Duville skrev:JohnnyTh skrev:jonnykr skrev:RuneMC skrev:
Bemerk at jeg ikke er motstander av vest, men er for valgfrihet.
Valgfriheten kan lett forsvinne dersom man ikke er bevisst på at man har den.
Æhhhh? Den skjønte jeg ikke helt?

Men diskusjonen her er ikke om valgfriheten, den tror jeg alle er nig i. Men om vesten har effekt

For noe tull. Svært svært får diskuterer om den har noen effekt nå lenger. Det er svært lenge siden de som er for å bruke vest hadde noen nye argumenter å komme med.
Det er jo ingen som har påstått at gul vest aldri har noe for seg, what so ever, så langt jeg har registrert. Det som diskuteres er om graden av økt oppmerksomhet på vest er en så viktig faktor at den er verd å ta hensyn til. Til og med de som sier de bruker vest sier at dette kanskje ikke har noen virkning i det hele tatt men de bruker den likevel for sikkerhets skyld. Dem om det og helt ok.
Videre er det vel INGEN som har påstått at den virkelig har reddet noen, INGEN har sagt at den er
svært viktig, men ALLE beveger seg mellom en så liten marginal virkning at det ikke er noe å ta hensyn til og opp til at den KAN i noen svært enkle tilfeller ha effekt. Stort sett er vel alle enige om at det er svært langt mellom hver gang den har en avgjørende effekt ved potensiell fare for ulykke og at ulykke har blitt unngått fordi man har oppdaget vesten.
Det de som er for vest sier er at de ser og kan skille ut den som har vest utenpå på lang avstand. Det skulle i grunnen bare mange -da ser de i hvert fall godt nok til at ikke dette skal være grunn til å ta fra dem sertifikatet.
Forøvrig har de som er for vest vel kun tilført diskusjonen en eneste ny kommentar - "dette har ikke noe med for eller mot vest" når enkelte har laget til dels gode innlegg for bedret trafikksikkerhet. All trafikksikkerhet blir møtt med at slike argumenter. Tolker dette etter hvert som at det kun skal krangles og at diskkusjonen for og mot vest ikke har noe med trafikksikkerhet å gjøre.
Dette er unnskyld meg, tulleprat. HELE debatten går på effekt/ikke effekt. Og det er rart hvordan ens ståsted gjør blind, for faktum er at mens de som har trua på vest har lagt inn 3 linker til undersøkelser som konkluderer med at vest i sammenheng med økt synlighet HAR en udiskutabel nytteverdi, så har "i mot folket" ikke lagt frem NOE SOM HELST som støtter deres argumenter.
Utover en haug mer eller mindre fanasifulle hvisomatte ditt eller datt hypoteser. Det finnes INGENTING som neisiden kan vise til som STØTTER deres eventyrfortellinger og selvkonstruerte hypoteser. Kun med ETT motiv for øye, å "bevise" at vest ikke har noen nytteverdi.
Og når man ikke vil se det en gang, så skjønner jeg jo godt at de ikke vil se en vest.
Og det er riktig som du sier, at når debatten går på vesten sin nytteverdi så vil jo andre tiltak bare komme i TILLEGG til vest og ingen sier noe mot det. Men når de legges frem som argumenter MOT vest, altså ANDRE tiltak i stedet for vest så motbeviser ikke det vestens nytteverdi og det er DET folk som meg prøver å banke inn i skallen på sånne som deg.
Og som sagt, det kan da vel ikke være noen tvil om at denne debatten handler om vest og vestens nytteverdi, ikke andre tiltak i stedet for vest. De eneste som ikke ser trafikksikkerhetsaspektet her de som er i mot vest og som ikke VIL med ulike motiver som grunn, se at en vest ikke skal erstatte noe, men komme i TILLEGG TIL andre tiltak og BIDRA til økt trafikksikkerhet.
Og de eneste som ikke kan legge frem noen gode argumenter her fremdeles, er de som er i mot vest. Og det er jo helt klart at det kommer an på øynene som ser ja. Og noen, ser ikke tydligvis ikke utenfor skylappene sine.