så kan jeg rett og slett ikke kjøre en slik "gatesykkel". Jeg sitter ikke noe godt på dem over lenger tid.spidair skrev:GRatulere med lappen :) Tok lappen selv for tre uker siden og har, merkelig nok, passert 500 mil på min KTM SMCR 690 MED sertifikat... De passerte jeg i går...
Du merker fort at du blir mer smidig i trafikken OG at dine kjøre ferdigheter snart er på høyde med hva som er sykkelens ytegrenser... Men kjør forsiktig, ikke ta noen sjanser! Er du i tvil, la det være er mitt eminente råd, enten det gjelder forbi kjøringer eller annet i trafikken...
Ellers kan du bare nyte livet på to hjul, er bare så utrolig deilig!!! Kom på søndag sist i en laaaaaaaang kø oppover fra Notodden mot Kongsberg, men etter drøye tre minutter med "brraaap- braaap" var jeg plutselig først gitt og tro meg, det gir en mektig følelse å sitte på en maskin med så mye krefter at du nå kan kjøre forbi på steder der du ikke i dine villeste mareritt ville forsøkt med en bil... Men hver forsiktig, veldig lett å havne i "tunellen" der alt stemmer bedre og bedre og farten blir større og større paralellt med at motet blir større og større til det plutselig sier bang og grensen er oversteget... Hadde selv den følingen ned fra gaustatoppen mot tuddal på søndag, der det gikk bedre og bedre og fortere og fortere til jeg gløttet kjapt ned på speedometeret ut av en sving og det sto 130km/t der... Det vekket meg, for ikke faan om det kjentes ut som det gikk i 130 km/t i de svingene, men det gjorde det åpenbart!! Og den største overraskelsen var hvor ufattelig lett det var å havne der, (jeg har tross alt 29 år bak et ratt og har vel i gjennomsnitt kjørt 20-25 000 hvert år, noen år mer... alt som trengs er "flyt"... så glemmer du pokker meg alt annet og alle sansene er i et med sykkelen og når vektfordeling, brems, gir, aks, ja alt stemmer, så kommer tunellen og tar deg og du enser ikke en dritt før det smeller...
Så vær forsiktig!!! Skremmende lett å komme dit, tro meg :) Selv etter stakkarslige tre uker... Eller kanskje nettopp derfor... :)
Jeg kjørte over 20 mil i går med min sykkel og jeg fantes ikke sliten noe sted. Jeg kunne kjørt 20 mil til lett. Den passer meg rett og slett helt perfekt.![]()
Tiden får vise om det blir noe sykkelbytte, men det blir vertfall ikke på en lang stund ennå! :)
Joda... men det er vertfall erfaringen jeg har så langt. Er jo uansett sjelden man kjører 40 mil i strekk. Må jo stoppe litt også :)JohnnyTh skrev:40 mil er jo småtur det og. Sikker på at du kan kjøre mye lengre og mye mer aktivt etter litt. Har sett både HD og andre cruisere kjørt rimelig aktivt.Bjerknez skrev:Det var noe av poenget med at jeg kjøpte de nsykkelen jeg gjorde, for fart er jeg liksom litt ferdig med. Joda, å dra på litt inni mellom på sletter er greit samt morsomt, men newton tillater ikke noe aktiv kjøring med min sykkel på den måten. Har selv kjørt en CB500 og det er HELT noe annet og den er laget for langt mer aktiv kjøring. Min sykkel er stor og tung med et enormt bunndrag. En sykkel ala CB500 etc. føles som et lite leketøy i forhold. Hadde jeg hatt pengene så hadde jeg kjøpt meg en slik CB500 elelr lignende sykkel (brukt) som nummer to sykkel for jobbpendling og småkjøring. men så lenge jeg har planer om å kjøre langt så kan jeg rett og slett ikke kjøre en slik "gatesykkel". Jeg sitter ikke noe godt på dem over lenger tid.spidair skrev:GRatulere med lappen :) Tok lappen selv for tre uker siden og har, merkelig nok, passert 500 mil på min KTM SMCR 690 MED sertifikat... De passerte jeg i går...
Du merker fort at du blir mer smidig i trafikken OG at dine kjøre ferdigheter snart er på høyde med hva som er sykkelens ytegrenser... Men kjør forsiktig, ikke ta noen sjanser! Er du i tvil, la det være er mitt eminente råd, enten det gjelder forbi kjøringer eller annet i trafikken...
Ellers kan du bare nyte livet på to hjul, er bare så utrolig deilig!!! Kom på søndag sist i en laaaaaaaang kø oppover fra Notodden mot Kongsberg, men etter drøye tre minutter med "brraaap- braaap" var jeg plutselig først gitt og tro meg, det gir en mektig følelse å sitte på en maskin med så mye krefter at du nå kan kjøre forbi på steder der du ikke i dine villeste mareritt ville forsøkt med en bil... Men hver forsiktig, veldig lett å havne i "tunellen" der alt stemmer bedre og bedre og farten blir større og større paralellt med at motet blir større og større til det plutselig sier bang og grensen er oversteget... Hadde selv den følingen ned fra gaustatoppen mot tuddal på søndag, der det gikk bedre og bedre og fortere og fortere til jeg gløttet kjapt ned på speedometeret ut av en sving og det sto 130km/t der... Det vekket meg, for ikke faan om det kjentes ut som det gikk i 130 km/t i de svingene, men det gjorde det åpenbart!! Og den største overraskelsen var hvor ufattelig lett det var å havne der, (jeg har tross alt 29 år bak et ratt og har vel i gjennomsnitt kjørt 20-25 000 hvert år, noen år mer... alt som trengs er "flyt"... så glemmer du pokker meg alt annet og alle sansene er i et med sykkelen og når vektfordeling, brems, gir, aks, ja alt stemmer, så kommer tunellen og tar deg og du enser ikke en dritt før det smeller...
Så vær forsiktig!!! Skremmende lett å komme dit, tro meg :) Selv etter stakkarslige tre uker... Eller kanskje nettopp derfor... :)
Jeg kjørte over 20 mil i går med min sykkel og jeg fantes ikke sliten noe sted. Jeg kunne kjørt 20 mil til lett. Den passer meg rett og slett helt perfekt.![]()
Tiden får vise om det blir noe sykkelbytte, men det blir vertfall ikke på en lang stund ennå! :)
Var rimelig "støl" i ræva etter den andre dagen på motardens smale sete, men så var det ikke noe problem lenger... Nå som jeg er vant til setet kan jeg kan jeg kjøre i timesvis, som på søndag, da jeg kun stoppet for å fylle bensin og ta et bilde mot Rjukan og gausta toppen, resten av tiden satt jeg på sykkelen... Så det venner du deg til... :)Bjerknez skrev:
Men når jeg satt over 30 minutter på skolesykkelen (Honda CB500) så begynte jeg å kjenne det på kroppen. jeg kunne rett og slett ikke kjørt denne sykkelen så veldig langt.
Har ikke kjørt så fort med min heller (jo...okey...litt da..) men har hatt den i rundt 140km/t på E6. har så klar mye mer å gi, men man får all luften rett i brystkassa også på min. Dog hadde jeg nok følt meg tryggere på min sykkel enn på din i slike hastigheter (Hvis jeg får lov til å synse litt...). Aner ikke toppfarten på min sykkel og det er ikek så veldig interresant heller. Har hørt den skal gjøre opp mot 230km/t men da vil vertfall ikke jeg sitte på. :-)åspidair skrev:Var rimelig "støl" i ræva etter den andre dagen på motardens smale sete, men så var det ikke noe problem lenger... Nå som jeg er vant til setet kan jeg kan jeg kjøre i timesvis, som på søndag, da jeg kun stoppet for å fylle bensin og ta et bilde mot Rjukan og gausta toppen, resten av tiden satt jeg på sykkelen... Så det venner du deg til... :)Bjerknez skrev:
Men når jeg satt over 30 minutter på skolesykkelen (Honda CB500) så begynte jeg å kjenne det på kroppen. jeg kunne rett og slett ikke kjørt denne sykkelen så veldig langt.
Din sykkel er nok mer behagelig å dra på lang tur med enn min motard, og rette strekker er drit kjedelig på motarden, for det er i svingete og dårlige veier motarden kommer til sitt ess, med den lange fjæringsveien (25 cm) og heftige nedlegg og lettkjørheten. Er som å kjøre moped på steroider egentlig.. :)
En dag i fremtiden vil jeg nok gå for en lang distanse cruiser jeg også, ala adventure sykkel eller noe slikt (syntes GS'n til BMW er jævli pen og maskulin...), men frem til da skal jeg kose meg skikkelig på motarden, elsker den sykkelen jeg og er kjempeglad for at jeg valgte den, da den innfrir alt det jeg ønsker meg i en sykkel enn så lenge... Det er en sykkel etter norske forhold og veistandarder har jeg lagt merke til... Så får motorveier være motorveier, selv om motarden helt fint klarer å holde følge med det meste der også, ihvertfall på norske motor veier der hastigheten skjeldent overstiger 130km/t... Motarden går fortere enn 130km/t (ihvertfall 165 km/t har jeg, hmm, latt meg fortelle.. tror maks hast er 180 ett eller annet...), men det er ikke behagelig å føle at man henger etter armene over et stup mens noen prøver å dytte deg bakover i brystet i hastigheter over 130km/t... For det er sånn det føles når lufta treffer deg der du sitter oppreist i hastigheter over 130 uten kåpe eller vindskjerm... :)
Men kjøring er uansett veldig veldig gøy, selv om jeg nok ikke trodde jeg ville klare 500 mil på tre uker... :)
Jeg har aldri kjørt 40 mil i ett strekk. Pleier å ta en liten pause etter 12-15 mil. Bensinen varer heller ikke så mye mer enn 35 mil. Teoretisk skal jeg klare 44 mil uten å fylle... Hmmm skulle kanske prøveBjerknez skrev:Joda... men det er vertfall erfaringen jeg har så langt. Er jo uansett sjelden man kjører 40 mil i strekk. Må jo stoppe litt også :)JohnnyTh skrev:40 mil er jo småtur det og. Sikker på at du kan kjøre mye lengre og mye mer aktivt etter litt. Har sett både HD og andre cruisere kjørt rimelig aktivt.Bjerknez skrev:Det var noe av poenget med at jeg kjøpte de nsykkelen jeg gjorde, for fart er jeg liksom litt ferdig med. Joda, å dra på litt inni mellom på sletter er greit samt morsomt, men newton tillater ikke noe aktiv kjøring med min sykkel på den måten. Har selv kjørt en CB500 og det er HELT noe annet og den er laget for langt mer aktiv kjøring. Min sykkel er stor og tung med et enormt bunndrag. En sykkel ala CB500 etc. føles som et lite leketøy i forhold. Hadde jeg hatt pengene så hadde jeg kjøpt meg en slik CB500 elelr lignende sykkel (brukt) som nummer to sykkel for jobbpendling og småkjøring. men så lenge jeg har planer om å kjøre langt så kan jeg rett og slett ikke kjøre en slik "gatesykkel". Jeg sitter ikke noe godt på dem over lenger tid.spidair skrev:GRatulere med lappen :) Tok lappen selv for tre uker siden og har, merkelig nok, passert 500 mil på min KTM SMCR 690 MED sertifikat... De passerte jeg i går...
Du merker fort at du blir mer smidig i trafikken OG at dine kjøre ferdigheter snart er på høyde med hva som er sykkelens ytegrenser... Men kjør forsiktig, ikke ta noen sjanser! Er du i tvil, la det være er mitt eminente råd, enten det gjelder forbi kjøringer eller annet i trafikken...
Ellers kan du bare nyte livet på to hjul, er bare så utrolig deilig!!! Kom på søndag sist i en laaaaaaaang kø oppover fra Notodden mot Kongsberg, men etter drøye tre minutter med "brraaap- braaap" var jeg plutselig først gitt og tro meg, det gir en mektig følelse å sitte på en maskin med så mye krefter at du nå kan kjøre forbi på steder der du ikke i dine villeste mareritt ville forsøkt med en bil... Men hver forsiktig, veldig lett å havne i "tunellen" der alt stemmer bedre og bedre og farten blir større og større paralellt med at motet blir større og større til det plutselig sier bang og grensen er oversteget... Hadde selv den følingen ned fra gaustatoppen mot tuddal på søndag, der det gikk bedre og bedre og fortere og fortere til jeg gløttet kjapt ned på speedometeret ut av en sving og det sto 130km/t der... Det vekket meg, for ikke faan om det kjentes ut som det gikk i 130 km/t i de svingene, men det gjorde det åpenbart!! Og den største overraskelsen var hvor ufattelig lett det var å havne der, (jeg har tross alt 29 år bak et ratt og har vel i gjennomsnitt kjørt 20-25 000 hvert år, noen år mer... alt som trengs er "flyt"... så glemmer du pokker meg alt annet og alle sansene er i et med sykkelen og når vektfordeling, brems, gir, aks, ja alt stemmer, så kommer tunellen og tar deg og du enser ikke en dritt før det smeller...
Så vær forsiktig!!! Skremmende lett å komme dit, tro meg :) Selv etter stakkarslige tre uker... Eller kanskje nettopp derfor... :)
Jeg kjørte over 20 mil i går med min sykkel og jeg fantes ikke sliten noe sted. Jeg kunne kjørt 20 mil til lett. Den passer meg rett og slett helt perfekt.![]()
Tiden får vise om det blir noe sykkelbytte, men det blir vertfall ikke på en lang stund ennå! :)
Men når jeg satt over 30 minutter på skolesykkelen (Honda CB500) så begynte jeg å kjenne det på kroppen. jeg kunne rett og slett ikke kjørt denne sykkelen så veldig langt.