Lasse`s logg: Kawasaki Z H2 2020

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39829
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Lasse`s logg

Legg inn av AJ »

Her gjør verksted som ikke kjenner TDM så godt ofte den feilen at de strammer kjedet altfor mye når de har denne sykkelen inne til service.
Altfor stramt i TDMs tilfelle er f.eks. 3-4 cm. slakk.
Det korrekte skal nemlig være så mye som 5 - 6 cm! Og dette er det særdeles viktig å overholde. Med fordel nærmere 6 cm. enn 5. Tro det eller ei!
Hvis ikke får man uønskede vibrasjoner, både i styre og fotpinner. I tillegg vil ikke TDM'en kjøre optimalt heller om kjedet er strammet for mye og lagrene vil slites mye kjappere enn ved riktig justering.

Slakken skal måles når TDM'en står på sidestøtta. I hvert fall på modeller fra 2006 og nyere.
I manualen for 2002 modeller og muligens opp til 2004 (her er jeg usikker, bare så det er nevnt!) beskriver manualen målingen mens sykkelen skal stå oppreist, dvs. vinkelrett mot gulvet - se utklippene nedenfor:

2002 - 2004 (se kommentar ovenfor):
TDM 900 kjedeslakk_1.PNG
2005/2006 - 2011:
TDM 900 kjedeslakk_2.PNG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Bosted: Sarpsborg

Re: Lasse`s logg

Legg inn av lasse_hansen »

aha, da skjønner jeg.. ;e Da er ikke kjedet så galt da, har noe rundt 6cm slækk trur jeg.. Skal måle nærmere i morra og se.
Men en annen ting, opplever innimellom når jeg kjører på 1-2-3gir, med lavt turtall, altså rundt 1000-3000 omd så lugger sykkelen litt, mener å ha lest at dette er normalt, stemmer det?? Når jeg nærmer meg rundt 3000omd på 1gir f.eks så hjelper det, det samme i 2 og 3gir...

når jeg skriver at den lugger, så mener jeg at når jeg kjører jevnt på, ja ta et eksempel, jeg kjører i 2.gir på rundt 1000-2000omd, holder jevn fart, og da merker jeg den rykker innimellom, virker som om motoren drar, så slipper opp, og så drar litt igjen... Er dette normalt??

Trudde dette kunne komme av alt for slakt kjede jeg, men målte sånn grovt istad, og målte mellom 5,5-6cm...

Håper noen som har peil på dette kan svare ;e

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Bosted: Ørsta

Re: Lasse`s logg

Legg inn av Snikkeren »

Det er helt normalt. Motoren liker seg best over 3000 omdreininger. Etter jeg skiftet til Laser pottene kan jeg kjøre uten rykking ned til 2000 omdreininger.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39829
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Lasse`s logg

Legg inn av AJ »

lasse_hansen skrev: Men en annen ting, opplever innimellom når jeg kjører på 1-2-3gir, med lavt turtall, altså rundt 1000-3000 omd så lugger sykkelen litt, mener å ha lest at dette er normalt, stemmer det?? Når jeg nærmer meg rundt 3000omd på 1gir f.eks så hjelper det, det samme i 2 og 3gir...

når jeg skriver at den lugger, så mener jeg at når jeg kjører jevnt på, ja ta et eksempel, jeg kjører i 2.gir på rundt 1000-2000omd, holder jevn fart, og da merker jeg den rykker innimellom, virker som om motoren drar, så slipper opp, og så drar litt igjen... Er dette normalt??

Trudde dette kunne komme av alt for slakt kjede jeg, men målte sånn grovt istad, og målte mellom 5,5-6cm...

Håper noen som har peil på dette kan svare ;e
Det kan ha noe med ventilen som åpner og lukker luftinntakåpningene - se bildet nedenfor.
Den minste åpningen er åpen opp til et visst turtall. Deretter, dvs. fra et spesiefikt turtall og høyere, åpnes det andre slik t begge er åpne samtidig.
Det at kun det ene - det minste - er åpent fra lavturtall kan være årsaken til den rykkete gangen.
Noen, meg selv inkludert, har erfart at motorgangen på lavturtall ble noe bedre med den såkalte 'airbox moddingen', som Snikkeren kan orientere nærmere om.

Slipon potter i kombinasjon med Powercommander kan også gjøre susen så det merkes, på mange TDM'er.

Air Intake TDM900.PNG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Bosted: Sarpsborg

Re: Lasse`s logg

Legg inn av lasse_hansen »

Men det er altså ikke noe galt ettersom det rykker litt på lavt turtall i både 1-2 og 3gir?

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39829
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Lasse`s logg

Legg inn av AJ »

lasse_hansen skrev:Men det er altså ikke noe galt ettersom det rykker litt på lavt turtall i både 1-2 og 3gir?
Neppe noe galt, nei.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Bosted: Sarpsborg

Re: Lasse`s logg

Legg inn av lasse_hansen »

ok, det er jo ihvertfall bra da... Får se å få sykkelen inn på verksted snart også, å få byttet de lenkearm lagrene som knirker.. Han på verkstedet sa det ikke var noe hast enda, fordi de er nesten ikke slitt.. men nå de to siste dagene synes jeg den knirker og knaker mer... Knirker i den når jeg kjører på lavtturtall, når sykkelen rykker litt, da knirker det inni mellom også. Kan det også tyde på lagrene der??

Verkstedet skulle ha rundt 5500-6500kr for å bytte alle disse lagrene som er baki der... De byttet ikke bare 1... De tar alle først de skal bytte bak der sa dem.. Og da blir jo alt av beveglige lager byttet bakpå der da... Det er jo kjekt, men ille dyrt, nå oppi ferietiden også da :oh

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Bosted: Sarpsborg

Re: Lasse`s logg

Legg inn av lasse_hansen »

Noen som har peil på priser ang reprasjon på sykkel, verkstedet skulle ha 5500-6500kr for å bytte alle lager i lenkearmen, dette er ink. både jobb og deler?

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Bosted: Ørsta

Re: Lasse`s logg

Legg inn av Snikkeren »

Vil ikke si at jeg har peiling, men synes det høres ut som den prisen er på det jevne.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Bosted: Sarpsborg

Re: Lasse`s logg

Legg inn av lasse_hansen »

Bestilte time, og skal levere sykkelen onsdag neste uke. Blir spennende å se om den knirkelyden faktisk forsvinner... Og blir deilig å vite at alle lager bak har blitt byttet ;e

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Bosted: Sarpsborg

Re: Lasse`s logg

Legg inn av lasse_hansen »

Var ute å luftet sykkelen en tur nå nettopp, synes nesten synd på den, stått å støvet ned i et par dager. hehe.

Men la merke til en annen ting også, har jo nevnt tidligere om rykking ved kjøring i 1-2-3gir på lavt turtall... Idag la jeg merke til at når jeg kjørte i 2.gir, tett oppunder 3000 omd. da synes jeg motoren oppførte seg rart, virket som noen slo motoren av og på, av og på, av og på.. Hvis jeg ga på litt gav det seg.. testet ikke dette i 1 og 3 gir.. Var lissom sånn merkelig gange.. Men det er kanskje normalt?? Sykkelen liker seg generelt med litt turtall, kanskje? :-k

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Bosted: Ørsta

Re: Lasse`s logg

Legg inn av Snikkeren »

Dette kan være pga innsprøytningsmotor. Hvis bare har vridd gassen pittelitt, vil den ligge mellom av og på. Det er litt dødgang på gassen, og hvis du akkurat ligger der den begynner å ta så får du den av-på feelingen.
Helt normalt. Skift gir og få litt høyere turtall.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lasse`s logg

Legg inn av Globe »

Ja, den liker seg best på 3K+. Litt rykking og napping på lavere turtallmå du nok regne med, samt litt risting (Good Vibes) ...litt av sjarmen det...men altså IKKE noe galt med sykkelen din :) :thumleft

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Bosted: Sarpsborg

Re: Lasse`s logg

Legg inn av lasse_hansen »

Da har jeg konkludert med at jeg bør ligge godt over fartsgrensen for å nyte sykkelen fult ut! :lol Nei da, godt å høre at det er normalt, og ikke noe unormalt med sykkelen da :thumleft Var moro å ta seg en liten kjappen istad gitt, :knegg oppå sykkel ryggen vel og merke! I morra har jeg tatt meg fri, og ser de har meldt regn, jeg som hadde gledet meg til å surre litt rundt her i østfold med sykkelen i morra :dontknow

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Bosted: Ørsta

Re: Lasse`s logg

Legg inn av Snikkeren »

Du kan jo prøve den luftfilterboksmod'en som jeg gjorde, og se om den blir bedre på lavere turtall.

Jeg valgte Procedure B. Enkelt å utføre. Står i brukermanualen hvordan du får løftet opp tanken.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Bosted: Sarpsborg

Re: Lasse`s logg

Legg inn av lasse_hansen »

Noe sted jeg kan lese mere om dette?? Kan jo ta en titt å se om det er noe jeg kan se på selv :thumleft

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Bosted: Ørsta

Re: Lasse`s logg

Legg inn av Snikkeren »

Glemte linken ja. :-J

Her: http://jbx9.free.fr/tdm/index.php?page=AIR" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lasse`s logg

Legg inn av Globe »

lasse_hansen skrev: I morra har jeg tatt meg fri, og ser de har meldt regn, jeg som hadde gledet meg til å surre litt rundt her i østfold med sykkelen i morra :dontknow
På med regntøy...ut å kjør!! :thumleft No Probs!!

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39829
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Lasse`s logg

Legg inn av AJ »

Globe skrev:
lasse_hansen skrev: I morra har jeg tatt meg fri, og ser de har meldt regn, jeg som hadde gledet meg til å surre litt rundt her i østfold med sykkelen i morra :dontknow
På med regntøy...ut å kjør!! :thumleft No Probs!!
Yes!

Vi, Bakpå og jeg tar turen til OleB i morra ettermidag/kveld. Han bor i Gressvik. Du kan sikkert stikke innom en tur om du har lyst... :janikk
Hadde jo vært hyggelig å hilse på :-)
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lasse`s logg

Legg inn av Globe »

Som B.B.King og Eric Clapton synger det: "Come Rain or Shine" :knegg

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Bosted: Sarpsborg

Re: Lasse`s logg

Legg inn av lasse_hansen »

Hei Hei igjen!

Takk for tips Snikkeren, skal sjekke det litt nærmere..

Ja får vel bae hive på regntøy om det blir for mye regn, ser ut til at det er opphold enda...

AJ skal du til gressvik? Det er jo ikke langt unna her.. Hvor og når er du/dere der a?

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39829
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Lasse`s logg

Legg inn av AJ »

Kona - Bakpå - og jeg drar ned til OleB i Gressvik i ettermiddag/kveld på besøk. Blir over til lørdag, om alt går etter planen. Skal på Ken Hensley-konsert i Gressvik Rock City i kveld :bananas

Mener å huske at OleB har nevnt noe om en Sverigetur på lørdagen... ;-)
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Bosted: Sarpsborg

Re: Lasse`s logg

Legg inn av lasse_hansen »

hmm, er du/dere tilgjengelig her på nettet ikveld eller noe sånn? Så kan jeg se om jeg kanskje får svinga bortom å hilsa på ikveld... Hadde jo vært skoj, endelig få møte forbildet mitt AJ ;e hehe

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Bosted: Sarpsborg

Re: Lasse`s logg

Legg inn av lasse_hansen »

Vet noen her om noen norske nettsider som selger slip-on til TDM, der man kan se pris, mm?

Må man gjøre noen ander justeringer med sykkelen når man monterer slip-on eksos?

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39829
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Lasse`s logg

Legg inn av AJ »

lasse_hansen skrev:Vet noen her om noen norske nettsider som selger slip-on til TDM, der man kan se pris, mm?

Må man gjøre noen ander justeringer med sykkelen når man monterer slip-on eksos?
For å ta det siste først: ikke absolutt nødvendig med justeringer når man monterer slipons.

Er flere som selger slip-ons til TDM 900, bla. MC-1, hvor Snikkeren kjøpte sine Laser slip-ons, samme type som jeg hadde på min.

Les mer i bloggen til Snikkeren (mer på side 39 og utover).

Finnes også mange andre produsenter som leverer til TDM 900, bl.a. LeoVince, som Globe har på sin TDM.
Det man skal være spesielt oppmerksom på er å velge slipons som ikke svinger for mye oppover slik at man ikke får brukt sideveskene. Denne utfordringen er nok størst for oss som hadde/har Yamahas originale koffertsett.
Givisettet du har gir flere muligheter - tror jeg. Men likevel er dette en ting du bør undersøke nøye når du skal velge hva slags slip-on du vil ha.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Svar