MC-ulykker

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
arilds
Innlegg: 17
Registrert: 04 apr 2021, 20:14
Motorsykkelen din: Z900RS

Re: MC-ulykker

Legg inn av arilds »

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news ... ._VBJUpa6y

Mann til sykehus med luftambulanse etter MC-ulykke på bane
Politiet har rykket ut etter melding om en ulykke på dragracebanen på Gardermoen. Det skriver politiet i Øst på Twitter ved 19-tiden søndag.
– Han er fraktet med luftambulansen til Ullevål, vi har ikke fått noen mer informasjon enn det, sier operasjonsleder Terje Skaftnes til VG klokken 9.00.

Ulykken skjedde trolig rundt 17.30, den skadede var MC-fører, sier han videre.
– Det har skjedd oppe på banen. Ulykken skjedde i forbindelse med at han har kjørt på banen og at det var en type eksplosjon under kjøring. Det skjedde i hastighet, legger operasjonslederen til.
I en oppdatering skriver politiet at motorsykkelen ble antent og eksploderte under kjøringen.
Til Oppland Arbeiderblad forteller nestleder i Norsk Dragracing Gardermoen, Bjørn Jenssen, at den skadede ble tatt hånd om av helsepersonell, og at han var ved bevissthet. Avisen skriver også at MC-føreren er en mann i 50-årene fra Toten.
Politiet har gjort undersøkelser og avhørt vitner til ulykken.


https://www.aftenposten.no/norge/i/mBKe ... ntry=38057
Sist redigert av arilds den 12 sep 2021, 21:39, redigert 1 gang totalt.

arilds
Innlegg: 17
Registrert: 04 apr 2021, 20:14
Motorsykkelen din: Z900RS

Re: MC-ulykker

Legg inn av arilds »

https://www.nrk.no/sorlandet/person-omk ... 1.15647433

12. september 2021 kl. 20:30 Person omkom i MC-ulykke
Klokken 19.21 opplyste politiet om en motorsykkelulykke på Utsognveien mellom Vennesla og Sogndalen. En time senere opplyser politiets innsatsleder Stian Pauschert til Fædrelandsvennen at en person er bekreftet død. Utsognveien er stengt mens kriminalteknikere arbeider på stedet.

erikbc
Innlegg: 28
Registrert: 17 mai 2021, 13:13
Motorsykkelen din: har et par stk

Re: MC-ulykker

Legg inn av erikbc »

Her om dagen hadde jeg en nesten-opplevelse. Vel, jeg kjører oftest med gode marginer og det gjorde jeg også denne gangen, slik at jeg rakk å legge meg mot/oppå kantlinjen/veiskulder og unngå en mest sannsynlig fatal møteulykke.

Av alle kjøretøy, en NAF bergingsbil kom meg i møte i en venstresving, i høy fart og langt over i min kjørebane.

Poenget mitt med nevne dette er at jeg tror det er begrenset hva man kan lese ut av et bilde og en kort beskrivelse av en ulykke.

Hadde denne bergingsbilen truffet meg så ville de fysiske lover sørget for at han ikke kunne stoppe kjøretøyet umiddelbart der han traff meg, han ville trolig fortsatt sin kurve og stoppet når han hadde kommet tilbake over i sin kjørebane. Og her ville bilde bli tatt.

Trolig kunne det sett ut som det var jeg som hadde vært over i hans kjørebane.

Angrer meg for at jeg ikke snudde, kjørte etter han og ga han huden full for deretter ta skilt og rapportere han til hans nærmeste leder.

Heretter skal jeg alltid kjøre med GoPro på.

Dessverre er slike nesten-opplevelser relativt vanlig, derfor må man alltid sørge for ha gode marginer. Hvis ikke kjører du på lykke og fromme.
Sist redigert av erikbc den 12 sep 2021, 22:08, redigert 1 gang totalt.

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: MC-ulykker

Legg inn av mekkern »

Mistenker at noen ulykker rapportert som "single ulykker" kan være folk som har foretatt unnamanøver for andre kjøretøy (som har forlatt ulykkesstedet) og en del viltulykker.
men uten vitner så.... :[-X

Ikke at dette hjelper de forulykkede men allikevel..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24598
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Bjerknez »

Det med oppførsel i trafikken er et ganske interresant tema. Mange vil kjøre fort og kanskje spesielt de på motorsykkel der det er svinger etc. På en motorsykkel bruker man nok langt mer av hjernebarken når man kjører aktivt i svinger og på landevei generelt, mens en bilist er nok mer avslappet da han har ett hjul i hver ende som holder balansen for han og et karosseri som beskyttelse.

I en sving hvor begge parter møtes og kommer litt for fort hvor bilisten ligger inn mot midten og motorsyklisten kommer i godt driv og kanskje bommer litt på plasseringen ender fort mentalt langt værre for motorsyklisten. Motorsyklisten forstår plutselig at dette kunne være en nær døden opplevelse, mens bilisten tenker "dæven, det var nære" før han tar seg en slurk cola og kjører videre.

Når man blir redd i slike situasjoner kommer også adrenalinet og jeg tror kanskje det er derfor mange motorsyklister tar teite avgjørelser som å følge etter bilisten for å gi han huden full eller det som værre er.

Plutselig kan man da legge til en "biljakt" i tillegg til nestenulykken som skjedde og det hele blir en kamp for å lindre egoet. Bilisten gjord kanskje i utgangspunktet ikke noe mer ulovlig enn motorsyklisten i denne svingen, men nå har han en anonym motorsyklist i hælene.

Så hva hadde den vanlige mann i gata tenkt når en motorsyklist med fullt værneutstyr og en aggressiv kjørestil legger seg på slep for å stoppe deg? Man vet aldri hvem som befinner seg bak denne hjelmen. Det skal mye til for at en skremt bilist ville stoppet og plutselig har man en bilist som "stikker av" og helvete er løs....

Det er ingen som ønsker andre noen vondt i trafikken (vertfall er det svært få som ønsker dette og de fleste av disse sitter nok inne allerede). Alle vil være fri som fuglen og kjøre slik dem ønsker innefor rimelighetens grenser. Alle er blide og fornøyde helt til det skjer en nestenulykke eller andre ting.

Jeg sier ikke at dette har skjedd i denne tråden, men jeg har sett hvor lett det er for MC folk og henge ut bilister som gjør feil eller driter seg ut i trafikken. Jeg har selv driti meg loddret ut og nesten kjørt ned en motorsyklist. Å alt var min feil.

Det vil si, hvis motorsyklisten hadde kjørt ut i krysset hvor han hadde vikeplikt hadde han fått skylden, men han hadde kjørt ut fordi jeg uten å vite det blinket inn der han skulle ut. Det skal ikke mere til. Et ratt som akkurat skjuler blinklysindikatoren og musikken akkurat høyt nok på til at man ikke hører rellet klikker. Thats it.

Selvsagt et hendig uhell som neppe hadde skadet meg i det hele tatt i værst tenkelig scenario. Men motorsyklisten hadde nok garantert havnet på sykehus. Minst.

Det er den eneste gangen jeg virkelig har følt meg som en ubetydelig svamp i trafikken. Dette var ikke noen god følelse, spesielt fordi det er nettopp slike ting jeg reagerer på selv som motorsyklist. Å her klarte jeg altså og gjøre feilen selv som bilist.

Så det med trafikk handler om samhandling og forståelse. En bekjent har tidligere anmeldt naboen for å kjøre fort på byggefeltet, mens han selv gjerne drar opp mobilen på landeveien. Ja, jeg har sett det og jeg har til og med sittet på han mens han har gjort det.

Vi kan gjerne klage på andre og noen ganger kan det være greit og få utløp for frustrasjon, men tenk på de gangene du selv har vært en idiot i trafikken eller tatt feil avgjørelser etc. Disse blir ofte glemt. Det hender jeg må gå litt i meg selv hver gang jeg opplever tåpelige ting i trafikken og prøve og forstå hva som virkelig var grunnen til nestenulykken.

Men når man har en hissig bilfører i hælene fordi han måtte stoppe for deg i rundkjøringen siden han kom i god driv og legger seg etterpå helt opp i røva på deg hvor du tydelig ser en aggressiv atferd, hvor han til og med klarte og dulte borti skiltplata mi når jeg stoppet i neste rundkjøring, så ble det for mye for meg. Dette var ikke et uhell, men en regelrett farlig bilist.

Det sto en bil bak han, og han sto helt opp i skiltplata mi når jeg satt sykkelen på støtte og gikk av sykkelen. Jeg husker ikke engang alt jeg sa, men jeg skal si deg føreren av denne bilen krøp ned i setet. Han var nesten på gråten. Det var en eldre mann på 50+ som sikkert sleit med sitt, men jeg er ganske sikker på at han tenkte seg om to ganger før han gjorde noe lignende de neste dagene.

Man ER mer utsatt når man kjører motorsykkel. Det må vi ta inn over oss mener jeg. Det er VI som må være de "flinkeste" i trafikken. Mange av oss er nettopp det, men dessverre er det også mange våghalser av oss også.

Å jeg skal være den første til å innrømme at jeg har gjort mine dumme ting på MC ryggen og jeg har sett flere nestenulykker og utrolig teite og livsfarlige forbikjøringer. Mye av dette har skjedd på fellesturer hvor den ene girer opp den andre etc. Jeg var ikke noe bedre selv og merket at jeg ble revet med, men skal jeg kjøre fort og aktivt, foretrekker jeg heller å kjøre alene eller samens med noen jeg har god kjemi med.

Så jeg skriver ikke alt dette for å rette noen pekefinger på alle andre. pekefingeren er også rettet mot meg selv. Men jeg merker at jeg nå går over i en fase hvor jeg har "kjørt fra meg". Jeg har nå testet det meste av sykkeltyper og eid alt fra cruiser til super naked og har funnet ut at MC tilværelsen fra nå av blir langt mer laidback. Kjenenr jeg gleder meg allerede :)

erikbc
Innlegg: 28
Registrert: 17 mai 2021, 13:13
Motorsykkelen din: har et par stk

Re: MC-ulykker

Legg inn av erikbc »

I mitt eksempel så gjorde bilisten noe helt klart ulovlig og noe som berettiger førerkortinndragelse. Å ligge i feil kjørebane i sving. Bryter helt klart paragraf 3, grunnregler for trafikk pluss regler om kjøreretning, osv. Det er også mange eksempler på førerkortinndragelse når folk har fått slik kjøring filmet, gjerne ifm. forbikjøring i sving.

"I en sving hvor begge parter møtes og kommer litt for fort hvor bilisten ligger inn mot midten og motorsyklisten kommer i godt driv"

I situasjonen jeg beskrev var han som sagt godt over i min kjørebane. Ikke inn mot midten.

Fordi jeg som sagt oftest kjører med svært gode marginer, og det gjorde jeg også i dette tilfellet, så hadde jeg langt fra noe godt driv, og lå under fartsgrensen på stedet. Det er eneste grunnen til at dette gikk bra for mitt vedkommende. Fordi jeg forventer at slike scenario kan oppstå.

"Det er ingen som ønsker andre noen vondt i trafikken"

Det kan diskuteres, men om man ønsker andre vondt eller ikke så unnskylder ikke det bilister og motorsyklister som kjører på en uforsvarlig, hensynsløs og egoistisk måte som setter andres liv i fare. Om bilisten skulle hatt huden full eller ikke kan noen sikkert diskutere, personlig mener jeg bestemt man fortjener det og langt mer (straff, tap av førerkort).

Selvfølgelig burde ikke slike mennesker besitte førerrett.

Er forøvrig enig i at det ikke er noe god ide å ta opp jakten. Men spørsmålet er, hvis man så hadde gjort, og fått både skiltnr og gitt vedkommende en lærepenge. Kan det være en liten sjanse for at vedkommende hadde endret litt på sin kjørestil? Kan konsekvensen være at man faktisk redder et liv? Hvem vet. Nå kommer han hvert fall garantert til å fortsette med slik kjøring og neste gang møter han kanskje en annen enn meg, som kjører med mindre gode marginer.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24598
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Bjerknez »

Jeg vil bare utdype at svaret mitt var generelt, og ikke direkte til deg. Bare så det er sagt.

Mitt innlegg var ment som en generell greie og at store kontraster i trafikken med tanke på fart og ikke minst personlighet er med på og skape en splittelse. Sånn vil det alltid være da vi alle tenker forskjellig og selvsagt har ingen gjort noe galt, uansett hvem man spør.

erikbc
Innlegg: 28
Registrert: 17 mai 2021, 13:13
Motorsykkelen din: har et par stk

Re: MC-ulykker

Legg inn av erikbc »

Skjønner. Og det siste du sier der, det er derfor jeg heretter alltid har GoPro på rec. Så kan hvem det måtte være få se hvem som gjorde hva galt. Til og med mine egne pårørende. Da sitter man i det minste igjen med færre spørsmål.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24598
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Bjerknez »

erikbc skrev: 13 sep 2021, 13:56 Skjønner. Og det siste du sier der, det er derfor jeg heretter alltid har GoPro på rec. Så kan hvem det måtte være få se hvem som gjorde hva galt. Til og med mine egne pårørende. Da sitter man i det minste igjen med færre spørsmål.
Bare husk på og la kameraet gå når DU evt. skulle ha skylden også :knegg

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: MC-ulykker

Legg inn av cannon »

Jeg mener at det i enkelte situasjoner er greit å "ta opp jakten", dvs snu, kjøre etter bilisten, kjøre forbi, vinke han ut til siden, ringe politiet og spørre hva jeg bør gjøre.

Dette opplevde jeg: kjørte over en smal bru (Numedal), og inn i 90 grader høyresving. I utgangen av svingen møter jeg 2 biler, den ene i ferd med å kjøre forbi den andre, og altfor høy fart inn mot svingen, og uten hensyn til møtende trafikk, altså meg på MC. Hadde jeg kjørt bil så hadde det smelt godt.

Han klarte å redde seg inn, og jeg reddet meg selv ved å kjøre ut til høyre, utenfor asfaltkanten. Jeg snudde, tok ham igjen og stanset ham. Forklarte, problemet, og spurte om han hadde samme oppfatning, Svaret var "ja", med kone og 2 tenåringsbarn i bilen. Jeg roet meg ned, fortsatt full av adrenalin, ringte politiet, og de kom fra Kongsberg. De stilte samme spørsmål, jeg signerte min "forklaring" i form av anmeldelse dagen etter, på oppfordring fra politiet. Hørte ikke noe mer etter det, men iflg politiet på stedet var dette grunnlag for anmeldelse og tap av førerrett. Jeg tror kona måtte ta over rattet i XC90'en den søndagen.

xavi0n
Innlegg: 506
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: MC-ulykker

Legg inn av xavi0n »

Bjerknez skrev: 13 sep 2021, 13:58
erikbc skrev: 13 sep 2021, 13:56 Skjønner. Og det siste du sier der, det er derfor jeg heretter alltid har GoPro på rec. Så kan hvem det måtte være få se hvem som gjorde hva galt. Til og med mine egne pårørende. Da sitter man i det minste igjen med færre spørsmål.
Bare husk på og la kameraet gå når DU evt. skulle ha skylden også :knegg
Akkurat det du sier der er ganske viktig! Har både vært i å sett situasjoner som har eskalert veldig fordi en av partene ikke klarer å besinne seg.
Om jeg bryter vikeplikten å du flyr på meg, ja det er min feil.... Men din feil er større (om det gir mening)
Er et tilbakevendende tema på blant annet tiktok og media at man viser deler av et opptak men ikke fortrinnet.
Ref en videosnutt på en bensinstasjon som ble delt her for en tid tilbake, eller fra en situasjon med en bussjåfør å en jentegjeng i oslo(?)

I mitt firma har vi alle fått tilbud om dashcamera, jeg valgte å takke ja. Kjører veldig mye bil, mye langt å kjører relativt hardt.
Har skjedd et par ganger at jeg har blitt klaget inn i til jobb for en forbikjøring jeg tar, og om jeg har mitt på det tørre så er det så enkelt som å sende inn video til den som klager, evt ledelse.
Sjedde også i sommer at jeg blå kjørt i av en dame som blinket feil vei, i utgangspunket vikepliktsbrudd fra min side, men siden kamera viste situasjonen ble det til at hennes forsikringsselskap tok skylden.
If you gonna be dumb you gotta be tough

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Bosted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av rolf-arne »

xavi0n skrev: 13 sep 2021, 16:45
Om jeg bryter vikeplikten å du flyr på meg, ja det er min feil.... Men din feil er større (om det gir mening)
Er et tilbakevendende tema på blant annet tiktok og media at man viser deler av et opptak men ikke fortrinnet.
Du er inne på noe vesentlig - uhell kan vi alle ha - tenke på noe og se en løsning som vi ikke skulle ha tatt - jeg har vært der - og det er klart min feil og da gjør man opp for seg. Derfor forsikrer vi med tvang alle kjøretøy.

Men det kan bli vanskelig å beklage sin egen feil om man blir angrepet verbalt eller fysisk av en som overreagerer, da kan nok situasjonen komme litt ut av sine egentlige dimmensjoner.

Joda æ blir også forbannet på idioter i trafikken = mest forbanndet om idioten er meg selv :lol ... men overfor andre prøver man dog å beherske seg.. Helhetsbildet er vanskelig å se av og til...
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39779
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av AJ »

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge ... i-imsdalen

Forhåpentligvis ingen alvorlige skader.

Ellers er min oppfatning at det heldigvis har vært relativt få slike ulykkessaker i media denne sesongen :-k ?
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39779
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Øredøvende taust om årets MC-ulykketall

Legg inn av AJ »

Representanter fra Vegvesenet og andre organiasjioner, som åpenbart vil skremme folk, er raskt på banen når en trafikantgruppe som motorsyklister peker seg uheldig ut på ulykkesstatistikken.
Men hva skjer når det motsatte skjer?
Øredøvende stillhet... Noe NMCU vet å påpeke:

https://nmcu.org/ulykkessommeren-2021/12962/

Gode nyheter om og for vanlige folk har ikke spesielt gode vilkår her i landet om dagen. Og det gjelder ikke bare oppløftende tall når det gjelder MC-ulykker med fatale utfall.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Bosted: Oslo

Re: MC-ulykker

Legg inn av erik m »

Gode nyheter selger dårlig. Jeg tror mer det er medias vinkling enn hva SVV faktisk har uttalt som er skurken i dette - som i så mye anna. SVV har sikkert sagt det som er referert, men det som ikke passer inn i vinklingen blir lett utelatt. Sånn har det vært i en rekke andre saker der det har vært mulig å sjekke. Særlig løssalgsaviser og enkelte nettaviser er i overkant "flinke" til å vinkle saker.
Takk til NMCU for å sette skapet på plass!

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: MC-ulykker

Legg inn av pekle »

Er bare å sjekke pressemeldingene fra vegvesenet det. I høst er det så vidt jeg ser bare 1 som omtaler MC og det er denne: https://www.vegvesen.no/om-oss/presse/a ... september/

Trygg trafikk har noe lignende, men uten å dra fram MC spesielt. Til gjengjeld hadde de denne tidligere i sommer: https://www.tryggtrafikk.no/pressemeldi ... torsykkel/

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24598
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Bjerknez »

erik m skrev: 14 okt 2021, 19:21 Gode nyheter selger dårlig. Jeg tror mer det er medias vinkling enn hva SVV faktisk har uttalt som er skurken i dette - som i så mye anna. SVV har sikkert sagt det som er referert, men det som ikke passer inn i vinklingen blir lett utelatt. Sånn har det vært i en rekke andre saker der det har vært mulig å sjekke. Særlig løssalgsaviser og enkelte nettaviser er i overkant "flinke" til å vinkle saker.
Takk til NMCU for å sette skapet på plass!
Helt enig. Å jeg må si jeg er dritt lei det. Jeg vil ha sanne nyheter uavhengig av om de er dårlige eller ikke. Bare se på alt "ekstremværet" som meldes av media til tider. Bare svada for det meste og veldig lite å skrive om.

Å itelukke gode nyheter fordi en eller annen ansatt i en avis har en politisk agenda vedrørende motorsykler er en veldig dårlig trend.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39779
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av AJ »

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39779
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av AJ »

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge ... kke-i-lier

Håper det går bra...
Samtidig er det på sin plass å håpe at vi slipper et ulykkesrush nå ved inngangen til en ny sesong.

Vi motorsyklister er myke trafikanter og dermed ganske utsatt. Noe som krever ekstra oppmerksomhet, trafikk- og utstyrsbevisshet og i høyeste grad tilstedeværelse i trafikken slik at vi unngår ulykker.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Bosted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av rolf-arne »

AJ skrev: 08 apr 2022, 19:50Samtidig er det på sin plass å håpe at vi slipper et ulykkesrush nå ved inngangen til en ny sesong.
ja det sitter enda i dagen 29 april 2019 når jeg kjørte forbi Alta og fikk vite at en 40 åring hadde mistet livet på sin første tur for sesongen. Ja den følelsen sitter enda - også det at jeg følte meg litt skamfull over å tenke at det var godt det ikke var i min aldersgruppe- da slapp jeg å ringe bekymrede folk hjemme. Rart at man kan skjemmes over at det har gått godt med en sjøl, men sånn er det bare.

Jeg deler AJ sitt håp om at vi ikke får slike hendelser i denne starten av sesongen - ja for hele sesongen , selvfølgelig.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Subsea79
Innlegg: 234
Registrert: 13 nov 2018, 09:28
Motorsykkelen din: 2020 BMW F900R

Re: MC-ulykker

Legg inn av Subsea79 »

Ikke en MC-ulykke, men en ulykke for mange MC-førere :O

https://mrfylke.no/nyheiter/trollstigen ... ylkesvegen

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1684
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: MC-ulykker

Legg inn av Gammelsmurfen »

Subsea79 skrev: 22 apr 2022, 14:23 Ikke en MC-ulykke, men en ulykke for mange MC-førere :O

https://mrfylke.no/nyheiter/trollstigen ... ylkesvegen
Nei og nei... trist, ser ut som om det har kommet fra veisiden, ser ut som om det er et par meter ytterst.
Bra det er mest betong og glass da, selv gulvet er vel betong om jeg ikke husker feil (var der sist sommer).
Så det er forhåpentligvis fiksbart relativt raskt, om ikke tilgangen på materiell og håndtverkere blir det største problemet.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39779
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av AJ »

Heldigvis ingen store skader etter denne kollisjionen mellpom MC og bil på Gjelleråsen:

https://www.hadeland.no/kollisjon-mello ... -21-995748

Saken er bak betalingsmur. Jeg har tilgang til hele saken, men tar med kun et kort avsnitt, et sitat fra den kvinnelige politibetjenten på stedet:

– En personbil på vei nordover skulle ta av til venstre inn Brådalsstubben. En misforståelse gjorde at bilen kollidert med en motorsykkel på vei sørover, forteller politibetjent Martine Hexeberg på stedet.

Hæ!? var min første tanke: "En misforståelse gjorde at bilen kollidert med en motorsykkel på vei sørover".

La meg kort forklare forholdene på dette stedet:
Bilen som kom fra Oslo skulle altså krysse RV4/Trondheimsveien for å kjøre inn Brådalsstubben på området der bla. Brødbakerne holder hus.
Og så oppstår det "en misforståelse" som gjør at vedkommende ikke overholder vikeplikten for motorsyklisten som intetanende kommer i mot!?
Hallo!

Er det slike forklaringer vi skal få heretter fra politifolk etter trafikkulykker som dette!?
Makan... og en klar slik en til politibetjenten som var så forståelsesfull ang. denne "misforståelsen :orefk !
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

kaLARSnikov
Innlegg: 369
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
Bosted: Østfold

Re: MC-ulykker

Legg inn av kaLARSnikov »

AJ skrev: 05 mai 2022, 20:16 Hæ!? var min første tanke: "En misforståelse gjorde at bilen kollidert med en motorsykkel på vei sørover".
Ser det står videre at "Misforståelsen skal ha hatt med stans i trafikken å gjøre."

Jeg observerer videre på kartet at det er to kjørefelt i sørgående retning. Kombinert med overnevnte sitat så ville jeg ikke blitt overrasket om forklaringen er noe slikt som at en sørgående bil stoppet opp ved avkjøringen - enten for å slippe frem bilisten som kom sørfra eller av annen årsak - bilisten sørfra tolker dette som at han blir "sluppet frem" og underveis ser han ikke motorsyklisten som kommer nedover i det andre sørgående feltet.

For eksempel.

I min erfaring er det dessverre mer enn nok folk som skal "være greie" i tide og utide med å slippe frem andre traffikanter som egentlig har vikeplikt. Noen ganger er dette helt ok og veldig hyggelig gjort, for ikke å nevne bidragsgivende til smidig trafikkavvikling, men alt for ofte gjøres det i situasjoner hvor det ikke hjelper og/eller på en utydelig måte, som bare bidrar til å gjøre hele situasjonen farligere for alle involverte parter.

Likeledes er det sikkert mange der ute som er blitt litt for vant til (eller tilogmed forventer) dette med at andre er "greie" og dermed tolker situasjoner feil.

Det tryggeste hadde nok vært om alle bare kan kategorisk overholde vikepliktsreglene. Jeg merker selv at jeg er litt mer tilbakeholden på sykkel enn bak rattet når det gjelder å ta åpninger andre gir meg når de egentlig har forkjørsrett. Heller en fot i bakken og litt klein venting enn å risikere at en bilist feiltolker situasjonen og sender meg i bakken.

Edit: For øvrig enig i at det er en uheldig uttalelse fra politiet når det virker til å være et klart brudd på vikepliktsregelen.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39779
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av AJ »

kaLARSnikov skrev: 05 mai 2022, 21:14 Ser det står videre at "Misforståelsen skal ha hatt med stans i trafikken å gjøre."
Ser at dette står i Varingen saken: https://www.varingen.no/kollisjon-mello ... -92-321912
Noe det ikke gjorde i avisen Hadeland som jeg lenket til. Hvorfor Hadeland fjernet denne uttalelsen i sin gjengivelse av saken kan man sagtens lure på...
Viser seg også at Varingen har flere sentrale detaljer om saken i sin nyhetsartikkel:
https://www.varingen.no/kollisjon-mello ... -92-321912

Uansett nyanserer dette saken, selvfølgelig. Men fortsatt uklart hva denne "misforståelsen" er.
Selv tror jeg at en MC-fører på dette stedet neppe bidro til å skape en misforståelse ved å signalisere fri bane for bilisten som kom i mot. Skjønt man kan selvfølgelig ikke vite dette uten å ha vært vitne til hendelsen.

En mulig situasjon kan naturligvis være at MC-fører hadde glemt å slå av blinklys til høyre, slik at bilfører kan ha tatt dette som et signal på at MC'en var på vei inn samme sted som han selv og at han dermed anså det som klar bane å krysse motgående, selv om vedkommende bilfører i en evt. slik situasjon burde vært avventende.
Bilfører ville jo fortsatt ha vikeplikt for motorsyklisten i en slik situasjon...

Kun en tenkt situasjon, men neppe hva som har skjedd siden "Misforståelsen skal ha hatt med stans i trafikken å gjøre." :dontknow
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Svar