Jeg har nok samme erfaringer som deg egentlig, men her er det lagt dobbelgips og det funker bare bra. Hadde malt furupanel tidligere, og gud bedre..
Jeg er nok over snittet interessert i Hi-Fi(åpenbart) og har hørt mange oppsett. Det er ingenting som tilsier at jeg har et første-refleksjonsproblem hos meg hvertfall.
Siden Epsilon har servokontroll på bass kreves det totalt fire forsterkerkanaler. Så jeg kjører en kanal til topp og en kanal til bunn på hver side hvor basskanalen går gjennom en kompenseringskrets i delefilteret som står mellom forsterkerne. Det sitter et akselerometer på hvert basselement. Så sammenlignes signalet fra akselerometeret med signalet fra forforsterker hvor delefilteret sender et kompenserende signal til forsterkeren. Dette betyr at man til enhver tid har korrekt bassrespons.
Om forsterkningen i kompenseringskretsen stilles høyt og jeg skriker inn mot basselementet som gjør at aksellerometeret plukker dette opp kan faktisk basselementene begynne å svinge da kompenseringskretsen prøver å korrigere for bevegelsen mot signalet som kommer fra forforsterker som i dette tilfellet ikke finnes. Så dette er litt spesielt.
Dette medfører tidvis ekstreme overganger, særlig når man hører på storband etc. Hvor man har paukusjon og orgel. "Kirkeorgel" er verst faktisk da frekvensene er lave og de kommer brått.
Dette stiller store krav til forsterkerne og da har jeg måttet plukke fram et par Dynamic Precision PA402 forsterkere som jeg hadde på hylla.
Dette er PA-forsterkere som holder Hi-fi kvalitet lydmessig, det er det liten tvil om. En Dynamic Precision 6.5 i PA-innpakning, noe mer filtrering på utgangen(med tilhørende begrenset frekvensrespons DC-63kHz om jeg husker rett, fortsatt "ekstrem" båndbredde i PA-sammenheng) og noen ekstra utgangstransistorer for litt mer sprut.. 2x450W i 8ohm er jo en hel del og 1000VA-trafo pr. kanal er jo også en del.. De kan gi hele 120A på utgangen. Dette er ganske ekstremt..
Epsilon.png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.