Ser ut som jeg tok feil. Man må være i utlandet et år for å oppnå skattefordeler. Med max 6 dager i Norge pr måned. Skatteetaten nevner ingenting om visum eller ikke.simpson skrev:Mulig prosenten på skatt har gått opp siden jeg var der sist.
Stemmer at du tidligere måtte være i korea mer enn 185 dager, men det er noen år siden det var sånn.
Nå gjelder skatteavtalen uansett hvor mange dager du er der.
Edit:
Fant dette på nett
* En person som er skattemessig bosatt i Norge og som har et sammenhengende arbeidsopphold utenfor riket av minst 12 måneders varighet, kan kreve den samlede skatten nedsatt med et beløp som tilsvarer den delen av skatten som faller på den lønnsinntekten som er opptjent i utlandet (1-årsregelen). Det er uten betydning hva som faktisk er betalt i skatt i utlandet av inntekten. Se skatteloven § 2-1 (10) og FSFIN § 2-1. Tilsvarende begrensninger i skatteplikten kan følge av skatteavtale med andre stater; se f.eks. den nordiske skatteavtalen artiklene 15 og 25 nr. 5 c. Spørsmål om skatteplikt rettes til skattekontoret.
Ser ut som jeg må studere dette en hel del. Fristende å spørre deg Simpson om råd siden du sier du kan dette. Men samtidig er det så mye feil i det du sier. Du sier at mulig skatteprosenten har gått opp, men du glemmer at det er forskjell på lønnsinntekt og næringsinntekt. Lønnsinntekt har lavere %